Pagina 3 van 3
Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 16.07.2015 - 22:44
door diesel01
Vroeger toen er nog geen synchromesch ringen bestonden een noodzaak, tegenwoordig bezigheid van de V8 boys met Scania op de grill.
Volgende week weer met Truckstar..
Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 16.07.2015 - 23:41
door Fab1Man
Ik heb er vandaag eens op gelet en het toerental blijft inderdaad hangen. Wat ik gedaan heb is doortrekken naar 5000 toeren en daarna de koppeling intrappen. Je ziet dat hij dan even blijft hangen op bijvoorbeeld 2800 toeren en dan 1800 toeren om dan naar stationair te gaan. Gisteren viel mij ook op dat zodra ik de koppeling naar het aangrijpingspunt beweeg er inderdaad een soort aan/uit stand is met 300 toeren erbij. Dat diesel gas bijgeeft is heel normaal.
Vandaag heb ik de Polestar tuning laten uitvoeren. Daarmee vind ik dat het schakelen en koppelen veel soepeler gaat, zonder een soort schok (hij blijft erin zitten af en toe, ondanks 44.000 km op de teller, nu dus met tuning veel minder erg). Ik heb meteen gekeken wat er gebeurt als ik de koppeling beweeg. Die aan/uit stand van 300 toeren erbij is eruit. Omdat de gasrespons dus ook effect heeft op het gas bijgeven van de koppeling is dit perfect te doseren. Daarbij is de auto wat grilliger en responsiever

.
Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 17.07.2015 - 13:36
door kevinwalter
Ja, dat heeft mijn V ook. Als je in een keer je gas los laat gaan je onderdelen nog even door hoor. Het is niet zo dat hij in een keer stopt.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 17.07.2015 - 15:06
door frisian1
Ik vind dit wel een interessant topic,
Dat van de +/- 300 toeren bij het wegrijden was me al eerder opgevallen en ervaar ik als prettig, dat bij het overschakelen niet.
Ik mag de 400nm van de D4 graag aanspreken en bij warme motor in zijn 3 invoegen op de snelweg geeft zo'n lekkere duw in de rug. Vervolgens in 1x van zijn 3 naar zijn 6 en rustig verder cruisen.
Overigens vind ik soepel en schokloos schakelen wel lastig met de V60, ik kan het soms beter in mijn Peugeot uit 1929 (zonder synchromesh/ met dubbelclutchen en tussengas

) dan met de Volvo. Naar mijn idee komt dat door de enorme overbrengingsverschillen.
1 naar 2 is bijna onmogelijk schokloos, 2 naar 3 vooral niet als het wat sneller gaat.
3 naar 4 is geen probleem en 5 naar 6 ook niet, naar mijn idee liggen die ook veel dichter bij elkaar. De 5 had sowieso wel weg gemogen.
De 5 sla ik vrij vaak over
Daarbij volg ik waar het kan gewoon de schakelindicator, het ding zoeft vooruit op golven van koppel

. Hiermee heb ik bij vorige auto's nooit last gehad. Overigens bij vol gas geeft het ding pas aan te schakelen in de buurt van het maximale toerental dus het hangt ook van de rijstijl af.
Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 19.07.2015 - 11:38
door V.I.K.
Pfftt gelukkig heb ik toch een bijzondere V. Ik heb het gewoon ook een keer bewust uitgeprobeerd, maar mijn toerental blijft niet hangen als ik hem doortrek tot de 60 zoals in het begin van de topic stond. Mijn toerental zakt als een statige dame rustig terug naar de ongeveer 1250 rpm.
Maar nou heb ik een d4, zou daarin het verschil kunnen zitten??
Re: 14% D4 versnellingen overslaan
Geplaatst: 20.07.2015 - 16:29
door Fietsventje
Ook in mijn 5-pitter D3 uit 2012 houdt hij het toerental kunstmatig hoog om naar de volgende versnelling te schakelen soepeler te maken. Vooral nuttig voor de 'rustiger' schakelende mensen.
Ben ik blij dat ik niet de enige ben die het lastig heeft met vlot schakelen in de 1e paar versnellingen! Het is alsof je ofwel heel traag moet schakelen, ofwel heel snel. Ergens tussenin resulteert steevast, tenzij met de allergrootste concentratie, in een voor je passagiers onaangename schok. Al lijkt dit wel minder als ik boven de 2000 rpm blijf.
Versnellingen overslaan doe ik trouwens ook vaak, zoals hierboven al vaak beschreven: lekker genieten van de rauwe 5-cylinderroffel in 3e of 4e versnelling op de oprit van de snelweg, en bij 127 km/u, hop, naar 6e en cruise control op.