Pagina 3 van 5
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 29.12.2014 - 00:28
door IkeV70
Die generator heet dacht ik ISG, integrated starter generator. Een startmotor en generator in één.
Voor het lange afstand rijden met zware aanhanger kun je volgens mij het beste in hybride en handgeschakeld rijden. Zoveel mogelijk op de diesel, en geen energie verspillen aan het opladen van de hybride accu.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 29.12.2014 - 20:27
door vaudi
precies
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 17:33
door jvov60
Heeft iemand ervaring met de prijs voor een vaste trekhaak plus montage bij de Volvo dealer voor de V60 (PIH)?
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 19:10
door JohnH
636,36 euri ex. BTW incl. montage bij aflevering nieuwe auto.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 19:35
door jvov60
JohnH schreef:
636,36 euri ex. BTW incl. montage bij aflevering nieuwe auto.
Voor een vaste trekhaak?
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 19:55
door volvosan
Ja, afneembaar was 822,31 ex btw
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 19:58
door JohnH
Yep!
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 21:31
door jvov60
Dank voor de info.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 15.02.2015 - 22:45
door vaudi
En als die er eenmaal onderzit:
Echt nog nooit zo'n goede trekauto gehad.
- qua kracht en optreksouplesse echt top
- zakt in de achtervering absoluut niet veel door
- erg rustig met caravan tot op hoge snelheden.
- je voelt aan de auto qua beweging nauwelijks dat er wat achter hangt.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 16.02.2015 - 21:08
door Marc R
vaudi schreef:
Mijn bescheiden mening is als volgt:
De belasting is met uw genoemde snelheden echt extreem hoog. Ook voor de 215pk D5.
De auto mag dan wel 1800kg mogen trekken. Berg op is een ander verhaal. Kijk maar eens naar de beperkte koelmogelijkheden in de grille en onder de motorkap. Alles zit daar volgebouwd en is afgeschermd met isolerende kappen.
Iets minder snel onder die zeer zware omstandigheden zou veel problemen vermijden. Het is geen Volvo truck maar een personen auto met weliswaar veel vermogen, maar niet specifiek ontworpen voor zeer zware aanhangers.
knal je omhoog in awd, dan gaat een groot deel van het vermogen, niet naar de voorwielen, maar naar het het aggregaat. Dat levert weer stroom aan de accu, maar waarschijnlijk gaat die stroom direct door naar de achterwielen. Uiteraard is er in deze energie omzetting verlies. Dit verklaard ook waarom een AWD mode meer verbruikt dan alleen de hybride met frontwheeldrive.
Uiteindelijk heb je dan veel minder dan 200 pk aan de wielen. Gezien het totaalgewicht wat die berg op gesleurd wordt, zal er topsnelheid omhoog gereden worden.
Is het gek dat bij continue topvermogen de motor in hete omstandigheden gaat smeken, of het iets minder kan? Uiteindelijk maar fijn dat de techniek ingrijpt. Dit kan een setje verbrande zuigers schelen, of erger nog. een gecrashte D5.
Ik heb (in een noodsituatie) een trailer met auto van totaal zo'n 2200kg moeten trekken vanuit Dld (ik weet dat dit NIET mag maar ik kon niet anders) de Volvo deed het perfect maar mocht ik vaker de melding krijgen dat ie te warm zou worden dan overwoog ik zeker een externe oliekoeler.
Houd je olie in de meest extreme omstandigheden gewoon op normale temperaturen,dit is niet eens zo'n grote ingreep.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 24.06.2015 - 23:30
door HJT
Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Ook het probleem van oververhitting heb ik gehad, ook op het stuk van Millau naar het Noorden. Met 110 bergop (je hebt door vals plat en het enorme motorvermogen niet altijd door hoeveel je van de auto vraagt) kreeg ik de meldingen "Motor te heet, rijdt rustiger" en "Versnellingsbak te heet, rijdt rustiger". Toen ik na het net inhalen van een ander voertuig niet gelijk helemaal van het gas wilde kreeg ik vervolgens de melding " Motor te heet, stop onmiddelijk", "Versnellingsbak te heet, stop onmiddelijk". Door het tempo aan te passen verdween dit vervolgens weer, stoppen was gezien de wegsituatie niet mogelijk. Ook hier geen merkbare permanente gevolgen.
Bij de eerstvolgende beurt heb ik dit wel bij Volvo aangegeven, maar die konden in de computers de foutmeldingen niet meer terugvinden. Verder zijn alle punten die ik op de Volvo aan had te merken voor 110% verholpen bij de eerste beurt. (zoals klein bobbeltje in stuur, net irritant als je vingers er langs glijden, leverde heel nieuw stuur op. Top service, had niet per se gehoeven wat mij betreft).
Bij de beurt, met diverse updates aan de computers, werd overigens wel de Rica tuning overschreven. Met de softloader zelf de tuning weer teruggezet, ging prima.
Al met al super tevreden met de auto!
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 24.06.2015 - 23:51
door Hans oet Twent
HJT schreef:
Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Ook het probleem van oververhitting heb ik gehad, ook op het stuk van Millau naar het Noorden. Met 110 bergop (je hebt door vals plat en het enorme motorvermogen niet altijd door hoeveel je van de auto vraagt) kreeg ik de meldingen "Motor te heet, rijdt rustiger" en "Versnellingsbak te heet, rijdt rustiger". Toen ik na het net inhalen van een ander voertuig niet gelijk helemaal van het gas wilde kreeg ik vervolgens de melding " Motor te heet, stop onmiddelijk", "Versnellingsbak te heet, stop onmiddelijk". Door het tempo aan te passen verdween dit vervolgens weer, stoppen was gezien de wegsituatie niet mogelijk. Ook hier geen merkbare permanente gevolgen.
Bij de eerstvolgende beurt heb ik dit wel bij Volvo aangegeven, maar die konden in de computers de foutmeldingen niet meer terugvinden. Verder zijn alle punten die ik op de Volvo aan had te merken voor 110% verholpen bij de eerste beurt. (zoals klein bobbeltje in stuur, net irritant als je vingers er langs glijden, leverde heel nieuw stuur op. Top service, had niet per se gehoeven wat mij betreft).
Bij de beurt, met diverse updates aan de computers, werd overigens wel de Rica tuning overschreven. Met de softloader zelf de tuning weer teruggezet, ging prima.
Al met al super tevreden met de auto!
Kortom.... in het vervolg handmatig schakelen en geen cruise erop enzo.... Dan is de oververhitting waarschijnlijk niet aan de orde geweest.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 11:18
door RoaldH
HJT schreef:
Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Is het ook mogelijk om de stage 1 tuning er dan op te zetten, of te resetten naar standaard, als je die problemen hebt? Het zou kunnen zijn dat de stage 2 tuning bij die omstandigheden (heet, hoge belasting) te weinig reserve overhoudt.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 13:46
door NielsPHEV
Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 14:21
door Hans oet Twent
NielsPHEV schreef:
Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draaien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 15:30
door RoaldH
Hans oet Twent schreef:
NielsPHEV schreef:
Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draiien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....
Maakt dat veel uit met het D5 blok (dit is pas mijn eerste)? Met de HDi motoren kon je dan de olie- en watertemperatuur een stuk zien dalen op het dashboard. Bij de PIH is die info niet zichtbaar.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 15:33
door RoaldH
IkeV70 schreef:
Die generator heet dacht ik ISG, integrated starter generator. Een startmotor en generator in één.
Voor het lange afstand rijden met zware aanhanger kun je volgens mij het beste in hybride en handgeschakeld rijden. Zoveel mogelijk op de diesel, en geen energie verspillen aan het opladen van de hybride accu.
Maar de airco zal de ISG "dwingen" het accupakket op peil te houden. Is rijden in de AWD/Power stand een betere optie op de vlakke stukken en heuvelop in Hybrid en handgeschakeld? Dan heb je die marge van 10km in het accupakket.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 16:01
door Hans oet Twent
RoaldH schreef:
Hans oet Twent schreef:
NielsPHEV schreef:
Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draiien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....
Maakt dat veel uit met het D5 blok (dit is pas mijn eerste)? Met de HDi motoren kon je dan de olie- en watertemperatuur een stuk zien dalen op het dashboard. Bij de PIH is die info niet zichtbaar.
Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 16:13
door RoaldH
Hans oet Twent schreef:
Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.
Ik vind 110km/h bergop met caravan in warm weer een enorm zware belasting. Misschien dat daarom de lockup van de GT loslaat, zodat de D5 minder hoeft te zwoegen?
Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.
Geplaatst: 25.06.2015 - 16:37
door Hans oet Twent
RoaldH schreef:
Hans oet Twent schreef:
Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.
Ik vind 110km/h bergop met caravan in warm weer een enorm zware belasting. Misschien dat daarom de lockup van de GT loslaat, zodat de D5 minder hoeft te zwoegen?
Dat is um

80/85/90 km/h de bergop en dan handmatig vast zetten in bijv de 3e versnelling, temperatuur in de gaten houden loopt die op snelheid naar beneden. Bergaf minimaal dezelfde versnelling, wellicht zelfs nog hoger, en dan snelheid eruit, of indien vlak door naar 4 en in deze versnelling vasthouden. Eigenlijk zoals je met een gewone handbak zou schakelen. Het iets liften van het gaspedaal bij overschakelen doet ook wonderen... probeer dat maar eens. Niet teveel maar heel iets liften en dan over- of terugschakelen.