Pagina 3 van 9
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 16.08.2019 - 20:25
door RoaldH
Ik denk dat die 2 dingen met elkaar te maken hebben. Vandaag weer leeggereden, ik wilde schrijven dat alles goed was en de auto braaf ging laden (ondanks het blazen). Maar de eindtijd is verschoven van 23.00 naar 11:15... Contact aan D5 start. Ik probeer het nu met uitgesteld laden. Geen zin om nu 5km te rijden. Dit gedrag had ik niet voor de recente vervanging van de aircopomp. Blijkbaar een software issue???
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 16.08.2019 - 20:38
door RoaldH
20.30 Moet uitgesteld laden starten. Ingesteld op 20.00.
20.35 Auto lijkt te laden door uitgesteld laden te gebruiken.
20.55 Auto nog steeds aan het laden. Led knippert nog groen.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 16.08.2019 - 21:52
door RoaldH
21:10 10km range, 21:50 20 km range. Conclusie uitgesteld laden werkt...
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 16.08.2019 - 22:29
door evkessel
RoaldH schreef:
21:10 10km range, 21:50 20 km range. Conclusie uitgesteld laden werkt...
Mooi man, quick work around.
Dit kunnen ze bij volvo vast zelf aanpassen, al zullen ze geen nieuwe features meer leveren denk ik, alleen nog software onderhouden.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 16.08.2019 - 22:33
door RoaldH
Dus met leeg gereden accu (geen blokjes) stopt het laden na 5 min. Bij 1 blokje (vandaag) hetzelfde gedrag. Ik moet nog 2 dingen testen: leegrijden tot 2 blokjes in Pure. En leegrijden in Hybrid.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 21.08.2019 - 20:07
door evkessel
Ik vernam vandaag bij de garage dat de hybride accu niet wordt gekoeld door de airco. Los systeem.
Dat verbaasd me eerlijk gezegd...
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 21.08.2019 - 22:01
door RoaldH
evkessel schreef:
Ik vernam vandaag bij de garage dat de hybride accu niet wordt gekoeld door de airco. Los systeem.
Dat verbaasd me eerlijk gezegd...
Er is wel een apart circuit met koelvloeistof. Zie het expansievat rechts achterin de kofferruimte. Het kijkt me sterk dat je dit enkel kunt koelen door het water door een radiator te blazen. Die aan de voorzijde van de auto zit. De buizen lopen niet door onder de auto.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 21.08.2019 - 22:03
door RoaldH
Gisteren weer leeggereden in Pure met 1 blokje over: weer niet laden. Dus gereden in Hybrid. Kwam thuis aan zonder balkjes. Inpluggen en wel laden...
Conclusie: software bug...
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 22.08.2019 - 22:57
door evkessel
RoaldH schreef:
evkessel schreef:
Ik vernam vandaag bij de garage dat de hybride accu niet wordt gekoeld door de airco. Los systeem.
Dat verbaasd me eerlijk gezegd...
Er is wel een apart circuit met koelvloeistof. Zie het expansievat rechts achterin de kofferruimte. Het kijkt me sterk dat je dit enkel kunt koelen door het water door een radiator te blazen. Die aan de voorzijde van de auto zit. De buizen lopen niet door onder de auto.
Interessant:
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 0-10161181
Door scrollen naar stuk over V60
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 22.08.2019 - 23:19
door iDanman
Zeker interessant
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 23.08.2019 - 08:58
door IkeV70
Zeker een insteressant artikel.
Samengevat:
De aircoproblemen worden veroorzaakt doordat Volvo een electrisch geleidende PAG olie gebruikt in het systeem. Er is een oliekeerring die gaat lekken waardoor die geleidende olie in aanraking komt met windingen en daar kortsluiting veroorzaakt.
De hybride-accu wordt via een warmtewisselaar - secundair koelsysteem op temperatuur gehouden door de airco. Daarom wordt het hele hybride systeem uitgeschakeld als de airco compressor stuk gaat.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 29.08.2019 - 16:13
door evkessel
RoaldH schreef:
Gisteren weer leeggereden in Pure met 1 blokje over: weer niet laden. Dus gereden in Hybrid. Kwam thuis aan zonder balkjes. Inpluggen en wel laden...
Conclusie: software bug...
Heb jij ook max 45km laden? Of 50km?
Mn airco is vervangen, maar kan nog steeds tot 45km laden.
Als ik twee meter rij is dat al 40km.
Lijkt niet meer te "verbruiken" maar wel minder capaciteit te hebben.
Spontaan.
Raadsel houdt md bezig.
Een initialisatie of herijking van de state of charge kan ik niet forceren volgens mij.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 29.08.2019 - 16:49
door RoaldH
evkessel schreef:
RoaldH schreef:
Gisteren weer leeggereden in Pure met 1 blokje over: weer niet laden. Dus gereden in Hybrid. Kwam thuis aan zonder balkjes. Inpluggen en wel laden...
Conclusie: software bug...
Heb jij ook max 45km laden? Of 50km?
Mn airco is vervangen, maar kan nog steeds tot 45km laden.
Als ik twee meter rij is dat al 40km.
Lijkt niet meer te "verbruiken" maar wel minder capaciteit te hebben.
Spontaan.
Raadsel houdt md bezig.
Een initialisatie of herijking van de state of charge kan ik niet forceren volgens mij.
Vorige keer had ik weer 50km na vervanging, nu 45km. Afhankelijk van het weer klapt hij binnen 10 meter naar 40. Dit kun je niet aanpassen. Wellicht wel met Vida.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 30.08.2019 - 07:53
door V60Driver
Ik heb exact hetzelfde. Sinds de laatste aircopomp wissel ruim 1 maand geleden laad ik ook niet meer op dan 45 km.
En inderdaad na 10 mtr rijden weer 5 km minder. Dit is allemaal in HYBIRD.
Bij PURE komt er 5 km bij maar klapt ook weer terug na 10 mtr rijden.
Ik dacht dat mijn accu verslechterde.
Hij staat nu op 188.000 km met 5 jaar oud, maar blijkbaar is het toch iets met de software.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 30.08.2019 - 08:24
door evkessel
V60Driver schreef:
Ik heb exact hetzelfde. Sinds de laatste aircopomp wissel ruim 1 maand geleden laad ik ook niet meer op dan 45 km.
En inderdaad na 10 mtr rijden weer 5 km minder. Dit is allemaal in HYBIRD.
Bij PURE komt er 5 km bij maar klapt ook weer terug na 10 mtr rijden.
Ik dacht dat mijn accu verslechterde.
Hij staat nu op 188.000 km met 5 jaar oud, maar blijkbaar is het toch iets met de software.
Heel herkenbaar. Stemt me iets geruster, dit kan niet accu gerelateerd zijn maar software o.i.d.
Volvo garage maar even benaderen.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 30.08.2019 - 21:57
door RoaldH
evkessel schreef:
V60Driver schreef:
Ik heb exact hetzelfde. Sinds de laatste aircopomp wissel ruim 1 maand geleden laad ik ook niet meer op dan 45 km.
En inderdaad na 10 mtr rijden weer 5 km minder. Dit is allemaal in HYBIRD.
Bij PURE komt er 5 km bij maar klapt ook weer terug na 10 mtr rijden.
Ik dacht dat mijn accu verslechterde.
Hij staat nu op 188.000 km met 5 jaar oud, maar blijkbaar is het toch iets met de software.
Heel herkenbaar. Stemt me iets geruster, dit kan niet accu gerelateerd zijn maar software o.i.d.
Volvo garage maar even benaderen.
Dat denk ik ook. Ik ga langs na mijn vakantie...
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 30.08.2019 - 22:05
door RoaldH
Stand is nu 120.000 km
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 30.08.2019 - 22:30
door Tukker999
Bij mijn V60 is het stemmingsafhankelijk, soms 45, soms 50.
Een gevoelig typetje.
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 31.08.2019 - 12:14
door Gouwe
Heeft ook zeker te maken met of je direct stand pure kiest, wel/geen airco aanzet, temperatuur buiten en binnenin de auto, etc. Ik merk dat als ik Pure inschakel en de airco uitlaat ik steevast 50km range heb. Doe ik de AC op auto dan gaat hij direct naar 45 en met buitentemperaturen van boven de 30 al heel snel naar 40 a 35. Laatste wissel in maart. Ik denk dat het niet/minder software gerelateerd is....
Re: Niet laden stekker bij <5km acculading
Geplaatst: 01.09.2019 - 11:42
door Athome
Dus toch de PAG olie die kwaad doet aan de airco. Kan er niet gewoon andere olie (type electrische airco olie) gebruikt worden. Ik ben het verhaal van de PAG olie al vaker tegen gekomen maar nog niet specifiek i.c.m de V60 PiH
Normaal gesproken gebruik je bij electrische airco geen PAG olie
Wat betreft de range van de accu. Dit is mijn ervaring
50/45/40 km range heeft alles (veel) te maken met de buitentemperatuur, binnentemperatuur in de auto en wel of niet de accu ingeschakeld.
Bij airco uitgeschakeld ongeacht de temperatuur loopt de range mooi gelijk terug.
Bij airco ingeschakeld en een buitentemperatuur van 30 graden (of hoger) is de range in no-time terug naar 40 km.
Bij airco ingeschakeld en temperatuur onder de 20 graden loopt de range ook mooi gelijkmatig terug. Domweg omdat de airco weinig te doen heeft.
Winterse omstandigheden heb ik nog geen ervaring mee.