Zou moeten hè met een nieuw display..
Er zat na het uitlezen dus aantoonbaar een fout in het display!
aerodynamische ontwerpfout, of foutieve montage onderdeel, waardoor luchtresonantie ontstaat, dat ervaar ik ook Rik bij deze snelheid !!!, Het is inderdaad precies een soort van luchtwerveling ergens rond de wagen, die het geluid licht produceert.rikvanbeek schreef: @raystef
Die trillingen ervaar ik dus ook. De auto is reeds uitgebreid gebalanceerd (wielen en banden), waarbij men stelt dat 1 wiel buiten de "marges" valt. Ze hebben met velgen van een demo auto er onder gereden en stellen dat trilling toen weg was, al vraag ik me af hoe kritisch er proefgereden is.
Ik vraag me sterk af of dit werkelijk de oorzaak is. Het ontstaat in iedergeval na de versnellingsbak (versnellingen onafhankelijk) en is snelheidsafhankelijk (sneller is hogere frequentie trilling). Jouw omschreven resonantie zou kunnen, maar een D4 AWD is wel heel andere aandrijflijn dan een D3 handbak 2WD. Ergens lijkt het zelfs aerodynamisch, alsof wind een soort resonantie veroorzaakt. Storend is het in elk geval zeker. Binnenkort gaan ze weer 3! dagen aan de slag om het aan mijn auto op te lossen.
Ik heb 4 scenario's
- platte banden (door lang stilstaan in fabriek)
- hoogteslag in velg(en)
- homokineet of ander aandrijfonderdeel defect
- aerodynamische ontwerpfout, of foutieve montage onderdeel, waardoor luchtresonantie ontstaat.
* resonantie in de aandrijflijn verwacht ik niet, want dat is heel erg toerental /snelheid afhankelijk. Bij mij is tussen de bandbreedte van 100 en 150 km/h de trilling merkbaar
Mocht bij jou duidelijk worden waar het aan ligt, deel dat heel graag met mij, want de dealer is nu al 4 dagen bezig geweest het op te lossen, en binnenkort weer 3...
D3 momentum, handgeschakeld, 2WD. Diamond Cut 19" velgen met continental banden.
Op forums lees je altijd hoofdzakelijk de dingen die NIET goed gaan.MichelR schreef: Moet bijna zeggen blij dat ik mijn XC40 heb moeten annuleren..
Toch aardig wat problemen zo te lezen hier op het forum en op het engels XC40 forum.
(En ja, ik hou het toch nog wel even bij..)
The story continues……Jan XC40 R-T4 schreef: Ja hoor, weer volop beeld!![]()
Zou moeten hè met een nieuw display..
Er zat na het uitlezen dus aantoonbaar een fout in het display!
Rik, Ik rij met een T4 R-design en de 19" velgen. Volgens mij hoor ik eerder een aerodynamisch probleem, maar ik heb het ook nog niet direct kunnen plaatsen. Heeft windrichting hier een effect op het geluid of is het een turbulentie van voorliggend verkeer. Het stoort niet echt maar ik hoor het soms wel op autosnelwegen. Ik ga er in de toekomst zeker nog wel eens achteraan en ik denk dat je dit in elke XC40 kan horen. Ik denk ook eerder aan scenario 2. Het is zo een effect van : ik zet vooraan men raampje open en binnenin de wagen begint het te rommelen van drukopbouw in de wagen en als je dan achteraan het raam op een kiertje zet dan verdwijnt het geluid. Dit fenomeen krijg je ongeveer maar dan wel in fel afgezwakte mate aan de buitenzijde van de wagen.rikvanbeek schreef: @Luc VG
Net de auto terug van de dealer. Een van de achterbanden is vervangen, had een vlakke kant. Helaas is hiermee het probleem niet verholpen. Dealer gaf aan als het niet naar tevredenheid was, de auto terug moest naar "Volvo Nederland". Hier heb ik helemaal geen zin in, want dan ben ik de auto lang kwijt. Heb niet een mooie XC40 gekocht om een V40 vervangende auto te rijden...
Ga eerst zelf op zoek naar de oorzaak, banden en velgen kunnen nu wel uitgesloten worden.
Feiten
De resonantie/trilling is merkbaar bij 105-135 km/h.
Het is onafhankelijk van versnelling of in zn neutraal, dus daarmee geen toerental/motor gerelateerde trilling.
Daarmee is het trilling wat ontstaat na de versnellingsbak, of niet aandrijving gerelateerd.
Scenario 1:
Aandrijfonderdeel veroorzaakt trilling
Test: Geen idee hoe dit uit te sluiten
Scenario 2:
Aerodynamische resonantie.
Test: met 105 relatief dicht achter voorganger of touringcar rijden, hiermee in de slipstream/luchtgat rijden, of hiermee de resonantie verdwijnt/afneemt.
Eervaart niemand behalve Luc VG een soort resonerend geluid tussen de 100-130?
@luc VG, wat voor model rij jij? Wellicht is het model/velgtype gerelateerd?