Pagina 3 van 3

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 18.02.2014 - 09:17
door JCF
Van 1250 naar 1500kg scheelt ongeveer zoiets als drie volwassen inzittenden. Dat lijkt me niet onoverkomelijk. Het verschilt natuurlijk hoeveel en hoe vaak je met zo'n caravan rijdt, in mijn geval alleen zomer's, in feite rijden de meeste NLse vakantiegangers slechts een dag of 4 met hun caravan, nl heen-en weer naar de bestemming. Voor rondtrekkers is dat natuurlijk anders.
De vraag is, of je aan die paar dagen per jaar nu zoveel belang moet hechten dat je daar je hele auto-aankoop op afstemt. Zoals gezegd; met de 2.4 140pk gaat het ook, alleen heb je minder overcapaciteit.
Dat ik zelf nu een turbo zou willen komt dan ook niet doordat de 140 het niet goed doet, maar doordat een nog sterkere motor comfort geeft doordat alles makkelijker gaat. Je hebt gewoon meer 'over'.
En wat versnellingen betreft; op mijn caravanvakanties heeft de 'vijf' ook vakantie....die gebruik ik nooit, dat is slecht voor motor&bak, dat geldt ook voor de turbo's als ik het goed heb. Bij caravansnelheden daalt het toerental dan naar te lage waarden.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 18.02.2014 - 09:27
door RoyvW
Oceanracer schreef: Ik propageer dagelijks het nieuwe rijden en pas het met de Volvo ook altijd toe. Tótdat er een caravan achter hangt.....

En stilstaan op een (steile) helling moet je met íedere combinatie zien te verkomen, omdat dit een aanslag is voor je koppeling of koppelomvormer en vergt dus goed vooruit kijken en daarmee samenhangend ook afstand houden. Mocht je toch eens in de problemen komen, laat dan de combinatie "scharen" door scheef naar achteren te rijden. Dan kun je bij het vooruit rijden de rijdende beweging voortzetten terwijl de caravan pas wordt bewogen als de koppeling weer los is.
Inderdaad, helemaal mee eens. Als je op pad gaat met een caravan door de bergen vind ik zelfs dat je dit absoluut dient te weten. Wel wil ik als tip toevoegen dat wanneer je toch stil komt te staan op een berg je de koppeling kunt ontzien door flink gas te geven en de koppeling ineens op te laten komen. Je gaat nu wel met veel geluid en gierende banden weg, maar je kunt beter de banden verslijten dan de koppeling. Mensen met caravan ervaring zullen dan ook niet raar opkijken wanneer iemand op deze manier wegrijd.
Sjo schreef: Ik heb zelf een 170pk S60, hierachter hangt regelmatig een auto ambulance met daarop een bmw e30, totaal gewicht ongeveer 1500 kg. Met deze combi rijdt ik met vrij weinig moeite door de Ardennen heen.
het grote probleem bij de meeste mensen is dat ze idd geen toeren durven te maken, als je goed en op tijd schakelt kom je overall wel boven.

Mee eens, toeren durven maken is geen probleem, maar dat doe ik bij mijn auto dan niet op LPG, maar op benzine wegens de kleppen. Maximaal koppel zit volgens mij op 3500 toeren bij mijn auto, dat lijkt me dan een goed toerental in de bergen.

@Kleinejongen: Super aanbod, misschien dat ik dat wel een keer wil doen in de toekomst, maar dan moeten we wel meteen even door de Alpen om ook écht te testen. Dat mijn auto 1500KG of meer trekt over het Nederlandse vlakke land geloof ik wel.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 18.02.2014 - 09:53
door Walter
Kleinejongen schreef: Enne Walter, het is geen aanval maar soms kun je niet duidelijk genoeg zijn :) en rij je zelf ook met een caravan Walter?
nope maar het is zeker niet uitgesloten dat die er gaat komen. Zou evt de Tabbert van mijn schoonouders kunnen pakken maar dan moet ik eerst E achter B gaan halen. Mijn ervaring houdt op bij aanhangers (teruggekeurde tandemasser met huif) en autoambulances O-) waarvan de trip met de 850 vanuit Maastricht naar het westen me nog het meeste klimgevoel heeft gegeven. Langs Maastricht-Aachen Airport, Drechttunnel en Brienenoord gaat leuk op en neer.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 18.02.2014 - 12:22
door prwi
Oceanracer schreef: Stel je voor dat je even een tijd in z'n drie rijdt, nou nou, tjongejonge... Waar sommige mensen zich al niet druk om maken. En dan maar klagen dat de motor gaat koken. Een 2.4 motor draait liever 4000 toeren in z'n drie dan de helft in z'n vijf, maar als iemand dát al niet begrijpt, vraag ik me af wat je aan het advies van zo'n persoon hebt.
Het maakt de motor niet zoveel uit, mij wel. Iets met comfort.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 18.02.2014 - 20:14
door isomo
gaan we gezellig op reis naar een super bestemming,met de nodige tussenstops voor een natje en een droogje al dan niet gecombineerd met een overnachting (je hebt je huisje toch niet voor niets mee), of wordt het eerder een race tegen de chrono?

Je gaat wel op vakantie om even te ontspannen/relaxeren? Of heb ik het verkeerd voor?

Een VW Touareg V10 TDI of Range-Rover V8 turbo-charged lijkt hier de must te worden. Komaan zeg.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 11:44
door RoyvW
isomo schreef: gaan we gezellig op reis naar een super bestemming,met de nodige tussenstops voor een natje en een droogje al dan niet gecombineerd met een overnachting (je hebt je huisje toch niet voor niets mee), of wordt het eerder een race tegen de chrono?

Je gaat wel op vakantie om even te ontspannen/relaxeren? Of heb ik het verkeerd voor?

Een VW Touareg V10 TDI of Range-Rover V8 turbo-charged lijkt hier de must te worden. Komaan zeg.
Je hebt gelijk, dat hoort zeer zeker bij de vakantie, als je continu 100 wilt blijven rijden kun je beter niet met een caravan op vakantie gaan. Waar het mij om gaat is dat de auto niet hlemaal uitgemolken wordt met een gewicht van 1500KG aan de haak en dat zal ook niet het geval zijn. We gaan dus gewoon kijken voor een caravan van 1500KG max gewicht.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 13:27
door prwi
Zet er voortaan even bij dat je alleen positieve ervaringen wilt horen. Dat scheelt typen.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 13:56
door RoyvW
prwi schreef: Zet er voortaan even bij dat je alleen positieve ervaringen wilt horen. Dat scheelt typen.
Ten eerste wordt je reactie wel gewaardeerd. Wat me opvalt is dat de ervaringen nogal tegenstrijdig zijn.
Je hebt gelijk, het is zeker beter een turbo model te hebben, maar dat is ook het enigste wat je aanhaalt.
Ik vind de 2.4 te licht om comfortabel met een caravan de Alpen over te gaan.
Wat betekent voor jou de definitie comfortabel? Geef dan eens concrete voorbeelden zodat ik me dan zelf kan voorstellen of ik dat wel of niet zie zitten, zoals eerder vermeld heeft iedereen een andere verwachtingen over het rijden met caravan. Voor mij hoeft de auto niet in de 5 of 4 de caravan een berg op te trekken, maar de auto zou wel in de 3 goed moeten trekken zodat je in ieder geval een redelijke snelheid kunt aanhouden. Als de auto terug naar de 2 geschakeld moet worden om enigzins boven te komen dan ga ik me bedenken en juist dát wil ik weten. :-)

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 16:40
door Kleinejongen
Beste Roy,
ik versta onder comfortabel rijden dat ik met caravan elke berg zonder zweet in me handen naar boven kom of door wat door te trekken zonder dat ik angst heb de auto te veel te belasten. Het is in jou beleving maar 250KG extra maar vergis je niet het is berg op met hogere tempraturen toch een hele opgaaf. Begrijp me niet verkeerd jou auto zal het kunnen en je zult niet als eerste boven zijn maar of de auto het prettig vind dat zal de praktijk moet uitwijzen. Als je mij zou vragen zou ik het niet aan durven!

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 17:40
door Rippie V70
Vraag maar eens aan Ger V70/2.4D/2003 hoe een 130PK diesel met een 1600kg Hobby aan de haak het er vanaf bracht.

Die kan je wel van advies zijn.

Ik vind het wel opmerkelijk dat 10 jaar geleden iemand met een 110PK TDI en een caravan als een speer de berg op knalde, dat nu wordt beweerd dat 140PK onvoldoende zou zijn om met een caravan naar een berggebied te rijden. :o

Het is IMHO een rare zaak dat het nu de norm is om met je 1500KG Tabbert met 120 tegen de Gotthart op te moeten knallen.
Dat vindt je D5/T5 GT echt niet prettig hoor. Krijgt hij het alleen maar warm van. :devil:

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 18:22
door diesel01
Rippie V70 schreef: Vraag maar eens aan Ger V70/2.4D/2003 hoe een 130PK diesel met een 1600kg Hobby aan de haak het er vanaf bracht.

Die kan je wel van advies zijn.

Ik vind het wel opmerkelijk dat 10 jaar geleden iemand met een 110PK TDI en een caravan als een speer de berg op knalde, dat nu wordt beweerd dat 140PK onvoldoende zou zijn om met een caravan naar een berggebied te rijden. :o

Het is IMHO een rare zaak dat het nu de norm is om met je 1500KG Tabbert met 120 tegen de Gotthart op te moeten knallen.
Dat vindt je D5/T5 GT echt niet prettig hoor. Krijgt hij het alleen maar warm van. :devil:
+1 je was de man en had het gemaakt met je i achter de td.
Gaaf was dat altijd als pa begon terug te schakelen Elton John probeerde boven de herrie uit te komen met Bleu Eyes, ramen allemaal open want geen airco en de Ford Sierra 2.0i gierde van plezier.
Overigens was dit nog net voor het TDI tijdperk.
Ontopic die 140pk is voldoende en ik zou zonder twijfel met een 1500kg caravan naar het zuiden durven, mits de auto gewoon onderhoud heeft gehad en geen brakke condensor danwel radiator heeft.
De auto mag 1600kg trekken en kom je daar niet boven is er geen vuiltje aan de lucht gewoon tijdig schakelen.
Naar beneden loop je meer risico, teveel remmen vinden de trommels op je caravan niet leuk, te weinig kan ook spannend worden.
Gewoon rustig aan dan breekt het lijntje niet..

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 18:24
door lint
diesel01 schreef:
Rippie V70 schreef: Vraag maar eens aan Ger V70/2.4D/2003 hoe een 130PK diesel met een 1600kg Hobby aan de haak het er vanaf bracht.

Die kan je wel van advies zijn.

Ik vind het wel opmerkelijk dat 10 jaar geleden iemand met een 110PK TDI en een caravan als een speer de berg op knalde, dat nu wordt beweerd dat 140PK onvoldoende zou zijn om met een caravan naar een berggebied te rijden. :o

Het is IMHO een rare zaak dat het nu de norm is om met je 1500KG Tabbert met 120 tegen de Gotthart op te moeten knallen.
Dat vindt je D5/T5 GT echt niet prettig hoor. Krijgt hij het alleen maar warm van. :devil:
+1 je was de man en had het gemaakt met je i achter de td.
Gaaf was dat altijd als pa begon terug te schakelen Elton John probeerde boven de herrie uit te komen met Bleu Eyes, ramen allemaal open want geen airco en de Ford Sierra 2.0i gierde van plezier.
Overigens was dit nog net voor het TDI tijdperk.
Vroeger was je met heel veel minder al heel erg tevreden, dat waren tijden!

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 20:37
door Oceanracer
Ik heb de eerste Golf IV TDI (met pompverstuivers 115PK en 285NM bij 1750 rpm en zesbak) drie jaar gehad en (ook met de caravan) erg veel plezier mee gehad. De daarna door mij aangeschafte V70 classic TDI (140PK) vond ik met de hele combinatie toch beduidend méér moeite hebben! Ook nog eens een jaartje met een Golf IV 2.0 benzine op pad geweest, maar die viel me zelfs een keertje stil in z'n één op een bultje op de camping! Mijn huidige V70 bevalt me ook met de caravan erg goed. Nog nóóit 't zweet in de handjes gehad, al is de draaicirkel natuurlijk onbeschoft groot voor in de kleine straatjes van de Franse dorpjes. Op de snelweg is de combinatie in elk geval tot 130 km/u goed op snelheid te houden en stabiel genoeg om mee in te halen. Dat laatste was met de Golf TDI duidelijk minder, maar berg op haalde ik werkelijk íedereen in. Maar ach, ik ben nu bijna 15 jaar ouder, heb nog steeds dezelfde Kip maar wel wat grijze haren wijzer geworden.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 21:49
door Kleinejongen
@Rippie V70, jij vergelijkt verkeerd een 110PK TDI is diesel met turbo en hier gaat het om een 140PK benzine/lpg zonder Turbo daar komt bij dat een diesel het koppel (vermogen) onder in het blok heeft en een benzine niet! Ik rij met mijn Tabbert en de T5 echt niet als een gek want met de snelheden die jij noemt is het gekkenwerk als het spul gaat slingeren is het leed niet te overzien! Ik kan op een veilige en verantwoorde manier op weg en heb reserves genoeg voor als het nodig is wat voor ons een fijn gevoel geeft. En wat op papier staat hoeft niet altijd in praktijk te gaan werken! En als de auto het warm krijgt is hij of niet goed onderhouden of je kunt niet rijden!!

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 19.02.2014 - 22:35
door Rippie V70
@kleinejongen,
Koppel (NM) en vermogen(kW) zijn middels het toerental onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat heet Mechanica en laat dat nou net mijn specialisme en vak zijn......
Koppel toeren krommes en vermogensberekeningen zijn voor mij gesneden koek.

Natuurlijk is de karakteristiek van een diesel anders dan die van een benzine, maar hier stel je dat het bijna onverantwoord zou zijn om met een 103kW(140PK) 5 cilinder Volvo met een caravan de bergen ingaat. Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Beleid en rijstijl is alles. En wist je dat een V70 zelfs 1800Kg mee mag nemen aan de haak.
Zorg dat je een toerental kiest waarbij je koppel maximaal is als je auto flink moet werken. Daarnaast zorg voor meer toeren vanwege je koeling.

En je moet maar eens je zoekfunctie gebruiken betreffende het oplopen van de motortemperatuur icm bergen en caravan. Dan kom je op dit forum wel het een en ander tegen.
En mafkezen die 120+ rijden met hun 1500Kg + Caravan zie ik elke zomer. Iedereen moet dat lekker zelf weten hoor, maar niet klagen als het misgaat.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 20.02.2014 - 08:27
door RoyvW
Rippie V70 schreef: @kleinejongen,
Koppel (NM) en vermogen(kW) zijn middels het toerental onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat heet Mechanica en laat dat nou net mijn specialisme en vak zijn......
Koppel toeren krommes en vermogensberekeningen zijn voor mij gesneden koek.

Natuurlijk is de karakteristiek van een diesel anders dan die van een benzine, maar hier stel je dat het bijna onverantwoord zou zijn om met een 103kW(140PK) 5 cilinder Volvo met een caravan de bergen ingaat. Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Beleid en rijstijl is alles. En wist je dat een V70 zelfs 1800Kg mee mag nemen aan de haak.
Zorg dat je een toerental kiest waarbij je koppel maximaal is als je auto flink moet werken. Daarnaast zorg voor meer toeren vanwege je koeling.

En je moet maar eens je zoekfunctie gebruiken betreffende het oplopen van de motortemperatuur icm bergen en caravan. Dan kom je op dit forum wel het een en ander tegen.
En mafkezen die 120+ rijden met hun 1500Kg + Caravan zie ik elke zomer. Iedereen moet dat lekker zelf weten hoor, maar niet klagen als het misgaat.
Het brengt toch de nodige discussie met zich mee. Mijn vorige auto was een Hyundai Santa Fe 2.4 4WD (145PK). Deze auto was een regelrechte ramp waar ik ook veel problemen mee heb gehad. Zelfs met alleen 4 personen in de auto zonder bagage kwam deze wagen in Luik de heuvel met moeite op, 120km/h vasthouden was niet mogelijk. Met 100 km/h in de 4 was de enige optie. De volvo met 5PK minder doet wel en dan met een geladen Chateau caravan aan de haak en veel lager in de toeren. Wat ik wil zeggen is dat het inderdaad geen diesel is, maar de 5 cilinder met 140PK heeft toch wel veel koppel onderin met het max koppel al bij 3500 toeren en daarom is het volgens mij wel een underdog in de benzine trekkers als ik ook vergelijk met andere merken. Neem nu de Ford Mondeo 2.0 16V met 145PK en 190NM koppel, deze auto mag 1800KG trekken op kenteken! Iets zegt mij dat mijn Volvo beter trekt dan de Mondeo, maar toch mag de S60 "maar" 1600 kilo trekken.

Wij hebben een aantal Volvo's in de familie waaronder ook een 170PK variant van een S60, maar persoonlijk vind ik de 140PK variant fijner rijden met een caravan dan de 170PK variant omdat bij de 140PK motor het maximaal koppel eerder voorhanden is, een beetje het diesel gevoel. Qua snelheid zal ik nooit boven de 100Km/h komen en de vijfde versnelling wordt niet gebruikt. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, binnenkort ook eens bij de caravan dealer binnenvallen en daar eens vragen wat ze ervan denken.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 20.02.2014 - 08:44
door Walter
ik krijg wel eens het idee dat Volvo met het max trekgewicht de veilige kant op stuurt. Had het al eerder over de groooooote Tabbert achter de 1.8 2007 Mondeo van mijn schoonvader. En inderdaad, vroeger gingen wij vol bepakt met 4 personen met een '86 Corolla Station met een antiek 1.8 dieseltje zonder turbo gewoon door de Alpen. Ook al was het zonder caravan, dat ding had geloof ik 4 pk of zo... Kwestie van kunnen rijden. En ja, met een sterkere motor gaat het beter.

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 20.02.2014 - 10:12
door Wingman
Heb het ook jaren gedaan met mijn S60 140 pk, de bergen in en met verschillende caravans tussen de 1100 en 1300 kg leeg (huurde er ieder jaar één). Zolang je er een beetje intelligent mee omgaat, d.w.z. lagere versnellingen gebruiken, niet bang zijn toeren te maken en op de temperatuur letten is het prima te doen. Ik vond de 140pk versie een prima caravantrekker, vooral omdat er al veel koppel bij een laag toerental beschikbaar is. Je geeft zelf al aan dat je niet boven de 100 km/u komt en de vijfde versnelling mijdt, dus zeg ik: gewoon doen!

Re: Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK

Geplaatst: 20.02.2014 - 19:37
door V70/2.4D/2003
Vraag maar eens aan Ger V70/2.4D/2003 hoe een 130PK diesel met een 1600kg Hobby aan de haak het er vanaf bracht.

Die kan je wel van advies zijn.
Riep daar iemand? :D

Met een 130 PK V70 2,4D, 1600 kg Hobby aan de haak, kofferbal vol met zooi, drie kids en vrouw in de cabine.....kleun je vrolijk in zijn 5e versnelling met 120-130 over de Route du Soleil. Bultje op en bultje af moet dat dus niet zo hard gaan maar op de vlakke weg, geen probleem. En bultje op met dat hele theater.....en daar is een forummer getuige van die zich het apelazarus schrok en onmiddellijk via de Whatsapp aan een andere forummer liet weten dat ondergetekende met 110 km/h op de klok bij bultje op voorbij kwam pompen.
Dat is geen stoerdoenerij maar werkelijkheid. Ik kwam vanuit Zuid Frankrijk en had een doodziek kind in de auto. Ik had maar één ding in de kop: Naar Nederland en dat enigszins rap.

Met gevoel rijden, gewichten goed verdelen en een handbak kom je een heel eind. Ik heb nu een 185 PK dieselbeest maar daar scheur ik die Hobby compleet mee uitelkaar. Ergo: te veel vermogen is ook niet alles. :-/