Pagina 3 van 5

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 22.01.2016 - 01:05
door Sander02
De 1.8 is wel wat aan de hoge toeren, of het ligt aan mijn exemplaar. Geluid vind ik best irritant boven de 120. Dan zit je op zo''n beetje 4000.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 23.01.2016 - 18:57
door Delta
Toen ik op mijn werk aankondigde dat ik een mooie S40 1.8 had gezien, werd er bijna een interventie georganiseerd. Die moest ik toch vooral niet halen!
En proefrit van een 2.4 na een 1.8 bevestigde dat wel, dus ik ben mijn collega's de komende jaren dankbaar :D

Haha graag gedaan Jos en welkom op dit mooie forum waar ik veel kennis vandaan heb geplukt!! En misschien.......toch weer terug.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 11:44
door ijsga
Polletje lijkt me verder ook duidelijk zo? ;)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 12:44
door soepkip
Hahah ja hij is duidelijk: 5 cilinders dus.
Voor mij geen diesel overigens.
Bedankt voor het advies!

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 17:22
door sequence
Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 17:35
door Dickertjedap
1 op 11 is makkelijk te halen, ik haalde zelfs 1 op 12! Met caravan er achter 1 op 7,5......wat vaak wel 1 op 6 is bij 1.6, 1.8 en 2.0 4 cilinders!

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 17:52
door sequence
Dat is toch netjes, de nieuwe 1.4 motoren met turbo van de diverse merken zeggen in theorie richting de 1:20 te halen. Maar in de praktijk valt dat toch tegen.
Is die 1:11 gemakkelijk te halen met ook veel stadsritten maar wel rustige rijstijl?

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 17:54
door Sjo
Ik denk toch dat het eraan ligt waar en hoe je rijdt.
Op de snelweg haal ik ook makkelijk 1 op 12 zoiets, maar wij rijden eigenlijk alleen maar binnenwegen met de S60 en dan vooral kortere stukken, en dan zit het verbruik toch meestal rond de 1 op 8.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 18:03
door sequence
Ja dat ook ook een beetje mijn gebruik, veel ritje van 10km of minder in stad en 80km. Weinig snelweg, dus dan moet ik realistisch zijn en rekenen op rond de 1:8 ?

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 18:06
door Sjo
Tussen de 1op 8 en 1 op 10 lijkt me een realistisch verbruik zonder snelweg ritten inderdaad. Ik spreek wel over mijn S60, een V50 is iets lichter, zou iets kunnen schelen in het verbruik.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 24.01.2016 - 18:45
door gose91
sequence schreef: Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?
Kan nog niet spreken van een lange termijn verbruik, maar met een mix van stad en snelweg (ongeveer driekwart snelweg) kom ik netjes op de fabrieksopgave van 8,3l/100km (1 op 12). Dat is wel met max. 110km per uur, want sneller is voor mij niet nodig. Wel vaak genieten O-) na het stoplicht

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 25.01.2016 - 08:55
door sebastiaan84
gose91 schreef:
sequence schreef: Wat zou bij een rustige rijstijl het verbruik van een handgeschakelde V50 2.4i kunnen zijn?
Kan nog niet spreken van een lange termijn verbruik, maar met een mix van stad en snelweg (ongeveer driekwart snelweg) kom ik netjes op de fabrieksopgave van 8,3l/100km (1 op 12). Dat is wel met max. 110km per uur, want sneller is voor mij niet nodig. Wel vaak genieten O-) na het stoplicht
Fabrieksopgave is 8,6 op de 100 km als ik het goed heb bij een handgeschakelde 2.4i, 9,2 op de 100 bij een GT.

ik haal meestal een verbruik 9,5-10,5 op de 100 km hoofdzakelijk korte ritten (20 km) en wat stadsritjes. bijna nooit snelweg ritjes.

Als ik dan op de snelweg zit valt mij het verbruik bij 120-130 heel erg mee. dan haal ik toch zeker ook 10 op de 100 km zonder echt rekening te houden met het verbruik.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 26.01.2016 - 07:32
door berndw
Mijn gemiddeld verbruik zit nu na 3 maanden rijden op 10.8l/100km. Dus 1:9.2
Ik vind het aan de hoge kant, had het liever op 9l/100km gezien, maarja het is zoals het is, en voor de kosten maakt het niet zoveel uit, het is alleen gevoelsmatig iets te hoog.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 26.01.2016 - 09:01
door Kayman
Ik zit nu, nadat ik zo'n 10.000 km erop heb op de 8,8 liter per 100 km
Dit is afwisselend stad/snelweg. Ik woon in Utrecht, dus snelweg is vaak wel slechts 100 p/uur...dat scheelt ook op verbruik.

V50 2.4i GearTronic

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 28.01.2016 - 18:57
door sequence
Ik moet mijn mening t.a.v. de 1.8 bijstellen. heb proefgereden en ok het is geen stoplichtsprinter maar je komt toch goed mee in het verkeer en loopt mooi stil.
Dat had ik niet verwacht.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 28.01.2016 - 21:47
door JTC30
ammie 69 schreef: Met de huidige diesel prijs zal omslagpunt mss wel is op of onder 15 k kunnen zitten

Zit al tijden te vergelijken.. Met een c30 1.8 ben je qua brandstof pas na 22000km goedkoper uit met een D2.. Tov een D5 loopt het eenvoudig richting 30k. Denk dat dat met een v50 niet anders is.
Ikzelf zou mede doordat k gedeeltelijk in België tank slechts €500 goedkoper uit zijn op diesel, maar bij moderne diesels heb je zoveel gezeik (egr, roetfilter, turbo etc )wat kapot kan gaan, dat ik de gok niet neem

Mijn 1.8 is dan wel niet snel, er staat inmiddels 165k op de klok, ik rijd zo'n 35k per jaar, maar hij zuipt zeker geen olie. Per 20k misschien een halve liter, maar dan moet het toch ververst worden..

Heb wel het gevoel dat er bij de auto van Sander iets niet klopt, mijn auto draait zeker geen 4k rpm bij 120, eerder 3400. Wel dik 4000 bij 140..

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 29.01.2016 - 09:32
door gose91
Mijn ervaren monteur is van mening dat je rustig 10.000 kilometer kan optellen bij het omslagpunt als je enkel brandstof, verzekering en belasting rekent. Gaat de turbo, brandstofpomp of verstuiver stuk gaat al je winst in één keer in rook op. Tien jaar terug was zo'n berekening eenvoudiger...

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 29.01.2016 - 16:06
door t5power
gose91 schreef: Mijn ervaren monteur is van mening dat je rustig 10.000 kilometer kan optellen bij het omslagpunt als je enkel brandstof, verzekering en belasting rekent. Gaat de turbo, brandstofpomp of verstuiver stuk gaat al je winst in één keer in rook op. Tien jaar terug was zo'n berekening eenvoudiger...
Precies. Er kan best wat kapot aan die nieuwe en oudere dieseltjes. Een 5 cylinder benzine zonder turbo is maar een simpel motortje maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 03.02.2016 - 12:19
door sequence
Ik kan melden dat ik volgende week een V50 1.8 Sport ga ophalen van bouwjaar 2009 met ruim 1 ton op de teller.
De 2.4 heb ik gereden, de 1.8 is voldoende gebleken en heb ik een beter economisch gevoel bij.
Ik open nog een topic om de nieuwe auto te laten zien.

Heb dus eerder een V50 2.0D gehad, daarna ruim een jaar een VW Golf 6 1.6 benzine 100pk.
Deze is helaas een paar weken geleden gestolen, dus ben weer op zoek gegaan naar mijn favoriete merk :-)

Re: Yet another aanschaftopic: V50 vier of vijf cilinders?

Geplaatst: 03.02.2016 - 14:19
door berndw
gefeliciteerd, ik ben benieuwd naar de foto's.