Software bugs !

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
beukenoot
2nd Gear member

BlackcurrantV70 schreef: Je kan ook gewoon regelmatig gaan tanken....alsje echt op een irriterend alarm piepje wacht om te tanken denk ik dat de bestuurder eerder een probleem heeft dan de auto :-)

Ik heb een gewone brandstofmeter in de XC70 en de C70 en dat volstaat prima !
Het gaat niet om elke tankbeurt maar dat het een keer mis kan gaan doordat je het niet door hebt.
LeonC70Cab
1st Gear member

beukenoot schreef:
LeonC70Cab schreef: Irritant vind ik dat als de NAV in full-screen mode staat er direct over de helft van het scherm een lijst met POI komt te staan.
Laat die achterwege, ik kan m zelf oproepen middels de knop rechts-boven in.
Komt dat niet gewoon omdat je de instelling 'POI along route' hebt aangevinkt? (Settings->Navigation->Guidance).
klopt, uit handboek maakte ik op dat POI dan ook niet op kaart te zien zijn.

Vinkje gaat er morgen direct uit, zie dan wel wat er overblijft.
XC90 '16 D5 Inscription
C70 '99 Convertible T5
LeonC70Cab
1st Gear member

beukenoot schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Je kan ook gewoon regelmatig gaan tanken....alsje echt op een irriterend alarm piepje wacht om te tanken denk ik dat de bestuurder eerder een probleem heeft dan de auto :-)

Het gaat niet om elke tankbeurt maar dat het een keer mis kan gaan doordat je het niet door hebt.
Keer vergeten te tanken ok, maar auto verteld je op allerlei manieren dat het wel (ernstig) tijd wordt. Haast niet te negeren.
Mag er ook vanuit gaan dat je enigszins gevoel hebt voor de afstand die je al hebt gereden en dat het dus misschien weleens een idee zou kunnen zijn om te gaan tanken....

Ergo,
Mocht het zo zijn dat ik in 10+ km file land omdat jij in tunnel gestrand bent met lege tank... Denk ik dat ik dan na uiteindelijk passeren van jouw auto direct vóór je parkeer voor een 2 minuten gesprek....

Gesprek? Monoloog! In heldere Nederlandse woorden met Rotterdamse accenten. <kuch>
XC90 '16 D5 Inscription
C70 '99 Convertible T5
beukenoot
2nd Gear member

LeonC70Cab schreef:
beukenoot schreef:

Keer vergeten te tanken ok, maar auto verteld je op allerlei manieren dat het wel (ernstig) tijd wordt. Haast niet te negeren.
Mag er ook vanuit gaan dat je enigszins gevoel hebt voor de afstand die je al hebt gereden en dat het dus misschien weleens een idee zou kunnen zijn om te gaan tanken....

Ergo,
Mocht het zo zijn dat ik in 10+ km file land omdat jij in tunnel gestrand bent met lege tank... Denk ik dat ik dan na uiteindelijk passeren van jouw auto direct vóór je parkeer voor een 2 minuten gesprek....

Gesprek? Monoloog! In heldere Nederlandse woorden met Rotterdamse accenten. <kuch>
Ik kan me nog wel dramatischere gevolgen bedenken door stil komen te staan in een tunnel dan een file en 2 minuten gesprek. En daarom klopt het niet bij een Volvo.
thavipah
3rd Gear member

In iedere auto die ik de afgelopen 15 jaar heb gehad gaat er gewoon een pingeltje af als de tank bijna leeg is. Bij BMW kwam er een grote pictogram van het benzinetankjelogo in het midden van het scherm te staan bij Audi werd gevraagd of ik naar de dichtstbijzijnde pomp wilde navigeren.

Volvo heeft besloten een icoontje van 4mm te laten verkleuren naar oranje. Daar is gewoon niet goed over nagedacht. Want de auto geeft wel een pingeltje als de ruitensproeier vloeistof leeg is.
En ja, we kunnen allemaal nadenken en opletten en goed naar de tellertjes kijken. Daar gaat het niet om, deze auto stuurt bij op de snelweg, remt zelf als ik te snel een andere auto nader, pingelt, piept, knerpt als ik aan het uitparkeren ben voor alle obstakels die in de buurt zijn. Als je goed kan nadenken en opletten is dat ook allemaal niet nodig. Toch is het een onderdeel van de veiligheidsvoorzieningen in de auto. Dus please, geef me een pingeltje als de tank dreigt leeg te raken.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SRI
3rd Gear member

thavipah schreef: ...pingelt, piept, knerpt als ik aan het uitparkeren ben voor alle obstakels die in de buurt zijn. Als je goed kan nadenken en opletten is dat ook allemaal niet nodig. Toch is het een onderdeel van de veiligheidsvoorzieningen in de auto. Dus please, geef me een pingeltje als de tank dreigt leeg te raken.
Je schrijft t zo leuk :-)
Heel herkenbaar, ben vandaag voor t eerst in x jaar in de tuin aan de gang geweest omdat de oprit een hele grote piepbaan was. Op zich wel gezellig, maar elke keer dat scherm waar iets te dichtbij is is wel irritant als je net je bestemming intypt of een muziekje aan het kiezen bent.
dbosker
6th Gear member

vanmiddag koud in de auto - echt stervenskoud. Temperaatuur maximaal - niets. Auto op parkeerplaats, uitgezet, gewacht en weer aangezet. Niets. Vervolgens helder idee. Als ik nu eens de temperatuur helemaal laag zet en daar even op laat blazen. En zie daar, na koud en de normale temperatuur te hebben ingesteld weer lekker warm. :-)

laatste Volvo (960) verkocht
V60_PHEV
4th Gear member

Ik heb twee weken geleden zonder benzine gestaan.
Ik reed op de snelweg en ineens alle vermogen weg.
Terwijl we uitrollen op de snelweg, wees mijn vrouw mij er even op dat de tank namelijk ook leeg was.
Het hele dashboard heeft veel informatie en kleuren: een navigatiekaart, snelheidsmeter en toerenteller, maximale snelheidsborden en wegnummers.... etc
Een klein oranje tank icoontje is dan makkelijk over het hoofd gezien, geen waarschuwing gehad, niets.

Ik schakel dus direct in zijn Neutral en rol uit op de vluchtstrook, intussen in de navigatie even de dichtstbijzijnde pomp gezocht: dat was nog 2 km, er kwam al een afslag aan waar ik er af kon.
Ik sta dus stil op de vluchtstrook zonder benzine, maar heb blijkbaar nog wel wat stroom. Ik kon dus nog rijden. Na 1,5 km was echter ook de stroom op en werd het lopen.
Gelukkig was er 500 meter verder een bemand station die ook lege jerrycans verkocht (zondagavond 7 uur) Het probleem was dus snel verholpen.
Inmiddels heb ik de reserve jerrycan leeg achter in de auto staan voor het geval ik weer moet lopen, mocht ik dan de pech hebben een onbemand station tegen te komen.

Op weg naar de wintersport blijkt de CarPlay meer problemen dan plezier te brengen.
Voorheen kon ik prima muziek luisteren vanuit de functie iPod. Die functie is echter niet meer.
Als ik bij Media iPod inschakel, dan start direct CarPlay op. En CarPlay verliest om de haverklap de verbinding met de telefoon.
Als ik de telefoon dan gekoppeld aan het stekkertje houd, werkt Bluetooth ook niet meer goed.
Wat een drama dat CarPlay. Ik kon enkel muziek luisteren via Bluetooth, door mijn telefoon niet aan het stekkertje te hangen, waardoor de accu van de telefoon leeg liep...

Verder deed de auto het prima, maar wat giert de motor toch op de Duitse snelwegen als de Cruise Control boven de 120 wil accelereren.
Ik heb tot nu nog niet het gevoel gehad dat de motor hard moet werken met deze auto, maar op hoge snelheid nu toch wel.

Ik heb nog een bug, die ik nog niet tegengekomen ben op het forum: Regelmatig is het slot van het laadpunt in de auto vergrendeld zonder dat er een stekker in zit.
Ik wil dan de auto opladen, maar kan de stekker er niet induwen omdat het laadpunt al vergrendeld is, soms kan ik de rubberen afdekdop van het laadpunt er ook niet uittrekken omdat die dop dan vergrendeld is door de auto.
Hebben meer mensen hier last van of is de vergrendeling van mijn laadpunt gewoon stuk?
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
thavipah
3rd Gear member

V60_PHEV schreef: Ik heb nog een bug, die ik nog niet tegengekomen ben op het forum: Regelmatig is het slot van het laadpunt in de auto vergrendeld zonder dat er een stekker in zit.
Ik wil dan de auto opladen, maar kan de stekker er niet induwen omdat het laadpunt al vergrendeld is, soms kan ik de rubberen afdekdop van het laadpunt er ook niet uittrekken omdat die dop dan vergrendeld is door de auto.
Hebben meer mensen hier last van of is de vergrendeling van mijn laadpunt gewoon stuk?
Ik heb wel meerdere malen gehad dat ik de auto van het slot haal en de kabel er niet uit wil. Opnieuw op slot en van het slot afhalen bevrijd de kabel dan wel altijd.

Mijn koppeling met carplay werkt heel goed (moet soms wel tot drie keer toe het kabeltje erin prikken voordat de telefoon de auto herkent of andersom). Ik luister wel altijd spotify dus weet niet of de iPod functie problemen oplevert.

En met betrekking tot het tankicoontje vind ik het vervelend voor je dat jij het bewijs bent waarom Volvo hier de plank heeft misgeslagen. Zal met een software update wel op te lossen zijn. Ik heb in ieder geval geklaagd bij de dealer waarom de auto niet pingelt. Zou doorgegeven worden naar Zweden. Als er maar genoeg klagen dan zal er wellicht iemand wakker worden :)
Duufje
2nd Gear member

Laadkabelvergrendeling heb ik ook al eens gehad. Had het idee dat als je de stekker er net niet voldoende in hebt gedrukt dat het dan optreedt.
CarPlay via Bluetooth ? Is mij nog niet gelukt. Bij gebruik CarPlay kan ik niet meer telefoneren via stuurbediening.

Heb nog wel een "hardware bug" gevonden, de achterbumper begint dof uit te slaan op de horizontale delen. Dealer is er mee naar naastgelegen autoschadebedrijf geweest en die geven aan dat het lijkt alsof er te lang een beschermfolie over heeft gezeten die is ingevreten. Is doorgegeven aan importeur, zal deze week waarschijnlijk horen wat er mee gedaan wordt.
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
SRI
3rd Gear member

Ah, toch wel. Laadkabelvergrendeling een keer in de kou gehad, maar gister na autowassen weer. Was wellicht dan ook niet vastgevroren. Tip voor als je kabel er echt niet uitkrijgt: door het raampje naar binnen en dan startknop 7 sec naar rechts, dan start tie wel, ondanks kabel erin.
Autowassen met sleutel in zak ook erg leuk, continue open en dicht omdat vergrendeling denkt dat t sop of water je hand is oid...

Dat lege tank probleem is dus toch niet zo hypotetisch als t lijkt, gelukkig was je op 500m! Moet toch via software te veranderen zijn, als een icoontje oranje kan, kan er ook een big icoon full red knipperend in t midden. Alleen ff programmeren.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
dick1980
Starter

Ook ik heb al de nodige problemen gehad met de XC90. Onlangs is mijn auto een dag bij de dealer geweest (zij zijn erg behulpzaam), heeft een update gekregen, maar het heeft allemaal niets verholpen.

- keyless entry werkt zo nu en dan niet (1x per week / 2 weken)
- de achterklep ontgrendelt wel, maar komt niet omhoog
- de voet-sensor van de achterklep reageert (zeer) slecht, zeg maar: bijna nooit
- de stoelverwarming van de bijrijdersstoel reageert niet op lichte mensen
- de buitenspiegel rechts (in knik-stand voor achteruitrijden) komt soms niet terug naar uitgangspositie, herstelt zichzelf daarna ook niet meer en moet handmatig teruggezet worden)
- Lane Keep Assist werkt (onverantwoord!!) slecht, met name op (doorgetrokken) lijnen. Calibratie bij de dealer heeft niets geholpen.
- Automatische Cruise Control reageert pas op voorligger indien die geheel in baan is (en gaat dan vol op de rem), is regelmatig paranoia op weggebruikers in andere (duidelijk zichtbare) rijbanen en remt dan 'ineens' (leuk tijdens of vlak na een inhaalactie...).
- versnellingsbak in 'power-mode' twijfelt bij terugschakelen, en heeft na terugschakelen soms 1,5 seconde nodig om te bedenken dat hij nog een versnelling kan terugschakelen

Dan zijn er nog de usability-issues:
- Bij ‘te laat’ opnemen van telefoon (beller net opgehangen), maar je drukt nog net op groene knop op scherm, denkt de carkit dat er een gesprek is. Knoppen van display reageren niet meer, ook home-button niet. Enige oplossing is opnieuw bellen vanaf telefoon, dan ‘herpakt’ het systeem zich.
- Contrast van display tot tweemaal toe niet ‘teruggekomen’ nadat het door lichtomstandigheden verlaagd werd tot het minimum. Centrale display niet meer leesbaar, niet op te lossen met contrastwieltje (niets reageert daar dan nog meer op, ook de interieurverlichting en het dashboard niet), enige oplossing is auto langs de weg, contact volledig uit, deur open/dicht, auto vergrendelen/ontgrendelen, en contact weer aan.
- Lane assist stond vorige week spontaan 'uit' in menu. Niet dat het al briljant werkte (zie boven), maar als het vervolgens ook nog spontaan uitschakelt...
- Wanneer de cockpit nog het scherm met de riemen/stoelen weergeeft, moet je vooral geen voice control gebruiken. Wanneer je namelijk door de VC opties aangeboden krijgt, kun je die 1) niet zien op het scherm omdat de stoelen er nog staan en 2) niet selecteren omdat de stoelen er nog staan.
- En dan dat wat al vaker genoemd is: overal toeters en bellen, maar WAAROM geen melding van een bijna lege tank?! Ik kwam met 10km op de brandstofmeter (zonder stroom) bij de tank aan...

Ook heb ik een flinke hardware-bug: bij mij 'bonkt' het adaptief onderstel aan de voorzijde. En ik weet dat ik niet de enige ben. Ik duim dat dat goed afloopt, van Googlen op dat onderwerp word ik niet geruster...
beukenoot
2nd Gear member

dick1980 schreef:
- de stoelverwarming van de bijrijdersstoel reageert niet op lichte mensen
Dit probleem heb ik ook. Mijn vrouw ziet het als een compliment. Maar als we een -10 winter hadden gehad had ze wel anders gepiept.
SRI
3rd Gear member

Ik heb wel 'n mooie, volgens mij heb ik terug-in-de-tijd-software :-)
Kmstand VOC noteer ik ivm nog geen aparte meter electra. Gister startte op 2899 km, na ritje 32km dus 2931, terug 2962. Tot de volgende rit, 9 km, daarna was de stand 2939...na ritje van 13 2952 etc, en we tellen vrolijk door. Ofwel, zomaar ineens een terug in de km stand. Klein, maar wel irritant als je op de kleintjes let.

Daarnaast net vrouwlief afgezet bij ziekenhuis, even de parkeervak optie geprobeerd. Lachwekkend resultaat. Heb tot 3 keer toe rondje gereden en instructies opgevolgd, en elke keer eindigde ik zo. Zal aan mij liggen als noob gebruiker, maar wellicht speelde plek net na een bocht ook een rol. ICT valt niet mee...!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poolrev
5th Gear member

Komt dat parkeren ook niet doordat er geen auto's voor en/of achter staan? Dan heeftie toch geen referentie voor het fileparkeren? Of doet de XC90 het ook zonder dat soort referenties en dus op de stoepranden?
Volvogel
2nd Gear member

ik leerde in de eco training dat de auto voor je de lijn aangeeft.
Dus een 45km autotje zorgt ervoor dat je midden op de straat staat, en scheef parkeerders....
SRI
3rd Gear member

Zou goed kunnen dat tie autos nodig heeft voor oriëntatie. Stonden er wel, maar alleen bij dit lege vak gaf tie aan dat er een plek gevonden was...wel leuk om mee te spelen, binnenkort maar.s een bijna vol vak zoeken om te oefenen :-)

Btw, de kmstand op t middendisplay is nu hoger dan de totaalteller (die je niet kunt resetten). Bijzonder.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Conradi
3rd Gear member

Was de teller al te hoog vanaf het begin SRI?
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
beukenoot
2nd Gear member

Ik kan maar niet begrijpen waarom het inparkeren met al die sensoren in de auto niet volledig automatisch is. Ik begrijp wel dat dat 5 jaar geleden nog zo moest maar je ziet nu steeds meer auto's die het geheel zelfstandig doen. Ik hoop dat het in een update volledig geautomatiseerd wordt met remmen en gassen.
SRI
3rd Gear member

Conradi schreef: Was de teller al te hoog vanaf het begin SRI?
Nee, sinds vorige week ongeveer. Teller middendusplay is ca 30km verder dan de totaalteller.
Omdat VOC app ook met de bestuurderteller oploopt (de tm dagteller) denk ik dat de totaalteller terug is, in de app zag ik dat dus ook. Wel bizar, dit is maar 30km, maar het is toch de hoofdteller, waarvan je normaal denkt dat tie dubbelsave is ivm terugdraaien ed.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”