Pagina 3 van 5
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 12:59
door V480-S60
Tja, dat dan weer wel. Maar neem de wagen mee naar Zuid Frankrijk en je bent nog altijd een Benzineslurper.

En daar heb ik juist vanwege het Hybride concept wat problemen mee. Net zoals ik dat heb met de Outlander PHEV en (in iets mindere mate) de V60 PIH

Waarbij genoteerd dient te worden dat de Outlander een in de basis 35 jaar oud blok erin heeft zitten (terwijl ze modernere blokken hebben) en de D5 uit de V60 ook alweer in de basis uit 2000 stamt.
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 13:09
door Walter
MU schreef:
@V480-S60, de NEDC-cyclus heeft een testpatroon waar de bejaarde buurman nog ongeduldig van wordt. Dan is het toch niet zo vreemd dat het praktijkverbruik zoveel afwijkt? Autofabrikanten zijn niet roomser dan de paus (behalve Volvo gelukkig op veiligheidsgebied).
Of de norm nu realistisch is of niet, alle auto's zijn wel volgens dezelfde norm getest en dus zijn de waarden van de verschillende auto's toch vergelijkbaar? Daar gaat het m.i. toch om
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 13:26
door Summum
BlackcurrantV70 schreef:
V480-S60 schreef:
@Blackcurrant, dan is die Belgische site wel heel erg fout. Het is toch echt 495cm.
Edit: overigens staat het ook op de Nederlandse site zo :oops: . Maar in alle overige documentatie staat dus die 495cm. En dat klopt ook.
Misschien is de Belgische versie korter
Gelet op het verschil in catalogusprijs zou dat niet meer dan rechtvaardig zijn!

Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 15:28
door MU
@V480-S60, helemaal eens dat het beschamend is hoe weinig verbetering er in de praktijk is, en hoeveel ze toch opscheppen over nieuwe motoren. Ik zei alleen dat het vrij goed verklaarbaar is: vooruitgang op het gebied van zuinigheid komt alleen door de stok van de overheid, en die stok vertoont nogal wat gebreken.
@Walter, onderlinge vergelijkbaarheid is ook redelijk beperkt lijkt me, je ziet immers alleen hoeveel ze van elkaar verschillen in een kunstmatige situatie van lage belasting, in de praktijk zal elke auto bij hogere belasting (en dat is al bij normaal optrekken omdat de motoren zoveel meer kunnen dan de test) een behoorlijk andere slok lusten.
@Summum

Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 15:57
door NielsPHEV
@MU
Auto's zijn in de afgelopen decenia heel veel zuiniger geworden, alleen weten we dat voor een groot deel telkens te compenseren door gewichtstoename voor luxe en veiligheid en gadgets die energie kosten zoals airco etc. Vervolgens gaan we er harder mee rijden wat ook niet helpt en vinden we 70 pk niet meer voldoende (wat het eigelijk wel is zo stel ik bijna dagelijks vast) maar moet het minmaal 200 en liefst 300 pk zijn.
Wanneer een VEA T5 werkelijk 1:10 haalt in normaal gebruik is dat gewoon zuinig voor zo'n auto. Schroef die motor vervolgens in een kever uit 1975 en ga 90 rijden en je haalt maar zo 1 : 25
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 16:43
door OGA244
CO2 uitstoot is hier steeds het verhaal en met 1 op 10 is vandaag die is toch subtantieel lager dan voorheen met 1 op 10
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 16:48
door NielsPHEV
OGA244 schreef:
CO2 uitstoot is hier steeds het verhaal en met 1 op 10 is vandaag die is toch subtantieel lager dan voorheen met 1 op 10
euh.... 1 : 10 vroeger is net zoveel CO2 als 1 : 10 vandaag
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 16:49
door Walter
MU schreef:
@Walter, onderlinge vergelijkbaarheid is ook redelijk beperkt lijkt me, je ziet immers alleen hoeveel ze van elkaar verschillen in een kunstmatige situatie van lage belasting, in de praktijk zal elke auto bij hogere belasting (en dat is al bij normaal optrekken omdat de motoren zoveel meer kunnen dan de test) een behoorlijk andere slok lusten.
Hoe kan iets wat op exact dezelfde wijze gemeten wordt niet vergelijkbaar zijn? Nogmaals, het kunstmatige doet toch niets af aan de verhouding tussen de verschillen modellen? Als jij de zuinigste auto wilt tussen model X, model Y en model Z, dan is kun je met die kunstmatige cijfers er toch van uit gaan dat die modellen in identieke werkelijke omstandigheden dezelfde verhouding in verbruikscijfers zullen laten zien?
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 21:07
door tvc15
euh.... 1 : 10 vroeger is net zoveel CO2 als 1 : 10 vandaag
Dat klopt niet geheel: 1:10 vroeger was minder CO2 dan vandaag. Oude motoren stoten meer koolwaterstoffen en koolstofmonoxide uit, restproducten van onvolledige verbranding. Moderne motoren produceren minder koolwaterstoffen en koolstofmonoxide vanwege volledigere verbranding, dus meer CO2 per liter benzine.

Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 21:23
door casper
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 03.10.2014 - 22:13
door MU
Walter schreef:
MU schreef:
@Walter, onderlinge vergelijkbaarheid is ook redelijk beperkt lijkt me, je ziet immers alleen hoeveel ze van elkaar verschillen in een kunstmatige situatie van lage belasting, in de praktijk zal elke auto bij hogere belasting (en dat is al bij normaal optrekken omdat de motoren zoveel meer kunnen dan de test) een behoorlijk andere slok lusten.
Hoe kan iets wat op exact dezelfde wijze gemeten wordt niet vergelijkbaar zijn? Nogmaals, het kunstmatige doet toch niets af aan de verhouding tussen de verschillen modellen? Als jij de zuinigste auto wilt tussen model X, model Y en model Z, dan is kun je met die kunstmatige cijfers er toch van uit gaan dat die modellen in identieke werkelijke omstandigheden dezelfde verhouding in verbruikscijfers zullen laten zien?
Volgens mij ligt de verhouding tussen de verbruikscijfers in werkelijke omstandigheden en de verhouding tussen NEDC-cijfers dus niet hetzelfde.
De NEDC-test is alleen in deellast (de snelste acceleratie in de NEDC-test is gelijk aan 0-100 km/h in 26,6 seconden), terwijl de grote verschillen in verbuik tussen modellen juist komen als je ze zwaarder belast (toch?). Daarmee zit elk model op een andere afwijking tov NEDC. Het ene model een grotere afwijking dan het andere, wat er best voor kan zorgen dat de zuinigste in NEDC niet de zuinigste in de praktijk is.
Queue Assist
Geplaatst: 03.10.2014 - 23:11
door Ab S
"..Ook bijzonder is Queue Assist. Dit is de eerste functie die autonoom rijden in een Volvo mogelijk maakt in files. Het systeem kan zelfstandig remmen, accelereren en sturen, terwijl het een constante afstand tot de voorganger aanhoudt.."
Boeiend, vooral dat zelfstandig sturen! Heeft/krijgt de huidge 60-serie (met 8-traps geartronic) ook het zelfstandig sturen in de file?
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 04.10.2014 - 10:17
door ruuds70
In België dus een Kinetic, Momentum, Inscription en R-design versie's leverbaar. De T8 is niet leverbaar in Kinetic. Deze is standaard een Momentum De NL T8 is vanaf 76.495 en de BE T8 vanaf 78.500 Dat is een prijsdoorbraak!
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 04.10.2014 - 12:39
door NielsPHEV
tvc15 schreef:
euh.... 1 : 10 vroeger is net zoveel CO2 als 1 : 10 vandaag
Dat klopt niet geheel: 1:10 vroeger was minder CO2 dan vandaag. Oude motoren stoten meer koolwaterstoffen en koolstofmonoxide uit, restproducten van onvolledige verbranding. Moderne motoren produceren minder koolwaterstoffen en koolstofmonoxide vanwege volledigere verbranding, dus meer CO2 per liter benzine.
Jouw redenatie volgend zou de CO2 uitstoot vroeger juist minder geweest moeten zijn er werd meer CO en CxHy uitgestoten die zetten we nu in de katalysator om naar.....
Dat hele geleuter over CO2 werk alleen maar verwarrend, uitdrukken in fossiele brandstof of equivalenten daarvan is reeel en maakt de zaken te begrijpen mijn PIH zou dan zeker ook niet 0% geweest zijn...
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 11.10.2014 - 22:25
door v60pih
Wil er iemand mijn V60 PIH kopen? Er zit nog 3 jaar 0% bijtelling op!
Helaas.... dat geldt niet voor een 2e tenaamstelling/eigenaar..
Daarnaast mis je nu op de XC90 een aantal zakelijke aftrekposten en betaal je bijtelling.
Als ik de XC90 uitrust ala V60 PIH kom ik toch wel goed boven een ton uit.
Komt daarbij de afschrijving van de PIH van 1 jaar oud.
Een heel stuk duurder dus onder de streep en voor mij niet interessant.
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 11.10.2014 - 22:51
door RichieB
De bijtelling is
overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar.
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 13.10.2014 - 13:56
door ZX10r
Hum forum weer plat geweest mijn bericht weer kwijt, hoorde van een dealer dat de XC90 T8 een Netto auto is wat mogen we als korting verwachtenop een auto van 100K ?
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 13.10.2014 - 14:49
door V480-S60
MODS BREAK
Geen discussie over netto prijzen en of kortingen, vertroebeld de verhoudingen en is niet van toepassing op de meesten van ons. De vorige discussie is verwijderd. En alle andere posts daarover worden nu ook weer verwijderd.
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 14.10.2014 - 08:27
door ZX10r
Hé mod wat is dit voor idioot gedoe wat is de titel van dit topic? Maak dan een ander topic aan maar gooi niet zomaar wat weg.
Re: Prijzen XC90!
Geplaatst: 14.10.2014 - 08:34
door Walter
ZX10r schreef:
Hé mod wat is dit voor idioot gedoe wat is de titel van dit topic? Maak dan een ander topic aan maar gooi niet zomaar wat weg.
Hé ZX10r, wat is dit een agressieve reactie? Lees aub de opmerking van V480-S60, daar staat genoeg info in. Exact dezelfde vraag is bij een eerder topic over een ander model ook gesteld en dat is uitgelopen in een soort discussie die niet gewenst is. Vandaar geen nieuw topic, meer hoeft hier niet over gezegd te worden