Pagina 3 van 3

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 14:21
door Blue-Eyes
Kijk! Zo horen de velgen in een auto te liggen!

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 14:41
door diesel01
Blue-Eyes schreef: Kijk! Zo horen de velgen in een auto te liggen!
Ik heb liever iets meer comfort. 8-)

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 14:59
door coone
Blue-Eyes schreef: Kijk! Zo horen de velgen in een auto te liggen!
Mijn gedacht ook

De vraag is nu enkel of we hem achteraan genoeg gaan kunnen doen zakken met die bladveer

Iemand trouwens idee van reden v die bladveer?

Waar ik schokdempers besteld heb doen ze enkel verlagingen & sportvering & vroegen ze toch eens om de auto binnen te plaatsen om de ophanging eens te bekijken
Natuurlijk erna veel commentaar dat ze bij volvo terug keren naar de jaren 60 toen bladveren courant waren :)

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 15:05
door drowel
coone schreef:
Blue-Eyes schreef: Kijk! Zo horen de velgen in een auto te liggen!
Mijn gedacht ook

De vraag is nu enkel of we hem achteraan genoeg gaan kunnen doen zakken met die bladveer

Iemand trouwens idee van reden v die bladveer?

Waar ik schokdempers besteld heb doen ze enkel verlagingen & sportvering & vroegen ze toch eens om de auto binnen te plaatsen om de ophanging eens te bekijken
Natuurlijk erna veel commentaar dat ze bij volvo terug keren naar de jaren 60 toen bladveren courant waren :)
Reden is volgens mij dat er meer ruimte overblijft in de kofferbak met een dergelijke inrichting:

Stukje van Autoweek (over de V60):
-De achteras van de V60 is (net als die van de S90 en V90) voorzien van een dwarse bladveer in plaats van twee schroefveren. De bladveer is ge- maakt van composietmateriaal. We verne- men van Egbert Bakker, een Nederlander die al 34 jaar bij Volvo werkt aan de ont- wikkeling van de onderstellen, dat voor een eerste prototype zelfs een bladveer van een Volvo 960 is gebruikt! Het voordeel van de bladveer is dat de gebruikelijke veerpoten achter niet nodig zijn, wat een grotere ba- gageruimte oplevert. Die meet 529 liter en dat is bijna 100 liter meer dan in de eerste V60.

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 15:48
door NielsPHEV
die bladveren in de jaren 60 zaten 90 graden gedraaid overigens had eind jaren 80 de 340 ook nog bladveren. Ik vind het wel een fraaie oplossing overigens

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 16:35
door coone
NielsPHEV schreef: die bladveren in de jaren 60 zaten 90 graden gedraaid overigens had eind jaren 80 de 340 ook nog bladveren. Ik vind het wel een fraaie oplossing overigens
Ja, idd maar ik vraag mij vooral af naar het waarom
Enkel voor kofferruimte ontwerpen ze toch geen volledig nieuwe ophanging?

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 10.09.2018 - 17:53
door D5R-Design
Noem het bij Volvo maar geen bladveer. Werdt mijn niet in dank afgenomen door de dealer..en de monteur..
Kijk even bij mijn topic daar staat ook de handleiding van Heico voor het verlagen achterzijde... veel werk en speciaal gereedschap voor het onspannen van het veerblad...

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 11.09.2018 - 09:57
door coone
D5R-Design schreef: Noem het bij Volvo maar geen bladveer. Werdt mijn niet in dank afgenomen door de dealer..en de monteur..
:D :D O-)

een springveer dan?

Re: Nieuwe V90 D5

Geplaatst: 12.09.2018 - 14:25
door drowel
drowel schreef:
coone schreef:
Blue-Eyes schreef: Kijk! Zo horen de velgen in een auto te liggen!
Mijn gedacht ook

De vraag is nu enkel of we hem achteraan genoeg gaan kunnen doen zakken met die bladveer

Iemand trouwens idee van reden v die bladveer?

Waar ik schokdempers besteld heb doen ze enkel verlagingen & sportvering & vroegen ze toch eens om de auto binnen te plaatsen om de ophanging eens te bekijken
Natuurlijk erna veel commentaar dat ze bij volvo terug keren naar de jaren 60 toen bladveren courant waren :)
Reden is volgens mij dat er meer ruimte overblijft in de kofferbak met een dergelijke inrichting:

Stukje van Autoweek (over de V60):
-De achteras van de V60 is (net als die van de S90 en V90) voorzien van een dwarse bladveer in plaats van twee schroefveren. De bladveer is ge- maakt van composietmateriaal. We verne- men van Egbert Bakker, een Nederlander die al 34 jaar bij Volvo werkt aan de ont- wikkeling van de onderstellen, dat voor een eerste prototype zelfs een bladveer van een Volvo 960 is gebruikt! Het voordeel van de bladveer is dat de gebruikelijke veerpoten achter niet nodig zijn, wat een grotere ba- gageruimte oplevert. Die meet 529 liter en dat is bijna 100 liter meer dan in de eerste V60.

Vrij toevallig...
Gaat wel over de V60, maar lees ergens anders dat het vergelijkbaar is qua opzet