Heb eindelijk een Xenon-kit besteld !! JOEHOE

Maurice Pierik
4th Gear member

Wat een heerlijke topic hier. Bij 240's wordt zelden over het fenomeen xenonlicht gesproken. Maar goed. Xenonverlichting, ook af fabriek ervaar ik als hinderlijke schijnwerpers die steeds van kleur veranderen. Als een auto met xenonlicht je tegemoet komt dan verloopt de kleur van wit naar groen/blauw. Op snelwegen met smalle middenberm met vangrails oogt xenonlicht altijd als blauwe zwaailichten. Dat de xenonverlichtingfabrikanten anders beweren doet daar niets aan af. De kleur is waardeloos.

Op xenonverlichting moet een deugdelijke hoogteverstelling zitten. Wie ooit de lampen van een Porsche Cayenne heeft zien 'zwabberen' weet dat zelfs af fabriek dit niet goed werkt. (Zo'n Cayenne heeft ook een te slappe koplampbevestiging) Bovendien geldt dat nog immer hele volksstammen met scheel afgestelde koplampen rondcrossen.

Al met al ervaar ik xenonverlichting als een buitengewoon onplezierige voorziening. Als bestuurder met zo'n auto zie je inderdaad meer (ofschoon zelfverblinding ook goed mogelijk is), maar dit weegt niet op tegen het verblindende effect op medeweggebruikers en het daardoor ontstane gevaar. Dit laatste geldt helaas ook voor enkele auto's met halogeenkoplampen. Met name de erg kleine intense koplampen zijn waardeloos (o.a. BMW).

Zolang ik xenonlampen op de weg herken, is dat in feite niet goed. Je moet er namelijk niks van merken! De gedachten dat xenon dus zo'n tof lichtspektakel opleveren is hardstikke fout. Word vuurtorenwachter en geniet uw mooie licht!

Overige verherbouwingsactiviteiten, mits niet scherp en gevaarlijk hebben mijn zegen. Ze tonen namelijk de (wan)smaak van de eigenaar. En dat moet kunnen.
BertjeB
3rd Gear member

V480-V40 schreef:BertjeB
Ik ben niet dubbel.
Maar ze mogen van mij doen wat ze zelf willen. Zolang de auto geen APK afkeur krijgt. Ik vind het alleen vaak zielig.
Maar zie de postings van bart simpson. Daaaaaar doel ik ook op.

En neon etc. Ook daar ben ik tegen (Is zelfs verboden net als achteraf (nep)Xenon). Ik vind het ook niet mooi.

apk........tja jammer dat je dat aanhaalt als criterium want dat stelt dus weinig voor, een momentopname die op (minimaal)duizend manieren te manipuleren is :( (nee ik ga ze niet allemaal uitleggen! :P :P )
en hier laat ik het voor wat betreft dit onderwerp maar bij.
succes met je kruistocht! :wink:

greetzzzzz Bert
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
V480-S60
Geartronic member

BertjeB,
Ik begrijp je standpunt dat je mij dubbel vindt niet. Zoals je nog eens na mijn laatste posting aangeeft. De door jou aangehaalde quote is volledig uit zijn verband gerukt. Nogmaals lees mijn postings maar door.

Ik ben een originaliteitsfreak. Die alleen originele spullen op zijn auto wil. En zelf niets van Tupperware moet hebben. En die er ook wat van zegt als het een verboden aanhangsel betreft.
Maar die mensen die dat hebben willen toch niet luisteren dus laat ik het maar zo. Zo moet je mijn aangehaalde quote lezen.

En nu hou ik er mee op. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Marcel
4th Gear member

Maurice Pierik schreef:Zolang ik xenonlampen op de weg herken, is dat in feite niet goed. Je moet er namelijk niks van merken! De gedachten dat xenon dus zo'n tof lichtspektakel opleveren is hardstikke fout. Word vuurtorenwachter en geniet uw mooie licht!

Overige verherbouwingsactiviteiten, mits niet scherp en gevaarlijk hebben mijn zegen. Ze tonen namelijk de (wan)smaak van de eigenaar. En dat moet kunnen.
Zullen we deze erin houden..... :P
Gr. Marcel
olympus1
3rd Gear member

Helaba ben er weer hoor...... en RAAD EENS !!!
Heb mijn kitje aangekregen en ben 'ondanks het gemakkelijke werk' toch maar langs de volvo dealer geweest om deze te laten inbouwen. en guess what !!!! Ze hebben het met plezier gedaan en ondertussen nog een babbeltje geslagen.... Eens het klaar was hebben we de afstelling getest... tiptop in orde, heb nog geen enkele tegenligger gehad die mij heft geseind, zal dus wel in orde zijn. Maar voor de zekerheid toch maar naar de APK gegaan.... Alles dik in orde.. Perfect afgesteld..... Denk eraan dat mijn lichten niet van kleur veranderen omdat ik spiegels heb ipv een lens... dat geeft dus die verblinding....zal er des avond er fotos van posten

PS: jezus seg, nooit gedacht dat dit zo'n discussie zou worden... :P
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Gast

olympus1 schreef:PS: jezus seg, nooit gedacht dat dit zo'n discussie zou worden... :P
Mijn zus?

Wat heeft die er nu mee te maken? :lol:
Marcel
4th Gear member

AlexV70 schreef:
olympus1 schreef:PS: jezus seg, nooit gedacht dat dit zo'n discussie zou worden... :P
Mijn zus?

Wat heeft die er nu mee te maken? :lol:
Heeft je zus ook nieuwe koplampen? :lol:
Gr. Marcel
Paul
Geartronic member

En waar zijn de foto's?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gast

Van je zus of van die Xenon?
Paul
Geartronic member

Nou foto's van mijn zus staan niet op internet, dus nee ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
buddo
3rd Gear member

olympus1 schreef:Helaba ben er weer hoor...... en RAAD EENS !!!
Heb mijn kitje aangekregen en ben 'ondanks het gemakkelijke werk' toch maar langs de volvo dealer geweest om deze te laten inbouwen. en guess what !!!! Alles dik in orde.. Perfect afgesteld.....
Klinkt goed. Ben even benieuwd welk kitje je hebt besteld (merk, type, prijs) en wat het inbouwen bij de dealer je heeft gekost.
En natuurlijk: hoe groot is het verschil met eerst? Dat is misschien wel het belangrijkst!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ Olympus, echt begrijpen doe je het dus niet...
Volvo for life
Marcel
4th Gear member

bart simpson schreef:@ Olympus, echt begrijpen doe je het dus niet...
Wellicht gaat er nu een lampje bij hem branden? :lol:
Gr. Marcel
olympus1
3rd Gear member

er branden er twee eigenlijk... en heel goed zelfs... :P
Full option
Hu-801
olympus1
3rd Gear member

hier zijn dan de eerste fotos.... Hou er rekening mee dat de omgeving volledig donker was, dus komt de schijn van de lichten veel beter uit, en daardoor een beetje overdreven... zal er andere maken om de lampen tot hun recht te doen komen. De fotos zijn achteraf een beetje bijgewerkt anders zag je alleen maar 2 witte lampen en niets van de auto zelf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Full option
Hu-801
Frumpy
5th Gear member

Verlichten doen ze wel, maar in mijn optiek een potentiële bron voor een behoorlijk oogletsel bij de tegenligger, danwel het veroorzaken van gevaarlijke verkeerssituaties.

Is dat op die foto's groot licht of dimlicht?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Stilstaand zal de schade ook wel meevallen, rijdend zwiept die fopverlichting door beweging van de auto alle kanten uit,
en dat is nu net een situatie die bij de apk c.q. beoordeling door de dealer nooit goed bekeken KAN zijn.
Olympus mist duidelijk het punt volledig waarom automatische hoogteverstelling wettelijk vereist zou moeten zijn
(maar het door gemakzuchtige lamlendigheid van een overheid niet is) het gaat hem klaarblijkelijk om de bling bling
looks van zijn auto en uitsluitend zijn eigen zicht.
Gast

bart simpson schreef:Stilstaand zal de schade ook wel meevallen, rijdend zwiept die fopverlichting door beweging van de auto alle kanten uit,
en dat is nu net een situatie die bij de apk c.q. beoordeling door de dealer nooit goed bekeken KAN zijn.
Olympus mist duidelijk het punt volledig waarom automatische hoogteverstelling wettelijk vereist zou moeten zijn
(maar het door gemakzuchtige lamlendigheid van een overheid niet is) het gaat hem klaarblijkelijk om de bling bling
Ja Bart, maar als ik het goed begrijp is het door een Volvo-dealer geïnstalleerd.
Of doen ze dit alleen in België?
Wel slim van Olympus, als er nu wat gebeurd (ongeval door verblindende verlichting) kan hij zich beroepen op zijn dealer.

Ik ben eigenlijk wel benieuw of een NL Volvo-dealer zich hier aan waagt, zonder een brief (aansprakelijkheid klant) die waarschuwd voor de mogelijke gevaren.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:Stilstaand zal de schade ook wel meevallen, rijdend zwiept die fopverlichting door beweging van de auto alle kanten uit,
Ja Bart, maar als ik het goed begrijp is het door een Volvo-dealer geïnstalleerd.
Of doen ze dit alleen in België?
Wel slim van Olympus, als er nu wat gebeurd (ongeval door verblindende verlichting) kan hij zich beroepen op zijn dealer.

Ik ben eigenlijk wel benieuw of een NL Volvo-dealer zich hier aan waagt, zonder een brief (aansprakelijkheid klant) die waarschuwd voor de mogelijke gevaren.
Je hebt dus idd ook Volvodealers die het niet lijken te begrijpen, maar ben het met je eens, niet een echte goede representant van Volvo AB die hier zijn kop in een strop steekt.
eXite
4th Gear member

Ik weet niet precies wat jij allemaal hebt meegemaakt Bart dat je op deze manier agressief doet tegen iemand die hier (mijn inziens) een hele normale vraag stelt, maar dit lijkt me nergens voor nodig?

Achteraf xenon inbouwen is bij wet toegestaan, dus heeft de TS wat dat betreft per definitie al geen probleem. Bij ongeluk verblind worden door een tegenligger, tja, dat kan de tegenpartij beweren maar niet bewijzen. De lampen van iedere auto zijn handmatig af te stellen (neem gerust een kijkje onder je eigen motorkap en zoek naar twee pennetjes (links-rechts en boven-beneden)) dus je kunt je in geen enkel geval op de dealer beroepen, deze zal namelijk stellen dat er zelf met de auto geklooid is. De TS zit hier dus juridisch gezien veilig en de installerende volvo dealer evenzo.

Me dunkt dat je hier hoog van de toren blaast maar weinig bij de feiten blijft.
Plaats reactie

Terug naar “S80”