Pagina 3 van 4

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 05.11.2018 - 13:44
door Fredraket
Heerlijke discussie dit. Fantastisch om al die inzichten uit recentere dan wel oudere tijden te lezen. Maar het is hier al vaker gezegd: een fabrikant schrijft niet voor niets een aanhaalmoment voor. Als je dat aanhoudt weet je zeker dat je bouten goed vast zitten, tzt weer los willen en dat ook nog eens keer op keer. En neem van mij aan dat je de bouten met een kruissleutel strakker aan kunt halen dan nodig is...

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 07.11.2018 - 20:40
door Pinoo15
Inderdaad leuke discussie. Zal hem nogmaals "aanzwengelen".
Bij wielwissel lichtmetalen velgen: volstaat een gewone dopsleutel of zo een duurdere met teflonbescherming ?
https://www.datona.nl/doppenset-met-teflonbescherming.html

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 07.11.2018 - 22:26
door Doc R
Proest o.O

Zolang de dop op de roestvrijstalen bout staat en niet tegen hel lichtmetaal schuurt.. Waarom dan een fancy dop met teflon laag....

Ik voel me echt ineens heel ouderwets O-)

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 08:30
door dbosker
Doc R schreef: Proest o.O

Zolang de dop op de roestvrijstalen bout staat en niet tegen hel lichtmetaal schuurt.. Waarom dan een fancy dop met teflon laag....

Ik voel me echt ineens heel ouderwets O-)
Even afwachten, zijn ook regelmatig bij de Aldi of Lidll in de aanbieding - iets van EUR 10,--

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 08:31
door dbosker
Doc R schreef: Proest o.O

Zolang de dop op de roestvrijstalen bout staat en niet tegen hel lichtmetaal schuurt.. Waarom dan een fancy dop met teflon laag....

Ik voel me echt ineens heel ouderwets O-)
Bout is maar zelden van Roestvaststaal, in 9 van de 10 gevallen staal.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 08:47
door V480-S60
Toen ik nog wielen wisselde (nu heb ik All Seasons) gebruikte ik de in de aanbieding zijnde doppen met mooie bekleding en een momentsleutel. De Doppen puur omdat die langer zijn dan de "standaard" doppen in mijn dopsleutelset en dan ook alleen voor de auto('s) werden gebruikt. De momentsleutel omdat het gewoon beter voelt en mijn garage deze ook gebruikt.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 14:02
door edraket
Zoals ik al eerder hier heb aangegeven vind ik die teflon huls eerder een nadeel dan een voordeel. Na verloop van tijd komen er beschadigingen op het teflon en als dat langs het boutgat loopt krijg je juist een beschadiging aan de lak vd velg. Als je die huls eraf trekt wordt de dop dunnen en kan hij de velg gewoon niet raken. Heb die hulsen nooit begrepen.
Overigens zijn deze doppen niet van al te beste kwaliteit. Na een paar jaar gebruik met een slagmoersleutel beginnen ze al te slijten waardoor de wielbouten vast komen te zitten in de dop. Heel irritant. Hazet levert ook setjes, de zijn een stuk beter en niet veel duurder.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 19:42
door snorremans
Ik doe krimpkous over de dop heen of een aantal windingen tape dat beschermt ook goed.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.11.2018 - 22:47
door sebastiaan84
dbosker schreef:
Doc R schreef: Proest o.O

Zolang de dop op de roestvrijstalen bout staat en niet tegen hel lichtmetaal schuurt.. Waarom dan een fancy dop met teflon laag....

Ik voel me echt ineens heel ouderwets O-)
Bout is maar zelden van Roestvaststaal, in 9 van de 10 gevallen staal.
Een A2 of een A4 moer/bout wil je mijn inziens idd niet gebruiken, zijn stuk minder sterk dan een stalen variant.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 17.11.2018 - 11:00
door Pinoo15
Daar ik 2 auto's heb toch besloten om een momentsleutel aan te schaffen (Mannesmann) samen met dopsleutels via volgende webshop.
Volstaat ruimschoots denk ik :D

Eerst "getest" op Honda Jazz van de zoon: aanhaalmoment van 108 Nm. Ik was enorm verrast omdat ik praktisch geen kracht hoefde uit te oefenen om dit aanhaalmoment te bereiken.Het is de eerste keer dat ik een momentsleutel gebruik ! Dacht zelfs even aan een defect :o

Een kleine berekening: 1 kilogramforcemeter (kgfm) = 9,806 65 Nm dus 108 Nm is ongeveer 11 kilogramforcemeter (kgfm).
Daar mijn momentsleutel ongeveer een halve meter is moet ik dus ongeveer 2* 11 = 22 kg kracht "uitoefenen" om die 108 nM te bereiken.

voor de techneuten onder jullie...is mijn berekening/redenering correct ?

Indien zo denk ik toch dat er vele wielen te hard zullen aangespannen worden daar ik enorm verrast was met het gemak waarbij die 108nM bereikt werden.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 17.11.2018 - 11:12
door diesel01
Wijs besluit, aanschaf momentsleutel.
Nooit uitlenen want er zijn sommigen die denken dat je de bouten ook kunt losdraaien met de sleutel.
Dan heb je hem zo kapot...

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 17.11.2018 - 16:44
door JeroenSpock
Die Lidl velgdoppen lagen gisteren in Veendam en Hoogezand voor een tientje. In Hoogezand nog zeker 8 doosjes.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 17.11.2018 - 17:50
door jalex_h
Pinoo15 schreef: Een kleine berekening: 1 kilogramforcemeter (kgfm) = 9,806 65 Nm dus 108 Nm is ongeveer 11 kilogramforcemeter (kgfm).
Daar mijn momentsleutel ongeveer een halve meter is moet ik dus ongeveer 2* 11 = 22 kg kracht "uitoefenen" om die 108 nM te bereiken.

voor de techneuten onder jullie...is mijn berekening/redenering correct ?
Krachten zijn per definitie in (k)N en momenten (dus) altijd in (k)Nm. Daarbij kan een kracht in elke willekeurige richting zijn (in het geval van een momentsleutel haaks op de sleutel), terwijl massa altijd een verticaal (loodrecht op het aardoppervlak) gerichte kracht oplevert.

Maar afgezien daarvan, als je een ratel horizontaal zet en je hangt er op een halve meter een zak met 22 kilo lood (of veren) aan, dan wordt er inderdaad een moment van 108 Nm uitgeoefend. Tenminste, zolang de ratel niet verdraaid. En alleen als je dit op aarde doet. Zou je het op de maan doen, dan heb je dan een moment van ca.18 Nm. Dit komt omdat die zak op onze aardkloot een gewicht van 216 Nm heeft en op de maan ongeveer 35 nM. Maar een moment van 108 Nm hier blijft op de maan 108 Nm. En de kracht van een halve meter van 216 Nm hier blijft op de maan 216 Nm.

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 18.11.2018 - 23:29
door Fredraket
Pinoo15 schreef: Indien zo denk ik toch dat er vele wielen te hard zullen aangespannen worden daar ik enorm verrast was met het gemak waarbij die 108nM bereikt werden.
Dat bedoel ik dus....

Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 07.12.2018 - 14:50
door Bover
@Jalax: Ze hebben (nog) geen Volvo's op de maan en mogelijk kun je je beter op Mars richten.... :D
( ps: correctie uitleg hoor.. :-)

Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.02.2020 - 00:49
door walterV40
Na jaren 'op het gevoel' van niet te hard wielmoeren (bouten) aan te spannen, ontdekt dankzij een momentsleutel dat ik toch al jaren de boel veel te hard vast draaide.
Op aanraden van verschillende mensen deze https://www.fixami.be/bruder-mannesmann ... m-1-2.html gekocht. Had ik veel eerder moeten doen!

Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.02.2020 - 14:02
door Ernst64
jalex_h schreef: 17.11.2018 - 17:50 Krachten zijn per definitie in (k)N en momenten (dus) altijd in (k)Nm. Daarbij kan een kracht in elke willekeurige richting zijn (in het geval van een momentsleutel haaks op de sleutel), terwijl massa altijd een verticaal (loodrecht op het aardoppervlak) gerichte kracht oplevert.
Maar afgezien daarvan, als je een ratel horizontaal zet en je hangt er op een halve meter een zak met 22 kilo lood (of veren) aan, dan wordt er inderdaad een moment van 108 Nm uitgeoefend. Tenminste, zolang de ratel niet verdraaid. En alleen als je dit op aarde doet. Zou je het op de maan doen, dan heb je dan een moment van ca.18 Nm. Dit komt omdat die zak op onze aardkloot een gewicht van 216 Nm heeft en op de maan ongeveer 35 nM. Maar een moment van 108 Nm hier blijft op de maan 108 Nm. En de kracht van een halve meter van 216 Nm hier blijft op de maan 216 Nm.
Je begint keurig met de juiste eenheden, maar dan type je waarschijnlijk te snel en gaat het mis. Het moet zijn ".....Dit komt omdat die zak op onze aardkloot een gewicht van 216 N heeft en op de maan ongeveer 35 N....." en aan het eind "....En de kracht van 216N op een halve meter hier, blijft op de maan 108 Nm....

Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.02.2020 - 16:05
door Maarten M
diesel01 schreef: 17.11.2018 - 11:12 Wijs besluit, aanschaf momentsleutel.
Nooit uitlenen want er zijn sommigen die denken dat je de bouten ook kunt losdraaien met de sleutel.
Dan heb je hem zo kapot...
Nooit geweten. Zit toch een knopje op voor 2 kanten. Waar is dat voor dan?

Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.02.2020 - 16:48
door teebee
Dat is voor bouten met tegendraads schroefdraad.
Een momentsleutel dien je eigenlijk ook het beste op te bergen met volledig ontspannen veer, anders kan er vervorming optreden welke de krachtinstelling kan beïnvloeden.

Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Geplaatst: 08.02.2020 - 17:40
door V480-S60
Als onze monteurs hun momentsleutels en momentschroevendraaiers op "kracht" laten staan na de werkzaamheden hebben ze de volgende dag een groot probleem. Dat is reden voor directe afkeur van het gereedschap.