Begrenzer eraf? merk het niet. wie ervaringen? D4 RDesign
- KoningRoel
- 2nd Gear member
lijkt me sterk, aangezien het vermogen over je toerental al niet lineair oploopt, en de luchtweerstand toe neemt hoe harder je rijdt.
V40 D4 MY2015 R-Design; 18'' Ixion II, Business Connect, R-Design Plus, Panorama Dak, Camera & Getinte Ramen
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
VW Polo 6N 1.4
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Als je 130 rijdt in NL voldoet de auto natuurlijk nog wel aan de opgegeven CO2 uitstoot. Dat de cyclus waarmee dat getest is geen enkele relatie heeft met de praktijk, is een ander verhaal, maar als je met de auto zoals die uit de fabriek komt (op extra opgepompte Eco-bandjes, met ingeklapte spiegels, de airco uit en weet ik wat voor andere trucage) diezelfde cyclus rijdt, haal je ook die uitstoot. Als je met 18" lichtmetaal rijdt niet.V50 R schreef: @herko, als accesoire mogen er aanpassingen worden gedaan, dat doet polestar al langer met behoud van uitstoot. Als je 130 rijdt in NL oldoet de auto al niet meer aan de opgegeven co2 uitstoot.. Dus dat is het probleem niet, de banden wel, vandaar mijn opmerking dat met andere banden en een polestar pakket het mogelijk zou moeten zijn.
Volvo zal m.i. nooit beginnen aan een Polestar-pakket dat de begrenzer er af haalt. Afzonderlijke dealers en after-market partijen misschien wel, maar officieel Volvo niet.
A. kunnen ze het i.v.m. de veiligheid niet maken dat te verkopen zonder er ook banden bij te leveren, en B. denk ik dat de RDW en/of de Belastingdienst toch anders aan gaan kijken tegen iets dat officieel, met behoud van garantie, door Volvo goedgekeurd, het overschrijden van de grenzen van de 14% mogelijk maakt, dan tegen iets wat een enkele hobbyist zelf achteraf regelt. Dat zou de typegoedkeuring van de D4 wel eens in de weg kunnen staan (of toekomstige typegoedkeuringen). Er is een reden dat de huidige Polestar-aanpassingen "met behoud van uitstoot" werken...
Laatst gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
Driving matters!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Toch is het echt zo net als op de fiets het aantal omwentelingen van je trappers is linear aan de snelheid (in dezelfde versnelling) het is mechanische gekoppeld. Verdubbel je het aantal omwentelingen dan ga je twee keer zo hard.KoningRoel schreef: lijkt me sterk, aangezien het vermogen over je toerental al niet lineair oploopt, en de luchtweerstand toe neemt hoe harder je rijdt.
Dat de luchweerstand bijna kwadratisch toeneemt en de vermogens ontwikkeling en koppelkromme niet linear zijn heeft daar helemaal niet meet te maken anders dan dat deze grootheden oa bepalen bij welke toerental de snelheids toename stopt cq wat de maximale snelheid is (uiteraard zonder begrenzer)
- IkeV70
- 5th Gear member
RPM/snelheid is lineair. Er is een vaste tandwielverbinding tussen motor en wielen. De vraag is wel of de motor voldoende vermogen heeft om de berekende 3500 rpm in de hoogste versnelling te halen. Dat schreef hij er ook al bij. Maar de berekening klopt wel.KoningRoel schreef: lijkt me sterk, aangezien het vermogen over je toerental al niet lineair oploopt, en de luchtweerstand toe neemt hoe harder je rijdt.
(ik denk trouwens wel dat de D4 die 3500 rpm moet kunnen halen in de hoogste versnelling, en anders kan de snelheid wel gehaald worden in de op een na hoogste versnelling)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- KoningRoel
- 2nd Gear member
ah ik snap hem ! bedankt voor de uitleg
V40 D4 MY2015 R-Design; 18'' Ixion II, Business Connect, R-Design Plus, Panorama Dak, Camera & Getinte Ramen
VW Polo 6N 1.4
VW Polo 6N 1.4
-
- 6th Gear member
@herko, uitstoot die affabriek wordt opgegeven wordt never nooit niet gehaald als je keurig 130 rijdt, je gaat dan al lang over de opgegeven waarden heen.
Type goedkeuring is ook geen probleem, aangezien tuning in NL niet verboden is en zolang de uitstoot niet wijzigt is er niks aan de hand. Limiter er af halen wijzigt de NEDC cyclus niet door, waardoor uitstoot niet veranderd en er juridisch geen problemen zijn. Daarom kunnen pih's worden voorzien van een polestar pakketje.. Mbt je veiligheidspunt, daar gaf ik al eerder antwoord op, je kan simpelweg in vida de banden aanpassen, dus dat zou je kunnen meenemen. Er zijn fabrikanten die nog wel strengere eisen stellen bij het nemen van een polestar achtig pakket, bmw heeft een ppk waar een verplichte rem upgrade in zit. Dat lijkt mij een erg zinvolle upgrade bij het nemen van aanpassingen mbt de topsnelheid. En ook daar blijft de uitstoot gehandhaafd.
Type goedkeuring is ook geen probleem, aangezien tuning in NL niet verboden is en zolang de uitstoot niet wijzigt is er niks aan de hand. Limiter er af halen wijzigt de NEDC cyclus niet door, waardoor uitstoot niet veranderd en er juridisch geen problemen zijn. Daarom kunnen pih's worden voorzien van een polestar pakketje.. Mbt je veiligheidspunt, daar gaf ik al eerder antwoord op, je kan simpelweg in vida de banden aanpassen, dus dat zou je kunnen meenemen. Er zijn fabrikanten die nog wel strengere eisen stellen bij het nemen van een polestar achtig pakket, bmw heeft een ppk waar een verplichte rem upgrade in zit. Dat lijkt mij een erg zinvolle upgrade bij het nemen van aanpassingen mbt de topsnelheid. En ook daar blijft de uitstoot gehandhaafd.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Polestar heeft geen commercieel verkrijgbare upgrades waarbij een speedlimiter wordt aangepast dus je bent zeker aangewezen op andere tuners. Ik ben nog steeds benieuwd van wie de auto is waar je de begrenzing af wilt halen.
-
- 1st Gear member
Dank allen voor de vele reacties.
Ik maak hieruit op dat nog niemand de begrenzer er af heeft gehaald.
Mij is nu wel duidelijk dat ik genaaid ben.
Ik ga morgen de dealer bellen.
Overigens het vele commentaar over " wil je dat wel" " 200 is toch hard zat" etc..
Volgens mij vroeg ik om ervaringen en niet om meningen over waarom ik het uberhaupt wil.
Snelle banden heb ik er al onder laten zetten dus als de begrenzer er af is en ik in duitsland ben wil ik ook eens een top van ruim 200 halen. Gewoon omdat het leuk is !!
Ik maak hieruit op dat nog niemand de begrenzer er af heeft gehaald.
Mij is nu wel duidelijk dat ik genaaid ben.
Ik ga morgen de dealer bellen.
Overigens het vele commentaar over " wil je dat wel" " 200 is toch hard zat" etc..
Volgens mij vroeg ik om ervaringen en niet om meningen over waarom ik het uberhaupt wil.
Snelle banden heb ik er al onder laten zetten dus als de begrenzer er af is en ik in duitsland ben wil ik ook eens een top van ruim 200 halen. Gewoon omdat het leuk is !!
Volvo XC40 T3 Geartronic 160 pk Momentum Pro
- diesel01
- Geartronic member
Ik zou als verstrekker van de auto willen weten wie er met mijn auto aan sleutelen slaat.
Kan mij zo voorstellen dat Volvo kan zien dat de software is aangepast doordat de limiter er af is gehaald, leasemij gaat daar zonder medeweten niet heel blij van worden lijkt mij.
Aangezien de 14% D4 louter geleast word vanwege de bijtelling.
Andere bandjes tot daaraan toe, software veranderen zonder de eigenaar daar van op de hoogte te stellen en wellicht problemen krijgen met garantie claims om 30km/u harder te kunnen..
Overigens genaaid??
Hoe zo dat dan?
Je hebt toch een 14% D4 en hebt daar toch bewust voor gekozen?
Ik neem aan dat je wist dat hij om die 14% te verkrijgen er speciale banden en een limiter op zaten, had je dat allemaal niet gewild dan had je de 20% D4 moeten kopen die 2K meer kost en 6% meer bijtelling.
Kan mij zo voorstellen dat Volvo kan zien dat de software is aangepast doordat de limiter er af is gehaald, leasemij gaat daar zonder medeweten niet heel blij van worden lijkt mij.
Andere bandjes tot daaraan toe, software veranderen zonder de eigenaar daar van op de hoogte te stellen en wellicht problemen krijgen met garantie claims om 30km/u harder te kunnen..

Overigens genaaid??
Hoe zo dat dan?
Ik neem aan dat je wist dat hij om die 14% te verkrijgen er speciale banden en een limiter op zaten, had je dat allemaal niet gewild dan had je de 20% D4 moeten kopen die 2K meer kost en 6% meer bijtelling.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
Hoewel ik hoop dat ik ongelijk heb, denk ik niet dat er een Polestar pakketje komt voor de D4 om de begrenzer eraf te halen.
Dit omdat een D4 business illegaal wordt zodra deze begrenzer eraf wordt gehaald en men geen extra BPM wil betalen.
Mijn redenatie is namelijk de volgende:
1) Wielen en banden vallen volgens de wetgeving buiten de typegoedkeuring van een auto. Het is dus toegestaan deze te vervangen zonder dat de auto in een andere brandstof categorie valt.
2) Voor de typegoedkeuring en voor met de auto op de weg te mogen rijden, moet de snelheids index van de banden hoger zijn als de Vmax van de auto
3) Voor elke verandering van het motormanagement systeem is wel een typegoedkeuring nodig, ook indien alleen maar de begrenzer verwijdert wordt.
Als er nu een Polestar pakket komt en Volvo wil hier graag een typegoedkeuring voor hebben, moet aan eis nummer 2 voldaan worden. Omdat het bij de typegoedkeuring van de originele D4 business niet mogelijk was om de 85gr CO2 te halen zonder energy savers met een snelheids index van 210km/h, verwacht ik dit na de tuning ook niet.
Nu zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat Volvo en Polestar net als Rica zeggen, we bieden dit toch aan zonder typegoedkeuring, en we gaan er vanuit dat iedereen braaf naar de RDW gaat voor een nieuwe typegoedkeuring, en stel ze zouden dat niet doen, dan kunnen wij daar niks aan doen.
Maar laat mij nu denken dat Volvo hier veel te braaf voor is.
P.S.
Er is inderdaad genoeg power over, de powermeter zakt bij 199km/h naar ongeveer 40% van de maximale power
Dit omdat een D4 business illegaal wordt zodra deze begrenzer eraf wordt gehaald en men geen extra BPM wil betalen.
Mijn redenatie is namelijk de volgende:
1) Wielen en banden vallen volgens de wetgeving buiten de typegoedkeuring van een auto. Het is dus toegestaan deze te vervangen zonder dat de auto in een andere brandstof categorie valt.
2) Voor de typegoedkeuring en voor met de auto op de weg te mogen rijden, moet de snelheids index van de banden hoger zijn als de Vmax van de auto
3) Voor elke verandering van het motormanagement systeem is wel een typegoedkeuring nodig, ook indien alleen maar de begrenzer verwijdert wordt.
Als er nu een Polestar pakket komt en Volvo wil hier graag een typegoedkeuring voor hebben, moet aan eis nummer 2 voldaan worden. Omdat het bij de typegoedkeuring van de originele D4 business niet mogelijk was om de 85gr CO2 te halen zonder energy savers met een snelheids index van 210km/h, verwacht ik dit na de tuning ook niet.
Nu zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat Volvo en Polestar net als Rica zeggen, we bieden dit toch aan zonder typegoedkeuring, en we gaan er vanuit dat iedereen braaf naar de RDW gaat voor een nieuwe typegoedkeuring, en stel ze zouden dat niet doen, dan kunnen wij daar niks aan doen.
Maar laat mij nu denken dat Volvo hier veel te braaf voor is.
P.S.
Er is inderdaad genoeg power over, de powermeter zakt bij 199km/h naar ongeveer 40% van de maximale power
Laatst gewijzigd door DanielD1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Dat je met 130 km/u niet de 3,x l/100 en < 89g CO2 uitstoot haalt, lijkt me evident. Dat doet echter niks af aan het feit dat de auto op cyclus zoals die is vastgesteld nog steeds de opgegeven waarden kan halen. Als jij echter iets aan de auto gaat veranderen, kan de auto dat niet meer. Er is nogal een verschil tussen "hoe je met de auto rijdt" en "wat je - al dan niet permanent - aan de auto wijzigt".V50 R schreef: @herko, uitstoot die affabriek wordt opgegeven wordt never nooit niet gehaald als je keurig 130 rijdt, je gaat dan al lang over de opgegeven waarden heen.
Maar het gaat er niet om dat het niet zou kunnen, dat het kan is wel duidelijk. En "mogen" is ook alleen een moreel dilemma. Het gaat erom dat officieel, fabrieksgoedgekeurd, met behoud van garantie, Volvo/Polestar dit nooit aan zal gaan bieden. "Gewone" Polestar tuning (met behoud van uitstoot) zal er misschien nog wel komen, denk ik. Maar die begrenzer gaat er in een officieel Polestar pakket niet afgehaald worden, daar ben ik van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Driving matters!
Driving matters!
-
- 6th Gear member
Deze co2 waarden kunnen niet worden behaald, tenzij je net als bij de test de naden van de auto/ koplampen afplakt en velgen die dicht zijn monteert. Op de openbare weg is het derhalve niet mogelijk de uitstoot en het verbruik te behalen zoals in de test. Ook niet met speciale 16inch eco banden.
De vraag of polestar met een dergelijk pakket komt kunnen we natuurlijk pas over een tijdje beantwoorden, maar ik houd hoop, zeker gezien de ontwikkelingen voor de PIH en de nieuwe generatie vea motoren waar deze d4 de eerste van is. Polestar zal daar zeker weer zijn plekje in krijgen gezien de hoeveelheid marketing volvo er op gezet heeft. Het antwoord dat volvo dit nooit zal gaan aanbieden lijkt me dus vrij sterk. En achteraf monteren van grotere velgen is toegestaan en dat als voorwaarde stellen voor een mogelijk polestar pakket lijkt me geen gekke ontwikkeling. Het zijn nu eenmaal de gaten in het overheidsbeleid waar o.a. volvo met zn modellen terecht volop gebruik van maakt.
De vraag of polestar met een dergelijk pakket komt kunnen we natuurlijk pas over een tijdje beantwoorden, maar ik houd hoop, zeker gezien de ontwikkelingen voor de PIH en de nieuwe generatie vea motoren waar deze d4 de eerste van is. Polestar zal daar zeker weer zijn plekje in krijgen gezien de hoeveelheid marketing volvo er op gezet heeft. Het antwoord dat volvo dit nooit zal gaan aanbieden lijkt me dus vrij sterk. En achteraf monteren van grotere velgen is toegestaan en dat als voorwaarde stellen voor een mogelijk polestar pakket lijkt me geen gekke ontwikkeling. Het zijn nu eenmaal de gaten in het overheidsbeleid waar o.a. volvo met zn modellen terecht volop gebruik van maakt.
- IkeV70
- 5th Gear member
@herko;
Ik vind het bijzonder onaanemenlijk dat de snelheids begrenzer enige invloed heeft op de CO2 test cyclus. De maximum snelheid wordt niet gehaald tijdens die cyclus. De begrenzer heeft alleen indirect invloed, vanwege de eco banden. De begrenzer verwijderen heeft geen invloed op de co2 uitstoot. De banden veranderen wel.
Ik vind het bijzonder onaanemenlijk dat de snelheids begrenzer enige invloed heeft op de CO2 test cyclus. De maximum snelheid wordt niet gehaald tijdens die cyclus. De begrenzer heeft alleen indirect invloed, vanwege de eco banden. De begrenzer verwijderen heeft geen invloed op de co2 uitstoot. De banden veranderen wel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- lint
- Geartronic member
+1!diesel01 schreef: Ik zou als verstrekker van de auto willen weten wie er met mijn auto aan sleutelen slaat.
Overigens genaaid??
Hoe zo dat dan?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Longone
- 5th Gear member
De overheid heeft zichzelf genaaid.
5 miljard aan inkomsten misgelopen door kortingen op BPM, wegenbelastig en bijtelling en uiteindelijk niet of nauwelijks minder CO2 uitstoot.
Ze zien nu uiteindelijk ook in dat het helemaal niet gaat om een ECO-auto, maar om een ECO-rijstijl.
Een limiter op 110, 120 of desnoods 130 was derhalve (achteraf) een veel betere stap geweest om de hoeveelheid CO2 te verminderen.
5 miljard aan inkomsten misgelopen door kortingen op BPM, wegenbelastig en bijtelling en uiteindelijk niet of nauwelijks minder CO2 uitstoot.
Ze zien nu uiteindelijk ook in dat het helemaal niet gaat om een ECO-auto, maar om een ECO-rijstijl.
Een limiter op 110, 120 of desnoods 130 was derhalve (achteraf) een veel betere stap geweest om de hoeveelheid CO2 te verminderen.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.