Pagina 3 van 5

Re: polestartuning

Geplaatst: 16.04.2014 - 13:00
door staaf
In onderstaand (origineel Volvo?) document:

http://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCar ... hnical.pdf

Vind ik het volgende:

Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 introduced from and including ÄT0520. The design is based on
D5244T/T2.
• Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 are identical apart from performance. The performance is
determined by the software in the ECM.

Re: polestartuning

Geplaatst: 16.04.2014 - 15:12
door V70/2.4D/2003
En voor Ruben +1

Re: polestartuning

Geplaatst: 16.04.2014 - 16:54
door NielsPHEV
staaf schreef: In onderstaand (origineel Volvo?) document:

http://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCar ... hnical.pdf

Vind ik het volgende:

Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 introduced from and including ÄT0520. The design is based on
D5244T/T2.
• Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 are identical apart from performance. The performance is
determined by the software in the ECM.
dat klopt dus ook de motor is mechanisch identiek, de koppeling het vliegwiel en de remmen kennelijk niet.....

Re: polestartuning

Geplaatst: 16.04.2014 - 21:26
door JosW

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 08:42
door koster
Ik lees steeds dat koppeling en vliegwiel de zwakke schakel zijn.
Hoezo zwak materiaal, of verschil kwaliteit?

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 13:41
door Rippie V70
Lagere limiet betreffende vermogen en koppel. Mechanisch lichter uitgevoerd.

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 16:34
door koster
Dat zou kunnen verklaren waarom Polestar het niet doet bij deze uirvoering.

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 17:57
door V70/2.4D/2003
Geheel correct! Polestar geeft WEL garantie, de rest niet althans, niet op die punten waarom juist Polestar (= huistuner van Volvo) het niet doet.

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 18:14
door Rippie V70
Lijkt me wel een mooie. Na 300.000km laten polestar-tunen en roepen dat je garantie hebt... :D

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 18:30
door koster
Wel vreemd is dat de 126 pk meer koppel heeft dan de 131 pk' en vervolgens minder sterke koppeling en vliegwiel heeft?
Wellicht omdat het andere blok ook in meer vermogen uitvoeringen is gemaakt, in tegenstelling tot de 126 pk, daar is blijkbaar maar èèn uitvoering van.

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 20:04
door staaf
Nog even wat huiswerk gedaan in Vida, ik heb de stuknummers van de desbetreffende onderdelen opgezocht. Het vliegwiel is bij alle varianten gelijk. Koppeling niet. Echter is de koppeling van de 163 pk versie en de 126 pk versie gelijk. De 185pk heeft een andere koppeling maar heeft dan ook de 6 versnellingsbak.
Het lijkt erop dat bij de 126 en de 163pk versies de oude bak die bij de Euro 3 hoorde gemonteerd is. De 185pk kreeg de nieuwere versnellingsbak.

T7 126pk

Koppelingsset 1.00 30783311 (30759160)
Koppelingsplaat 1.00 30783019 (31112093)
Vliegwiel 1.00 31259450

T4 185pk
Koppelingsset 1.00 30783255 D5244T4/5/7, 2WD, (30759158)
Koppelingsplaat 1.00 30783020 DSL 2WD, (8636930)
Vliegwiel 1.00 31259450

T5 163pk
Koppelingsset 1.00 30783311 D5244T/T2, (274210)
Vliegwiel: 1.00 31259450

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 20:13
door NielsPHEV
da's mooi blijven de kleinere remschijven nog maar dat is op te lossen en dan op naar de 163 pk

Re: polestartuning

Geplaatst: 17.04.2014 - 21:54
door koster
En dat is meer dan genoeg( voor mij)
Bedankt voor de research "Staaf" !!

Re: polestartuning

Geplaatst: 18.04.2014 - 23:38
door koster
Ondertussen contact opgenomen met volvotune, tunen van deze motor is geen probleem, heeft er al meerdere gedaan.
Dit blok kan zonder problemen getuned worden naar 163 danwel 185 pk.
Het is een gedetunede versie die meest in Belgie verkocht is, daar betaald men belasting naar het vermogen dat de auto heeft.
Het dualmassa vliegwiel en koppeling zijn geen belemmering hierbij.
Bij de 136 pk wordt het een ander verhaal, daar zit nl een Ford motor in.
Daarbij is het dualmassa vliegwiel de zwakke schakel, bij vol vermogen gaat deze trillen.
Komt overeen met het huiswerk van "Staaf"
Begint nu toch wel te kriebelen...

Re: polestartuning

Geplaatst: 18.04.2014 - 23:40
door lint
Als het begint te kriebelen niet meer verder nadenken maar gewoon doen!

Re: polestartuning

Geplaatst: 19.04.2014 - 12:41
door diesel01
Ik zeg gewoon doen.
Ga je de remmen ook een upgrade geven?

Re: polestartuning

Geplaatst: 19.04.2014 - 12:49
door koster
Nee , het wordt geen raceauto;~)
Wel jammer dat volvotune een eind weg is hiervandaan. ( Alphen a/d Rijn)

Re: polestartuning

Geplaatst: 19.04.2014 - 12:50
door lint
Valt toch wel mee, is een leuk ritje met de Volvo.

Re: polestartuning

Geplaatst: 19.04.2014 - 13:13
door V70/2.4D/2003
koster schreef: Nee , het wordt geen raceauto;~)
Wel jammer dat volvotune een eind weg is hiervandaan. ( Alphen a/d Rijn)
Ver weg? Man, uurtje buiten de spits. Ik moet er 3,5 uur voor rijden dus prijs je gelukkig :D

Re: polestartuning

Geplaatst: 19.04.2014 - 14:10
door diesel01
V70/2.4D/2003 schreef:
koster schreef: Nee , het wordt geen raceauto;~)
Wel jammer dat volvotune een eind weg is hiervandaan. ( Alphen a/d Rijn)
Ver weg? Man, uurtje buiten de spits. Ik moet er 3,5 uur voor rijden dus prijs je gelukkig :D
Dat heet refrentiekader.
"wij" allen die in het boven Meppel wonen vinden het heel normaal om een uur of 2 in de auto te zitten om ergens naar toe te rijden.
Mensen in het westen vinden 20 autominuten al ver.