De factor mens kun je nog steeds niet uit het verkeer halen.
Deze mevrouw voelde zich wellicht 2 seconden de opper-uitvoegbaas.
Zelfs city-safety of full auto break helpt hier niet tegen. http://www.autoblog.nl/nieuws/kijk-hoe- ... ordt-71108
Mevrouw overleeft het ongeval en de Poolse chauffeur mag van geluk spreken dat hij een camera had draaien, ongetwijfeld dat zonder camera het verhaal er voor hem anders had uitgezien
Re: city safety
Geplaatst: 15.10.2014 - 12:02
door IkeV70
diesel01 schreef:
De factor mens kun je nog steeds niet uit het verkeer halen.
Deze mevrouw voelde zich wellicht 2 seconden de opper-uitvoegbaas.
Zelfs city-safety of full auto break helpt hier niet tegen. http://www.autoblog.nl/nieuws/kijk-hoe- ... ordt-71108
Mevrouw overleeft het ongeval en de Poolse chauffeur mag van geluk spreken dat hij een camera had draaien, ongetwijfeld dat zonder camera het verhaal er voor hem anders had uitgezien
Een verraderlijke situatie, ik heb me daar ook wel eens door laten verrassen. Uitvoegen op een drukke snelweg en dan tot de conclusie komen dat het verkeer op de uitvoegstrook stilstaat. Ik heb het wel eens meegemaakt op de splitsing A4 / A44, Amsterdam ri Den Haag. Vanaf de A4 met 120 km/h naar rechts uitvoegen naar A44, en dan veel te laat zien dat het verkeer op die A44 stilstaat...
Re: city safety
Geplaatst: 15.10.2014 - 12:35
door diesel01
De enige mogelijkheid is afstand houden en overzicht houden.
Overigens No Way dat ik daar achteraan zou sluiten, wachten op een klapper.
Ook een goede les voor mensen die eigen irritatie met vrachtwagens willen uitvechten door remacties te doen, ze gaan letterlijk door je heen wanneer het verkeerd gaat
Re: city safety
Geplaatst: 15.10.2014 - 16:19
door lint
Precies, ondanks alle hulp en veiligheidssystemen altijd als bestuurder blijven nadenken in het verkeer.
Re: city safety
Geplaatst: 15.10.2014 - 16:32
door IkeV70
Het in de situatie in het filmpje nog best lastig om veilig uit te voegen. Behoorlijk druk, groot snelheidsverschil tussen normale rijbanen en uitvoegstrook, niet erg overzichtelijk door de vrachtwagens. Vanaf de dashcam zie je de stilstaande vrachtwagen rechts ook pas vrij laat.
Re: city safety
Geplaatst: 16.10.2014 - 16:28
door dbt
Met zulke filmpjes leren mensen het wel af om blind tussen een paar vrachtauto's naar rechts te knallen of voor zo'n enorm apparaat op de rem te gaan staan inderdaad.
Ik persoonlijk rij het liefst niet eens achter een SUV of bestelbus omdat je het verkeer ervoor niet kan zien laat staan dat ik zo uit ga voegen.... Net wat diesel01 aangeeft heb liever ooverzicht, dan liever een stuk langzaam achter die vrachtwagens dan blind er tussendoor.
Je wenst dit natuurlijk niemand toe maar echt slim was het niet.
Re: city safety
Geplaatst: 16.10.2014 - 17:28
door IkeV70
dbt schreef:
Met zulke filmpjes leren mensen het wel af om blind tussen een paar vrachtauto's naar rechts te knallen of voor zo'n enorm apparaat op de rem te gaan staan inderdaad.
Ik persoonlijk rij het liefst niet eens achter een SUV of bestelbus omdat je het verkeer ervoor niet kan zien laat staan dat ik zo uit ga voegen.... Net wat diesel01 aangeeft heb liever ooverzicht, dan liever een stuk langzaam achter die vrachtwagens dan blind er tussendoor.
Je wenst dit natuurlijk niemand toe maar echt slim was het niet.
Tja,
Op een drukke snelweg tussen vrachtwagens rijden in een klein autootje is ook niet altijd verstandig. Ik zou het zelf niet doen. Als die chauffeur achter je even niet oplet bij een remactie en je wordt tussen 2 vrachtwagens gesandwiched... Blijft niets van je over. Dus ik zou liever aan de linkerkant van de snelweg blijven rijden. Daar is ook meer overzicht... totdat je rechts moet uitvoegen dan natuurlijk...
Slim was dit niet, maar ik denk dat dit soort situaties een meer dan gemiddeld verkeersinzicht vergen.
Re: city safety
Geplaatst: 16.10.2014 - 18:25
door Herko_ter_Horst
IkeV70 schreef:
Het in de situatie in het filmpje nog best lastig om veilig uit te voegen. Behoorlijk druk, groot snelheidsverschil tussen normale rijbanen en uitvoegstrook, niet erg overzichtelijk door de vrachtwagens. Vanaf de dashcam zie je de stilstaande vrachtwagen rechts ook pas vrij laat.
In de situatie in het filmpje had mevrouw gewoon door moeten rijden naar de volgende afslag, dit was gewoon een domme en levensgevaarlijke actie.
Met een beetje verkeersinzicht zit je gewoon een kilometer eerder al rechts, dan maar even die laatste paar honderd meter met 80 tussen de vrachtwagens. Dan kan je én veel eerder (met een lagere snelheid) uitvoegen, én veel verder van tevoren zien dat het verkeer op de uitvoegstrook stil staat.
Nu is het een 'alles of niets op het laatste moment ertussen' actie, met alle gevolgen van dien.
Re: city safety
Geplaatst: 16.10.2014 - 18:27
door Ben
Dit topic gaat over City Safety.
In dat kader: Ook Volvo trucks herkennen nu voetgangers en fietsers:
Re: city safety
Geplaatst: 16.10.2014 - 21:46
door Trucker
Ben schreef:
Dit topic gaat over City Safety.
In dat kader: Ook Volvo trucks herkennen nu voetgangers en fietsers:
Als dit systeem verplicht zou worden zouden er minder trucks op files inrijden.
Re: city safety
Geplaatst: 17.10.2014 - 15:33
door RaJean
Ben schreef:
Dit topic gaat over City Safety.
In dat kader: Ook Volvo trucks herkennen nu voetgangers en fietsers:
Mooi filmpje!
Re: city safety
Geplaatst: 17.10.2014 - 15:35
door RaJean
Trucker schreef:
Ben schreef:
Dit topic gaat over City Safety.
In dat kader: Ook Volvo trucks herkennen nu voetgangers en fietsers:
Als dit systeem verplicht zou worden zouden er minder trucks op files inrijden.
Crisis wat remt zo'n truck hard
Re: city safety
Geplaatst: 17.10.2014 - 15:55
door fret
Crisis wat remt zo'n truck hard
Wacht maar als je 50 ton weegt..... De testtruck zag er wat licht uit (en Europees gezien is het maximaal 40/44 ton, NL is een uitzondering)
Maar goed, beter te laat/niet krachtig genoeg dan helemaal niet....
Re: city safety
Geplaatst: 17.10.2014 - 16:14
door lint
Over het algemeen verkijken de meeste bestuurders zich op de korte remweg van een vrachtwagen, daarom nooit heel dicht achter een vrachtwagen want je ziet niets en de kans dat je er achterop rijdt bij een remactie is veel te groot.
Re: city safety
Geplaatst: 21.10.2014 - 19:18
door robertmurk
Bij aflevering heeft de dealer City Safety gedemonstreert, om het parkeer terrein drie objecten naast elkaar neer gezet en er zonder remmen of koppeling aan te raken erop af gereden. Auto gaat laat vol op de rem en komt kort voor de obstakels tot stilstand.
Ga het binnenkort zelf ook eens probreren met een flinke kartonnen doos of een klein tentje of iets dergelijks.
Re: city safety
Geplaatst: 21.10.2014 - 19:31
door diesel01
fret schreef:
Crisis wat remt zo'n truck hard
Wacht maar als je 50 ton weegt..... De testtruck zag er wat licht uit (en Europees gezien is het maximaal 40/44 ton, NL is een uitzondering)
Maar goed, beter te laat/niet krachtig genoeg dan helemaal niet....
De lastdrukregelaar regelt dat allemaal en die geeft niet om een paar ton meer of minder.
Je gaat versteld staan wat een combi met 50 ton kan remmen.
De trommelremmen zijn op een combinatie rondom vervangen voor schijfremmen en het lijkt/voelt letterlijk of de banden zich in het asfalt zetten, alsof er een anker word uitgegooid.
Re: city safety
Geplaatst: 21.10.2014 - 21:37
door ferkeap
Ik heb het nu 3 keer meegemaakt.
Onnodig alle 3 de keren maar het werkt.
Een keer met een monteur tijdens een proefritje.
Hij kwam wat te snel op een slagboom af.
Een keer met een parkeer actie van een leerling die wel heel erg snel een parkeervak in wou rijden met aangrenzende struiken.
Deze week ook nog een keer bij een rotonde waarbij een fietser die geen voorrang had dacht ach dat is een lesauto daar kan ik nog net ff voorlangs.
Dat kon ook maar city safety vond van niet.
Het geeft mij wel een "veilig" gevoel.
Re: city safety
Geplaatst: 22.10.2014 - 08:49
door fret
De lastdrukregelaar regelt dat allemaal en die geeft niet om een paar ton meer of minder.
Je gaat versteld staan wat een combi met 50 ton kan remmen.
De trommelremmen zijn op een combinatie rondom vervangen voor schijfremmen en het lijkt/voelt letterlijk of de banden zich in het asfalt zetten, alsof er een anker word uitgegooid.
Sorry hoor, BS, ooit gehoord van de natuurwetten? Heb een keer een noodstop moeten maken met een dikke 50 ton aan Scania met uien en hoewel het hard remt met schijfremmen, ABS en wat dan ook (blij dat ik de gordel om had), is de remweg toch echt stukken langer met de lading dan zonder.....
Re: city safety
Geplaatst: 22.10.2014 - 10:42
door diesel01
fret schreef:
De lastdrukregelaar regelt dat allemaal en die geeft niet om een paar ton meer of minder.
Je gaat versteld staan wat een combi met 50 ton kan remmen.
De trommelremmen zijn op een combinatie rondom vervangen voor schijfremmen en het lijkt/voelt letterlijk of de banden zich in het asfalt zetten, alsof er een anker word uitgegooid.
Sorry hoor, BS, ooit gehoord van de natuurwetten? Heb een keer een noodstop moeten maken met een dikke 50 ton aan Scania met uien en hoewel het hard remt met schijfremmen, ABS en wat dan ook (blij dat ik de gordel om had), is de remweg toch echt stukken langer met de lading dan zonder.....
Aha dit word een zandbak verhaal, mijn ervaring is anders en had vroeger liever die 30ton wanneer het op remmen aan kwam dan de 10ton..
Enuhh..uien..33ton lading 17ton voor de combinatie..lag er ook wat op de imperial?