Pagina 3 van 13

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 10.05.2016 - 21:23
door Huite
Kan iemand even mijn V70 (deskundig) komen wassen?
Niet normaal hoor die vliegen naar één ritje NO-D naar ZO-NL v.v... :sick:

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 11.05.2016 - 10:03
door Rha007
Huite schreef: Kan iemand even mijn V70 (deskundig) komen wassen?
Niet normaal hoor die vliegen naar één ritje NO-D naar ZO-NL v.v... :sick:
Die vliegen en insecten zijn nu eenmaal inherent aan de tijd van het jaar, niks aan te doen dus tenzij je voiture tot aan de herfst ergens binnen stalt.
Maar als je auto fatsoenlijk in de wax staat, dan verdwijnen deze lijkjes als sneeuw voor de zon met een normaal wasbeurtje zonder dat je hard hoeft te boenen en/of andere rare attributen hoeft te gebruiken. Het enige waar ikzelf soms naar wil grijpen, is de bugsquash van Poorboys. Ik gebruik dit vaak voor de kentekenplaat.

Mits je zelf niet vies bent om de handen uit de mouwen te steken, ben je altijd welkom voor een wash & wax oid ;-)

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 03.08.2016 - 00:09
door PGV90
Een update na 3 weken Italie. Inmiddels bijna 14.000 km op de teller!

Wat een heerlijke reis-auto,
de GT is een genot, handen aan het stuur en soepel invoegen, inhalen, bergen op en af. In de bergen (vooral met de zware belading) wel vaker in de S - stand, bij afdalen remt de motor mee.

Geventileerde stoelen, tja, zou ze zelf niet gekozen hebben, maar standaard op de Polar+, en was eigenlijk heerlijk bij 35 graden buiten (airco dan op 23 gr).
Voor het gevoel werd het chesnut leer minder warm dan het zwarte leer uit de vorige V70, kan ook het verschil zijn tussen nu Electric Silver tov Saville Grey.
De donker getinte ramen ook veel fijner dan de sunblinds uit de vorige.

Qua ruimte is de XC gelijk aan de V70, stoelen wel lekkerder, vooral ook achterin (geen family line meer).
Veel bagage ook nog 'in de kelder' onder de afdekplaat. Mis wel dat er geen gasveer meer is om die plaat omhoog te houden, alleen een haakje (de kunstof compartimering heb ik thuis gelaten, wat meer ruimte gaf)
Open dak niet veel gebruikt, te veel lawaai met baggage box.

Navigatie, zoals voorheen, maar dan wel weer volop up-to-date, en met Volvo On Call, gemakkelijk adressen uit Outlook agenda over te zetten naar de navigatie.
Ieder van ons een eigen sleutel, waardoor stoel en spiegels zich helemaal aanpassen - zeker geen must have, maar wel o zo fijn als je het eenmaal gewend bent.

De T5 heeft uiteraard veel vermogen, wielspin zelden meegemaakt, of je moet het gas wel erg diep intrappen.
Valt er dan niets tegen? wat opviel:
- de XC70 ligt wat hoger, en veert wat meer dan de V70, waardoor wat minder strak in de bochten. Dit was bekend, maar merkt je vooral met volle belading en ski-box.
- de XC hangt dus ook wat door aan de achterkant. Misschien had ik dan toch ook de 'Estate line' moeten kiezen, met als extra 'niveau regeling'.
- verbruik is wat hoger dan de T4 - niet gek, want een zwaardere auto, met automaat, en rijgedrag is daardoor ook wat royaler...
- en nu, al de vliegjes en wat 'hars' netjes van de lak afhalen en alles weer schoon krijgen.

Grote smile, en complimenten van de hele familie en co-driver.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 03.08.2016 - 00:19
door Huite
Altijd weer leuk zo'n positief verhaal!

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 03.08.2016 - 08:59
door Rha007
Goed om te horen dat de auto zo bevalt.
Heb je de bak alleen manueel bediend bergafwaarts of ook tijdens de klim naar boven?
Heb vorig jaar 3 maanden mogen genieten van een XC70 met geventileerde stoelen, echt een heerlijke optie is dat. Het maakt het eea zo veel comfortabeler tijdens een lange rit in warme omstandigheden.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 11:58
door PGV90
Rha007 schreef: Goed om te horen dat de auto zo bevalt.
Heb je de bak alleen manueel bediend bergafwaarts of ook tijdens de klim naar boven?
In de S stand bergopwaarts geen enkel probleem, ruim voldoende trekkracht, de bak schakeld dan zelf goed terug, maar ook weer geen overdreven hoge toeren.
Naar beneden soms fijn om handmatig 1 of 2 versnellingen terug te gaan om beter te remmen.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 12:33
door diesel01
Heb je paddels achter het stuur?
Het zou een optie zijn van €175 die ik direct zou aankruisen.
Ik heb nu dat ik moet terug schakelen met de pook maar wanneer daar 2 waterflessen achter staan in de bekerhouders dan is de pook moeilijk te bereiken en heb je juist op een bochtige weg 1 hand aan het stuur en de andere nodig om op of terug te schakelen..
Wanneer ik niet zelf schakel dan tokkelt de auto rustig met 1600rpm naar boven, imo te laag om een normale smering/koeling van de bak te houden.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 12:40
door Thieuke
Kan je dat niet achteraf in laten bouwen?
Ik heb ze ook en gebruik ze eigenlijk nog regelmatig wat ik niet had verwacht.

Vooral in eco+ modus, waarbij niet op de motor geremd wordt (snap ik niet helemaal want bij op de motor remmen wordt volgens mij de brandstoftoevoer afgesloten, maar goed) gebruik ik ze om toch op de motor af te remmen. En sowieso bij stoplichten om op de motor af te remmen in plaats van de remmen. In de bergen ben ik nog niet geweest.

Ik mis alleen een goede methode om het schakelen daarna weer automatisch te laten lopen. Nu schakel ik snel s stand in en weer terug. Dan staat hij ook weer op automatisch schakelen.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 13:09
door Fredhead
Achteraf inbouwen is mogelijk, maar wel wat duurder dan die 175 euro gok ik

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 13:14
door Paul
Ja herken je punten. Wist niet dat het in eerdere V70's met een gassysteem was dat die bagage klep nog om hoog kon. Grappig.
Geventileerd leer is inderdaad heel geestig in Zuid-Frankrijk, paar keer aangehad maar zou het inderdaad zelf niet bestellen.

Je punt van de niveauregeling... tsja dat is echt een heel goed punt en de reden dat ik de XC70 D4 die in de showroom stond heb laten staan. Was anders exact de auto die ik nu heb, maar dan XC en geen Niveauregeling. Was voor mij een must-have optie jaren ervaring met V70's en (wel vooral) bij vakanties gewoon heel fijn.

Die kilometerstand he... had je niet beter een diesel kunnen nemen?

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 04.08.2016 - 13:22
door diesel01
Thieuke schreef: Kan je dat niet achteraf in laten bouwen?
Ik heb ze ook en gebruik ze eigenlijk nog regelmatig wat ik niet had verwacht.

Vooral in eco+ modus, waarbij niet op de motor geremd wordt (snap ik niet helemaal want bij op de motor remmen wordt volgens mij de brandstoftoevoer afgesloten, maar goed) gebruik ik ze om toch op de motor af te remmen. En sowieso bij stoplichten om op de motor af te remmen in plaats van de remmen. In de bergen ben ik nog niet geweest.

Ik mis alleen een goede methode om het schakelen daarna weer automatisch te laten lopen. Nu schakel ik snel s stand in en weer terug. Dan staat hij ook weer op automatisch schakelen.
Niet in een my09 gok ik..

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 05.08.2016 - 23:26
door Fredraket
Thieuke schreef: Kan je dat niet achteraf in laten bouwen?
Ik heb ze ook en gebruik ze eigenlijk nog regelmatig wat ik niet had verwacht.

Vooral in eco+ modus, waarbij niet op de motor geremd wordt (snap ik niet helemaal want bij op de motor remmen wordt volgens mij de brandstoftoevoer afgesloten, maar goed) gebruik ik ze om toch op de motor af te remmen. En sowieso bij stoplichten om op de motor af te remmen in plaats van de remmen. In de bergen ben ik nog niet geweest.

Ik mis alleen een goede methode om het schakelen daarna weer automatisch te laten lopen. Nu schakel ik snel s stand in en weer terug. Dan staat hij ook weer op automatisch schakelen.
Heeft Alwin dat niet achteraf laten inbouwen? Viel volgens mij mee wat betreft de kosten.

Volgens mij kun je weer terug naar automatisch door beide paddles tegelijk naar je toe te trekken? Staat vast iets over in de manual. Misschien dat één van de andere automaatrijders dat weet?
Ik had de paddles ook graag willen hebben, om de reden die diesel01 in beschrijft.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 06.08.2016 - 00:10
door Thieuke
Fredraket schreef:
Volgens mij kun je weer terug naar automatisch door beide paddles tegelijk naar je toe te trekken? Staat vast iets over in de manual.
Zo staat dat er wel in ja, maar werkte bij mij niet, of ik heb het niet goed gedaan.....

Edit:
Niet goed gedaan dus. Je moet ze ingedrukt houden. Morgen proberen :)

Afbeelding

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 06.08.2016 - 13:09
door D5R-Design
werkt wel je moet de paddels iets langer vast houden tot de indicator op het dashbord dooft.
Doe je het te snel springt hij weer in hand bediening.
Super optie..
Inbouwen achteraf geen probleem maar de kosten voor een stuur zijn nieuw nog al prijzig.. (geluk met marktplaats gehad)

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 13.08.2016 - 13:24
door PGV90
diesel01 schreef: Heb je paddels achter het stuur?
Het zou een optie zijn van €175 die ik direct zou aankruisen.
Ik heb nu dat ik moet terug schakelen met de pook maar wanneer daar 2 waterflessen achter staan in de bekerhouders dan is de pook moeilijk te bereiken en heb je juist op een bochtige weg 1 hand aan het stuur en de andere nodig om op of terug te schakelen..
Geen paddles; de Polar edities waren al zeer compleet, en voordelig geprijsd, maar daardoor slechts beperkt opties aan te kruisen.
Ik kom uit een schakelbak, dus vind het geen probleem om af en toe de pook om te zetten naar S.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 13.08.2016 - 13:28
door PGV90
Paul schreef: Ja herken je punten. Wist niet dat het in eerdere V70's met een gassysteem was dat die bagage klep nog om hoog kon. Grappig.
Geventileerd leer is inderdaad heel geestig in Zuid-Frankrijk, paar keer aangehad maar zou het inderdaad zelf niet bestellen.

Je punt van de niveauregeling... tsja dat is echt een heel goed punt en de reden dat ik de XC70 D4 die in de showroom stond heb laten staan. Was anders exact de auto die ik nu heb, maar dan XC en geen Niveauregeling. Was voor mij een must-have optie jaren ervaring met V70's en (wel vooral) bij vakanties gewoon heel fijn.

Die kilometerstand he... had je niet beter een diesel kunnen nemen?
Thanks Paul, sommige opties ontdek je pas later het nut van - als je ze hebt of ontbreken.
Bij de V70 had ik nooit zo'n last van doorhangen in de vering, bij de XC wat meer, maar net niet storend.

Tja, en die kms, nu even wat veel na 2 buitenlandse trips, ik zit rond de 30 a 35 k gemiddeld per jaar, volgens leaseregeling tot 35k benzine versies.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 29.11.2016 - 23:28
door PGV90
En maar weer eens een update,
stand straat al tegen de 25.000 aan. Wat een fijne reisauto!

Inmiddels ook fijn van de standkachel (met de vorst van deze dagen) kunnen genieten. Moet wel een beetje lachen, al die wit beslagen auto's in de straat en dan die ene die al mooi ontdooid klaar staat. Wat een luxe.
Winterbanden zitten er ook onder, het zijn Michelins Pilot Alpine (PA4) geworden. Eerste wat opvalt na een week is de geruisloosheid en super grip. Brandstof verbruik ligt wel wat hoger. Banden nog niet in goede regen of sneeuw kunnen testen - dat volgt.

Conclusie, laat de winter maar komen.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 30.11.2016 - 00:30
door Rha007
Goed om te lezen dat de auto bevalt.
Ik baal er zo ban dat er geen standkachel bij in zit, zelfs geen voorruitverwarming :'(
Dus toch maar van de conti's afgestapt? Ik heb ook alleen maar lof over de Michelin's, echt super banden.

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 30.11.2016 - 07:18
door Paul
Ja is heerlijk vooral als je vrouw dit heeft en jezelf in een leenauto rijdt haha, hopelijk kan ik de v60 donderdag al halen

Re: van V70 T4 naar XC70 T5 GT

Geplaatst: 30.11.2016 - 08:19
door PGV90
Rha007 schreef: Dus toch maar van de conti's afgestapt? Ik heb ook alleen maar lof over de Michelin's, echt super banden.
Ik had op basis van eigen ervaring en van wat ik hier op het forum las mijn voorkeur aangegeven voor de Continental en/of Michelin.
Het zijn de Michelins geworden.

Volgens mij is die Pilot Alpin compleet opnieuw 'ontworpen'. Vorige versie met alleen het V profiel was niet super goed, de nieuwe versie heeft de ene helft V en andere helft rechthoekig.

Michelin Pilot Alpin PA4
235-50 R18 101H