En het is heerlijk vertoeven in mijn kleine wereldje.
Zou je ook eens moeten proberen, ouwe zuurpruim kun je er in elk geval niet van worden
Halogeenlampen vervangen door LED ?
- The Mechanic
- 5th Gear member
Als je achteraf xenon monteerd dat gewoon netjes afgesteld is, voorzien is van de juiste type lampen en is voorzien van een E-keur dan overtreed je de wet helemaal niet, en het is ook gewoon APK goedkeur....OGA244 schreef: Je mist even wat, verblind worden door een stom egoïstisch rund dat meent dat wetten en regels er niet voor hem zijn (maar wel voor een ander) en dus ook bij benadering niet snapt waarom iemand dat grote licht nu gaf.
Jouw wereld is immers zo klein dat een ander er niet toe doet.
-
- 6th Gear member
Het nadeel van goed afstellen is dat je er weinig aan hebt. Bij after market Xeonon of led in behuizingen bedoeld voor halogeen moet het lichtbeeld zo laag gesteld worden dat je uiteindelijk minder lichtopbrengst hebt dan met de oude gloeilampen. Alleen de eerste vier meter voor de bumper klaar er van op.The Mechanic schreef:
Als je achteraf xenon monteerd dat gewoon netjes afgesteld is, voorzien is van de juiste type lampen en is voorzien van een E-keur dan overtreed je de wet helemaal niet, en het is ook gewoon APK goedkeur....

Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
De behuizing en lens van mijn V50 met halogeen is het zelfde als de origineel met xenon.Jelmer de Jong schreef:Het nadeel van goed afstellen is dat je er weinig aan hebt. Bij after market Xeonon of led in behuizingen bedoeld voor halogeen moet het lichtbeeld zo laag gesteld worden dat je uiteindelijk minder lichtopbrengst hebt dan met de oude gloeilampen. Alleen de eerste vier meter voor de bumper klaar er van op.The Mechanic schreef:
Als je achteraf xenon monteerd dat gewoon netjes afgesteld is, voorzien is van de juiste type lampen en is voorzien van een E-keur dan overtreed je de wet helemaal niet, en het is ook gewoon APK goedkeur....![]()
Ik kon er zo aftermarketxenon in plaatsen en het lichtbeeld was perfect.
Dus jou verhaal gaat niet op.
Ik heb ook ooit een aftermarket xenon r2 set geplaatst in een Opel reflectorlamp en het lichtbeeld was zeer goed.
Een gewone set is niet raadzaam.
Laatst gewijzigd door bert888 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Schorpioen
- 5th Gear member
Oh, dus als een automobilist met verblindende verlichting rijdt is hij een gevaar op de weg, zodra een motorrijder dit doet kan het, omdat motoren geen APK hebben, onwetendheid zijn.YourivdAar schreef:Mag ik vragen waar je dit op baseert?Schorpioen schreef:
Ongeval door verblindende verlichting?
Kijkt de verzekering bij ongevallen ook naar de verblindende verlichting die motorrijders voeren?
Doen de motorrijders bijna standaard omdat ze anders over het hoofd gezien zouden worden.
Die krijgen van mij dus ook grootlicht.
Misschien ooit na gedacht over het feit dat een motor niet gekeurd wordt en dus het lichtbeeld niet ieder jaar gecheckt wordt? En het dus pure onwetendheid kan zijn?
Even een seintje kan geen kwaad, maar om nou bewust iemand te verblinden, daar schiet je wat mee op joh.
Beetje krom.
(Je bent zeker ook een motorrijder?)
Dat de meeste motorrijders bewust met grootlicht rijden om op te vallen weet ik van motorrijders die die doen, of eigenlijk deden, totdat ze hiervoor bekeurt werden ivm rijden met verblindende verlichting.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- OGA244
- 8th Gear member
jouw wijsvinger past ook perfect in een E14 fitting, ik garandeer je dat dat n verhelderende ervaring isbert888 schreef: Pfff veel dom egovolk hier.
Nu begrijp ik waarom dit forum zo slecht bezocht word.
- IkeV70
- 5th Gear member
Ik geloof er niks van.Schorpioen schreef: ...
Dat de meeste motorrijders bewust met grootlicht rijden om op te vallen weet ik van motorrijders die die doen, of eigenlijk deden, totdat ze hiervoor bekeurt werden ivm rijden met verblindende verlichting.
...
Het is mij nooit opgevallen dat veel motorrijders dit doen. Hooguit dat het normale licht wat hoog afgesteld staat.
Zelf rij ik nooit met groot licht op de motor.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- diesel01
- Geartronic member
Ik moet zeggen dat ik sommige pipo's op BMW motoren tegen kom die op de zijkant van de kuip ledlampen hebben en daarbij gewoon licht voeren die dan idd ook nog te hoog staat wat best wel irritant is.
Krijgen van mij vaak een seintje, net als auto's met verkeerd gemonteerde lamp die dreamliners aanstralen of idd geknutseld xenon of led..
Gewoon om te laten zien dat ze even bij hun garage langs moeten omdat de lampen verblindend zijn.
Krijgen van mij vaak een seintje, net als auto's met verkeerd gemonteerde lamp die dreamliners aanstralen of idd geknutseld xenon of led..
Gewoon om te laten zien dat ze even bij hun garage langs moeten omdat de lampen verblindend zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- YourivdAar
- 2nd Gear member
Schorpioen schreef:Oh, dus als een automobilist met verblindende verlichting rijdt is hij een gevaar op de weg, zodra een motorrijder dit doet kan het, omdat motoren geen APK hebben, onwetendheid zijn.YourivdAar schreef:Mag ik vragen waar je dit op baseert?Schorpioen schreef:
Ongeval door verblindende verlichting?
Kijkt de verzekering bij ongevallen ook naar de verblindende verlichting die motorrijders voeren?
Doen de motorrijders bijna standaard omdat ze anders over het hoofd gezien zouden worden.
Die krijgen van mij dus ook grootlicht.
Misschien ooit na gedacht over het feit dat een motor niet gekeurd wordt en dus het lichtbeeld niet ieder jaar gecheckt wordt? En het dus pure onwetendheid kan zijn?
Even een seintje kan geen kwaad, maar om nou bewust iemand te verblinden, daar schiet je wat mee op joh.
Beetje krom.
(Je bent zeker ook een motorrijder?)
Weer een conclusie zonder argumenten, behalve dan dat ik zelf motorrijder zou zijn. Waar heb je het nou eigenlijk over. Ik zei niets over automobilisten. Ik vroeg je waarop je baseert dat motor rijders 'bijna standaard' groot licht voeren. Daarbij gaf ik je stof tot nadenken omdat dit misschien zo mag lijken, maar waarschijnlijk puur jouw misvatting is.
Iedereen met verblindende verlichting zou hiervoor bekeurd moeten worden, echter er vanuit gaan dat iedereen bewust zo rijdt slaat nergens op. Je had de motorrijders die je kent beter uit kunnen leggen dat ze het beter niet kunnen doen, maar nee, nu lekker iedereen met een fout lichtbeeld verblinden. Nogmaals, daar schiet je wat mee op joh. Geef iemand gerust een seintje en van die gasten die bij aliexpress van die schijnwerpers hebben gekocht als extra verlichting op hun motor, tja, beam die maar van de weg met je grootlicht.
Ja ik ben een motorrijder. Ik zou nooit groot licht voeren om 'beter zichtbaar' te zijn. Lijkt me ook erg onzinnig, je wordt niet beter zichtbaar, een ander krijgt hierdoor enkel slechter zicht. Met als uitkomst dat hij je helemaal niet ziet.
Met vriendelijke groet,
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
Youri
It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
-
- 3rd Gear member
Ik heb dus ook Hilox led in m'n V50 gezet en m'n verlichting bij de Volvo dealer laten afstellen. Ik kreeg van de monteur van de Volvo dealer als opmerking dat deze lampen een perfect lichtbeeld geven (de lampunits van de V50 zijn standaard geschikt voor xenon, de codering (DC= discharge) staat in het glas gegraveerd). Hij heeft het mij in het afstel apparaat laten zien. Met deze lampen gemonteerd hebben zij mijn V50 APK goedgekeurd.
Bij de lampen van Hilox hebben ze ervoor gezorgd dat het brandpunt op exact dezelfde plek als bij halogeen zit, waardoor het licht correct gereflecteerd wordt richting de lenzen. Je moet inderdaad zelf je gezond verstand gebruiken bij het beladen van de auto, danwel trekken van aanhanger/caravan enz. om dan de hoogte af te stellen.
Wat hier opvalt is dat alle aftermarket gebruikers over één kam geschoren worden, dit is naar mijn idee echt niet terecht, mits goed ingebouwd en afgesteld kan het echt wel goed functioneren zonder te verblinden.
Bij de lampen van Hilox hebben ze ervoor gezorgd dat het brandpunt op exact dezelfde plek als bij halogeen zit, waardoor het licht correct gereflecteerd wordt richting de lenzen. Je moet inderdaad zelf je gezond verstand gebruiken bij het beladen van de auto, danwel trekken van aanhanger/caravan enz. om dan de hoogte af te stellen.
Wat hier opvalt is dat alle aftermarket gebruikers over één kam geschoren worden, dit is naar mijn idee echt niet terecht, mits goed ingebouwd en afgesteld kan het echt wel goed functioneren zonder te verblinden.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
Of tussen halogeen en alternatieve verlichting.OGA244 schreef: Corrigereert men zelf ook zo konsekwent en effectief als met automatische compensatie? Zo niet is er in de praktijk weinig verschil tussen "slecht" of "goed" ingebouwd...

Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- Schorpioen
- 5th Gear member
Is xenon legaal in Nederland?
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen. Hierdoor kunt u zelf uw xenon verlichting inbouwen en hoeft u geen kosten te maken bij de garage. De Nederlandse wetgeving is zo ingericht dat de eigenaar van een voertuig zelf de verlichting mag inbouwen, mits het aan een aantal voorwaarden voldoet:
Xenon mag niet verblinden:
Het is van belang dat de afstelling van de koplamp wel goed is. Meestal staat de afstelling goed, maar het kan voorkomen dat de lamp te veel omhoog schijnt. Dit betekent dat uw xenon verlichting een mede automobilist kan “verblinden”. Door de verlichting dusdanig af te stellen dat het niet recht in de ogen schijnt, kunt u zonder problemen xenon verlichting inbouwen. U kunt dit zelf regelen op het dashboard van uw auto. Als u bang bent dat uw auto tegenliggers na inbouw verblind. Kunt u tevens het beste een k-waarde zoals 4300K of 5000K kiezen. Deze k-waardes geven weinig risico op verlbinding, terwil de lichtopbrengst bij deze k-waarde ook het hoogste is (3300 lumen). Bij deze k-waardes is extra afstelling ook vaak niet nodig.
bron
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen. Hierdoor kunt u zelf uw xenon verlichting inbouwen en hoeft u geen kosten te maken bij de garage. De Nederlandse wetgeving is zo ingericht dat de eigenaar van een voertuig zelf de verlichting mag inbouwen, mits het aan een aantal voorwaarden voldoet:
Xenon mag niet verblinden:
Het is van belang dat de afstelling van de koplamp wel goed is. Meestal staat de afstelling goed, maar het kan voorkomen dat de lamp te veel omhoog schijnt. Dit betekent dat uw xenon verlichting een mede automobilist kan “verblinden”. Door de verlichting dusdanig af te stellen dat het niet recht in de ogen schijnt, kunt u zonder problemen xenon verlichting inbouwen. U kunt dit zelf regelen op het dashboard van uw auto. Als u bang bent dat uw auto tegenliggers na inbouw verblind. Kunt u tevens het beste een k-waarde zoals 4300K of 5000K kiezen. Deze k-waardes geven weinig risico op verlbinding, terwil de lichtopbrengst bij deze k-waarde ook het hoogste is (3300 lumen). Bij deze k-waardes is extra afstelling ook vaak niet nodig.
bron
Laatst gewijzigd door Schorpioen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.

-
- 3rd Gear member
Als je een stukje tekst kopieert, vermeld dan ook even de bron. Kan de lezer voor zichzelf bepalen of de tekst/bron geloofwaardig is of niet. En het is uiteraard ook wel zo netjes naar de schrijver toe van de originele tekst.
Volvoless, nu Golf VII