Dealer wasbeurt --> poetskrassen

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
hvt
5th Gear member

Yamy_Daffy schreef: Fillers kan je niet zo snel zien. dan moet je weten wat voor spullen en poetsmidel hij gebruikt.
Maar na een paar keer wassen komen de krassen en swirls weer terug.
De auto dus vaak wassen na de behandeling.
Dan weet je sneller of de krassen definitief wegblijven.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Yamy_Daffy
2nd Gear member

Of goed wassen/ afnemen met een speciale ontvetter. En als je die niet hebt dan zou je gewoon met dreft kunnen wassen om er achter te komen. (zet er daarna wel weer een waxlaag over om de lak te beschermen).

Dit word ook weleens gedaan om een huidige waxlaag te verwijderen om daarna weer een nieuwe waxlaag aan te brengen.
jalex_h
6th Gear member

Ik snap deze dealer niet. Ondertussen moet het ze daar toch wel duidelijk zijn dat je kritisch hierop bent en je niet met een kluitje het riet in laat sturen. Overigens zou ik het niet nalaten de dealer schriftelijk duidelijk te maken dat jet poetswerk naderhand controleerd. Hopelijk bedenken zij zich alsnog. En dan wel t.a.v. de directie.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

dbosker schreef: dan ben ik dus nog snel met 2 dagen :D
Dan ben ik net zo snel........en klieder er niet half zo veel op als jij. Wassen, kleien, polijsten, glaze en sealant krijgt de mijne.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Strider
2nd Gear member

Bedankt voor jullie reacties! Ik had ook een andere reactie van de dealer verwacht, daarnaast gaat deze dealer er vanuit dat hun poetsbedrijfje deze krassen er wel uit kan polijsten.

Ik ontkom er denk ik niet aan om op zijn minst dit bedrijf een kans te geven om de krassen eruit te polijsten, ik wil daarom gaan begrijpen welke stappen er genomen zouden moeten worden om een auto kwalitatief goed te polijsten. Dit kan ik dan gaan proberen af te stemmen met het poetsbedrijf en indien ze een gehele andere werkwijze gaan gebruiken of ik er geen vertrouwen in heb kan ik dit aankaarten bij mijn dealer. Anders word het denk ik een lastige zaak.

Van wat ik heb begrepen:

1. Wassen
2. Drogen
3. Kleien
4. Polijsten
5. Polish (voeding)
6. Waxen (Bescherming)

Nu begrijp ik alleen niet in welke stap de DAP + compound gebruikt gaat worden?
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Dat is bij het polijsten, voeden en waxen
Vigilat ut quiescant
Yamy_Daffy
2nd Gear member

Strider schreef: Bedankt voor jullie reacties! Ik had ook een andere reactie van de dealer verwacht, daarnaast gaat deze dealer er vanuit dat hun poetsbedrijfje deze krassen er wel uit kan polijsten.

Ik ontkom er denk ik niet aan om op zijn minst dit bedrijf een kans te geven om de krassen eruit te polijsten, ik wil daarom gaan begrijpen welke stappen er genomen zouden moeten worden om een auto kwalitatief goed te polijsten. Dit kan ik dan gaan proberen af te stemmen met het poetsbedrijf en indien ze een gehele andere werkwijze gaan gebruiken of ik er geen vertrouwen in heb kan ik dit aankaarten bij mijn dealer. Anders word het denk ik een lastige zaak.

Van wat ik heb begrepen:

1. Wassen
2. Drogen
3. Kleien
4. Polijsten
5. Polish (voeding)
6. Waxen (Bescherming)

Nu begrijp ik alleen niet in welke stap de DAP + compound gebruikt gaat worden?
Drogen na het wassen word nog weleens overgeslagen voor het kleien aangezien je met kleien het paneel weer nat maakt. Kan op zich geen kwaad.

Kleien hoeft ook niet altijd als het paneel werk gewoon schoon is van alle verontreiniging. ( dit is goed te voelen door je hand in een boterhamzakje te steken en dan de lak te voelen.) is dit glad en voel je niets dan ik kleien overbodig.

Polish na het polijsten doet ook niet heel veel meer. 90% van je glans haal door goed te polijsten. (glans zit niet in een potje)

Waxen is wel noodzakelijk om het lakwerk te verzegelen en daardoor te beschermen van vervuiling en weers invloeden.

Dus op zn minst zal hij

Goed moeten wassen.
Drogen. (Mits hij niet gaat Kleien als het lakwerk gewoon 100% schoon is.)
Polijsten (om alle krassen te verwijderen).
Waxen. (om het vers gepolijste lakwerk weer te verzegelen)
HSVD
2nd Gear member

Yamy_Daffy
2nd Gear member

Ik heb een donker bruin vermoeden dat de des betreffende dealer geen Full Detail gaat vergoeden.....
jalex_h
6th Gear member

Een full detail voor de hele auto zou op zich niet reëel zijn maar het moet wel zodanig uitgevoerd worden dat de krassen niet meer terug komen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Yamy_Daffy
2nd Gear member

jalex_h schreef: Een full detail voor de hele auto zou op zich niet reëel zijn maar het moet wel zodanig uitgevoerd worden dat de krassen niet meer terug komen.
Compleet mee eens.

Mocht Topic starter er niet naar volle tevredenheid uit komen met de dealer en zijn poetsbedrijf, dan wil ik bij deze wel een aanbod doen om Topic starter een dag te helpen die krassen eruit te polijsten. (alleen is Eindhoven voor mij wel bijna 2 uur rijden.......).
dbosker
6th Gear member

dat niet drogen ben ik niet helemaal met je eens. Ik trek altijd nog een luchtslang over de auto, om ervoor te zorgen dat alle water uit de naden weg is. Deze wil er nog wel eens uit komen als je aan het polijsten bent, en dat wordt een kliederboel.

laatste Volvo (960) verkocht
Yamy_Daffy
2nd Gear member

Ik droog hem zelf ook na het wassen.

Er zijn mensen die de stap overslaan om daarna direct te kleien.
Ik begrijp de stap op zich wel maar voel me fijner als ik hem gewoon droog erna.

Na het kleien was ik de auto wederom en droog ik die ook weer goed af.
dbosker
6th Gear member

dat doe ik dus niet - wassen na kleien.
Ik was hem in eerste instantie wel met Iron X, scheelt ook bij het kleien.
na polijsten neem ik wel af met Eraser om polijstmiddel resten te verwijderen.

V70/2.4D/2003
8th Gear member

Van Eraser krijgt de mijne dus een vreemde waas..
Vigilat ut quiescant
dbosker
6th Gear member

De mijne totaal niet, zelfs de C70 niet (metallic zwart). De Hyundai i20 van mijn vrouw (donkerrood metallic) heeft zelfs een hele mooie diep-donkere glans gekregen.
Door Carpro wordt het gebruik van Eraser aangeraden voor Cquartz aan te brengen.

Strider
2nd Gear member

Yamy_Daffy schreef:
jalex_h schreef: Een full detail voor de hele auto zou op zich niet reëel zijn maar het moet wel zodanig uitgevoerd worden dat de krassen niet meer terug komen.
Compleet mee eens.

Mocht Topic starter er niet naar volle tevredenheid uit komen met de dealer en zijn poetsbedrijf, dan wil ik bij deze wel een aanbod doen om Topic starter een dag te helpen die krassen eruit te polijsten. (alleen is Eindhoven voor mij wel bijna 2 uur rijden.......).
Bedankt voor dit uiterst vriendelijke aanbod, hopelijk is dit niet nodig :)

Ik heb vandaag aan Driven2Shine.eu gevraagd wat het kost om een V40 te polijsten en hoeveel tijd hiervoor benodigd is, Steve gaf aan dat hij een volledige dag nodig heeft om de lak zo mooi mogelijk te polijsten, dat is een hele andere tijd dan waar het poetsbedrijf van mijn dealer naar refereerde :-|

Ik rij binnenkort maar eens langs dat lokaal poetsbedrijfje om te kijken wat voor een zaak het uberhaubt is en of ze mij wel een vertrouwd gevoel kunnen geven. Zo niet, dan ga ik bij mijn dealer aangeven dat ik de aangeboden oplossing niet accepteer. Hopelijk stopt de regen dan wel snel, aangezien de krassen hiermee niet zichtbaar zijn.
m-kliko
4th Gear member

Misschien handige info voor de lezers hier:
Zojuist mijn auto afgegeven bij Henk Scholten, even nagevraagd:
Die wassen de auto met de hand. Dus dat is best prettig. :)
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
dbosker
6th Gear member

ook wassen met de hand kan krassen veroorzaken.

Henriëtte
7th Gear member

Gewoon erbij zeggen dat ze de auto niet hoeven te wassen. Desnoods op de reparatie bon uitdrukkelijk erbij laten zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”