RichieB schreef:
Onbegrijpelijk eigenlijk dat de motortempertuur niet af te lezen is op het dashboard.
Dit moet toch te doen zijn met een "software update"?
Ja en nee.
Ja, met een software update zouden de thema's aangepast moeten kunnen worden.
Nee, ik geloof nooit dat Volvo een dergelijke update gaat maken. Die software voor het dashboard en de diverse thema's is waarschijnlijk behoorlijk complex en onderhevig aan zeer strenge kwaliteitseisen. Daar gaan ze geen energie meer in steken.
Van Pure naar AWD op de snelweg lijkt mij niet zo'n groot probleem als je niet te veel toeren maakt en probeert om een bepaalde snelheid aan te houden (niet sneller dan 120 bijv.).
ps: bovenstaande geldt voor ons: wij rijden altijd op de diesel naar de snelweg. Ik heb geen idee wat beter is of juist slechter, maar het gaat puur op gevoel.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, met een software update zouden de thema's aangepast moeten kunnen worden.
Nee, ik geloof nooit dat Volvo een dergelijke update gaat maken. Die software voor het dashboard en de diverse thema's is waarschijnlijk behoorlijk complex en onderhevig aan zeer strenge kwaliteitseisen. Daar gaan ze geen energie meer in steken.
Ik snap je. Maar het is wel raar dat ze het elegance thema niet zouden kunnen "upgraden" met zowel de toerenteller in het rechterbalkje en de temperatuur meter in het linkerbalkje, zoals bij alle andere Volvo's met hetzelfde dashboard. Ik denk dat het het nieuwe platform (XC90 en verder) vooral de aandacht al krijgen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
rsnhakan schreef:
Van Pure naar AWD op de snelweg lijkt mij niet zo'n groot probleem als je niet te veel toeren maakt en probeert om een bepaalde snelheid aan te houden (niet sneller dan 120 bijv.).
ps: bovenstaande geldt voor ons: wij rijden altijd op de diesel naar de snelweg. Ik heb geen idee wat beter is of juist slechter, maar het gaat puur op gevoel.
Iets boven de 75 à 80 km/u draait de D5 in de 6e versnelling iets boven stationair toerental. Meestal kies ik dus voor rond de 80 km/u om de D5 wakker te maken, met weinig tot geen "gas".
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Het blijft heel vreemd dat er over het ontlasten van een koude D5 niets door Volvo gecommuniceerd wordt, en zelfs de benodigde informatie (motortemperatuur) niet beschikbaar is. Kennelijk hebben ze zo veel vertrouwen in het PIH concept dat dit niet nodig is.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Al heb je een motor temperatuur aanduiding dan kan je daar weinig extra mee ten opzicht van de huidige situatie. Precon en brandstof bijverwarming aan is verstandig en ik vraag me echt af of het uitmaakt of de diesel bij 120 km/h bijkomt of bij rustig rijden op een binnenweg. De motor levert juist bij acceleratie het meeste vermogen.
Ben benieuw naar de bevindingen van Jaromir eerder deze week.
RichieB schreef:
Het blijft heel vreemd dat er over het ontlasten van een koude D5 niets door Volvo gecommuniceerd wordt, en zelfs de benodigde informatie (motortemperatuur) niet beschikbaar is. Kennelijk hebben ze zo veel vertrouwen in het PIH concept dat dit niet nodig is.
Ik denk: Andere belangen /afweging. Primaire doelstelling van het PIH concept was niet de duurzaamheid van de diesel, maar het concept zelf en de CO2 uitstoot (volgens officiele testmethode). Het is nooit een primaire doelstelling geweest om de PIH's probleemloos 300K km te laten afleggen.
Bij latere PIH modellen zal ongetwijfeld meer aandacht besteed worden aan duurzaam omgaan met de verbrandingsmotor.
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo min of meer bewust zou kiezen voor een scenario waarbij veel motoren voortijdig serieuze reparaties nodig hebben of het risico daarop groot zal zijn. Het zou de naam en reputatie van Volvo ernstig schaden. Wel loop je bij elke nieuwe ontwikkeling het risico dat het wat anders uitpakt dan verwacht.
Ik blijf de keuze voor een PIH op benzine een logischer keuze vinden, start makkelijker en motor lijkt meer geschikt voor aan/uit plotselinge lastwisselingen. Als je relatief weinig km's electrisch doet is een gewone diesel zuiniger (gewichtsbesparing) doe je veel km's electrisch is het verbruik serieus lager en ligt het kantelpunt voor diesel fors hoger dus is benzine de logische keuze.
NielsPHEV schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo min of meer bewust zou kiezen voor een scenario waarbij veel motoren voortijdig serieuze reparaties nodig hebben of het risico daarop groot zal zijn. Het zou de naam en reputatie van Volvo ernstig schaden.
Dat is precies de reden dat is er niet te veel bij nadenk over het tijdig aanzetten van de D5. Ik ga er van uit dat Volvo dat al voor mij heeft gedaan.
Wel loop je bij elke nieuwe ontwikkeling het risico dat het wat anders uitpakt dan verwacht.
En daar heb ik de Extended Protection voor afgesloten.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
NielsPHEV schreef:
Ik blijf de keuze voor een PIH op benzine een logischer keuze vinden, start makkelijker en motor lijkt meer geschikt voor aan/uit plotselinge lastwisselingen. Als je relatief weinig km's electrisch doet is een gewone diesel zuiniger (gewichtsbesparing) doe je veel km's electrisch is het verbruik serieus lager en ligt het kantelpunt voor diesel fors hoger dus is benzine de logische keuze.
Ik ken de verhalen van de Ontlader PHEV's (uit eigen kennissenkring) die bij 120 à 140 km/h ver onder de 1 op 10 duiken. Dat hebben we dus niet met de diesel.
Roald Ik ken verhalen over priussen (helaas ook uit de kennissenkring) die bij 120 a 140 km/h ruim boven de 1 op 10 blijven. Het vergelijk met een Mits. PHEV is een non vergelijk een diesel zal altijd "zuiniger" zijn al was het maar omdat de verbrandingswaarde hoger is
Tjah, daarom hebben wij een v60 en een prius plugin...
Totaal andere rijbeleving, maar zelfde verbruikscijfers (prius is zelfs iets zuiniger)
Maar voor de lange ritten prefereer ik toch echt de v60...
Maar ik ga wel kilometers minderen
Een caravantrekker blijft nodig, daar is de prius niet geschikt voor.
Daarom wordt hopenlijk de opvolger een xc90 t8
Een prius is dus een prima auto voor middellange afstanden.
Nog steeds geen spijt vande v60 als lange afstandsauto, de diesel is en blijft hoe dan ook zuiniger dan de outlander optie
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG 2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine 2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Jaromir schreef:
Nog geen nieuws, de onderzoeksresultaten zijnnaar volvo nederland opgestuurd.
Volgens mij moeten ze die D5 van jouw loshalen om de toleranties en de slijtage te kunnen bepalen.
Wat kunnen ze nu aan de buitenkant bepalen?
We zullen het weten, wanneer krijg je bericht?
Er zou olie (lekkage) gemeten zijn bij warm en bij koude motor...
Ik zal morgen denkelijk meer horen.
Mocht er geen oplossing komen bied ik aan om met de volvo naar beesd te komen...
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG 2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine 2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
NielsPHEV schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo min of meer bewust zou kiezen voor een scenario waarbij veel motoren voortijdig serieuze reparaties nodig hebben of het risico daarop groot zal zijn. Het zou de naam en reputatie van Volvo ernstig schaden.
RichieB schreef:
Dat is precies de reden dat is er niet te veel bij nadenk over het tijdig aanzetten van de D5. Ik ga er van uit dat Volvo dat al voor mij heeft gedaan.
Tja,
Zolang nog niet bekend is welke speciale temperatuur-regelende maatregelen er getroffen zijn ga ik ervan uit dat ze er gewoon niet zijn. Men zal ingeschat hebben dat de D5 robuust genoeg is om de zwaardere belasting aan te kunnen. Is misschien ook wel zo. De tijd zal het leren.
Door er verstandig mee om te gaan kun je veel problemen voorkomen.
Dat geldt voor alles wat met techniek van doen heeft. Voor je autobanden, binnenbekleding, lakwerk enz.
Volvo heeft ook wel bumpers gemonteerd om ligte parkeerschades te beperken. Maar het is aan de berijder om zorg te dragen voor het geheel. Zo is het ook met de motoropwarmperiode.
NielsPHEV schreef:
Roald Ik ken verhalen over priussen (helaas ook uit de kennissenkring) die bij 120 a 140 km/h ruim boven de 1 op 10 blijven. Het vergelijk met een Mits. PHEV is een non vergelijk een diesel zal altijd "zuiniger" zijn al was het maar omdat de verbrandingswaarde hoger is
Ik weet het Niels. Heb zelf een tijd met een Prius 2 gereden. Je haalt makkelijk tussen de 1 op 22 en 1 op 18. De foutlander is een ander verhaal omdat de ICE niet (altijd) rechtstreeks de wielen kan aandrijven op de snelweg. Hierdoor moet met lege accu's de ICE als generator flink aan de bak om de accu's op pijl te houden en daar gaat je verbruik.
vaudi schreef:
Door er verstandig mee om te gaan kun je veel problemen voorkomen.
Dat geldt voor alles wat met techniek van doen heeft. Voor je autobanden, binnenbekleding, lakwerk enz.
Volvo heeft ook wel bumpers gemonteerd om ligte parkeerschades te beperken. Maar het is aan de berijder om zorg te dragen voor het geheel. Zo is het ook met de motoropwarmperiode.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaudi schreef:
Maar het is aan de berijder om zorg te dragen voor het geheel. Zo is het ook met de motoropwarmperiode.
Het gaat er juist om dat dat met de PIH niet mogelijk is als je de auto gebruikt zoals bedoeld, dus rijmodus hybride en accu zo vaak mogelijk volladen. Dan kan het heel goed gebeuren dat de diesel aanslaat bij 100 km/h. Bij 100 km/h hoeft de diesel misschien niet heel veel toeren te maken, maar de belasting voor een ijskoude motor bij een dergelijke snelheid is natuurlijk veel hoger dan bij snelheden tussen 0 en 50 km/h
IkeV70 schreef:
Het gaat er juist om dat dat met de PIH niet mogelijk is als je de auto gebruikt zoals bedoeld, dus rijmodus hybride en accu zo vaak mogelijk volladen. Dan kan het heel goed gebeuren dat de diesel aanslaat bij 100 km/h. Bij 100 km/h hoeft de diesel misschien niet heel veel toeren te maken, maar de belasting voor een ijskoude motor bij een dergelijke snelheid is natuurlijk veel hoger dan bij snelheden tussen 0 en 50 km/h
Ik had vandaag de situatie dat de PIH na het reinigen van het roetfilter in Hybrid niet meer wilde uitslaan op de autoweg. Ondanks dat de naad beneden het driehoekje stond. Pas na handmatig in Pure zetten deed de Hybrid stand het weer normaal.