Brandstof verbruik

Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

v60new schreef:
Ik vind het ook niet heel zuinig maar 5,5l halen met wat jij noemt lijkt mij ook extreem om eerlijk te zijn met die 5ér.

Maargoed tankpas dus mij maakt om eerlijk te zijn weinig uit. En als ik de andere reacties hier lees denk ik dat het (met mijn rijstijl) redelijk normaal verbruik is.
De 5'er is gemiddeld 7,5l als ik veel stadskern doe en anders eerder naar de 6l. Als ik enkel autostrades doe zit ik aan 5l tenzij ik dus goed doorgeef.
Maar goed staat los van Volvo en zal ik wellicht volgend jaar dan ervaren wat verbruik is.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Voodoo077 schreef:
v60new schreef: 6,8 met v60 d4. Rij nu niet echt zuinig en zo goed als altijd op dynamic. Lange snelwegritten zonder al te hard te rijden komen rond 6,0 uit ongeveer.
Oeps lijkt me vrij veel voor een Diesel. Is wat ik nu ongeveer heb met mijn benzine. Met mijn 5 touring met 5 personen en koffer op dak en met snelheden in Duitsland van boven de 200km/u kwam ik aan een gemiddelde van 5,5l ...
Valt me op dat de benzine bij Volvo ook vrij hoog zit. Blijkbaar goede CO2 maar mindere verbruikscijfers.
5,5 liter op 30 km wil ik geloven als je 5,5 liter op 100 km bedoelt zijn er de volgende opties:

-verbruiksmeter kapot
-dakkoffer is er bij vertrek afgewaaid en er zijn maar twee van de 4 passagiers ingestapt
-je snelheidsmeter geeft twee keer teveel aan EN je blijkt per ongeluk toch een diesel te hebben gekocht
-je dacht een BMW te hebben maar hebt een V60T8 en spreekt over de eerste 50 km van je rit
-je wordt straks wakker na een mooie droom
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Voodoo077 schreef: Valt me op dat de benzine bij Volvo ook vrij hoog zit. Blijkbaar goede CO2 maar mindere verbruikscijfers.
Dat kan niet. Verbruik = CO2 uitstoot. Daar zit een lineair verband tussen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Laurent1602
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 26.02.2018 - 22:21

IkeV70 schreef:
Voodoo077 schreef: Valt me op dat de benzine bij Volvo ook vrij hoog zit. Blijkbaar goede CO2 maar mindere verbruikscijfers.
Dat kan niet. Verbruik = CO2 uitstoot. Daar zit een lineair verband tussen.
Ja, maar bij verbruikstesten wordt zeer rustig gereden. De nieuwe Volvo benzinemotoren lijken gevoeliger dan andere merken voor een rijstijl die daar van afwijkt. Het is allemaal lang niet zo eenvoudig als 'een lineair verband'.
Volvo V60 T5 Momentum '19 - Bright Silver Metallic
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Laurent1602 schreef:
IkeV70 schreef:
Voodoo077 schreef: Valt me op dat de benzine bij Volvo ook vrij hoog zit. Blijkbaar goede CO2 maar mindere verbruikscijfers.
Dat kan niet. Verbruik = CO2 uitstoot. Daar zit een lineair verband tussen.
Ja, maar bij verbruikstesten wordt zeer rustig gereden. De nieuwe Volvo benzinemotoren lijken gevoeliger dan andere merken voor een rijstijl die daar van afwijkt. Het is allemaal lang niet zo eenvoudig als 'een lineair verband'.
Jawel. 1 liter benzine verbranden levert 2392 gram CO2 op. Misschien iets minder vanwege onvolledige verbranding.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

IkeV70 schreef:
Laurent1602 schreef:
IkeV70 schreef: Dat kan niet. Verbruik = CO2 uitstoot. Daar zit een lineair verband tussen.
Ja, maar bij verbruikstesten wordt zeer rustig gereden. De nieuwe Volvo benzinemotoren lijken gevoeliger dan andere merken voor een rijstijl die daar van afwijkt. Het is allemaal lang niet zo eenvoudig als 'een lineair verband'.
Jawel. 1 liter benzine verbranden levert 2392 gram CO2 op. Misschien iets minder vanwege onvolledige verbranding.
IkeV70 heeft opgelet tijdens de Scheikunde les. :D
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Dat ligt echt aan de temperatuur van die liter benzine....
Warmte zet uit, daarmee dus minder massa/mol per liter..

Volvo’s zijn nou eenmaal dorstigere klanten dan een aantal andere merken met vergelijkbare motors/volumes en daarmee een hogere CO2 uitstoot.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Laurent1602
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 26.02.2018 - 22:21

JoopXC schreef:
IkeV70 schreef:
Laurent1602 schreef: Ja, maar bij verbruikstesten wordt zeer rustig gereden. De nieuwe Volvo benzinemotoren lijken gevoeliger dan andere merken voor een rijstijl die daar van afwijkt. Het is allemaal lang niet zo eenvoudig als 'een lineair verband'.
Jawel. 1 liter benzine verbranden levert 2392 gram CO2 op. Misschien iets minder vanwege onvolledige verbranding.
IkeV70 heeft opgelet tijdens de Scheikunde les. :D
Tja, dat klopt theoretisch en bij een vaste temperatuur zoals hierboven gezegd werd, maar dat was hier helemaal niet het punt denk ik. Het punt was dat Volvo goed scoort met de officiële CO2 cijfers, maar dat het effectieve verbruik wat tegen valt.

En als we echt in detail willen gaan, 1l benzine is niet noodzakelijk 2392g CO2, dat hangt af van hoe goed je verbrandingsproces is verlopen... Als ik m'n lessen uit m'n master in automotive engineering goed herinner tenminste 8-)
Laatst gewijzigd door Laurent1602 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T5 Momentum '19 - Bright Silver Metallic
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Er zijn wel wat variabelen inderdaad, je kunt niet op de gram nauwkeurig voorspellen hoeveel CO2 er precies ontstaat bij verbranding van een liter benzine.
Maar mijn punt is: er is een lineair verband tussen brandstofverbruik en CO2 uitstoot.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
legendaries
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.05.2019 - 11:42

In het kader van hoe meer informatie voor toekomstige kopers hoe beter:

Na 15.000 km zit ik op 8.3 l/100 km.
Niet heel goed, ook niet heel slecht.

Rustig rijden wordt overduidelijk beloond, zat in begin behoorlijk hoger (skitrips door duitsland ;)).
Volvo V60 T5 2019 Inscription
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik rijd gemiddeld 7.0 / 7.1 liter per 100km met mijn D5. De vrouw rijdt met de D2 5.3 liter per 100km
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..vind het brandstofverbruik meevallen (na vele wat 'minder positieve' berichten hierover): Ik kom gemiddeld op 7.5L/100km
Als je je in Nederland aan de maximum snelheid houdt, met best ook wat stukken 130 kn/u, en je kan een beetje doorrijden, dan valt het erg mee. In de bebouwde kom met veel rijden/stoppen is de T5 bijzonder dorstig (> 11L/100km). Op ritten met lange stukken met b.v. veel constant 100 km/u en 120 kn/u, dan kom ik vaak op 6.5L/100km. Ook als daar in Duitsland een stuk 140+ of zelfs (niet te lang) 180+ bijzit, kom ik over de hele rit nog beter dan 8.0L/100km
Al met al vind ik het best meevallen. Constante snelheid rijden (wanneer mogelijk) is mijn advies als je zuinig wilt rijden.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Mijn gemiddelde score is 7,9l/100km over 15.000 km. V60 T5
VRS
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 06.09.2018 - 15:40

Mijn gemiddelde over 12000 km is 9,9 l/100km
Veel korte ritten en de stukken over de snelweg gaan vaak vrij vlot
2019 V60 T5 inscription
2013 (MY'14) V60 D6
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik zit gemiddeld ook ergens tussen 9l en 10l /100km
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1189
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Na wat langere ritten zit ik nu netjes op 8,5 l/100 km
Bij kortere ritjes gaat dat rap omhoog naar 9,5 l/100 km
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

NielsPHEV schreef:
Voodoo077 schreef:
v60new schreef: 6,8 met v60 d4. Rij nu niet echt zuinig en zo goed als altijd op dynamic. Lange snelwegritten zonder al te hard te rijden komen rond 6,0 uit ongeveer.
Oeps lijkt me vrij veel voor een Diesel. Is wat ik nu ongeveer heb met mijn benzine. Met mijn 5 touring met 5 personen en koffer op dak en met snelheden in Duitsland van boven de 200km/u kwam ik aan een gemiddelde van 5,5l ...
Valt me op dat de benzine bij Volvo ook vrij hoog zit. Blijkbaar goede CO2 maar mindere verbruikscijfers.
5,5 liter op 30 km wil ik geloven als je 5,5 liter op 100 km bedoelt zijn er de volgende opties:

-verbruiksmeter kapot
-dakkoffer is er bij vertrek afgewaaid en er zijn maar twee van de 4 passagiers ingestapt
-je snelheidsmeter geeft twee keer teveel aan EN je blijkt per ongeluk toch een diesel te hebben gekocht
-je dacht een BMW te hebben maar hebt een V60T8 en spreekt over de eerste 50 km van je rit
-je wordt straks wakker na een mooie droom
Zie pas nu je reply :D
Nee hoor ... ik kan je bevestigen dat mijn 5 Touring (die ondertussen verkocht is) aan 6,5l zat in volle centrum stad en tussen de 5 à 6l per 100! km op autostrades.
Ik ben een aantal jaren geleden naar Oostenrijk geweest (+ 1000km) en heb dat kunnen doen ZONDER te hoeven bijtanken, op sommige stukken wel degelijk meer dan 200km/u (waar het toegelaten was in Duitsland en er geen verkeer was) en dat de dakkoffer er nog altijd op was toen we toekwamen - eindverbruik gemiddeld 5,5l / 100km was.
Bewijs daarvan is dat de tank helemaal nog niet leeg was of zelf niet in reserve toen we toekwamen.
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Ik lees regelmatig "verbruik-topics" op internet, en wat mij opvalt is dat veel mensen tegenwoordig lijken te vergeten wat hun moderne luxe auto weegt. Een V60 gaat rijklaar zo naar de 1700kg. Dat is zwaar voor zo'n auto, al is ie groter dan je denkt. Het ding is in feite nauwelijks lichter dan een V90, gek genoeg. Enkele tientallen jaren geleden wogen auto's in dit segment vele honderden kilo's minder, hadden veel minder vermogen "onder de kap" (tegenwoordig is 200+pk heel gewoon, met 300+nm trekkracht; vroeger getallen die nauwelijks voorkwamen, alleen bij exotica) en verbruikten desondanks meer brandstof.
Dat je dan nu in de stad 11L per 100km rijdt, is volkomen normaal, sterker nog, dat valt best mee. Al die massa moet steeds weer op gang worden gebracht.
En 130kmh op de snelweg (nog niet zo heel lang geleden illegaal), is ook geen zuinige snelheid; het verbruik neemt sterk toe met de snelheid, zoals bekend. (luchtweerstand)
Hetzelfde geldt, nog sterker, voor de grote groep SUV-achtigen; zwaar, hoog & breed en dus veel luchtweerstand. Een klassieke lage auto is altijd een beter ontwerp op dit, niet onbelangrijke, vlak, wat de 6,1L/100km verbruik van eerder in dit topic wel laat zien. Een geweldige score, en het laat zien wat dit soort auto's technisch kunnen.
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

valser schreef: Ik lees regelmatig "verbruik-topics" op internet, en wat mij opvalt is dat veel mensen tegenwoordig lijken te vergeten wat hun moderne luxe auto weegt. Een V60 gaat rijklaar zo naar de 1700kg. Dat is zwaar voor zo'n auto, al is ie groter dan je denkt. Het ding is in feite nauwelijks lichter dan een V90, gek genoeg. Enkele tientallen jaren geleden wogen auto's in dit segment vele honderden kilo's minder, hadden veel minder vermogen "onder de kap" (tegenwoordig is 200+pk heel gewoon, met 300+nm trekkracht; vroeger getallen die nauwelijks voorkwamen, alleen bij exotica) en verbruikten desondanks meer brandstof.
Dat je dan nu in de stad 11L per 100km rijdt, is volkomen normaal, sterker nog, dat valt best mee. Al die massa moet steeds weer op gang worden gebracht.
En 130kmh op de snelweg (nog niet zo heel lang geleden illegaal), is ook geen zuinige snelheid; het verbruik neemt sterk toe met de snelheid, zoals bekend. (luchtweerstand)
Hetzelfde geldt, nog sterker, voor de grote groep SUV-achtigen; zwaar, hoog & breed en dus veel luchtweerstand. Een klassieke lage auto is altijd een beter ontwerp op dit, niet onbelangrijke, vlak, wat de 6,1L/100km verbruik van eerder in dit topic wel laat zien. Een geweldige score, en het laat zien wat dit soort auto's technisch kunnen.
Dan mag ik dus blij zijn dat mijn SUV minder dan 7l doet ... 8l in de stad (dat is dan bumperkleven en gemiddelde van minder dan 20km/u) en minder dan 6l op de autoweg als ik lees wat je hier neerschrijft ... en toch ga ik er helemaal niet mee akkoord.
We gebruiken nu tijdelijk ook een oudere Fiesta tot de V60 geleverd wordt en deze weegt weinig, heeft weinig vermogen en verbruikt toch veel meer dan de SUV en beiden zijn benzine! Mijn oudere auto's verbruikten allemaal meer dan de huidige generaties hoor ... ik vind +10l echt niet kunnen, onder welke omstandigheden dan ook voor een "gewone" wagen.
Ik las ook dat velen spijt hebben dat ze hun diesel hebben ingeruild en ik kan daar deels inkomen. Mijn diesel maakte lawaai en was wellicht minder gezond voor milieu maar die was tevreden met 5 à 6 l en dan kwam je al gauw op +1000km terwijl ik nu blij ben met 600km met een volledige tank.
Ik denk eerder dat Volvo op het gebied van verbruik van hun benzines gewoon nog een inhaalbeweging moet maken en ze zijn zeker niet alleen hoor!
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

^^^ Ik heb moeite te begrijpen wat u precies bedoeld. Uw huidige SUV op benzine is heel zuinig? Welke is dat dan precies?
En 10L+ slaat dat op een nieuwe V60?
Ik begreep juist van dit draadje dat de nieuwe v60 (op benzine) juist aanzienlijk zuiniger kan zijn dan dat, ondanks zeer fors gewicht en dito vermogen.
Naar mijn idee is een verbruik van 1:13 of zoiets op benzine met een auto van 1700kg rijklaar incl berijder met 200+ PK's heel normaal en feitelijk best zuinig. het is wel jammer dat de technische vooruitgang op motorisch en aerodynamisch gebied voor een deel verloren gaat door het steeds zwaarder worden van de gemiddelde auto, en dat geldt niet alleen voor Volvo.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”