Pagina 3 van 5
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 10:26
door valser
Als ik de inmiddels gepubliceerde testen lees, valt me nu al op dat er een aantal punten op kritiek kunnen rekenen; de relatief geringe bagageruimte, een gevolg van de door velen verfoeide keus voor een schuine achterkant, en een breuk met een fundamenteel sterk 'Volvo'-punt, nl functie boven vorm. Een ander kritiekpunt betreft het onderstel; teveel comfort-gericht wat ten koste gaat van controle en precisie. Ook lees ik klachten over het uitzicht vanuit en het overzicht op de auto; dat waren ook al zwakke punten bij eerder Volvo's, en ronduit onveilig. Verder is er ook nog wel kritiek te lezen over bandengeluid bij minder gladde wegdekken; ook een traditioneel Volvo-probleem.
Ik beweer ook niet dat de oudere Volvo's heilig waren; ik heb daar altijd flink wat kritiek op gehad. Nog nooit reed ik een Volvo die zo goed 'reed' als bijvoorbeeld een goede Franse auto of Italiaanse auto. (en dan heb ik het over levendigheid en controle in onderstel en besturing, en de verwerking van korte hobbels en putten). Er gaat ook nogal eens wat duurs kapot, op ongelegen momenten, althans dat is mijn ervaring. Mijn oude 940 roest daarbij als een dolle. Dus ik ben zeker geen blinde nostalgicus.
De Duitse merken, die traditioneel-Duits zichzelf hard schreeuwend dat ze de beste zijn in de markt hebben gezet, kunnen bij mij niet op veel waardering rekenen; BMW's rijden naar mijn idee niet 'geweldig'. Duitse auto's zijn vooral gericht op strak rijden bij hoge snelheid; dat betekent nog niet dat ze 'lekker' rijden in algemeen gebruik. En dat 'Premium'-begrip; alsof de Duitsers dat gepatenteerd zouden hebben; dat zouden ze wel willen, maar (o.a.) Volvo maakt al decennia auto's die zeker wel als 'premium' gekwalificeerd konden worden, dat is nu ineens niet iets nieuws met de s/V90.
Typerend wel voor de introductie van een nieuw product (ook buiten de autoindustrie); ineens is het oude volstrekt onvoldoende, iets dat vaak enkele jaren eerder nog als het 'nieuwste' werd gevierd. Is gewoon vast onderdeel van het commerciële verhaal.
Maar het wachten is op de facelift van de V90; dan blijkt ineens de 'nieuwe' véél beter dan de oude versie...
Ik ben verder van mening dat elektronische snufjes in een auto leuk zijn, maar niet essentieel; het is tegenwoordig een hele kunst om bij reviews die stukken eruit te destilleren die daadwerkelijk gaan over relevante zaken die de auto zélf betreffen, en niet de smartphone-achtige nonsense. Een auto dat is rijden, zitten, praktisch gebruik, remmen, sturen, veiligheid, geluidscomfort. Ik ben geïnteresseerd in een auto, niet in een rijdende iPad.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 10:33
door diesel01
valser schreef:
Als ik de inmiddels gepubliceerde testen lees, valt me nu al op dat er een aantal punten op kritiek kunnen rekenen; de relatief geringe bagageruimte, een gevolg van de door velen verfoeide keus voor een schuine achterkant, en een breuk met een fundamenteel sterk 'Volvo'-punt, nl functie boven vorm. Een ander kritiekpunt betreft het onderstel; teveel comfort-gericht wat ten koste gaat van controle en precisie. Ook lees ik klachten over het uitzicht vanuit en het overzicht op de auto; dat waren ook al zwakke punten bij eerder Volvo's, en ronduit onveilig. Verder is er ook nog wel kritiek te lezen over bandengeluid bij minder gladde wegdekken; ook een traditioneel Volvo-probleem.
Ik beweer ook niet dat de oudere Volvo's heilig waren; ik heb daar altijd flink wat kritiek op gehad. Nog nooit reed ik een Volvo die zo goed 'reed' als bijvoorbeeld een goede Franse auto of Italiaanse auto. (en dan heb ik het over levendigheid en controle in onderstel en besturing, en de verwerking van korte hobbels en putten). Er gaat ook nogal eens wat duurs kapot, op ongelegen momenten, althans dat is mijn ervaring. Mijn oude 940 roest daarbij als een dolle. Dus ik ben zeker geen blinde nostalgicus.
De Duitse merken, die traditioneel-Duits zichzelf hard schreeuwend dat ze de beste zijn in de markt hebben gezet, kunnen bij mij niet op veel waardering rekenen; BMW's rijden naar mijn idee niet 'geweldig'. Duitse auto's zijn vooral gericht op strak rijden bij hoge snelheid; dat betekent nog niet dat ze 'lekker' rijden in algemeen gebruik. En dat 'Premium'-begrip; alsof de Duitsers dat gepatenteerd zouden hebben; dat zouden ze wel willen, maar (o.a.) Volvo maakt al decennia auto's die zeker wel als 'premium' gekwalificeerd konden worden, dat is nu ineens niet iets nieuws met de s/V90.
Typerend wel voor de introductie van een nieuw product (ook buiten de autoindustrie); ineens is het oude volstrekt onvoldoende, iets dat vaak enkele jaren eerder nog als het 'nieuwste' werd gevierd. Is gewoon vast onderdeel van het commerciële verhaal.
Maar het wachten is op de facelift van de V90; dan blijkt ineens de 'nieuwe' véél beter dan de oude versie...
Is er ook iets positiefs te melden...?

En die 940 waar je het over hebt is van welk bouwjaar?
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 12:12
door OGA244
een 940 was verzinkt,die is voor eeuwig, roesten duidt op schades en slechte reparaties
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 12:42
door V480-S60
Alhoewel het de toon is die de muziek maakt (en ik het dus niet met die toon eens ben) zit er wel een groot relativeringsgeheel in het verhaal van Valser. En ben ik het zelfs op sommige punten met hem eens.
Ik ben al een Volvo adept vanaf zeer jonge leeftijd, en dat betreft alle typen en jaren. Je hoeft niet blind te zijn voor sommige mindere punten. En ja hoe mooi ik de V90 ook vind, ook die heeft mindere punten. Die neem je of je kijkt naar iets anders uit. Maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. En laat ieder daarover zelf beslissen.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 12:54
door BendW
V480-S60 schreef:
Alhoewel het de toon is die de muziek maakt (en ik het dus niet met die toon eens ben) zit er wel een groot relativeringsgeheel in het verhaal van Valser. En ben ik het zelfs op sommige punten met hem eens.
Ik ben al een Volvo adept vanaf zeer jonge leeftijd, en dat betreft alle typen en jaren. Je hoeft niet blind te zijn voor sommige mindere punten. En ja hoe mooi ik de V90 ook vind, ook die heeft mindere punten. Die neem je of je kijkt naar iets anders uit. Maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. En laat ieder daarover zelf beslissen.
Kijk eens aan,er is dan toch de mogelijkheid om een andere mening te hebben...respect!
Ik vind het alvast een zeer mooie wagen,heb er al in gezeten maar nog niet gereden...
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 13:30
door dbosker
V480-S60 schreef:
Alhoewel het de toon is die de muziek maakt (en ik het dus niet met die toon eens ben) zit er wel een groot relativeringsgeheel in het verhaal van Valser. En ben ik het zelfs op sommige punten met hem eens.
Ik ben al een Volvo adept vanaf zeer jonge leeftijd, en dat betreft alle typen en jaren. Je hoeft niet blind te zijn voor sommige mindere punten. En ja hoe mooi ik de V90 ook vind, ook die heeft mindere punten. Die neem je of je kijkt naar iets anders uit. Maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. En laat ieder daarover zelf beslissen.
Zo is het - de ideale auto die op 100% van al je wensen voldoet zal er niet zijn. Het is al tijd een compromis. Iemand kan getrouwd zijn met een bloedmooie vrouw, die totaal niet kan koken, een ander kan precies het omgekeerde treffen. Beide mannen kunnen op zich heel gelukkig zijn

Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 13:33
door Carfreak
mmmm. Dat zou dan veel afhaal en uit eten worden

Re: V90 in de pers
Geplaatst: 27.11.2016 - 13:34
door dbosker
als je combi 1 treft wel.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 28.11.2016 - 12:23
door Johann
Heb vorige week twee dagen met een V90 T5 mogen sturen. Hele leuke auto. Een vreemd puntje wat mij opviel.. De auto is heel stil van binnen maar en storende factor is de fan en dan met name de opening onder de voorruit. Ik meende dat het windgeruis over de voorruit juist door het stille interieur zo goed hoorbaar was maar dit geruis klopte niet met de snelheden. Eenmaal de fan uit was het echt stil. Paar verschillende snelheden geprobeerd maar dat hielp niks.
Ook al mag het dan niet echt een sportieve auto zijn wil niet zeggen dat het slecht stuurt. Er zijn serieuze bocht snelheden haalbaar. Door het comfort kan het vaag overkomen maar stuur je iets preciezer dan is het best wel mooi sturen.
De T5 motor is gewoon goed. Kan het goed aan. Zie het als de nieuwe 2.5T. Mooi allround.
Ander punt van kritiek, Het onafgeveerde gewicht is te hoog voor de schokbreker/veer combinatie. Ik ben hevig verwend door de Polestar onderstellen maar zelfs dan denk ik dat het wel beter kan zonder het comfort teveel in de weg te zitten. In een paar redelijk dagelijkse situaties de wielophanging behoorlijk aan het klapperen gehad. De gereden versie had geen luchtvering op de achteras trouwens.
Hopen dat het met de inmiddels weer uitgestelde R-Design versie beter zal zijn.
Rijhoogte voor mag lager. (Of de kont omhoog maar liever niet.) Nu is het een kont hanger. (Niet premium)
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 11:45
door valser
Mijn 940 is één van de eerste; feb 1991. 390.000km
Geschiedenis bekend vanaf bouw. Geen schade. Roest op 'naden' in de motorruimte, rond bouten, en bij alle vier de portieren rond de afdichtrubbers aan de raamstijlen. Eén portier achter is echter ook vrijwel doorgeroest van binnenuit midden in het plaatwerk. Niks bedreigends dus; deze auto kan nog lang mee voordat ingrijpend gerestaureerd zou moeten worden, en een andere deur erin is ook te regelen, afgezien van het vinden van precies de juiste kleur.
Ik ben niet zo negatief over de nieuwe auto's als het misschien lijkt, alleen kritisch. Moest ik nu een nieuwe auto, flinke kans op een V90, desondanks. Electronica heb ik niks mee. Ik houd wat dat betreft van de eenvoud van de pre-digitale auto's. Zitten, starten, rijden. Eenvoud is kenmerk van het ware.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 13:32
door V480-S60
Wat we er ook van mogen vinden (en ook de pers) de S/V90 staat op de finalelijst voor auto van het jaar 2017.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 14:48
door NielsPHEV
Ik rijd nu twee dagen in een S90 D4 GT8 inscription. Een erg pretttig rijdende auto. De wegligging is een stuk beter dan ik had verwacht en de aandrijflijn voelt echt vlot en alert aan. Enige echte nadeel vind ik die verdraaide 55 liter tank je moet gewoon oppassen dat je rsi krijgt van die nieuwe Volvo's als gevolg van het vele tanken. Ook zou ik geen 20" wielen kiezen ze geven de korte oneffenheden wel heel direct door aan de andere kant deze setup kan erg vlot een bocht door.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 15:38
door diesel01
valser schreef:
Mijn 940 is één van de eerste; feb 1991. 390.000km
Geschiedenis bekend vanaf bouw. Geen schade. Roest op 'naden' in de motorruimte, rond bouten, en bij alle vier de portieren rond de afdichtrubbers aan de raamstijlen. Eén portier achter is echter ook vrijwel doorgeroest van binnenuit midden in het plaatwerk. Niks bedreigends dus; deze auto kan nog lang mee voordat ingrijpend gerestaureerd zou moeten worden, en een andere deur erin is ook te regelen, afgezien van het vinden van precies de juiste kleur.
Ik ben niet zo negatief over de nieuwe auto's als het misschien lijkt, alleen kritisch. Moest ik nu een nieuwe auto, flinke kans op een V90, desondanks. Electronica heb ik niks mee. Ik houd wat dat betreft van de eenvoud van de pre-digitale auto's. Zitten, starten, rijden. Eenvoud is kenmerk van het ware.
Dan mag het na 26 jaar en bijna 4 ton ook wel wat "problemen" geven....
Werkelijk non verhaal om dan elke keer een auto van dit bouwjaar en kilometrage aan te halen als voorbeeld voor een kwaliteitsprobleem...
Ik zou met deze auto gewoon een classic forum opzoeken en daar lekker gaan bomen over kwaliteit issues.
En voor de V90 zou ik zeggen gewoon aanschaffen!
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 17:24
door valser
Is geen non-verhaal; mijn ervaring met Zweedse Volvo's beslaat de tijd sinds 1978. Het merk heeft altijd hoog van de toren geblazen op kwalitatief gebied; en in sommige opzichten terecht. (motorconstructie, passieve veiligheid, stoelen, functionaliteit(!)) Maar algemeen gezien zijn Volvo's in mijn ervaring niet deugdelijker of betrouwbaarder (maar zeker ook niet slechter!) dan willekeurig andere merken, dat is echt een op marketing gebaseerd verhaal.
Maar goed; wat de S/V90 betreft moet alles nog gebeuren, dus we zullen de conclusie over een jaar of 10 trekken...
20 inch wielen is ook wel heel erg groot. Maar ja, ik ben nog 15 inch gewend hè

Re: V90 in de pers
Geplaatst: 30.11.2016 - 17:32
door diesel01
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 01.12.2016 - 08:33
door valser
Als ik alle test-flimpjes op YouTube bekijk, zie ik nergens een volledig vlakke laadruimte ontstaan na het neerklappen van de rugleuning van de achterbank. Bij alle vorige Volvo estates kon voor dit doel apart de zitting omgeklapt worden tot verticaal, of in z'n geheel worden weggenomen. Zijn er ervaringsdeskundigen hier die dit kunnen bevestigen?
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 01.12.2016 - 09:39
door diesel01
valser schreef:
Maar goed; wat de S/V90 betreft moet alles nog gebeuren, dus we zullen de conclusie over een jaar of 10 trekken...
20 inch wielen is ook wel heel erg groot. Maar ja, ik ben nog 15 inch gewend hè
Als je net zo lang wacht met kopen als je met de huidige doet dan geef ik Volvo niet zo heel lang meer...
Maar dan zoek je vast iets anders om kritisch over te zijn

Re: V90 in de pers
Geplaatst: 01.12.2016 - 16:15
door valser
In ieder geval 1 ding is nu veel beter dan ten tijde van de aanschaf van de 940 in 1991; je krijgt nu veel meer auto voor je geld.
De 940 kostte 62.000 keiharde Nederlandse Guldens. (catalogusprijs exclusief bijkomende kosten of opties) Het was de tijd dat een Electronic Climate Control in de optielijst stond voor slechts 8 of 9000 gulden...Een auto standaard zonder ABS, zonder airbags, zonder leder, zonder airco.
De keerzijde is dat Volvo (en de andere merken) nu veel minder aan een auto verdienen. De situatie van de industrie is dan ook lastiger dan toen denk ik. Volvo had destijds nauwelijks geld om te investeren in techniek of nieuwe modellen, één van de redenen dat zo lang met de 240-740-940 serie gedaan is. Pure armoede in feite. De hoekige vorm van de 740/940 was een direct gevolg van de eenvoudiger en goedkopere productie van rechthoekig plaatwerk vergeleken met gecompliceerdere vormen.
Volvo moet het inderdaad niet van mij hebben; gelukkig voor het merk trekken ze veel kopers/huurders op het moment.
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 02.12.2016 - 10:17
door diesel01
Zou de V90 T6 awd in beeld komen als vervanger van de V70?
Re: V90 in de pers
Geplaatst: 02.12.2016 - 11:06
door OGA244
V90T6 AWD is een kandidaat, top van 250...