Pagina 3 van 4
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 28.08.2015 - 18:06
door ibo
Bij de aankoop van mijn S60 maakte ik na de proefrit ook als opmerking dat het ontbreken van de koelwatertemperatuuraanduiding met was opgevallen. Volgens de dealer was dat een bewuste keuze van Volvo omdat onder normale omstandigheden dat wijzertje toch contant op 90 graden staat (vanwege de huidige goede temperatuurregeling in moderne motorblokken) en het wijzertje zijn functie verloren heeft. In geval van nood wordt je gewaarschuwd door een lampje, aldus de dealer.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 28.08.2015 - 18:11
door BlackcurrantV70
Maar vanaf MY14 is de temperatuurmeter toch terug...
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 29.08.2015 - 07:50
door Erik V70
Kijk voor wat je allemaal uit kunt lezen even op de website en er is hier op het forum ook al meer over geschreven.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 20.09.2015 - 11:31
door BlackcurrantV70
Voor Volvo modellen tot 2012, laat de mijne nu net van 2012 zijn....
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 20.09.2015 - 17:10
door BraboFrits
Zo, net terug van vakantie. Wat kan die V70 toch sleuren, we hebben met een 1600 kg zware caravan gereden (voor de eerste keer

) maar wat trekt 'ie 'm makkelijk
Jammer genoeg kwam de OBD interface pas na de vakantie binnen dus ik heb onderweg niet kunnen monitoren. Maar geen enkel probleem ondervonden, wel de toeren goed in de gaten houden. Ibo, ik zie dat ik exact dezelfde heb als jij, probleem wat ik heb is dat de CD die erbij zit is beschadigd, die kan ik dus niet lezen. Staat er een handleiding op?
Net nog even wat zitten stoeien met Torque maar nu krijg ik ineens allerlei wilde meldingen (DTSC, parkeerrem e.d.) terwijl ik na thuiskomst niet meer heb gereden. Kan het zijn dat die OBD interface storingen oplevert? Wat nu wel blijft branden is het lampje van het uitlaatreinigingssysteem. Morgen maar eens verder kijken, ik kan me niet voorstellen dat er echt iets aan de hand is.
*edit* vandaag gelukkig geen foutmeldingen meer, ik verdenk toch de OBD interface ervan die meldingen te hebben veroorzaakt...

Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 20.09.2015 - 19:57
door Ramon&Ramon
Erik V70 schreef:
Ik maak gebruik van een icarsoft uitleesapparaatje specifiek voor volvo. Ik vind het waardeloos dat een simpele temperatuurmeter voor koelvloeistof ontbreekt en daarom heb ik, rekening houdend met caravan en slechte ervaringen met een odb reader icm een app, 130,- uitgegeven voor een wat beter uitleesapparaat.
Voor dat geld koop je ook een Dice, daar kun je namelijk veel meer mee ..
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 17.04.2016 - 09:54
door henk_bouwman
Ik heb de radiateur en de thermostaat(huis) laten vervangen. Resultaat stelt mij nog niet gerust. Solo gereden. De "normale" temperatuur is nu ongeveer 94 gr. Voor vervanging was dat 88/89 gr! Vind ik al bijzonder? (hoe kan dat?) Daarnaast stijgt de temperatuur nu nog sneller naar de 100 gr! Versnellen richting de 200km/u betekent dat de watertemperatuur met dezelfde snelheid richting (en erover heen)de 100 gr gaat. (200km/u zijn geen snelheden die ik normaal rij, maar om de last met caravan na te bootsen probeer de last voor de motor solo op te voeren). Constant 200 km/u rijden zakt de temp wel terug naar 98 gr. Normaal? (besef weer wel hoe verschrikkelijk krachtig die D5 is!)
Zou het kunnen zijn dat een normale temp meter met alleen een vlakverdeling met metertje niet precies weergeeft wat de werkelijke motortemp. is maar in het midden blijft staan om de bestuurder niet te verontrusten? (lees ik ook wel berichten over). De OBDII geeft natuurlijk precies de situatie weer en stijgt en daalt direct met de daadwerkelijke situatie mee.
Volgende week haal ik de caravan op. Ik ben benieuwd!
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 17.04.2016 - 10:28
door Fredhead
Na het wisselen van mijn koelvloeistoftemperatuursensor is bij mij de temperatuur naar 93 graden gestegen.
Blijft aardig constant op deze temperatuur staan, ondertussen een rit met trailer achter de auto gedaan met alleen stadsverkeer (dus weinig rijping koeling) en ook dan blijft de temperatuur flink constant.
Is even kort naar 95 graden opgelopen met stil staan, maar vervolgens zakt het weer netjes af.
Rijd nu een 5000+ km met de nieuwe sensor en de hogere temperatuur geeft geen probleem.
De naald blijft tot over de 100 graden in het midden staan voor zover mij bekend, om onder andere onrust te voorkomen.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 05.08.2018 - 21:58
door Bjorn67
Momenteel zitten we nu in Oostenrijk, op de terugweg vanuit Italië. Mijn 2.5T heeft ook erg veel moeite om niet te heet te worden. Richting de Brenner heel vaak melding dat tempo aangepast moet worden en twee keer kort dat temperatuur te hoog is.
Komende vanuit een Seat Alhambra 2.0 liter en met ruim voldoende ervaring wat betreft rijden met caravan was dit echt wel een tegenvaller. De Seat was erg vast qua temperatuur en nooit geen problemen mee gehad. Draaide dan tussen de 3000-3500 tpm en kwam overal tegenop.
De Volvo heeft meer dan voldoende trekkracht voel ik maar wat op de een of andere manier loopt de temperatuur enorm op
Daarop maar de airco uitgedaan, verwarming vol aan en tempo erg aangepast. Draaien met 3000 toeren leverde weer de melding op maar doorschakelen en draaien met 2000-2500 toeren ging goed. Alleen voelde Ik dat de auto eigenlijk meer dan voldoende over had.
Viel mij dus eigenlijk wel tegen en wil dit na laten kijken als we weer thuis zijn.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 05.08.2018 - 22:39
door Msuidgeest
Bjorn, je bent niet de enige met een warme motor. Er zijn hier V70's waar achter de koelwaterradiator 2 propellers zijn gemonteerd in plaats van 1. Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar vliegjes in de lamellen (dus schoonmaken) en thuis zou je eens de radiator kunnen spoelen. Het is niet voor het eerst dat een radiator begint dicht te slippen en dus koelproblemen veroorzaakt.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 05.08.2018 - 22:53
door OGA244
Hoe is de buitentemperatuur?
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 06.08.2018 - 08:19
door V480-S60
Zolang de koelvloeistof temperatuur niet heel lang boven de 115 °C blijft is er geen reden tot paniek. Dit is heel gewoon met deze buitentemperaturen.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 06.08.2018 - 08:30
door Bjorn67
Het was gisteren wel echt warm tijdens het rijden.Temperatuur rondom de 36 graden. De temperatuur van koelvloeistof heeft zeker meermaals de 115 graden gehaald en twee dusdanig hoog dat ik de rode waarschuwing kreeg op bordcomputer.
De radiator laat Ik zeker nakijken als ik terug ben van de vakantie. Dit was eigenlijk veel te snel hoe de temperatuur opliep. Qua trekkracht had de auto nog meer dan voldoende over.
Speelt de temperatuur van de turbo hierin ook geen extra rol?
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 06.08.2018 - 09:00
door Fredhead
Ik vermoed dat de koeling ergens niet helemaal lekker is.
Ook zoals eerder aangehaald door Mark een idee om te kijken of je auto uit is gerust met 1 of 2 koelventilatoren aangezien dat ook nog het nodige scheelt.
De temperatuur van de turbo speelt in dit verhaal geen rol.
De afvoer van de temperatuur mogelijk wel. Ik weet niet of een 2.5T een oliekoeler of warmtewisselaar heeft, in het geval van die laatste wordt de olie van de turbo gekoeld door het koelwater van de auto.
Maar dit zou met een goed functionerende koeling nooit problemen mogen geven.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 13.08.2018 - 09:40
door Bjorn67
Is een tweede koelventilator makkelijk te laten monteren en is dat kostbaar? Ben daar wel voorstander van namelijk, de rest van de terugreis verliep zonder problemen gelukkig

Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 13.08.2018 - 13:10
door RoaldH
fredhead schreef:
Ik vermoed dat de koeling ergens niet helemaal lekker is.
Ook zoals eerder aangehaald door Mark een idee om te kijken of je auto uit is gerust met 1 of 2 koelventilatoren aangezien dat ook nog het nodige scheelt.
De temperatuur van de turbo speelt in dit verhaal geen rol.
De afvoer van de temperatuur mogelijk wel. Ik weet niet of een 2.5T een oliekoeler of warmtewisselaar heeft, in het geval van die laatste wordt de olie van de turbo gekoeld door het koelwater van de auto.
Maar dit zou met een goed functionerende koeling nooit problemen mogen geven.
De olie van de automaat schijnt ook gekoeld te worden door het koelwater. Als je vaak caravans of aanhangers moet trekken, zou ik een losse olie koeler aanbevelen die door de rijwind wordt gekoeld.
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 24.08.2019 - 11:35
door J Appelman
Goedemiddag, jeb het hele verhaal over oplopende temperaturen gelezen en zit zelf met hetzelfde probleem. Met oververhitte motor stil komen te staan met volvo T6 terwijl we meer dan genoeg power over hadden. Wel caravan mee. Heb ook een obd2 module aangeschaft en tijdens normaal gebruik zonder caravan blijft de temp ronde de 65 - 70 graden. lijkt mij te laag. Bij stilstaan loopt de temp wel op.
Weet nu eigenlijk niet wat de boosdoener kan zijn. Koelvloeistof gespoeld en kwam schoon water uit. Misschien de thermostaat of de temperatuur sensor of de ventilator?
Kan iemand vertellen waar de temperatuur sensor zit als je die wilt vervangen?
Bj voorbaat dank, groet Jacob
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 26.08.2019 - 10:40
door Quota
henk_bouwman schreef:
Is dit dan toch het model waar Ford te veel invloed op de kwaliteit heeft gehad?????
Serieus?
Hoe ik het zie; voor een auto van 11 jaar oud en 280.000 km ervaring is een wiellager reguliere slijtage, zeker als je vaak met een caravan oid aan de haak op pad bent. Ook een vervuilde radiator met verminderd koelvermogen verbaast me dan niets...
Re: oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 26.08.2019 - 11:03
door V70R^2
In de zomer ook meer water in je koelsysteem dan KVS(concentraat) stoppen is het advies, spoel je systeem eens een keer door met een flush middel. Kan zomaar 10 graden schelen als het systeem verder gewoon goed functioneert (pomp/thermostaat/ fan en sensoren)
oplopen temperatuur motor??
Geplaatst: 16.11.2019 - 21:32
door kimmiingrid
IMG_2670.JPG
IMG_2671.JPG
dit was mijn probleem 2 jaar geleden .
oostenrijk 30+ gr . caravan 1800 kg .
ook gewoon bergje op met 35+ gr melding

er komt erg veel vuil tussen de condensor en radiator, terwijl het redelijk afgesloten is.
het vuil wat te zien is .was aangekoekt klei geworden .