Roetfilter

OGA244
8th Gear member

Die EGR klep zit er verder niet mee hoor, en als je eerdere niet volledig verbrande uitlaatgassen toevoegd aan een toch al lopend verbrandingsproces en het uitendelijk resultaat is schoner zou ik er (als ik jou was) ook niet mee zitten.

Het is in principe juist dat als je dit op je eigen functioneren zou betrekken je dus je eigen uitwerpselen zou eten, maar moeten die dan persé ook schoner?
Thijs
7th Gear member

Mijn hond eet nadat we over zijn gestapt van voer ook stront, zal wel goed voor het milieu zijn ban, whahaha.
Alle gekheid op een stokje, recirculeren is een chemisch proces wat er voor zorgt dat de nox uitstoot omlaag gaat. Weinig te vergelijken met poeptecirculatie..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Zijn inderdaad best wel wat aannames.

Punt 1, ik zeg dat de milieumaatregelen soms hun doel voorbij schieten. Lang niet altijd. Ik werk als toezichthouder/handhaver in de milieusector dus weet wel degelijk waar ik over praat. Ik kom met enige regelmaat milieumaatregelen tegen in mijn werk die totaal hun doel voorbij schieten. Simpel voorbeeld is bijvoorbeeld afvalstoffen afvoeren naar een verwerker die op 100 kilometer afstand zit omdat daar een duurzaamheidscontract mee gesloten is over het verantwoord verwerken van de afvalstoffen. Dezelfde afvalstoffen kunnen bijna ter plaatse verwerkt worden door een verwerker met dezelfde verwerkingsmethode maar daar mag het spul niet naar toe omdat er een duurzaamheidscontract ligt. De afvalstoffen worden 100 kilometer vervoert met alle emissies van dien, milieurendement is er niet meer. Qua uitstoot is het wagenpark zeker een stuk beter dan voorheen. Maar we moeten ook kijken naar de gehele levenscyclus, cradle to cradle, dan ben ik benieuwd hoe het staat met de producten of deze wel beter zijn voor het milieu dan vroeger. We leven tegenwoordig in een wegwerpmaatschappij. Als je nu bijvoorbeeld je tv kapot hebt koop je een nieuwe, vroeger werd deze gerepareerd.

Punt 2, mijn bescheiden mening is dat de motoren vroeger een stuk minder onderhoud nodig waren dan tegenwoordig, wel vaker olieverversen overigens. De ouderwetse diesel was eigenlijk altijd starten en rijden. Geen gedonder met EGR kleppen, turbo's, roetfilters, sensoren etc. Neemt niet weg dat de huidige auto's wel een stuk beter rijden. En of de auto's langer meegingen tja.. Ik weet het niet maar die oude diesels waren echt auto's war je veel kilometers mee kon rijden. Ik hoor tegenwoordig verhalen van diesels die er na een ton of 2 mee stoppen en economisch total loss zijn en op de sloop belanden. Als is overigens meetbaar maar je moet er wel tijdig mee starten. Als je nu geen data hebt van de auto's van 20 of 30 jaar geleden zal het moeilijk meetbaar zijn.

Punt 3, Ik ben begonnen met een Golfje II 1.6 diesel, dat ding reed met gemak 1:25 tegenwoordig ben ik blij als ik de 1:16 haal gemiddeld. Ik weet niet hoe jij zo zuinig kan rijden maar ik redt het niet. Als je kijkt naar mijn verbruikscijfers in Spritmonitor kan je zien dat ik ook heel bewust rijdt en dus ook zuinig maar de 1:18 haal ik niet.

Punt 4, een lekkere dooddoener... Mijn oma rookt en is 80 geworden dus ik wordt het ook wel als ik net zoveel rook... Snap je opmerking niet echt. Mijn gedachte is cradle to cradle.

Punt 5, is geen dooddoener om niet bij de feiten stil te hoeven staan. Is wellicht wel goed om daar eens over na te denken. Is het altijd nodig om met de auto te rijden. Kan het niet met de fiets, lopend of met het openbaar vervoer?

Het laatste punt, ik ben het met je eens dat je niet zo maar dingen moet verwijderen/dichtzetten die gewoon prima werken, zie mijn eerste post in dit topic. Maar als die onderdelen heel veel problemen gaan geven zonder dat er een adequate oplossing is vind ik het een prima oplossing om een EGR dicht te zetten of een roetfilter te verwijderen. Is het een overtreding, ja de systemen zijn onderdeel van de typegoedkeuring van de auto. Maar houden we ons altijd met alles keurig aan de regels, nee niemand doet dat. Moet je gaan zeuren als je er een boete voor krijgt. Nee dat moet je niet doen, je neemt een bewust risico door het roetfilter te verwijderen/ EGR dicht te zetten. Calculerend gedrag noemen we dat in de toezicht en handhaving. De gevolgen zijn van belang dus je scoort bij een rechter ook goed dus de boete kan ook fors zijn aangezien het ook nog als economisch delict gezien kan worden.

Nog even een gedachte over de EGR klep waar je eens over na kan denken. De EGR klep stuurt de uitlaatgassen weer de motor in. Stel je eens voor dat je dit ook doet met je eigen lichaam, zou je je eigen uitwerpselen weer op moeten eten.

En hoe rij ik nu rond met mijn dikke diesel, juist, met een roetfilter en goed werkende EGR klep wat zoals in de eerste post van mij in dit topic. Waarom zou je dingen gaan dichtzetten/verwijderen als ze goed werken.

Is mijn reactie een persoonlijke aanval naar jou, zeker niet. Ik vind dit leuke discussies en zeker niet negatief naar een persoon bedoeld.
Punt 1: dus je baseert je op een waarneming op terrein A en trekt dat door naar B? Niet echt relevant. We hebben het hier over roetfilters en de EGR. Waarom kom je met een voorbeeld dat gaat over het afvoeren van afvalstoffen?

Punt 2: Meningen, meningen, meningen. Wat zijn nou de feiten? Het lijkt mij heeeeeeeel sterk dat de moderne auto's niet langer mee zouden gaan dan oudere auto's. Natuurlijk zijn er auto's die te snel de geest geven, maar die zijn er altijd al geweest. Mijn vader had in de jaren '70 een Volvo die na een paar kilometer al kapot was. Daar kun je geen algemene conclusies aan verbinden toch?

Punt 3: 1:25 is met een Golfje nog steeds haalbaar hoor. Je moet geen appels met peren vergelijken.

Punt 4: ik probeer te illustreren wat jij doet: voorbeelden veralgemeniseren! Ja, er zijn diesels die na 200K de geest geven. Maar hoeveel zijn dat er dan? En hoeveel waren dat er vroeger? "Mijn oma rookte een pakje per dag en is 80 geworden" is een zinsnede die veel mensen gebruiken om aan te geven dat roken echt niet zo slecht voor je is. Statistieken zijn echter keihard: roken is wel degelijk slecht voor je. Omdat jij nou toevallig een uitzondering kent...

Punt 5: ik pak nooit de auto voor korte stukjes (< 10 kilometer). Niet alleen beter voor het milieu, ook beter voor de motor!

Je voorbeeld m.b.t. recirculatie is weer een prachtig voorbeeld van een mening. Jij denkt dat het niet goed is omdat je ook je eigen uitwerpselen niet op zou eten. Dat is toch totaal niet hetzelfde?! Maar ok: een koe is erop gemaakt om te herkauwen, dus met de juiste modificaties moet het gewoon kunnen. En uit urine kun je drinkwater maken...

Heb je nog feiten, of blijft het bij meningen? O-)
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Forrest
3rd Gear member

Om eerlijk te zijn zie ik jou verhaal ook weinig feiten. In ieder geval niet onderbouwt. Net zo als bij mij dus ook een mening. Wellicht leuk om je verhaal goed met feiten te onderbouwen. Maar dan ook vanaf het begin van het product tot aan het bittere einde. Dus niet kijken naar een klein deel.

Het verhaal wat ik in punt 1 aanhaal is natuurlijk duidelijk. Ik zeg in mijn eerdere reactie niet dat ik alle milieumaatregelen onzin vind en dat ze hun doel voorbij schieten maar soms wel. Het is jammer dat je niet goed leest. Dit is het voorbeeld van mij bij een van de zaken waar de milieumaatregelen hun doel voorbij schieten.

Maar ik wacht in spanning je onderbouwing af en kom dan niet alleen met de uitstoot en verbruikscijfers van de auto's van tegenwoordig maar het hele proces, productie, gebruik en recycling. Dat zijn de zaken die ik totaal niet terug zie in je reactie.

Punt 5, ik betrek het zeker niet op jou persoonlijk. Ik denk dat iedereen bewust na moet denken wanneer hij de auto gebruikt. Dus niet ff snel de kinderen naar school brengen met de auto als het regent bijvoorbeeld. Kijk maar eens bij de scholen hoeveel auto's daar staan rond de haal en breng tijden.

P.s. de Golf haalt gemiddeld gezien tegenwoordig ook al lang geen 1:25 meer 1:18 is realistischer

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Om eerlijk te zijn zie ik jou verhaal ook weinig feiten. In ieder geval niet onderbouwt. Net zo als bij mij dus ook een mening. Wellicht leuk om je verhaal goed met feiten te onderbouwen. Maar dan ook vanaf het begin van het product tot aan het bittere einde. Dus niet kijken naar een klein deel.

[...]

Maar ik wacht in spanning je onderbouwing af en kom dan niet alleen met de uitstoot en verbruikscijfers van de auto's van tegenwoordig maar het hele proces, productie, gebruik en recycling. Dat zijn de zaken die ik totaal niet terug zie in je reactie.

[...]

P.s. de Golf haalt gemiddeld gezien tegenwoordig ook al lang geen 1:25 meer 1:18 is realistischer

Ik ga uit van wat de fabrikanten hebben bedacht. Wat moet ik dan met feiten onderbouwen? Jij stelt dat het anders kan zijn. Best, maar toon dat dan aan! Ik neem aan dat je als toezichthouder precies zo moet werken!

Cradle 2 cradle onderbouwing kan ik niet geven. Misschien heb je wel gelijk. Maar zo lang ik geen bewijs zie, vertrouw ik er een beetje op dat de fabrikanten en onze beleidsmakers best goed nadenken over wat ze doen. Is dat niet zo: ik zie graag het bewijs. En ga dan net zo hard roepen dat ze het fout hebben hoor!

Vwb de Golf: heb je ook de spritmonitor-gegevens van jouw oude Golf? Zal me niets verbazen als die ook geen 1:25 aangeven...
AlexV70
2nd Gear member

Leuk deze discussie.
We weten dat diesels meer NOx produceren, omdat de verbranding plaatsvindt bij hogere druk en daardoor ook een hogere temperatuur.
De clou is dat stikstofoxiden ontstaan bij verbranding op hoge temperaturen. En wat doen we om het roetfilter schoon te maken? Juist extra brandstof inspuiten om de temperatuur te verhogen naar minimaal 600 graden C.

Tja, we gaan dus met de EGR proberen de NOx te verlagen (waarvan we weten dat procentueel niet werkt) en vervolgens om het roetfilter te reinigen (regenereren) weer verhogen.
Vervolgens vervuilt de EGR de motor en loopt het verbruik op. Wie het nog begrijpt mag het zeggen.

Groningen blijkt nu (nog) de schoonste provincie te zijn mbt NOx, hoe lang nog als straks de kolencentrale goed op stoom is voor onze stroomvoorziening. Voor o.a. onze elektrische auto's. Jaja het milieu... :sick:

Oplossing: Adblue toevoegen, daarmee reduceren we het NOx naar nagenoeg 0. Werkt ook goed bij vrachtauto's, indien toegevoegd en niet het alarmsignaal is weggeschreven. O-)
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Forrest
3rd Gear member

Fabrikanten zeggen dat het gemiddelde verbruik lager is dan dat het werkelijk is. Dat is een feit wat mij betreft. Waar liegen fabrikanten nog meer over...... en inderdaad als toezichthouder ga je zo te werk, de zaken onderbouwen met feiten. Helaas heb ik hier niet alle feiten net zo als dat jij ze niet hebt. Jij doet net als ik aannames en verkondigd ze als waarheid omdat een producent van een product zegt dat het zo is. Denk even aan de sjoemelsoftware van VW.

Beleidsmakers denken op een hoger abstractieniveau en hebben totaal geen verstand van techniek over het algemeen. Ze kijken wat wenselijk is, daar wordt beleid op gemaakt maar lang niet al het beleid is uitvoerbaar.

Ik denk dat wij niet uit deze discussie komen omdat we simpelweg maar weinig feiten kennen.

Helaas heb ik geen spritmonitor van mijn Golf, destijds was er geen internet en ik heb het ook nooit op papier bijgehouden. Hier een feit.

Helaas gemiddeld niet zo zuinig als dat ik reed maar goede vergelijking waar uit te zien is dat door alle milieumaatregelen de auto's niet zuiniger zijn geworden. Wat je wel ziet is dat de motoren wel efficiënter zijn geworden. Veel meer vermogen uit hetzelfde blok (cilinderinhoud), dus in principe ook zuiniger.

Maar zullen we teruggaan naar de vraag van de TS? Dit gaat volledig offtopic.

Ik zeg EGR en roetfilter laten zoals het is. Waarom iets veranderen als het goed werkt. Zeker van de D3 en D5 zijn weinig problemen bekend met EGR en roetfilter.
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Forrest
3rd Gear member

Leuk punt nog AlexV70. Zeker een feiten onderzoekje waard misschien.
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Fabrikanten zeggen dat het gemiddelde verbruik lager is dan dat het werkelijk is. Dat is een feit wat mij betreft. Waar liegen fabrikanten nog meer over...... en inderdaad als toezichthouder ga je zo te werk, de zaken onderbouwen met feiten. Helaas heb ik hier niet alle feiten net zo als dat jij ze niet hebt. Jij doet net als ik aannames en verkondigd ze als waarheid omdat een producent van een product zegt dat het zo is. Denk even aan de sjoemelsoftware van VW.

Beleidsmakers denken op een hoger abstractieniveau en hebben totaal geen verstand van techniek over het algemeen. Ze kijken wat wenselijk is, daar wordt beleid op gemaakt maar lang niet al het beleid is uitvoerbaar.

Ik denk dat wij niet uit deze discussie komen omdat we simpelweg maar weinig feiten kennen.

Helaas heb ik geen spritmonitor van mijn Golf, destijds was er geen internet en ik heb het ook nooit op papier bijgehouden. Hier een feit.

Helaas gemiddeld niet zo zuinig als dat ik reed maar goede vergelijking waar uit te zien is dat door alle milieumaatregelen de auto's niet zuiniger zijn geworden. Wat je wel ziet is dat de motoren wel efficiënter zijn geworden. Veel meer vermogen uit hetzelfde blok (cilinderinhoud), dus in principe ook zuiniger.

Maar zullen we teruggaan naar de vraag van de TS? Dit gaat volledig offtopic.

Ik zeg EGR en roetfilter laten zoals het is. Waarom iets veranderen als het goed werkt. Zeker van de D3 en D5 zijn weinig problemen bekend met EGR en roetfilter.
Fabrikanten liegen niet over het verbruik, de testprocedure slaat nergens op. VW speelt vals bij de uitstootmeting (dat is niet hetzelfde als verbruik), maar dat wil niet zeggen dat alle fabrikanten vals spelen. Nogmaals: je kunt niet veralgemeniseren obv voorbeelden.

Ik doe helemaal geen aannames, ik ga uit van de regels. Mijn enige aanname is dat daar goed over is nagedacht (en ik weet best dat dat niet altijd zo is, maar het is nou eenmaal afgesproken). Nogmaals: ik laat me graag van het tegendeel bewijzen door feiten.

Het mag uit je VW-voorbeeld duidelijk zijn dat je niet kunt stellen dat oudere auto's veel zuiniger zijn. Een Golf weegt tegenwoordig honderden kilo's meer, moet veel meer functies van energie voorzien, maar verbruikt niet meer!

Terug naar het topic: het egr dichtzetten mag niet. Punt.
AlexV70
2nd Gear member

He? Terug naar topic? EGR dicht zetten mag niet....
Te hard rijden mag ook niet en toch doen we het allemaal, of niet? Hard rijden = verhogen NOx. Punt is; wat is reeel?
En hoe staat dit in verhouding tot behoud van je auto. Lees kosten, want wat we al wel weten is dat de EGR niet (voldoende) werkt om de NOx te verlagen.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
4wielen
5th Gear member

AlexV70 schreef: He? Terug naar topic? EGR dicht zetten mag niet....
Te hard rijden mag ook niet en toch doen we het allemaal, of niet? Hard rijden = verhogen NOx. Punt is; wat is reeel?
En hoe staat dit in verhouding tot behoud van je auto. Lees kosten, want wat we al wel weten is dat de EGR niet (voldoende) werkt om de NOx te verlagen.
Nee Alex, ik rij nooit te hard. Waarom zou ik?

Jij stelt dus dat de egr niet (voldoende) werkt. Kun je dat ook aantonen; heb je een referentie? En kun je ook aangeven waarom er dan ooit een egr gekomen is?
Forrest
3rd Gear member

Nooit te hard rijden. Ik vind dat een behoorlijke uitspraak. Ik ken je niet persoonlijk maar ik denk dat niemand zich altijd 100% aan de snelheid houdt. Ik rijdt zelf ook heel bewust qua snelheid maar ook ik rijdt wel eens te snel, soms bewust maar soms ook heel onbewust. Met name de 30 kilometerzones. Ik rijdt daar soms best te snel. 30 is een moeilijke snelheid om te rijden. Vaak betrap ik me er op dat als ik in zo'n zone rijdt dat het toch met een gangetje van 35 en soms wel 40 km/h is. Niet omdat ik te snel wil rijden maar dat het gewoon zo langzaam is dat je onbedoeld sneller gaat rijden. Zo zijn er vast meer situaties. Ik zal niet zeggen dat je wel eens te snel rijdt maar vind het een behoorlijke uitspraak dat je nooit te hard rijdt.
4wielen
5th Gear member

Forrest schreef: Nooit te hard rijden. Ik vind dat een behoorlijke uitspraak. Ik ken je niet persoonlijk maar ik denk dat niemand zich altijd 100% aan de snelheid houdt. Ik rijdt zelf ook heel bewust qua snelheid maar ook ik rijdt wel eens te snel, soms bewust maar soms ook heel onbewust. Met name de 30 kilometerzones. Ik rijdt daar soms best te snel. 30 is een moeilijke snelheid om te rijden. Vaak betrap ik me er op dat als ik in zo'n zone rijdt dat het toch met een gangetje van 35 en soms wel 40 km/h is. Niet omdat ik te snel wil rijden maar dat het gewoon zo langzaam is dat je onbedoeld sneller gaat rijden. Zo zijn er vast meer situaties. Ik zal niet zeggen dat je wel eens te snel rijdt maar vind het een behoorlijke uitspraak dat je nooit te hard rijdt.
Uiteraard kan het per ongeluk gebeuren. Maar wat een vergelijking weer. Alsof je per ongeluk je EGR dicht kunt zetten. Appels, peren. Ik hou ermee op. EGR dichtzetten is illegaal, Ger heeft dat X pagina's terug al geconcludeerd en leest dit topic al lang niet meer (hoop ik voor hem).
OGA244
8th Gear member

is de "pakkans" laag "mag" ineens alles...
4wielen
5th Gear member

OGA244 schreef: is de "pakkans" laag "mag" ineens alles...
Zeer waar. Als je de boeken leest van Zimbardo, de man achter het beruchte gevangenisexperiment, dan is dat een beangstigend gegeven. Zo is verkrachting door soldaten in oorlogssituaties bijna 'normaal'. Enerzijds vanwege groepsdruk, maar anderzijds ook omdat je er gewoon mee wegkomt. Je kunt je dat totaal niet voorstellen, maar zo werkt het in de praktijk wel. Maar goed, nu gaan we nog meer off-topic. Bottom-line: kleine delicten zijn ook delicten. Waar trek je de grens...
V50 R
6th Gear member

4wielen schreef:
Zeer waar. Als je de boeken leest van Zimbardo, de man achter het beruchte gevangenisexperiment, dan is dat een beangstigend gegeven. Zo is verkrachting door soldaten in oorlogssituaties bijna 'normaal'. Enerzijds vanwege groepsdruk, maar anderzijds ook omdat je er gewoon mee wegkomt. Je kunt je dat totaal niet voorstellen, maar zo werkt het in de praktijk wel. Maar goed, nu gaan we nog meer off-topic. Bottom-line: kleine delicten zijn ook delicten. Waar trek je de grens...
Jouw vergelijking gaat mank, wat een onzin bas...
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member

V50 R schreef: Jouw vergelijking gaat mank, wat een onzin bas...
Hoezo gaat mijn vergelijking mank en hoezo is het onzin? Heb jij je ooit in dit soort materie verdiept? Kwaad zit in een heel klein hoekje. En delicten goedpraten, hoe klein ook, is het begin van meer ellende. Ja, ik ben een moraalridder. En ik ben er nog trots op ook!
JosW
5th Gear member

Jers3n schreef: Er zijn verschillende systemen/manieren mbt het regenereren, dat bepaald ook of het roetfilter opslagcapaciteit verliest (langzaam dichtslibt met as) en na een X-aantal km's (preventief) vervangen zou moeten worden.

Het roetfilter van de 2.4 5-cyl diesels hoeft in principe niet te worden vervangen, bij de bv. de 2.0D 'PSA' 4-cyl diesel wordt dit weer wel voorgeschreven. De verklaring hiervoor komt uit de wijze van regenereren, in principe is het zo dat roet bij het regenereren verbrandt bij een temperatuur van 500 à 600 graden of hoger tot CO2 en waterdamp. Zulke temperaturen worden bij normaal gebruik niet bereikt in de uitlaat, daar is dus 'iets' voor nodig. Dat kan door de temperatuur kunstmatig omhoog te brengen of dor bv een katalysator tot te voegen die de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt.

Dat laatste gebeurt bij o.a. de 2.0D PSA motor, aan de brandstof wordt (uit een kleine separate tank) bij elke tankbeurt Eolys regeneratievloeistof toegevoegd (vloeistof moet dus ook tijdig worden bijgevuld). De met Eolys vermengde diesel zorgt er dmv na-inspuiting voor dat tijdens het regenereren de verbrandingstemperatuur van het roet verlaagt wordt naar ca 450 graden. Nadeel van deze methode is dat er telkens een kleine hoeveelheid onverbrandbare materie (as) achterblijft in het roetfilter, slibt dus langzaam dicht. Om dat uiteindelijk te voorkomen en genoeg capaciteit over te houden wordt eeb vervanging van het filter voorgeschreven.

Bij de 2.4 5-cyl diesels wordt er geregenereerd zonder toevoeging van een katalysator oid., hierbij wordt enkel extra diesel na-ingespoten om de verbrandingstemperatuur van het roet in het filter te bereiken. Bij deze methode blijft er geen as achter en zal het roetfilter normaliter blijven functioneren, uitzonderingen daargelaten.

Dus advies is hier m.i. inderdaad "don't fix it if it aint broken".....

Bovenstaand geldt dus (bepaalde) voor 'geheel gesloten' affabriek roetfilters, bij de half open retrofit roetfilters werkt het weer anders. Buiten dat deze minder effectief zijn (30-70% tov 95+%), zijn deze gecoat met een katalyserende stof die ervoor zorgt er geregenereerd wordt/het roet verbrandt bij temperaturen die wel tijdens normaal gebruik bereikt wordt. Er vind dan dus een soort continue regeneratie plaats.

Oja, en hier ruim 290.000 km en een nog steeds prima functionerend roetfilter.

Helder. Ik hoopte al dat iemand zoiets zou schrijven. Weer een zorg minder en een referentie naar mijn vraag als TS. Dank daarvoor.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Forrest
3rd Gear member

4wielen schreef:
Forrest schreef: Nooit te hard rijden. Ik vind dat een behoorlijke uitspraak. Ik ken je niet persoonlijk maar ik denk dat niemand zich altijd 100% aan de snelheid houdt. Ik rijdt zelf ook heel bewust qua snelheid maar ook ik rijdt wel eens te snel, soms bewust maar soms ook heel onbewust. Met name de 30 kilometerzones. Ik rijdt daar soms best te snel. 30 is een moeilijke snelheid om te rijden. Vaak betrap ik me er op dat als ik in zo'n zone rijdt dat het toch met een gangetje van 35 en soms wel 40 km/h is. Niet omdat ik te snel wil rijden maar dat het gewoon zo langzaam is dat je onbedoeld sneller gaat rijden. Zo zijn er vast meer situaties. Ik zal niet zeggen dat je wel eens te snel rijdt maar vind het een behoorlijke uitspraak dat je nooit te hard rijdt.
Uiteraard kan het per ongeluk gebeuren. Maar wat een vergelijking weer. Alsof je per ongeluk je EGR dicht kunt zetten. Appels, peren. Ik hou ermee op. EGR dichtzetten is illegaal, Ger heeft dat X pagina's terug al geconcludeerd en leest dit topic al lang niet meer (hoop ik voor hem).
Volgens mij lees je niet goed.... Ik leg nergens een relatie met de EGR klep.... Wat een uitspraak weer... Helaas spreek je jezelf nu ook nog eens tegen... Zie onderstaande citaten
AlexV70 schreef: Te hard rijden mag ook niet en toch doen we het allemaal, of niet?
4wielen schreef: Nee Alex, ik rij nooit te hard. Waarom zou ik?
4wielen schreef: Uiteraard kan het per ongeluk gebeuren.
En om terug te komen op je reactie, volgens mij heb ik ook al meerdere malen gezegd dat het verwijderen / dichtzetten EGR is strijd is met de typegoedkeuring dus snap je reactie ook niet helemaal. Ook heb ik hier ook al meerdere malen verwezen naar mijn eerste reactie in dit topic, waarom iets verwijderen als het goed werkt.

Dit is mijn laatste reactie op jou 4wielen, niet omdat het moet maar omdat het kan. Een discussie over welles nietes ga ik hier niet aan. Het gaat inmiddels al lang niet meer over de vraag van de TS. Als je hierover verder wil discussiëren stel ik je voor om een nieuw discussietopic te openen. Waarschijnlijk zal je hier weer op reageren maar bij deze, ik reageer niet meer. Bedankt voor de leuke en vermakelijke berichten en de leuke discussie. :-)
AlexV70
2nd Gear member

Dus ff weer terug naar de issue, dicht zetten EGR en roetfilter verwijderen. Het wel of niet mogen is nu wel besproken denk ik.
Voor meer info kijk ook eens op: http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijderen.html en http://www.orangechiptuning.nl/roetfilter-verwijderen (Bron AMT feb. 2016)

AMT (feb. 2016) heeft een test uitgevoerd of te achterhalen is dat een roetfilter is verwijderd. Dit blijkt nog niet eenvoudig. De problematiek zit in de meetwaarden, deze liggen zo dicht bij elkaar (met en zonder roetfilter).
Het negatieve zou dan kunnen zijn dat je al heel snel aan een nieuw aan roetfilter vast zit, ondanks deze nog binnen de meettolerantie van de fabriekswaarden zit.

Het ministerie van infrastructuur en Milieu wil dat een auto met een verwijderd roetfilter door de mand valt en een Europese richtlijn in mei 2018 voor de APK zijn verwerkt. Maar of dit gaat lukken is nog maar zeer de vraag.
De schrijvers zetten namelijk wel veel vraagtekens in de tekst. Daarbij komt dat men het op nieuwe auto's wil toepassen. Nog een puntje, de nieuwe roetmeters zullen nagenoeg onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde autobedrijven. Men denkt aan minimaal 3 x de huidige prijs van een roetmeter en deze kosten al 5 à 6000,- euro.

Oja, nog een leuk puntje, het AMT schrijft dat ook overheidsdiensten roetfilters laten verwijderen: "Het gaat dan om auto's met een inzetprofiel waar een diesel met DPF niet overweg kan".
Tja en dan tegen ons zeggen dat het niet mag. Ik trek hieruit geen conclusie, maar iedereen mag er wat van vinden. (wel een leuke voor bij de rechter). O-)
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”