V70 onregelmatige startproblemen

Voor kenners: de "Roffel"
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Heb je de regeleenheid al gecontroleerd op vervuiling in de verbindingen?
Die dus demonteren en even goed kijken of daar niks mis is.
BramV70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:55

Ik denk het lek boven te hebben:
In een uiterste poging om de problemen te localiseren heb ik (op basis van de relatie temperatuur/vocht met het niet willen aanslaan) de immobiliser nu 's nachts binnen in huis liggen. Dit is nu al twee dagen succesvol, de auto start in 1 poging.

Kijkend naar de connector pinnen en het printje in de immobiliser kan ik geen enkele aanleiding vinden voor het niet starten, alles schoon en geen oxidatie of schade te zien.

Ik wil nu dus verder gaan en een nieuwe/andere immobiliser inbouwen:
- Zijn die dingen nog nieuw leverbaar?
- Kan ik een immobiliser van een latere 70 serie inbouwen?
- Is er een verbeterde versie op de markt?
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Het kan zijn dat er een haarscheurtje bij een soldeerverbinding is ontstaan en de component a.h.w. los ligt en geen of slechte verbinding maakt. Dit is bijna niet te zien. Warm en koud kan dan het verschil maken. Je zou kunnen kijken of je elke soldeerverbinding met een een soldeerbout weer laat vloeien.
Laatst gewijzigd door La Bruja op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
pier hylke
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.10.2008 - 21:33

Al eens kennis gemaakt met overbruggingsrelais die alarm en startonderbreker buitenspel zet?
Dit is het zogenaamde relais 210 met volvonr.3545333
Misschien het proberen waard.

Succes!
BramV70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:55

Even een update.

Haal nu bijna twee weken de immobiliser uit de auto en plaats hem in de morgen warm terug. De auto start nu telkens bij de eerste poging. Heb ook 1 test gedaan en de immobilser erin laten zitten en dan start ze niet. Als ik daarna het kastje warm wrijf start ze wederom in 1 keer.
Met een electricien op het werk overlegt en naar zijn idee moet het een losse verbinding zijn in een van de chips, dus inwendig. Second opinion gevraagd bij een electronica reparateur met hetzelfde antwoord. Kennelijk kan het voorkomen dat er een puntloos van de pootjes los kan komen in een chip wat een temperatuur afhankelijk storingsbeeld geeft.

@pier hylke: Voor zover ik weet is dat alleen mogelijk bij de V70's van voor '98 met de oude "850 type" immobiliser. Weet je zeker dat dit ook voor een V70 met bouwjaar begin 2000 werkt?

Ben nu op zoek naar een goede gebruikte immo met sleutel en antenne ring. Als het goed is, is de immobiliser/sleutel combinatie niet gekoppeld aan de ECU en geeft de Immo alleen maar een OK signaal als de juiste sleutel in de antenne ring zit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben van plan een antennering met de bij de ruil immo horende sleutel te tapen en dit in het dashboard te leggen zodat de nieuwe immo altijd denkt dat de sleutel in het slot zit.

Ook grappig; ik kwam er (per ongeluk) achter dat als de motor loopt je de immo gewoon kan loskoppelen. De motor loopt gewoon door. De immo is dus alleen nodig bij het starten van de auto. Loopt ze gaat dat ook zonder immo.
Laatst gewijzigd door BramV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BuddyBiFuel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
Locatie: Noordoostpolder

Hoi.

Wij lijken hetzelfde probleem te hebben momenteel.
Onze Bi Fuel van 2000 start wel, maar slaat niet aan.
Opnieuw proberen met de reservesleutel helpt soms, maar ook niet altijd.
Soms duurt het wel een minuut of 10 en wel 10 pogingen tot hij wel aanslaat.

Vraag 1 : Is de startonderbreker te omzeilen / af te koppelen ? (ben niet zo bang voor diefstal van 15 jaar oude Volvo met ruim 5 ton op de klok)
Vraag 2 : Is een nieuw contactslot en sleutel de oplossing, of is dit weggegooid geld ?
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken !!

Groeten,

Patrick.

P.S. Deze post staat ook in rubriek Bi Fuel met een reactie van Ramon&Ramon dat het de antennering zou kunnen zijn en dat die los te vervangen is.
Hoop hiermee bij te dragen aan het oplossen van dit probleem, ook voor de andere posters in dit topic.
Aangezien de eerste posts van 2014 zijn, ben ik benieuwd hoe jullie het hebben opgelost. Daar zou ik en alle anderen met dit probleem enorm mee geholpen zijn als dit gepost kan worden.
Alvast bedankt !!
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
BramV70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:55

Als de reserve sleutel af en toe werkt lijkt het een antenne ring probleem is niet duur en is gemakkelijk zelf te vervangen. Start onderbreker omzeilen lukt niet bij een Volvo uit 2000. Startonderbreker praat met ECU en die geeft alles vrij voor start.

stuur kolom omkasting loshalen (twee schroefjes T15 meen ik) en de antenne ding losklikken en even doormeten (2-12 Ohm is goed?)
BuddyBiFuel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
Locatie: Noordoostpolder

Bedankt voor de reacties !

Inmiddels de antennering laten vervangen bij de Volvo-dealer
en het lijkt verholpen te zijn :-)

Kosten idd 40 Euro plus montagekosten totaal 125,00 Euro
Als hij hierdoor weer probleemloos start meer dan waard !!

Op naar de 600.000 !!
Laatst gewijzigd door BuddyBiFuel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
BuddyBiFuel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
Locatie: Noordoostpolder

Inmiddels zijn we 2 jaar verder en steekt het probleem weer de kop op.
Morgen gaat de wagen naar Volvo Schaap voor het vervangen van de gasverdeler, dit omdat hij niet meer goed rijd op lpg.
Ik zal meteen vragen hoe het startprobleem opgelost kan worden.
Een deskmedewerker daar heeft zelf ook een V70classic en is bekend met het probleem en schijnt een oplossing gevonden te hebben.
Ik zal het hier melden als het opgelost is, en ik uit kan leggen hoe.

Groeten
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
marc kolk
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 27.06.2017 - 09:17

Bij mij was het niet starten probleem opgeost door de draden van de immobilizer vast te solderen.
Dus de stekker er tussenweg halen.
Ook v70 clasic

En ook samen met volvo schaap (emmeloord)
Laatst gewijzigd door marc kolk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BuddyBiFuel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
Locatie: Noordoostpolder

Het lijkt gelukt !

Ik kan helaas alleen niet uitleggen hoe, omdat ik het eenvoudigweg niet weet.
De onderdelen magazijnchef Geo van Volvo dealer Jacob Schaap te Emmeloord weet het wel !
Het is ze daar gelukt het te herstellen.
2 jaar geleden was de antennering al vervangen, maar hij had toch weer hetzelfde probleem :
Wel starten, kort aanslaan, en meteen weer uitvallen.
Dat soms wel keer of 10 voordat hij eidelijk bleef lopen.
Nu opgelost dus :P
Misschien Volvo Schaap Emmeloord (laten) bellen (door je eigen Volvo dealer) als je er mee geconfronteerd wordt en er niet uitkomt !?

Succes !

BuddyBiFuel schreef: Inmiddels zijn we 2 jaar verder en steekt het probleem weer de kop op.
Morgen gaat de wagen naar Volvo Schaap voor het vervangen van de gasverdeler, dit omdat hij niet meer goed rijd op lpg.
Ik zal meteen vragen hoe het startprobleem opgelost kan worden.
Een deskmedewerker daar heeft zelf ook een V70classic en is bekend met het probleem en schijnt een oplossing gevonden te hebben.
Ik zal het hier melden als het opgelost is, en ik uit kan leggen hoe.

Groeten
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
BramV70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:55

OK ik rijd inmiddels al weer een tijdje rond met mijn immobiliser loshangend onder het dashboard. Als ik het ding warm hou (boven de 15graden) kan ik starten, anders niet. Ik neem het ding dus mee in mijn zak als ik ergens parkeer en als de auto niet wil starten wrijf ik hem warm (echt waar) waarna de auto start. Ik denk een klein contact los in de chip oid.

Zou mooi zijn als die immo gewoon gedeactiveerd kan worden in de ECU, iemand een idee of dat kan?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”