Ik wil even laten weten dat het vervangen van alleen de stappenmotor met oude orginele electronica uiteindelijk niet gewerkt heeft.
Ik bleef last houden van plotseling stilvallen op gas. Ik kreeg dan geen enkele melding maar de auto reageerde helemaal niet meer op het gaspedaal. Handmatig overschakelen naar benzine was de enige mogenlijkheid om verder te kunnen rijden.
Samen met Kees (verdampere.nl) hebben we dmv meten van gasdruk tijdens rijden geconstateerd dat in het hele system wel gas zit als de motor niet meer reageerd. En omdat ik de stappenmotor al eens vervangen had door een nieuwe kon het daar niet aan liggen. De enige "boosdoener" zou nog de speciale VOLVO electronica zijn die boven op de standaard stappenmotor zit. Ook de auto nog laten "uitlezen" door dealer of dat er geen andere storingen in zouden zitten zoals bv lambda of andere sensoren, maar geen enkele storing in het systeem.
Uiteindelijk maar besloten deze VOLVO unit te vervangen. Ik kon deze bij de dealer bestellen voor 180 Euro. Deze 2 weken geleden ingebouwd, en omdat ik vorige week naar Hannover moest gelijk deze nieuwe uit kunnen proberen. Het gaat nu allemaal weer goed

. Ondertussen al 4 gastanken leeg gereden, zowel snelweg (180 +) als stads kilometers, en geen problemen meer gehad met uitvallen.
In mijn geval dus waarschijnlijk een defect in de VOLVO electronica .