Pagina 3 van 3
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:10
door Gerald de Groot
Net in Vida nagekeken, maar je heb nu inderdaad de 170 pk versie.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:21
door Oceanracer
c7rl schreef:
Ja precies maar heeft dit nog gevolgen voor de spare parts en is dit niet een motor met 170 pk ipv 140pk?
Klopt. Je hebt nu dezelfde motor erin als ik, dus met 170 pk.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:24
door jpwg001
Kloppen je kentekenpapieren nu nog?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:31
door c7rl
Gerald de Groot schreef:
Net in Vida nagekeken, maar je heb nu inderdaad de 170 pk versie.
Hee bedankt voor de snelle reactie!
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:32
door c7rl
Oceanracer schreef:
c7rl schreef:
Ja precies maar heeft dit nog gevolgen voor de spare parts en is dit niet een motor met 170 pk ipv 140pk?
Klopt. Je hebt nu dezelfde motor erin als ik, dus met 170 pk.
Mooi dus

met meer koppel ook.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 21:38
door c7rl
jpwg001 schreef:
Kloppen je kentekenpapieren nu nog?
Ja alleen met VIN chasisnummer, niet meer met het vermogen. op kenteken staat 103 kW. maar wanneer wordt dat gecontroleerd?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 22:09
door Oceanracer
Dat wordt nooit gecontroleerd! En meer koppel is alleen aanwezig bij meer toeren, daarom heeft de 170 een andere tandwielverhouding en eindoverbrenging als de 140 pk. Is de dagelijkse praktijk voelt de 140 pk daardoor vlotter aan dan de 170 pk. Met dat verschil dat de 170 pk nog gewoon doorgaat tot 6000 toeren, daar waar de 140 pk er dan allang zat van is.
Maar het zou me inderdaad niet verbazen dat je nu dus ook een andere ETM nodig hebt. Wel goed om dit nu te weten!
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 10.08.2015 - 22:54
door c7rl
Oceanracer schreef:
Dat wordt nooit gecontroleerd! En meer koppel is alleen aanwezig bij meer toeren, daarom heeft de 170 een andere tandwielverhouding en eindoverbrenging als de 140 pk. Is de dagelijkse praktijk voelt de 140 pk daardoor vlotter aan dan de 170 pk. Met dat verschil dat de 170 pk nog gewoon doorgaat tot 6000 toeren, daar waar de 140 pk er dan allang zat van is.
Maar het zou me inderdaad niet verbazen dat je nu dus ook een andere ETM nodig hebt. Wel goed om dit nu te weten!
Dat niet alleen nu is de vraag wat men precies allemaal heeft overgezet van de oude moter en de nieuwe motor. Ik zal eens controleren of men ook de versnellingsbak heeft overgezet bijvoorbeeld omdat de 140 pk de M56L heeft en de 170pk de M56h ivm overbrengingen. Kan men de motor omzetten zonder de ECU te vervangen?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 11.08.2015 - 07:57
door Oceanracer
Je kunt de 140 pk versie ook tunen naar 170 pk, dus je zou het haast wel denken, maar dan nog is het inderdaad de vraag wat destijds wel of niet is overgezet. Lastige materie.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 11.08.2015 - 09:05
door haasje
Beide motoren zijn hetzelfde (in basis).
Het zijn beide 2.4 20v motoren, de verschillen zitten in de aangeschroefde delen die (normaal gesproken) overgezet zijn vanaf de oude motor. Het verschil in de 140 en 170 pk versie is software.
Het gasklephuis is volgens mij hetzelfde, het zou kunnen dat je het gasklephuis vervangen hebben door een gebruikte en deze niet hebben aangemeld in de auto.
De ecu zal gewoon die van jouw auto zijn, overzetten kan alleen indien hij of is hergeprogrammeerd met jouw originele software of als hij is getuned, In de ecu zit oa een serienummer en is voorzien voertuig specifieke software.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 11.08.2015 - 09:21
door c7rl
haasje schreef:
Beide motoren zijn hetzelfde (in basis).
Het zijn beide 2.4 20v motoren, de verschillen zitten in de aangeschroefde delen die (normaal gesproken) overgezet zijn vanaf de oude motor. Het verschil in de 140 en 170 pk versie is software.
Het gasklephuis is volgens mij hetzelfde, het zou kunnen dat je het gasklephuis vervangen hebben door een gebruikte en deze niet hebben aangemeld in de auto.
De ecu zal gewoon die van jouw auto zijn, overzetten kan alleen indien hij of is hergeprogrammeerd met jouw originele software of als hij is getuned, In de ecu zit oa een serienummer en is voorzien voertuig specifieke software.
Betekend dat dan dat de auto gewoon 140 pk heeft? wat bedoel je met niet aangemeld aan de auto van de etm? serienummer in de ecu is dat oa de VIN?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 11.08.2015 - 21:49
door haasje
De auto heeft inderdaad gewoon 140 pk.
In een deel van modules (met name alle belangrijke computers, os ECM, CEM, etc) zit een serienummer (deze is niet gelijk aan vinnummer). Om goed te kunnen communiceren moet van alle modules bekend zijn welk nummer hij heeft. Bij een deel van de modules kun je de module wel wissel zonder opnieuw aan te melden, echter kan het wel zijn dat bv het uitlezen niet meer werkt (oa ETM) bij de laatste groep kun je probleemloos wisselen, mits het onderdeelnummer hetzelfde is (oa deurmodules, lichtschakelaar)
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 29.11.2015 - 21:44
door c7rl
Nou mensen ben ik weer, na eigenlijk de hele zomer zonder problemen gereden te hebben (alleen de uitlaat vervangen en de waterpomp

) had ik al een tijd een rammel rechtsvoor en trok de auto naar rechts. Bij de APK in julli kan men niets vinden bij de merkloze garage. Todat deze week de auto weer begon in te houden en slecht te starten overigens nu zonder foutcodes
Ik ben bij Volvo specialist Bertus Hissink in zutphen terechtgekomen. Daar bleek dat de remvloeistof teveel water had , de remblokken opwaren, de ETM gereinigd moest worden met nwe pakking en dat de vorige eigenaar verkeerde stabilisatorstangen L+R had gemonteerd (van wederom 2000 model) en die moesten vervangen worden.
Daarmee is het trekken en rammelen verholpen, het inhouden nog niet. Hij vertelde erbij dat de motor en ETM beide bij Rima vandaan komen, dat kon hij zien aan de blauwe verf. Ook kon het probleem met inhouden komen doordat men de kabeltjes van de injectoren met tirewraps hadden vastgemaakt met mogelijk kabelbreuk tot gevolg. Dat moet nog ff gechecked worden van de week.
Maar aangezien het blackfryday weekend is ga ik toch nog even 4 andere bobines en een nwe luchtmassameter bestellen aangezien ik vorigekeer maar 1 bobine vervangen heb en een ander volgens het testrapport ook al problemen gaf.
Beru bobines en Pierburg LMM is dat oke?
toevallig iemand die de nummers kan checken? heb dus volvo 2001
Lmm: VOLVO : 30713512 - 8658471 - 9202199
Bobines: VOLVO : 30713416 - 9125601 ZSE 019
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 29.11.2015 - 23:27
door c7rl
update: het is een Denso LMM DMA-0113 geworden voor 100,- inclusief verzend kosten.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 01.12.2015 - 19:23
door c7rl
Hoi,
Niet allemaal tegelijk

vandaag "eindelijk" de vertrouwde melding weer terug "emissies service vereist" met de connected car app van de ANWB uitgelezen en die geef storingscode P0303 aan:
- Faulty spark plug 3
- Clogged or faulty fuel injector 3
- Faulty ignition coil 3
- Fuel injector 3 harness is open or shorted
- Fuel injector 3 circuit poor electrical connection
- Ignition coil 3 harness is open or shorted
- Ignition coil 3 circuit poor electrical connection
- Insufficient cylinder 3 compression
- Incorrect fuel pressure
- Intake air leak
Read more:
http://www.autocodes.com/p0303_volvo.html#ixzz3t5vxovkF
Heb weer wat te doen dusz.....
wordt vervolgd.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 01.12.2015 - 20:22
door c7rl
arrrrghhhh

gekeken onder de hood, en blijkt dat ik van cyclinder 3 vorig jaar de bobine heb vervangen en destijds ook alle bougies. De LMM en andere bobines zijn nog niet binnen. Ik heb de foutcode van destijds en nu even vergeleken:
Ik had destijds ECM-3320: geen P codes
P0353 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal missing. Intermittent fault
P0353 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal missing. Permanent fault
P2306 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal too low. Intermittent fault
P2306 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal too low. Permanent fault
P2307 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal too high. Intermittent fault
P2307 ECM‑3320 Ignition coil cylinder 3, signal Signal too high. Permanent fault
vandaag deze:
P0303 ECM‑3533 Misfire cylinder 3 Emissions impact / catalytic converter damage
Iemand die mij kan vertellen wat de relatie is met deze storing en NAT+KOUD weer, en slecht starten? Ik heb de hele zomer GEEN problemen gehad.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 06.12.2015 - 15:21
door c7rl
Zo, ben bij Bertus H geweest, die liet gelijk zien dat de auto op 3 plaatsen valselucht trekt waarvan tweekeer bij de injectorringen/rubbers van cyclinder 3 en 5 en het inlaatspruitstukpakking rond cylcinder 3. Zou dit dan eindelijk de oplossing zijn? wordt vervolgd.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 16.12.2015 - 22:08
door c7rl
Zo, weer bij de Volvo specialist geweest BH in Z. De pakking van het inlaatspruitstuk en O ringen van de injectoren zijn vervangen, 1 ring was kapot en de pakking lekte. Sindsdien is het starten lopen, ook bij lage temperaturen. Ook loopt de motor mooier. Ter preventie zijn de bobine kabels opnieuw voorzien van kunstof bescherming.
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 16.12.2015 - 22:14
door Oceanracer
Makkelijk DHZ-klusje?
Re: Melding Motor Management: Emissies Service Vereist
Geplaatst: 03.08.2016 - 15:58
door c7rl
Oceanracer schreef:
Makkelijk DHZ-klusje?
Nee, niet echt (sorry voor late reactie). Heb met mooie weer geen problemen met starten. Meldingen over emissie blijven gelukkig weg. Om problemen te voorkomen ga ik afspraak met Obbe maken om te kijken naar tuning 140-170 Pk en of hij wel een software-update kan plaatsen ivm slecht starten. Er schijnt daar in het verleden een update voor de ETM te zijn geweest.