Nieuw lid, V40 D4 R-design besteld

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
lint
Geartronic member

Je moet dat "nieuwe rijden" ook niet overdrijven, gewoon lekker vlot rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

pdw schreef: 50 in zijn 5? Dan rij je zowat stationair of niet? ;)
Thanks, lekker afsluiting van het jaar zo ja!

De D2 heeft een andere eindoverbrenging dan de D4. Dus die draait meer toeren in elke versnelling, dus 50 in 5 kan wel. Maar dan zal ie ook niet veel meer dan 1400 rpm halen. Ik vind dat niet fijn rijden. Ach, in z'n 3 heeft ie lekker trekkracht.
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
spacewagon
3rd Gear member

lint schreef: Je moet dat "nieuwe rijden" ook niet overdrijven, gewoon lekker vlot rijden.
Klopt! Dat is de truc inderdaad. Je kunt niet vlot accelereren als je vijftig in z'n vijf rijdt. Maar als je zorgt dat je vlot rijdt en vlot blijft rijden, dan is er niks aan de hand. Ver vooruit kijken, weinig remmen en zoveel mogelijk doorrollen. Je kunt beter (in mijn ogen) voor een rood stoplicht wat verder van te voren je gas loslaten, met de kans dat het op groen springt als je bij het stoplicht komt. Dan doorstampen met 80 km/h, op het eind flink remmen, stilstaan en een paar seconden later weer vanaf nul moeten optrekken naar 80 km/h. Dat soort auto's tuf ik met 'mijn nieuwe rijden' eenvoudig voorbij.
zonoskar schreef:
pdw schreef: 50 in zijn 5? Dan rij je zowat stationair of niet? ;)
Thanks, lekker afsluiting van het jaar zo ja!

De D2 heeft een andere eindoverbrenging dan de D4. Dus die draait meer toeren in elke versnelling, dus 50 in 5 kan wel. Maar dan zal ie ook niet veel meer dan 1400 rpm halen. Ik vind dat niet fijn rijden. Ach, in z'n 3 heeft ie lekker trekkracht.
Yep, hij draait dan niet veel toeren. Om op te trekken is dat niet fijn. Moet je willen accelereren, dan schakel ik eventjes terug. Maar voor een lang stuk, gaat dat prima.
Mijn V40: D2 Summum
D2
3rd Gear member

50 km/u in 5 met een D2 is volgens mij een slecht idee. Geloof ook niet dat de schakelindicator het er mee eens is. Bij 50 km/u in 4 draait de motor zo'n 1300 toeren, in 5 dus nog minder. Wellicht is het bij een volledig vlakke weg nog wel oké, maar zodra er ook maar een beetje stijging is, accelereer je a) nauwelijk en b) schiet je verbruik omhoog. En volgens is het ook slecht voor de aandrijflijn (lagers, kleppen, etc), er wordt meer brandstof ingespoten en verbrand terwijl die niet goed omgezet kan worden in een hoger toerental --> de boel wordt te heet (ook omdat de olie minder snel rondgepompt wordt). Je kunt ook met een racefiets in de zwaarste versnelling tegen een berg op gaan fietsen, maar over de langere duur sloop je daarmee wel je knieën.

Maar goed, zo heeft iedereen z'n eigen theorieën. Bij mij gaat ie pas bij minimaal 60 km/u in z'n 5, en alleen als de motor op temperatuur is. Wat mij bovendien opvalt is dat bij rijden met stationair toerental (file e.d.), de verbruiksmeter omhoog schiet. Voor mij een indicatie dat het niet goed kan zijn. Eén versnelling terug en een beetje gas bijgeven, en het verbruik daalt.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
pdw
2nd Gear member

Valt op zich mee hoor, ik ging testrijden in een A4 2.0TDI 163pk versie. Die schakelindicator zei ook met 60km/u in zijn 6. Levensgevaarlijk, want als je het gaspedaal vloert, gebeurt er helemaal niets. Als in, echt niets. Na een seconde of 2-3 zegt de indicator dat we wellicht beter terug kunnen naar zijn 3/4 (weet ik niet zeker meer, minimaal 2 versnellingen, dat weet ik nog wel). Maar er is dus ook nog iets als logisch nadenken. ;)
(baalde er al van dat hij niet uit kan bij de V40, maar ach, het went vast)
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
spacewagon
3rd Gear member

D2 schreef: 50 km/u in 5 met een D2 is volgens mij een slecht idee. Geloof ook niet dat de schakelindicator het er mee eens is. Bij 50 km/u in 4 draait de motor zo'n 1300 toeren, in 5 dus nog minder. Wellicht is het bij een volledig vlakke weg nog wel oké, maar zodra er ook maar een beetje stijging is, accelereer je a) nauwelijk en b) schiet je verbruik omhoog. En volgens is het ook slecht voor de aandrijflijn (lagers, kleppen, etc), er wordt meer brandstof ingespoten en verbrand terwijl die niet goed omgezet kan worden in een hoger toerental --> de boel wordt te heet (ook omdat de olie minder snel rondgepompt wordt). Je kunt ook met een racefiets in de zwaarste versnelling tegen een berg op gaan fietsen, maar over de langere duur sloop je daarmee wel je knieën.

Maar goed, zo heeft iedereen z'n eigen theorieën. Bij mij gaat ie pas bij minimaal 60 km/u in z'n 5, en alleen als de motor op temperatuur is. Wat mij bovendien opvalt is dat bij rijden met stationair toerental (file e.d.), de verbruiksmeter omhoog schiet. Voor mij een indicatie dat het niet goed kan zijn. Eén versnelling terug en een beetje gas bijgeven, en het verbruik daalt.
De schakelindicator vindt vijftig in z'n vijf overigens prima. Eens, voor wat betreft optrekken. Dan moet je een versnelling terug.
Mijn V40: D2 Summum
D2
3rd Gear member

spacewagon schreef: De schakelindicator vindt vijftig in z'n vijf overigens prima. Eens, voor wat betreft optrekken. Dan moet je een versnelling terug.
Ik heb het vanochtend ook heel eventjes geprobeerd, geloof idd dat de schakelindicator niet reageerde. Maar de motor draaide 1000 toeren, dus nagenoeg stationair. Niet alleen optrekken, maar ook simpelweg de snelheid vasthouden bij oneffenheden, is een probleem. Tenzij je zeker weet dat de weg volkomen waterpas is, zou ik het niet doen.

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Welke versnelling rij jij dan meestal in de bebouwde kom?

Hier nog een aantal foto's. Het was balle weer, dus verwacht er niet teveel van. Ik zal de 'shoot' nog eens overdoen als het zonnetje schijnt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Mooie sfeerfoto´s ondanks het slechte regenachtige weer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt.

Bij het afhalen had de verkoper het over het instellen van de kleur van de (sfeer) binnen verlichting. Ik kan dit alleen nergens vinden. Ik wist ook helemaal niet dat dit er op zou zitten. Of had de verkoper het bij het verkeerde eind? De inklapbare spiegels had ik ook niet verwacht. Mooie bonus ;)
D2
3rd Gear member

zonoskar schreef: Welke versnelling rij jij dan meestal in de bebouwde kom?
50 km/u in de 4e versnelling, 60 km/u in 5 (tenzij motor nog niet op temperatuur), vanaf 80 km/u in 6. In alle gevallen zit het motortoerental tussen de 1200 en de 1500.

Instellingen voor de interieurverlichting (waaronder de kleur van het LEDje bij de binnenspiegel) vind je als het goed is hier:
MY CAR --> Instellingen --> Auto-instellingen --> Lichtinstellingen --> Binnenverlichting

Veel plezier!

Trouwens, Rebel is een mooi beest, prachtige vacht.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

D2 schreef: Instellingen voor de interieurverlichting (waaronder de kleur van het LEDje bij de binnenspiegel) vind je als het goed is hier:
MY CAR --> Instellingen --> Auto-instellingen --> Lichtinstellingen --> Binnenverlichting
Thanks. Die was bij mij grijs (inactief), maar als de motor draait kun je het instellen.
Trouwens, Rebel is een mooi beest, prachtige vacht.
Vinden wij ook :) We weten niet precies wat voor soort het is, het is eentje uit het asiel. We denken dat er wat Noorse Boskat in zit.
D2
3rd Gear member

De streepjes horen volgens mij bij een Cyperse kat, het (medium) langharige zou idd van een Boskat kunnen komen, maar Maine Coon zou ook kunnen. Onze kat komt uit een nest met allemaal langharige kittens, maar zelf heeft ze een wat dunnere vacht (nog steeds behoorlijk dik), en ook wat van die grijze strepen. Bij katten kunnen de nestjes trouwens meerdere vaders hebben, heb ik laatst geleerd.

Maar dat geheel terzijde ;-) Veel plezier met de auto!

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Soepkop
4th Gear member

Mooi hoor! Rebel Blue blijft toch een gave kleur.... Heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst!
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Thanks allemaal.

Ik worstel alleen nogal met de stem herkenning. Misschien is het mijn Brabants accent :) maar ik krijg het niet voor elkaar naar mijn adres te navigeren via spraakherkenning. 'Reusel' is schijnbaar een moeilijk dorp. En makkelijk via spraak een adres in België invoeren lukt me al helemaal niet (land is standaard NL bij stem herkenning). Het blijft voor mij dus een beetje een gimmick. Ik heb de 'training' voor stemherkenning doorlopen, en de commando's en cijfers worden nu vrijwel feilloos herkend. Maarja, als het adres zelf niet herkend wordt heb ik er niet veel aan. Gelukkig werkt 'vorige bestemmingen' wel correct, dus als ik er eenmaal ben geweest is het geen probleem.

Ik worstel ook nog steeds met de cruise control. Aan de ene kant vind ik het jammer dat je die alleen kunt uitzetten via de '0' knop (of via de rem). En het is jammer dat ik hem elke keer moet activeren als de auto uit is geweest. Aan de andere kant is het niet uitzetten via de koppeling (wat ik gewend was bij VAG) ook wel handig bij de Volvo, zo kun je nog eens schakelen.
jeroenv_
2nd Gear member

zonoskar schreef: Aan de andere kant is het niet uitzetten via de koppeling (wat ik gewend was bij VAG) ook wel handig bij de Volvo, zo kun je nog eens schakelen.
Dat is tegenwoordig bij VAG ook zo, weet ik uit ervaring bij mijn vorige A1.

Maar gefeliciteerd met het blauwe beest!
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Ik wou vandaag met de fietsendrager weg, maar toen ik alles aangesloten had, deden de lichten van de fietsendrager het niet. Dat is vreemd, want op de audi deed alles het. Ik gebruik een verloop plug om van de 13 polige aansluiting van de auto naar de 7 polig aansluiting van de drager te gaan, dit werkte op de audi gewoon. Maar op de volvo dus niet. Heeft audi een andere aansluiting? Zo ja, welke verloop plug heb ik dan nodig?
Poolrev
5th Gear member

Staat er sowieso stroom op? want anders zit het niet in de stekker maar in de aansluiting oid, en zal je even terug moeten naar de dealer.
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Dealer zei dat het waarschijnlijk in de software zat. Trekhaak niet geactiveerd. Volgende week dinsdag hadden ze tijd om er naar te kijken.
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Vandaag kreeg ik de ramen maar niet ontwasemd. We (mijn vriendin en ik) hadden even door de regen gewandeld, dus kletsnat. In de auto besloegen de ramen, dus ik de ontwaseming aan tot de voorruit weer vrij was en daarna de airco weer op auto-stand. Maar telkens besloeg de voorruit weer, dus elke keer weer de ontwaseming aan. De ramen van de achterdeuren bleven de hele rit beslagen. Ik vind het wel een beetje vreemd van zo'n zweed, dat had ik toch beter verwacht van een auto uit een koel klimaar. In mij audi was het altijd alleen in het begin even nodig de ramen te ontwasemen, daarna hield de airco de ruiten (allemaal) mooi schoon.

Nog iets wat irritant is. De zonneklep zit heel erg dicht bij mijn hoofd. Normaal omlaag klappen gaat ok, maar de klep naar links draaien gaat eigenlijk niet. Ik moet dan best wel duiken om dat voor elkaar te krijgen. Ik ben dan niet de grootste, maar met 1.82m ook niet echt klein zou ik zeggen.

Verder ben ik uiterst tevreden met de V40. Deze week ook winterbanden laten monteren.
Plaats reactie

Terug naar “V40”