@ AlexV70, heb geen idee waar je het over hebt, K3 nivo is zeker geen uitdrukking van mij..
De topic ging over het zelf uit kunnen zetten van je koplampen (op een V70 van2006) en de enige remedie is software, iedere ander gedane suggestie is in die kontekst een nonsuggestie.
lichten overdag : uitschakelen mogelijk?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
-
- 3rd Gear member
om er nog even de vlam in te houden LOL :
op een dag zoals vandaag (zonlicht...) is het gewoon NUTTELOOS lichten aan overdag. Ik ben akkoord op elke bewolkte dag, of met laagstaande zon, dan wel. Maar op mooie zomerdagen is het enkel lampjes-verslijterij. En idd een 0,001% of zoiets extra aan brandstof. Dus allemaal samen wel enkele duizenden liters per dag...
op een dag zoals vandaag (zonlicht...) is het gewoon NUTTELOOS lichten aan overdag. Ik ben akkoord op elke bewolkte dag, of met laagstaande zon, dan wel. Maar op mooie zomerdagen is het enkel lampjes-verslijterij. En idd een 0,001% of zoiets extra aan brandstof. Dus allemaal samen wel enkele duizenden liters per dag...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
En die stelling kun JIJ niet wetenschappelijk onderbouwen, wat wel wetenschappelijk onderbouwd is is dat met zon en dan in het byzonder laagstaande zon dimlicht juist wel de zichtbaarheid vergrootdrive_a_legend schreef:op een dag zoals vandaag (zonlicht...) is het gewoon NUTTELOOS lichten aan overdag
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
Ik zat al te wachten op zo'n opmerking.drive_a_legend schreef:om er nog even de vlam in te houden LOL :
De stelling: Overdag licht voeren is veiliger is WAAR.
Ook bij fel zonlicht.
1. Ga een 2-baansweg oversteken waar veel bomen in de berm staan. En da's niet erg zeldzaam in Nederland. Geheid dat je de auto met licht aan honderden meters eerder ziet dan de auto die geen licht aan heeft ervoor (!).
2. Rij zelf met de zon in de rug. Jij ziet alles. Dus dan denk je geen licht aan te hoeven doen. Maar jouw tegenliggers zien alleen maar silhouetten.
3. Het weer is zeer veranderlijk. Hoeveel mensen vergeten zelfs bij aanzienlijke duister, tunnels, regen het licht aan te zetten?
De stelling: Overdag licht voeren kost veel brandstof is maar een heel klein beetje waar:
Diegene die dit als argument voeren rijden zeker altijd:
- zonder onnodige dakdrager
- zonder onnodige ballast of nutteloze bagage
- altijd met banden die perfect op spanning zijn
- altijd zonder airco, radio, achterruitverwarming en ander stroomverbruikers
- altijd met gesloten ramen
- altijd in de hoogst mogelijk versnelling, remt af op de motor en is dus een anticiperende bestuurder
Is één van bovenstaande niet altijd met JA te beantwoorden, dan vervalt het argument om geen licht te voeren ten behoeve van de energie-besparing.
Enig idee hoeveel energie (en kosten) er bespaard kan worden bij het voorkomen van een ongeluk?
Veel niet-licht-voerders redeneren vanuit hun eigen perspectief. Licht voer je niet alleen om iets te zien maar ook om gezien te worden. Door anderen wel te verstaan.
- havym
- 2nd Gear member
Euh...... bij alle argumenten........JA :twisted:Maurice Pierik schreef: De stelling: Overdag licht voeren kost veel brandstof is maar een heel klein beetje waar:
- altijd in de hoogst mogelijk versnelling, remt af op de motor en is dus een anticiperende bestuurder
Is één van bovenstaande niet altijd met JA te beantwoorden, dan vervalt het argument om geen licht te voeren ten behoeve van de energie-besparing.

Volvo V40 T4 fase 2 met G3 installatie
- Paul
- Geartronic member
Maar goed, al bij dealer geweest om het uit te zetten? En al een rekening gekregen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ai, als je er zo over denkt, vergeet dan snel elke tip die je heb gegeven.drive_a_legend schreef:om er nog even de vlam in te houden LOL :
Het gaat om zien EN om gezien te worden. Veiligheid dus.
Ik gebruik het uitzetten van de lampen alleen als ik met de auto aan het sleutelen.
Of als ik weer eens bij de winkel sta te wachten en dan om; "mijnheer uw lampen branden nog" te voorkomen.
Bart, ik heb het niet bedacht, het staat hier:bart simpson schreef:@ AlexV70, heb geen idee waar je het over hebt, K3 nivo is zeker geen uitdrukking van mij..
De topic ging over het zelf uit kunnen zetten van je koplampen (op een V70 van2006) en de enige remedie is software, iedere ander gedane suggestie is in die kontekst een nonsuggestie.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6035
Oja?

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat is Ben zijn tekst volgens mij, maar als mijn pc iets onlogisch doet vind ik het idd wel een kluif om het weer opgelost te krijgen.AlexV70 schreef:Bart, ik heb het niet bedacht, het staat hier:bart simpson schreef:@ AlexV70, heb geen idee waar je het over hebt, K3 nivo is zeker geen uitdrukking van mij..
Oja?
Waar is het raakvlak met deze topic overigens?
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
Gij jokkebrok :^o .... dat rijdt T4....met een poezelig rechtervoetje zeker? Volgens mij is mijn 240 nog zuinigerhavym schreef:Euh...... bij alle argumenten........JA :twisted:Maurice Pierik schreef: De stelling: Overdag licht voeren kost veel brandstof is maar een heel klein beetje waar:

- Richard
- 7th Gear member
- Contacteer:
Maurice Pierik schreef:Ik zat al te wachten op zo'n opmerking.drive_a_legend schreef:om er nog even de vlam in te houden LOL :
De stelling: Overdag licht voeren is veiliger is WAAR.
Ook bij fel zonlicht.
1. Ga een 2-baansweg oversteken waar veel bomen in de berm staan. En da's niet erg zeldzaam in Nederland. Geheid dat je de auto met licht aan honderden meters eerder ziet dan de auto die geen licht aan heeft ervoor (!).
2. Rij zelf met de zon in de rug. Jij ziet alles. Dus dan denk je geen licht aan te hoeven doen. Maar jouw tegenliggers zien alleen maar silhouetten.
3. Het weer is zeer veranderlijk. Hoeveel mensen vergeten zelfs bij aanzienlijke duister, tunnels, regen het licht aan te zetten?
De stelling: Overdag licht voeren kost veel brandstof is maar een heel klein beetje waar:
Enig idee hoeveel energie (en kosten) er bespaard kan worden bij het voorkomen van een ongeluk?
Veel niet-licht-voerders redeneren vanuit hun eigen perspectief. Licht voer je niet alleen om iets te zien maar ook om gezien te worden. Door anderen wel te verstaan.
Valt niks tegen in te brengen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Als ik het heb overbart simpson schreef:Dat is Ben zijn tekst volgens mij, maar als mijn pc iets onlogisch doet vind ik het idd wel een kluif om het weer opgelost te krijgen.AlexV70 schreef:Bart, ik heb het niet bedacht, het staat hier:bart simpson schreef:@ AlexV70, heb geen idee waar je het over hebt, K3 nivo is zeker geen uitdrukking van mij..
Oja?
Waar is het raakvlak met deze topic overigens?
Denk ik aan computers, jij dus niet!AlexV70 schreef:En even naar de dealer en van een 0 een 1 laten maken vind ik toch makkelijker.

- geestschrijver
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dus als ik zonder onnodige dakdrager rij (of met nodige dakdrager) dan mag ik dit argument wel aanvoeren, maar als ik met onnodige dakdrager rij niet? Dat begrijp ik niet. Het kost brandstof of het kost geen brandstof.Maurice Pierik schreef: De stelling: Overdag licht voeren kost veel brandstof is maar een heel klein beetje waar:
enz.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
Tja, ik zal jouw snappertje eens proberen te voeren met de volgende stelling:
- één keer rijden met dakdrager en daarop iets om te vervoeren (dakkoffer met spul, whatever)
- twee keer dat stuk rijden, omdat het anders niet in één keer mee kon.
Aan U de keuze.
- één keer rijden met dakdrager en daarop iets om te vervoeren (dakkoffer met spul, whatever)
- twee keer dat stuk rijden, omdat het anders niet in één keer mee kon.
Aan U de keuze.
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik dacht eigenlijk dat het over het overdag voeren van verlichting ging, en of dat al dan niet extra brandstof kost. Ja, lijkt me, dus dat argument geldt altijd, zinloze dakdrager of niet. (Bovenstaande is overigens geen stelling.)
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
Ja,
alleen daar ging het niet om.
Er zijn mensen die aangeven niet met licht overdag te willen rijden omdat dit ietsje meer brandstofverbruik met zich meebrengt.
Met mijn opsomminkje heb ik getracht aan te geven dat er bijzonder veel mogelijkheden zijn om brandstof te besparen. En als je zo zwaar tilt aan brandstofverbruik (wat op zich ook niet verkeerd is), dan moet je ook consequent zijn. Vandaar o.a. die dakdrager.
Want hoeveel energieverspilling is een eenvoudig te voorkomen ongeluk eigenlijk? Los van het opgelopen leed.
Ik meen dat de meeste niet-eenzijdige ongelukken te wijten zijn aan elkaar niet zien. Of zijn er mensen die elkaar bewust aanrijden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om brandstof te gaan besparen. Maar die kan iedereen bedenken. Ik ben Greenpeace niet.
alleen daar ging het niet om.
Er zijn mensen die aangeven niet met licht overdag te willen rijden omdat dit ietsje meer brandstofverbruik met zich meebrengt.
Met mijn opsomminkje heb ik getracht aan te geven dat er bijzonder veel mogelijkheden zijn om brandstof te besparen. En als je zo zwaar tilt aan brandstofverbruik (wat op zich ook niet verkeerd is), dan moet je ook consequent zijn. Vandaar o.a. die dakdrager.
Want hoeveel energieverspilling is een eenvoudig te voorkomen ongeluk eigenlijk? Los van het opgelopen leed.
Ik meen dat de meeste niet-eenzijdige ongelukken te wijten zijn aan elkaar niet zien. Of zijn er mensen die elkaar bewust aanrijden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om brandstof te gaan besparen. Maar die kan iedereen bedenken. Ik ben Greenpeace niet.
- Amieke850
- 4th Gear member
-
- 3rd Gear member
wat een gezeik allemaal. Zolang het niet universeel verplicht is (wie kan zich inbeelden dat enkel Honda- of bmw-motoren overdag de lichten aanhebben, en mitsu-kawa-dukati niet....), levert het geen wezenlijke bijdrage, en lijkt het me zelfs verwarrend... Ofwel aan, ofwel uit. Maar niet ertussenin : leidt tot verwarring, en mogelijks zelfs onveiliger situaties. Je moet momenteel nog steeds op de auto's letten, als je enkel op de lichten let ben je geen lang leven beschoren...
Daarenboven geloof ik er NIET in bij zonnig weer (En daar heb ik als arts genoeg fysiologische argumenten voor).
"Die stelling kan JIJ niet wetenschappelijk onderbouwen" : BULLSHIT.
Ik HOEF die helemaal niet te onderbouwen (wat ik overigens dus wel zou kunnen me dunkt, maar hier geen zin in heb)
Er dient wetenschappelijk onderbouwd te worden dat de standaard (die hier in West Europa nog altijd is : overdag geen lichten aan, tot spijt van wie het benijdt) verkeerd is, en niet dat de uitzondering zolang dat niet gedaan is, tot standaard verheven dient te worden... De gouden standaard blijft goud tot het alternatief bewezen heeft beter te zijn.
Daarenboven geloof ik er NIET in bij zonnig weer (En daar heb ik als arts genoeg fysiologische argumenten voor).
"Die stelling kan JIJ niet wetenschappelijk onderbouwen" : BULLSHIT.
Ik HOEF die helemaal niet te onderbouwen (wat ik overigens dus wel zou kunnen me dunkt, maar hier geen zin in heb)
Er dient wetenschappelijk onderbouwd te worden dat de standaard (die hier in West Europa nog altijd is : overdag geen lichten aan, tot spijt van wie het benijdt) verkeerd is, en niet dat de uitzondering zolang dat niet gedaan is, tot standaard verheven dient te worden... De gouden standaard blijft goud tot het alternatief bewezen heeft beter te zijn.
-
- 3rd Gear member
Nog even constructief : mij lijkt het zinvol IEDEREEN te verplichten overdag 'te laten schijnen' tussen bvb 1 oktober en 31 mei, en in de zomer ook bij bewolking.
Maar op een mooie zomerdag is het belachelijk. Probleempje is inderdaad dat dit in theorie mooi zou zijn, maar wat is bewolking natuurlijk. Drie grote witte plukken aan de hemel of een grijs dek? Dat zal eerlijk gezegd wel zichzelf uitwijzen : zoals je nu iemand bij schemerlicht waarschuwt dat hij/zij beter de lichten zou ontsteken, zal dat snel ook zo gebeuren overdag.
Maar op een mooie zomerdag is het belachelijk. Probleempje is inderdaad dat dit in theorie mooi zou zijn, maar wat is bewolking natuurlijk. Drie grote witte plukken aan de hemel of een grijs dek? Dat zal eerlijk gezegd wel zichzelf uitwijzen : zoals je nu iemand bij schemerlicht waarschuwt dat hij/zij beter de lichten zou ontsteken, zal dat snel ook zo gebeuren overdag.