valser schreef:
Ik lees regelmatig "verbruik-topics" op internet, en wat mij opvalt is dat veel mensen tegenwoordig lijken te vergeten wat hun moderne luxe auto weegt. Een V60 gaat rijklaar zo naar de 1700kg. Dat is zwaar voor zo'n auto, al is ie groter dan je denkt. Het ding is in feite nauwelijks lichter dan een V90, gek genoeg. Enkele tientallen jaren geleden wogen auto's in dit segment vele honderden kilo's minder, hadden veel minder vermogen "onder de kap" (tegenwoordig is 200+pk heel gewoon, met 300+nm trekkracht; vroeger getallen die nauwelijks voorkwamen, alleen bij exotica) en verbruikten desondanks meer brandstof.
Dat je dan nu in de stad 11L per 100km rijdt, is volkomen normaal, sterker nog, dat valt best mee. Al die massa moet steeds weer op gang worden gebracht.
En 130kmh op de snelweg (nog niet zo heel lang geleden illegaal), is ook geen zuinige snelheid; het verbruik neemt sterk toe met de snelheid, zoals bekend. (luchtweerstand)
Hetzelfde geldt, nog sterker, voor de grote groep SUV-achtigen; zwaar, hoog & breed en dus veel luchtweerstand. Een klassieke lage auto is altijd een beter ontwerp op dit, niet onbelangrijke, vlak, wat de 6,1L/100km verbruik van eerder in dit topic wel laat zien. Een geweldige score, en het laat zien wat dit soort auto's technisch kunnen.
Dan mag ik dus blij zijn dat mijn SUV minder dan 7l doet ... 8l in de stad (dat is dan bumperkleven en gemiddelde van minder dan 20km/u) en minder dan 6l op de autoweg als ik lees wat je hier neerschrijft ... en toch ga ik er helemaal niet mee akkoord.
We gebruiken nu tijdelijk ook een oudere Fiesta tot de V60 geleverd wordt en deze weegt weinig, heeft weinig vermogen en verbruikt toch veel meer dan de SUV en beiden zijn benzine! Mijn oudere auto's verbruikten allemaal meer dan de huidige generaties hoor ... ik vind +10l echt niet kunnen, onder welke omstandigheden dan ook voor een "gewone" wagen.
Ik las ook dat velen spijt hebben dat ze hun diesel hebben ingeruild en ik kan daar deels inkomen. Mijn diesel maakte lawaai en was wellicht minder gezond voor milieu maar die was tevreden met 5 à 6 l en dan kwam je al gauw op +1000km terwijl ik nu blij ben met 600km met een volledige tank.
Ik denk eerder dat Volvo op het gebied van verbruik van hun benzines gewoon nog een inhaalbeweging moet maken en ze zijn zeker niet alleen hoor!