Verbod op roetfilter verwijdering

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
diesel01
Geartronic member

prwi schreef:
NielsPHEV schreef: Met een endoscoop kun je snel zien of een roetfilter doorgeslagen is en ik hoop dat men dat ook gaat doen. De grote industriele belangen zie ik niet het gaat gewoon om particulieren die maatregelen die zijn geinstalleerd ter reductie van de uitstoot van fijnstof verwijderen om dat de motor daar wat lekker van gaat lopen. Ben overigens wel benieuwd wat de personen die het roetfilter hebben laten verwijderen vinden van de VW software.
De PHEV is ook bedoeld om de uitstoot te verminderen. De meeste PHEV rijders rijden zo'n ding vanwege de lage bijtelling en rijden nauwelijks elektrisch.
Dat is een andere discussie.
Dit gaat er om dat een eigenaar op eigen houtje een roetfilter er uit heeft laten slaan terwijl dat niet is toegestaan..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
OGA244
8th Gear member

men is van overheidswege ook al druk in de weer om dat bijtellingsonrecht recht te trekken
t5power
5th Gear member

Bover schreef: Met alle aanpassingen die ik heb laten doen durf ik stelling aan dat mijn volvo My 2006 zuiniger, schoner en minder emissie uitstoot dan standaard volvo met euro 4 motor. Als dat niet zo is dan breng ik alles weer in originele staat.
Mwoah Bover, dat zou ik niet al te stellig zeggen. Dat je Volvo zuiniger is geworden is logisch. Doordat je de EGR dicht hebt gezet wordt de temperatuur in de motor hoger. Daardoor gaat deze efficienter lopen en derhalve zuiniger. Merk het zelf ook met onze S40 2.0D, we halen nu steevast 1:19 en tankjes 1:20 zijn ook geen uitzondering meer.
Echter, door de hogere temperatuur in je motor krijg je automatisch meer NOx. Doordat je zuurstof percentage hoger is (immers geen uitlaatgassen meer vanuit EGR waarvan de zuurstof al voor een deel is verbruikt) maakt dat deze reactie nog efficienter verloopt.

Dus minder CO2? Ja, maar daar staat tegenover meer NOx en die schijnen qua milieuvervuiling toch wel een paar treedjes hoger te staan.

Daarbij beweer je dat de motor schoner is als daarvoor. Ook al zie je nu geen dikke roetpluimen meer, het torretje zal nog wel degelijk roet uitbraken. Waarschijnlijk (en hoe het precies zit weet ik niet) zie je het minder goed omdat de uitlaatgassen minder geconcentreerd uit de motor komen (je werkt altijd met verse lucht ipv het te recyclen). Dus als je de DPF weg hebt laten halen, zal de motor altijd viezer zijn als daarvoor.

Ben zelf ook niet roomser dan de paus hoor, onze S40 uit 2004 heeft geen DPF maar ik heb wel EGR weg laten schrijven en tuning laten doen. Dat hij nu lekker zuinig is is (voor ons) mooi meegenomen maar ik zal zeker niet gaan verkondigen dat hij er schoner op is geworden 8-)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
4wielen
5th Gear member

Mooi verhaal T5power. Nou ben ik benieuwd of Bover woord houdt...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
NielsPHEV
7th Gear member

prwi schreef:
NielsPHEV schreef: Met een endoscoop kun je snel zien of een roetfilter doorgeslagen is en ik hoop dat men dat ook gaat doen. De grote industriele belangen zie ik niet het gaat gewoon om particulieren die maatregelen die zijn geinstalleerd ter reductie van de uitstoot van fijnstof verwijderen om dat de motor daar wat lekker van gaat lopen. Ben overigens wel benieuwd wat de personen die het roetfilter hebben laten verwijderen vinden van de VW software.
De PHEV is ook bedoeld om de uitstoot te verminderen. De meeste PHEV rijders rijden zo'n ding vanwege de lage bijtelling en rijden nauwelijks elektrisch.
PRWI wat je schrijft is:

1: grote onzin waar baseer je op dat de meeste PHEV rijders helemaal nooit laden, ik ken er veel en die laden allen
2: een enorme jij bak wat al zou geen enkele PHEV rijder opladen is dat in mijn ogen nooit een reden om zelf onrechtmatig te handelen en je roetfilter er uit te slopen
3: al zou een PHEV rijder niet opladen is dat nog steeds niet illegaal ik vind het wel stuitend maar dat is wat anders
Max
7th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Maar om nu even voor het moment een bak poen, want daar hebben we het denk ik wel over, te besteden aan software en roetfilter en dat er nadien meer in willekeurige volgorde af te gaan halen......nee, dat geloof ik niet.
Als ik kijk hoe dat bij de minne gaat, nu: OBD stekker er in, geen storing dus uitstoot is (kennelijk) goed. Dat wil dus zeggen dat een beetje software-artiest (en daar hebben we hier hele goede van) dat hele gebeuren weg weet te schrijven zonder dat de rest van de programmatuur daarvan in de warre raakt en van het roetfilter slechts het optische deel zichtbaar blijft. En dat is het hem nou net, daar gaan ze wat aan doen. Dat is goed, dat moet en......daar komt ie weer speciaal voor hen die het wel hebben laten doen:

Uw voertuig is niet in overeenstemming met het afgegeven kentekenbewijs gelet op de significante wijzingen die in de constructie zijn aangebracht ten aanzien van de eisen voor geluid, uitstoot/milieu. Daardoor is het kenteken niet langer geldig, maar dat hadden we al vaak genoeg geroepen.

Ergo: elk voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd. Wij stellen vast dat de Staat der Nederlanden zich kwijt van zijn taak en zorg draagt dat de gestelde wet- en regelgeving wordt nageleefd. En voor die insteek geef ik de volle dagscore van 100 punten, dat zouden meer landen moeten doen.
+1

Ik heb na de aanschaf van mij XC alsnog een roetfilter aan laten brengen en zal dat ook zo laten.
Hoger verbruik merk ik nauwelijks en de plaatsing geeft mij nog steeds een goed gevoel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
IkeV70
5th Gear member

t5power schreef: Daarbij beweer je dat de motor schoner is als daarvoor. Ook al zie je nu geen dikke roetpluimen meer, het torretje zal nog wel degelijk roet uitbraken. Waarschijnlijk (en hoe het precies zit weet ik niet) zie je het minder goed omdat de uitlaatgassen minder geconcentreerd uit de motor komen (je werkt altijd met verse lucht ipv het te recyclen). Dus als je de DPF weg hebt laten halen, zal de motor altijd viezer zijn als daarvoor.
Hogere verbrandingstemperatuur = minder roet. Het is dus zo dat wanneer je de EGR dichtzet je minder roet uitstoot. Een van de nadelen van EGR is verhoogde roetvorming. Qua uitstoot wordt dat gecompenseerd door het roetfilter. Qua interne vervuiling wordt dat helaas niet gecompenseerd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
t5power
5th Gear member

IkeV70 schreef:
t5power schreef: Daarbij beweer je dat de motor schoner is als daarvoor. Ook al zie je nu geen dikke roetpluimen meer, het torretje zal nog wel degelijk roet uitbraken. Waarschijnlijk (en hoe het precies zit weet ik niet) zie je het minder goed omdat de uitlaatgassen minder geconcentreerd uit de motor komen (je werkt altijd met verse lucht ipv het te recyclen). Dus als je de DPF weg hebt laten halen, zal de motor altijd viezer zijn als daarvoor.
Hogere verbrandingstemperatuur = minder roet. Het is dus zo dat wanneer je de EGR dichtzet je minder roet uitstoot. Een van de nadelen van EGR is verhoogde roetvorming. Qua uitstoot wordt dat gecompenseerd door het roetfilter. Qua interne vervuiling wordt dat helaas niet gecompenseerd.
Oh ja, klinkt logisch. Dus alleen EGR dicht i.c.m. DPF zou helemaal roetvrij moeten zijn (als de motor dat al niet was met EGR). Het blijft toch een lastige kwestie. Lijkt erop dat de combinatie benzine- en electromotor op dit moment de beste combinatie zou zijn. Of helemaal electrisch, maar daar kleven ook nog wel nadelen aan (range, aanschafprijs e.d.). In dat opzicht is die Mitsubishi PHEV geen slechte optie, mits je netjes oplaadt. Maar goed, als je daar lange afstanden mee gaat afleggen zit je alsnog met verbruik van 1 op 10.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Jers3n
5th Gear member

@max, een retrofit roetfilter is een zgn. half open filter, daarbij is de 'regeneratie-problematiek' (bestaat die eigenlijk wel?) in het geheel niet van toepassing, want er is geen nainspuiting tbv regeneratie en daardoor dus ook geen verhoogd verbruik oid.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Max
7th Gear member

bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Bover
8th Gear member

T5-Marcel: Ik praat vanuit de 'blijde rijder' positie en niet als techneut want dat ben ik niet en de garage reflectie in het dorp. Of mijn motor schoner isals daarvoor heb ik geen bewijs voor anders dan ik na 10 jaar tuning en EGR klep nauwelijks visueel roetvorming heb intern. Ja we hebben gekeken met endoscoop. Ik heb wel de motor intern laten reinigen door Volvotune en Marin van MMTS jaren terug met een systeem dat drie uur duurde en staat ergens op een filmpje bij Volvotune en MMTS. ( ben ff vergeten hoe methode heet)

In de laatste APK meting en bij de herkeuring vorig jaar is op mijn verzoek gemeten naar de uitstoot. Daar gaf men aan dat deze 2.4D V70 bovengemiddeld schoon was voor een diesel euro 4. Ik beweer ook niet dat ik GEEN uitstoot heb.
Aanname: mijn motor blijft schoon door o.a. de lange afstanden die ik dagelijks rij ( 300km of meer), het schoonmaken van de interne motor elke 18.000km ( blikje) met olie wissel en filter en goede merk diesel tanken en goed en regelmatig onderhoud. Inderdaad mijn EGR klep is dicht maar mijn DPF zit er nog wel onder. Het motormanagement heb ik door Volvotune optimaal laten afstellen, mooiere koppelkromme maar ook oog op uitstoot voor zover dat mogelijk is want vervuilen doen we allemaal.

En T5 het klopt ik heb nog nooit zo zuinig gereden met een automaat want ik zit op jaarbasis 55.000km op 1:15.7
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
IkeV70
5th Gear member

Bover schreef: In de laatste APK meting en bij de herkeuring vorig jaar is op mijn verzoek gemeten naar de uitstoot. Daar gaf men aan dat deze 2.4D V70 bovengemiddeld schoon was voor een diesel euro 4. Ik beweer ook niet dat ik GEEN uitstoot heb.
Aanname: mijn motor blijft schoon door o.a. de lange afstanden die ik dagelijks rij ( 300km of meer), het schoonmaken van de interne motor elke 18.000km ( blikje) met olie wissel en filter en goede merk diesel tanken en goed en regelmatig onderhoud. Inderdaad mijn EGR klep is dicht maar mijn DPF zit er nog wel onder. Het motormanagement heb ik door Volvotune optimaal laten afstellen, mooiere koppelkromme maar ook oog op uitstoot voor zover dat mogelijk is want vervuilen doen we allemaal.

En T5 het klopt ik heb nog nooit zo zuinig gereden met een automaat want ik zit op jaarbasis 55.000km op 1:15.7
Bob
De uitstoot waarvan heb je laten meten?
Afstelling door Volvotune met het oog op uitstoot waarvan?

Het probleem is: Je uitstoot bestaat uit allerlei stoffen. Je hebt bijvoorbeeld CO2, NOx en roet. Afsluiten van je EGR verlaagt uitstoot van CO2 en roet, maar verhoogt uitstoot van NOx.
Tuning door Volvotune beperkt waarschijnlijk de uitstoot van CO2 en mogelijk ook roet, maar wat is het effect op uitstoot van NOx? Je kunt ervan uitgaan dat verbetering van de prestatie (meer vermogen, zuiniger) leidt tot meer NOx uitstoot.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V70/2.4D/2003
8th Gear member

IkeV70, dat heb je mooi gezegd en de vraagstelling is de juiste!

En dan aan hen die hebben lopen/laten klooien aan roetfilter, regeneratie proces en EGR: ga nu alvast sparen voor onderdelen en software want eerdaags zijn jullie aan de beurt!
En de reden daarvan is dat jullie voertuig nu niet in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs is afgegeven en aldus rijden jullie rond met een ongeldig kenteken.

Inderdaad, heb je hem weer maar ik kon het weer eens niet laten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

V70/2.4D/2003 schreef: IkeV70, dat heb je mooi gezegd en de vraagstelling is de juiste!

En dan aan hen die hebben lopen/laten klooien aan roetfilter, regeneratie proces en EGR: ga nu alvast sparen voor onderdelen en software want eerdaags zijn jullie aan de beurt!
En de reden daarvan is dat jullie voertuig nu niet in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs is afgegeven en aldus rijden jullie rond met een ongeldig kenteken.

+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Oceanracer
Geartronic member

IkeV70 schreef:
Bover schreef: In de laatste APK meting en bij de herkeuring vorig jaar is op mijn verzoek gemeten naar de uitstoot. Daar gaf men aan dat deze 2.4D V70 bovengemiddeld schoon was voor een diesel euro 4. Ik beweer ook niet dat ik GEEN uitstoot heb.

Bob
De uitstoot waarvan heb je laten meten?
Afstelling door Volvotune met het oog op uitstoot waarvan?

Het probleem is: Je uitstoot bestaat uit allerlei stoffen. Je hebt bijvoorbeeld CO2, NOx en roet. Afsluiten van je EGR verlaagt uitstoot van CO2 en roet, maar verhoogt uitstoot van NOx.
Tuning door Volvotune beperkt waarschijnlijk de uitstoot van CO2 en mogelijk ook roet, maar wat is het effect op uitstoot van NOx? Je kunt ervan uitgaan dat verbetering van de prestatie (meer vermogen, zuiniger) leidt tot meer NOx uitstoot.
Juist! En dat is nou precies wat VW ook gedaan heeft. De prestaties optimaliseren ten gunste van de berijder. En wat vindt Dhr Bover hiervan?
Bover schreef:Wat VW gedaan heeft is oplichting maar dat is een fenomeen dat weer gekoppeld is aan hebzucht $$$$$$ en op korte termijn denken. Eerst ikke en dan de rest.
Juist! Lekker hyprokriet dus.... :-/
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Bover
8th Gear member

:o Tjonge jonge auto is emotie dat blijkt wel weer. Moet nu persoonlijk worden? hoezo hypocriet?
Ik zie mezelf op geen enkele wijze hypocriet zijn. :'(
Lijkt mij een groot verschil tussen VW concern die bewust iets anders verkoopt dan ze beweren om
( trouwens ik moet nog zien dat andere merken niet volgen met software die bewerkt is af fabriek.)
Je zou me kunnen verwijten dat ik onvoldoende verstand heb van uitstoot materie. Mogelijk dat is waar.

Ik starte met de opmerking dat mijn auto volgens de garage/keurmeester bijzonder schoon was voor een diesel euro 4 aan de pijp. En of dat roet of die NO zoveel dat weet ik niet.

Het motor management afstelling bij Volvotune heb ik gevraagd de optimale verbranding te realiseren, gevolg is toch uitstoot zo minimaal mogelijk te realiseren. En nogmaals inwendig motor reinigen via de olie doe ik drie keer per jaar door mijn kilometers en dat schijnt ook te schelen.

En voor de rest rij ik plezierig door

Bover
8th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: IkeV70, dat heb je mooi gezegd en de vraagstelling is de juiste!

kan ik dit niet laten :D
Hoe was het ook al weer oud hollands spreekwoord: "de soep wordt nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend"

V70/2.4D/2003
8th Gear member

Als je het eerst even af laat koelen......inderdaad.
Lees voor afkoelen:

* sparen voor nieuwe uitlaat/roetfilter
* sparen voor originele software
* tijdig het geheel laten plaatsen en installeren

.......Ter voorkoming van de desillusie na de NIEUWE apk-keuring die al dat gehannes onomstotelijk boven water dient te laten komen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
IkeV70
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Als je het eerst even af laat koelen......inderdaad.
Lees voor afkoelen:

* sparen voor nieuwe uitlaat/roetfilter
* sparen voor originele software
* tijdig het geheel laten plaatsen en installeren

.......Ter voorkoming van de desillusie na de NIEUWE apk-keuring die al dat gehannes onomstotelijk boven water dient te laten komen.

Gelukkig heeft Bover zijn roetfilter gewoon laten zitten, dus wat dat betreft zal het wel meevallen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Oceanracer
Geartronic member

Ach, wat heet emotie. Ik vind het gewoon hypocriet om zelf de auto te tunen en vervolgens met een vingertje naar VW te wijzen, daar waar VW natuurlijk wél de EGR in werking heeft gehouden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”