Pagina 3 van 3
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 19:25
door sebastiaan84
Dus jij durft keihard te stellen dat als ik mobil/castrol of watdan ook voor merk olie in mijn bak gooi die voldoet aan de aisin kwaliteit spec. die in mijn volvo boekje staat dat die niet zo goed zou zijn als atf olie met een volvo logootje op de fles?
Ik deel de mening dat je de olie dient te gebruikenvolgens de spec die de fabrikant voorschrijft. Wat ik een rare bewering vind is dat er hierboven gezegd word je moet alleen de volvo olie gebruiken andere merken olie moet je niet gebruiken want dat is troep.
Ik zal later het andere topic eens lezen.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 19:45
door diesel01
Volvo gebruikte in het ander topic Mobil, IK wijk daar niet meer van af nadat mijn bak met spul van een ander rare bkkesprongen maakte en tot 2400rpm in de slip bleef hangen.
Lees het topic door en ook vooral de laatste paar pagina's.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 21:01
door RoaldH
diesel01 schreef:
Volvo gebruikte in het ander topic Mobil, IK wijk daar niet meer van af nadat mijn bak met spul van een ander rare bkkesprongen maakte en tot 2400rpm in de slip bleef hangen.
Lees het topic door en ook vooral de laatste paar pagina's.
Er is idd een (groot) verschil in schakelgedrag met de originele minerale olie tov de vaak gebruikte volsyntetische olie. Ik zou ook het risico niet willen lopen. Heb zelf nu 77k op de teller, maar heb het idee dat het te vroeg is voor flushen.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 21:25
door diesel01
Ik heb hem bij 64k laten flushen en bij 125k nogmaals maar toen ook een reiniger er in.
De stappen die hij daarna zette zonder slip in 3 en 4 waren fenomenaal.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 21:28
door RoaldH
diesel01 schreef:
Ik heb hem bij 64k laten flushen en bij 125k nogmaals maar toen ook een reiniger er in.
De stappen die hij daarna zette zonder slip in 3 en 4 waren fenomenaal.
Kan ik dat gewoon bij Broekhuis Zeist laten doen?
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 17.03.2017 - 21:41
door diesel01
RoaldH schreef:
diesel01 schreef:
Ik heb hem bij 64k laten flushen en bij 125k nogmaals maar toen ook een reiniger er in.
De stappen die hij daarna zette zonder slip in 3 en 4 waren fenomenaal.
Kan ik dat gewoon bij Broekhuis Zeist laten doen?
Ik heb het in beide gevallen bij Broekhuis Grunn laten doen, top tent.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 18.03.2017 - 08:23
door RuudH
Interessant topic.
Er wordt gesproken over slip en lockup.
Hoe herken ik dat? En wat is goed (en wat niet) ?
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 18.03.2017 - 09:00
door diesel01
Slip treed op wanneer motor en aandrijfing nog niet 1op1 zijn.
Het toerental loopt op maar de snelheid nog niet, bij mijn vorige V70 meestal vanaf stationair tot 1700rpm.
Vanaf dat toerental kwam de lockup(motor die vast komt aan de aandrijving) er in waarna je zonder slip kunt versnellen.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 18.03.2017 - 23:29
door wereldreiziger
RoaldH schreef:
diesel01 schreef:
Volvo gebruikte in het ander topic Mobil, IK wijk daar niet meer van af nadat mijn bak met spul van een ander rare bkkesprongen maakte en tot 2400rpm in de slip bleef hangen.
Lees het topic door en ook vooral de laatste paar pagina's.
Er is idd een (groot) verschil in schakelgedrag met de originele minerale olie tov de vaak gebruikte volsyntetische olie. Ik zou ook het risico niet willen lopen. Heb zelf nu 77k op de teller, maar heb het idee dat het te vroeg is voor flushen.
Ronald ik ben niet de beste persoon om advies te geven. Anders was ik dit topic niet gestart
Maar als ik zag wat er voor zwarte bende uit kwam bij 116k. En dan hoort het rood te zijn...
Ik heb "maar" 163 pk en 400 nm, jij 215 en 440 nm geloof ik.
Olie en bak krijgen wel op hun donder hoor schat ik zo. Afhankelijk van gebruik.
Aan de andere kant heb jij nog een stuk elektrisch en wordt de bak mss weer wat ontzien. Mogelijk kunnen anderen met een PIH aanvullen met ervaringen?
80dkm wordt her en der als advies geopperd. Theorie of praktijk. Geen idee.
Edit: polestar zie ik 245 en 500nm?

Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 19.03.2017 - 09:46
door edraket
sebastiaan84 schreef:
Dus jij durft keihard te stellen dat als ik mobil/castrol of watdan ook voor merk olie in mijn bak gooi die voldoet aan de aisin kwaliteit spec. die in mijn volvo boekje staat dat die niet zo goed zou zijn als atf olie met een volvo logootje op de fles?
Ik deel de mening dat je de olie dient te gebruikenvolgens de spec die de fabrikant voorschrijft. Wat ik een rare bewering vind is dat er hierboven gezegd word je moet alleen de volvo olie gebruiken andere merken olie moet je niet gebruiken want dat is troep.
Ik zal later het andere topic eens lezen.
Ik zeg helemaal niet dat een andere olie troep is. Je maakt hem wel erg scherp Sebas
Wat ik zeg is dat een olie die aan de juiste specs voldoet een heel ander (ongewenst) schakelgedrag kan veroorzaken. Ja daar zit je dan met de juiste spec olie in je bak voor een boel pecunia en een auto die niet meer doet wat je wilt.
Ik zie zoveel voorbeelden voorbij komen van mensen die de bak laten spoelen met niet originele olie en achteraf het nog een keer moeten laten doen. Garantie is er dan vaak niet bij, je kunt gewoon nog een keer je knip trekken.
Dus ja als jij dat risico wilt lopen zal ik je niet tegen houden, maar als je mijn advies zou vragen....
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 19.03.2017 - 13:56
door RoaldH
wereldreiziger schreef:
Ronald ik ben niet de beste persoon om advies te geven. Anders was ik dit topic niet gestart
Maar als ik zag wat er voor zwarte bende uit kwam bij 116k. En dan hoort het rood te zijn...
Ik heb "maar" 163 pk en 400 nm, jij 215 en 440 nm geloof ik.
Olie en bak krijgen wel op hun donder hoor schat ik zo. Afhankelijk van gebruik.
Aan de andere kant heb jij nog een stuk elektrisch en wordt de bak mss weer wat ontzien. Mogelijk kunnen anderen met een PIH aanvullen met ervaringen?
80dkm wordt her en der als advies geopperd. Theorie of praktijk. Geen idee.
Edit: polestar zie ik 245 en 500nm?
Bedankt voor je reactie. Ik rij ongeveer 50 à 55% van alle kilometers elektrisch en dan zou ik dus een kleine 40.000km gereden hebben met de D5 en GT6. Ja, er zit polestar op, dus zo er met ERAD ondersteuning meer dan 300pk en 700nm in moeten zitten.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 20.03.2017 - 10:31
door sebastiaan84
edraket schreef:
sebastiaan84 schreef:
Dus jij durft keihard te stellen dat als ik mobil/castrol of watdan ook voor merk olie in mijn bak gooi die voldoet aan de aisin kwaliteit spec. die in mijn volvo boekje staat dat die niet zo goed zou zijn als atf olie met een volvo logootje op de fles?
Ik deel de mening dat je de olie dient te gebruikenvolgens de spec die de fabrikant voorschrijft. Wat ik een rare bewering vind is dat er hierboven gezegd word je moet alleen de volvo olie gebruiken andere merken olie moet je niet gebruiken want dat is troep.
Ik zal later het andere topic eens lezen.
Ik zeg helemaal niet dat een andere olie troep is. Je maakt hem wel erg scherp Sebas
Wat ik zeg is dat een olie die aan de juiste specs voldoet een heel ander (ongewenst) schakelgedrag kan veroorzaken. Ja daar zit je dan met de juiste spec olie in je bak voor een boel pecunia en een auto die niet meer doet wat je wilt.
Ik zie zoveel voorbeelden voorbij komen van mensen die de bak laten spoelen met niet originele olie en achteraf het nog een keer moeten laten doen. Garantie is er dan vaak niet bij, je kunt gewoon nog een keer je knip trekken.
Dus ja als jij dat risico wilt lopen zal ik je niet tegen houden, maar als je mijn advies zou vragen....
Niet zo scherp bedoeld uiteraard.
Maar laat ik dan de volgende stelling zetten om misschien te begrijpen waar de hele discussie om gaat.
Kan een minerale olie en een volsyntethische olie beide voldoen aan dezelfde specificatie van Aisin? Gevoelsmatig zeg ik van niet, en juist daarom neem ik de stelling dat het wat mij betreft niet mag uitmaken wat voor merk je er in doet als het maar voldoet aan de spec van Aisin. Maar ik kan ook een verkeerde redenatie hebben natuurlijk mbt de minerale en volsyntetesche olie en de spec.
Ik heb mij bak laten spoelen bij een forumsponsor en er is for sure geen originele volvo olie in gegaan, wel weet ik dat er volsyntheet in gegaan is met een conditioner erdoor. Volgens de aisin spec die in mijn instructieboek staat zou het ook volsyntheet moeten zijn, dus in mijn geval geen problemen.
Re: Geartronic gedrag van 2 naar 3
Geplaatst: 20.03.2017 - 11:59
door edraket
Uiteraard ligt het eraan welke specificaties er bekeken worden om een olie "gschikt te verklaren". Dat kan in principe elke olie fabrikant voor zich bepalen. Doen ze dat alleen op basis van viscositeit, of op basis van fabrikage methode (oa vol/half synthetisch/mineraal). daarnaast worden er allerlei andere toevoegingen aan olien toegevoegd die wellicht niet eens allemaal bekend zijn of zomaar door elke fabrikant toegevoegd kunnen worden. Friction modifiers, stabilisatoren enz.
Geloof me het is erg complex, en de olie fabrikanten willen natuurlijk ook hun olie kunnen leveren. Dus als ze een ATF hebben die erg dicht tegen de specs aanlevert verklaren ze deze gewoon compliant zonder dat het exact dezelfde olie is.
Neem als voorbeeld de viscositeit. Als deze 10W40 geeft van een bepaalde olie is deze nooit exact gelijk aan een andere 10W40, maar valt binnen een bandbreedte. Het zijn juist deze kleine verschillen die bij een automatische versnellingsbak grote verschillen in de beleving veroorzaken.
Daarom blijft mijn stelling dat je alleen met originele olie kunt voorspellen wat het eindresultaat is, waarmee ik gelijk zeg dat het met een andere olie niet fout hoeft te gaan. Maar nogmaals herhaal ik, ik zie echt heel veel voorbeelden van mensen die de bak hebben laten spoelen en het daarna nog een keer hebben laten doen met de originele olie vanwege problemen.