Bover schreef:
Met alle aanpassingen die ik heb laten doen durf ik stelling aan dat mijn volvo My 2006 zuiniger, schoner en minder emissie uitstoot dan standaard volvo met euro 4 motor. Als dat niet zo is dan breng ik alles weer in originele staat.
Mwoah Bover, dat zou ik niet al te stellig zeggen. Dat je Volvo zuiniger is geworden is logisch. Doordat je de EGR dicht hebt gezet wordt de temperatuur in de motor hoger. Daardoor gaat deze efficienter lopen en derhalve zuiniger. Merk het zelf ook met onze S40 2.0D, we halen nu steevast 1:19 en tankjes 1:20 zijn ook geen uitzondering meer.
Echter, door de hogere temperatuur in je motor krijg je automatisch meer NOx. Doordat je zuurstof percentage hoger is (immers geen uitlaatgassen meer vanuit EGR waarvan de zuurstof al voor een deel is verbruikt) maakt dat deze reactie nog efficienter verloopt.
Dus minder CO2? Ja, maar daar staat tegenover meer NOx en die schijnen qua milieuvervuiling toch wel een paar treedjes hoger te staan.
Daarbij beweer je dat de motor schoner is als daarvoor. Ook al zie je nu geen dikke roetpluimen meer, het torretje zal nog wel degelijk roet uitbraken. Waarschijnlijk (en hoe het precies zit weet ik niet) zie je het minder goed omdat de uitlaatgassen minder geconcentreerd uit de motor komen (je werkt altijd met verse lucht ipv het te recyclen). Dus als je de DPF weg hebt laten halen, zal de motor altijd viezer zijn als daarvoor.
Ben zelf ook niet roomser dan de paus hoor, onze S40 uit 2004 heeft geen DPF maar ik heb wel EGR weg laten schrijven en tuning laten doen. Dat hij nu lekker zuinig is is (voor ons) mooi meegenomen maar ik zal zeker niet gaan verkondigen dat hij er schoner op is geworden