Pagina 3 van 7
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 08:49
door Autozoeker
Even een rekensommetje dan maar (my13, eenmanszaak, bv ziet het er wat anders uit)?
aanschaf ex btw +- 60.000
kia 28% 16.800
mia 36% 21.600
netto 21.600
Een D3 my12 met 100k op de teller kost nu ongeveer 25k (vanuitgaande dat je de pih per 1-1-2017 zou inruilen/verkopen).
Als je een particulier de keuze geeft 25k voor een d3 of d6 denk ik dat de keuze snel is gemaakt.
Maar goed stel dat de waarde "dramatisch" is

en je vangt er lets say 15k voor. Dan heb je in principe maar netto 6600 afgeschreven na 4 jaar...
Dus mensen laat je niet gek maken, het valt echt reuze mee. Sterker nog zo weinig afschrijving heb ik nog nooit gehad...
Maar dat scenario lijkt mij beetje onwaarschijnlijk. Denk zelf dat de prijs tenminste die van een D3 zal zijn. En dan kom je dus in de situatie dat je geld toe heb gekregen om 4 jaar lang deze prachtige auto te mogen rijden.
ok ok genoeg gestookt voor vandaag
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 08:59
door RichieB
Volgens mij is de MIA en KIA percentages die je van je winst mag afhalen voor belasting. Dus dat scheelt 52% voor een goedlopende eenmanszaak of 20% voor een BV.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 09:03
door Autozoeker
oh ja je heb helemaal gelijk
Ik redeneer het vanuit de zaak gezien. De aftrek posten mag je van je je winst afhalen. Als je de posten niet had was dat bedrag gewoon belast met de IB en had je bij goedlopende zaak 52% ervan moeten afstaan. Maar dan zou je dat overal moeten doen, dus ook bij de aanschaf prijs van de auto. Immers als je die niet gekocht had, had je daar ook 52% moeten betalen. Het kostenplaatje ziet er nog steeds vergelijkbaar uit of zie ik dat verkeerd?
oh ja en ik bedacht me net dat ik eigenlijk ook de afschrijvingen mee moet nemen.
Dus bij goedlopende zaak:
[table][tr][th]omschrijving[/th][th]bedrag[/th][/tr]
[tr][td]aanschaf ex btw +-[/td][td] 60.000[/td][/tr]
[tr][td]KIA (28%)[/td][td]16.800[/td][/tr]
[tr][td]MIA (36%)[/td][td]21.600[/td][/tr]
[tr][td]Afschrijvingen 4 jr of VAMIL (75%)[/td][td]45.000[/td][/tr]
[tr][td]netto[/td][td]-23.400[/td][/tr]
[/table]
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 11:33
door OGA244
Autozoeker schreef:
Even een rekensommetje dan maar (my13, eenmanszaak, bv ziet het er wat anders uit)?
aanschaf ex btw +- 60.000
kia 28% 16.800
mia 36% 21.600
netto 21.600
Een D3 my12 met 100k op de teller kost nu ongeveer 25k (vanuitgaande dat je de pih per 1-1-2017 zou inruilen/verkopen).
Als je een particulier de keuze geeft 25k voor een d3 of d6 denk ik dat de keuze snel is gemaakt.
Maar goed stel dat de waarde "dramatisch" is

en je vangt er lets say 15k voor. Dan heb je in principe maar netto 6600 afgeschreven na 4 jaar...
Dus mensen laat je niet gek maken, het valt echt reuze mee. Sterker nog zo weinig afschrijving heb ik nog nooit gehad...
Maar dat scenario lijkt mij beetje onwaarschijnlijk. Denk zelf dat de prijs tenminste die van een D3 zal zijn. En dan kom je dus in de situatie dat je geld toe heb gekregen om 4 jaar lang deze prachtige auto te mogen rijden.
ok ok genoeg gestookt voor vandaag
Wat voegt voor juist die particulier een D6 toe aan zijn rijbeleving? duurder onderhoud door grotere complexiteit, kleinere bagageruimte.
Reken je niet te rijk, dan gaat het ook niet tegen vallen.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 11:42
door RichieB
Heb je wel eens in een D6 gereden? Want dit is ongeveer de enige vraag die niemand zou stellen.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 11:57
door OGA244
Zegt iemand die (met overheidssteun) probleemloos 70K uit de mouw schudde en waarschijnlijk even probleemloos de aftrekbare exploitatie kosten kan ophoesten...
En ja, ik heb er in gereden maar prefereer qua ruimte een V70 ondanks de hogere bijtelling
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 11:59
door volvosan
RichieB schreef:
Heb je wel eens in een D6 gereden? Want dit is ongeveer de enige vraag die niemand zou stellen.
+1

Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 12:10
door Walter
Jullie realiseren je dat OGA als verkoper bij een dealer werkt? En er dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid genoeg kilometers in gereden heeft? Zelf zou ik tzt de berekening maken of de hogere belasting op weegt tegen het lagere verbruik van een D6. Gewoon een omslagpunt berekening dus. Dat zou dus ook alleen het geval zijn als ik naar een V60 diesel zou gaan kijken. Los van het feit dat ik een D6 een fijne auto vind, kan het zo maar zijn dat er andere factoren meespelen in de keuze. Ruimte bv.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 12:13
door NielsPHEV
Ik heb net als OGA ook wel eens in een D6 gereden maar zal er prive nimmer eentje kopen. De kleine kofferruimte en het in prive ontbreken van overtuigende financiele voordelen maakt dat ik prive ook zondermeer een V70 zou kopen. Blijft dat ik het concept nogsteeds erg goed vind en ik zeer zuinig met de V60 rijdt (0,5 l/100km over de laatste 480 km is de meeste actuele uitlezing in my car) Ben benieuwd wat er over een jaar of twee gaat gebeuren as er vele duizenden V60's ingeruild gaan worden.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 12:19
door IkeV70
De D6 van mijn eigen zaak prive overnemen zal ik wel overwegen, aan het eind van mijn bijtellingsvrije periode. Bij een dealer zou ik er prive nooit een kopen.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 12:45
door Autozoeker
Restwaarde boeit toch niet vanwege de "staatsteun" die we hebben ontvangen !

Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 14:20
door RichieB
Het was al weer 3 jaar geleden dat ik het rekensommetje maakte, maar de restwaarde van de D6 kan echt geen roet in het eten gooien. Dit is het meest ongunstigste scenario met de auto op de BV en een IB schijf van 42%:
belasting schijf zaak | 20% |
belasting schijf IB | 42% |
aanschaf ex btw | € 60,000 |
KIA (28%) | € 3,360 |
MIA (36%) | € 4,320 |
4 jaar geen MRB | € 3,680 |
4 jaar geen bijtelling | € 16,800 |
Kosten | € 31,840 |
Kosten incl BTW | € 38,526 |
De "vanaf" prijs die Volvo voor de V60 adverteert is € 34,495. Persoonlijk zit ik qua kosten incl btw onder de 30k. Ben je ZZP zit het onder de 20k. Dus laat die restwaarde maar komen voor die zielige D6jes.

Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 16:40
door Autozoeker
Voor een eenmanszaak doet het volgende zich voor.
[table][tr][th]omschrijving[/th][th]bedrag[/th][/tr]
[tr][td]aanschaf ex btw +-[/td][td] 60.000[/td][/tr]
[tr][td]KIA (28%)[/td][td]-16.800[/td][/tr]
[tr][td]MIA (36%)[/td][td]-21.600[/td][/tr]
[tr][td]Afschrijvingen 4 jr of VAMIL (75%)[/td][td]-45.000[/td][/tr]
[tr][td]verkoop na 4jr ex btw[/td][td]23.400[/td][/tr]
[tr][td]resultaat[/td][td]0[/td][/tr]
[/table]
bij restwaarde < 23.400 ex btw heb ik winst
bij restwaarde > 23.400 ex btw kost het me geld. Ik hoop dus vurig op een "dramatische" verkoopwaarde...
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 17:53
door IkeV70
Autozoeker schreef:
Voor een eenmanszaak doet het volgende zich voor.
[table][tr][th]omschrijving[/th][th]bedrag[/th][/tr]
[tr][td]aanschaf ex btw +-[/td][td] 60.000[/td][/tr]
[tr][td]KIA (28%)[/td][td]-16.800[/td][/tr]
[tr][td]MIA (36%)[/td][td]-21.600[/td][/tr]
[tr][td]Afschrijvingen 4 jr of VAMIL (75%)[/td][td]-45.000[/td][/tr]
[tr][td]verkoop na 4jr ex btw[/td][td]23.400[/td][/tr]
[tr][td]resultaat[/td][td]0[/td][/tr]
[/table]
bij restwaarde < 23.400 ex btw heb ik winst
bij restwaarde > 23.400 ex btw kost het me geld. Ik hoop dus vurig op een "dramatische" verkoopwaarde...
Als de werkelijke restwaarde 23400 is dan moet je natuurlijk nog wel even het verschil tussen de boekwaarde (15000) en de werkelijke waarde (23400) als winst aangeven. Dat kost dan toch €4368,= IB in dat laatste jaar. (nog steeds een extreem beperkte netto afschrijving)
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 18:37
door Autozoeker
Die zit erin, de 23.400 is 15.000 boekwaarde + 8400 boekwinst waar nu over belasting moet worden betaald.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 18:42
door Millimetervreter.
Juist, in box 2........

Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 20:43
door Skibs
...maar dan verkoop je 'm toch gewoon voor de boekwaarde aan jezelf als privépersoon? Dan vervalt die boekwinst toch? En waar je ' m daarna privé voor verkoopt maakt fiscaal niet meer uit..
@Oga: ik snap werkelijk niet waarom je het zo nodig acht om die vermeende lage restwaarde in te blijven wrijven. Voor leasers namelijk niet im frage en voor de zakelijke kopers uit 2012 en 2013 niet relevant. Vertel je dat op je werk ook meteen bij iedere D6 die je nieuw verkoopt, dat de restwaarde zo gaat tegenvallen?
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 22:22
door vaudi
IkeV70 schreef:
Autozoeker schreef:
Voor een eenmanszaak doet het volgende zich voor.
[table][tr][th]omschrijving[/th][th]bedrag[/th][/tr]
[tr][td]aanschaf ex btw +-[/td][td] 60.000[/td][/tr]
[tr][td]KIA (28%)[/td][td]-16.800[/td][/tr]
[tr][td]MIA (36%)[/td][td]-21.600[/td][/tr]
[tr][td]Afschrijvingen 4 jr of VAMIL (75%)[/td][td]-45.000[/td][/tr]
[tr][td]verkoop na 4jr ex btw[/td][td]23.400[/td][/tr]
[tr][td]resultaat[/td][td]0[/td][/tr]
[/table]
bij restwaarde < 23.400 ex btw heb ik winst
bij restwaarde > 23.400 ex btw kost het me geld. Ik hoop dus vurig op een "dramatische" verkoopwaarde...
Als de werkelijke restwaarde 23400 is dan moet je natuurlijk nog wel even het verschil tussen de boekwaarde (15000) en de werkelijke waarde (23400) als winst aangeven. Dat kost dan toch €4368,= IB in dat laatste jaar. (nog steeds een extreem beperkte netto afschrijving)
@ autozoeker:
Je rekent je iets te rijk.
De kia is in 2013 maximaal over € 55248,- te rekenen.
Over je winst heb je ook nog eens 14 % ondernemersaftrek.
Dus de aftrekposten verminderen met 52% gaat niet op.
Maar desalnietemin, uiters aantrekkijk die regeling tot 2014.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 16.11.2015 - 23:19
door Autozoeker
@vaudi
Met betrekking tot max KIA heb je gelijk. Dat was idd € 15.470 ipv 16.800.
Bij een goedlopende zaak (en daar hadden we het over) zit je na mkb vrijstelling nog in de 52%. Dus lijk me gewoon ok om kosten met 52% te verminderen.
Voor het totaal plaatje schuift de grens € 1.330 op. Maar strekking blijft zelfde, hoe lager de rest waarde, hoe meer een goedlopende eenmanszaak ervan profiteert.
Re: Nihiltarief
Geplaatst: 17.11.2015 - 07:14
door Autowina
Nog twee aanvullingen:
1. Bij verkoop na vier jaar moet je nog KIA en MIA terugbetalen. Als je vijf jaar rijdt pakt het sommetje nog beter uit.
2. Bij een lager inkomen heb je ook een lagere premie zorgverzekeringswet. En als je ook nog studerende kinderen hebt kan de studiefinanciering ook nog hoger zijn. Ik heb rekensommetjes gezien dat mensen geld toe kregen omdat ze in een D6 wilden rijden
