Pagina 3 van 6

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 17.09.2020 - 14:24
door The Mechanic
OGA244 schreef: 17.09.2020 - 12:34 Is hij dan niet eerder niet goed ontlucht door een monteur?
Maar als dat door een ontwerpfout (de vergeten ontluchtingsslang van de Recall) nou niet goed mogelijk is?

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 17.09.2020 - 21:44
door -KJ-
In januari is de EGR-koeler onder garantie vervangen (zat volledig verstopt) door een andere Volvo-dealer dan de dealer waar de auto vandaan komt en die nu de reparatie uitvoert. Ik had de auto toen overigens net een maand. Kort na de reparatie kreeg in ineens de melding dat er te weingi koelvloeistof in het systeem zat toen ik weg wilde rijden. Assistance er bij, die constateerde een ontbrekende of losgeschoten en daarna onvindbare slangklem. Mogelijk dat ik dus voor het parkeren een kort stuk (zonder melding en ongemerkt) met te weinig koelvloeistof heb gereden.
Bewijstechnisch erg lastig om enig verband aan te tonen tussen (A) de EGR-koeler-reparatie en de losgeschoten slang) en (B) het ontbreken van enkele liters koelvloeistof en de scheurtjes die nu in het bloek zijn gevonden.
Voor mij is e.e.a. wel aan elkaar te linken, maar als het gaat om dit soort bedragen zullen er keiharde feiten op tafel moeten komen voordat een partij veel geld op tafel gaat leggen.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 17.09.2020 - 23:12
door E.T.
@K.J.
Het aantonen van zoiets is altijd lastig, daar komt bij dat het maar de vraag is of je dan voordeliger uit was geweest. Bij zoiets wordt er vaak een rekensommetje gemaakt; hoelang mag je verwachten dat zo’n motor mee gaat, hoeveel is nog resterend. Ze komen je dan in het resterende deel tegemoet. Als ik dat het voorzichtig inschat zal dit in jouw specifieke geval niet veel afwijken van de coulance die hebt gekregen.

Desalniettemin blijft het zuur.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 11:28
door Frits V70
Een motor mag niet zomaar stuk gaan, ook niet bij zwaar gebruik. Daarvan is in dit geval geen sprake geweest. Als de auto verder door een garage / dealer aantoonbaar onderhouden is, wat kan dan de eigenaar nog aangerekend worden om zulke aparte kosten te moeten dragen?

Ik zou zeggen: Laat Volvo maar aantonen dat het aan de eigenaar gelegen heeft.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 12:13
door -KJ-
Na 5 jaar en 11 maanden en bijna 200.000km op de teller ligt dat net even anders helaas.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 13:20
door The Mechanic
-KJ- schreef: 18.09.2020 - 12:13 Na 5 jaar en 11 maanden en bijna 200.000km op de teller ligt dat net even anders helaas.
Maar door een ontwerpfout in het koelsysteem is het niet mogelijk om het koelsysteem op een juiste manier/volledig te ontluchten wat ernstige motorschade tot gevolg kan hebben.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 13:20
door V480-S60
Frits V70 schreef: 18.09.2020 - 11:28 Een motor mag niet zomaar stuk gaan, ook niet bij zwaar gebruik. Daarvan is in dit geval geen sprake geweest. Als de auto verder door een garage / dealer aantoonbaar onderhouden is, wat kan dan de eigenaar nog aangerekend worden om zulke aparte kosten te moeten dragen?

Ik zou zeggen: Laat Volvo maar aantonen dat het aan de eigenaar gelegen heeft.
Op zich heb je een punt. Maar is het heel moeilijk om daar uit te komen.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 19:15
door -KJ-
De auto is weer gerepareerd en rijdt beter dan voorheen, minder rauw. Niet vreemd met een halve nieuwe motor natuurlijk. Dit zijn de foto's van de scheurtjes in het blok:

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 18.09.2020 - 20:08
door V480-S60
Mooi, dat hij weer loopt. Veel veilige kilometers nu verder. 👍🏻

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.09.2020 - 11:38
door Gouwe
Geniet er van!

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.09.2020 - 11:56
door teebee
Ellende gauw vergeten en weer gaan genieten van veel fijne kms!

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.09.2020 - 12:03
door dik999
nu maar veel plezier met deze motor

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 24.11.2020 - 18:48
door Speedyace
En! KJ, alweer wat kilometers gereden met de bolide en hoe gaat het met het verbruik.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 24.11.2020 - 21:45
door -KJ-
Inmiddels ruim 4000km achter de kiezen na de vervanging van het onderblok en nu 0,0 olieverbuik. De olischaaroveren waren dus inderdaad de boosdoeners.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 25.11.2020 - 10:52
door Speedyace
Kijk! dat klinkt goed en zijn de betere berichten.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 28.11.2020 - 19:29
door JelmarL
Hoi allemaal,

Ook ik zal, helaas, een duit in het zakje doen. Twee week geleden auto naar garage gebracht, omdat verwarming/blower niet meer warm werd. Dacht zal vast kleinigheidje zijn, maar helaas. Veel te veel druk op het koelsysteem, dus waarschijnlijk lekke koppakking of erger. Dit laatste bleek het geval, scheuren in of tussen cilinder 2 en 3, oftewel blok naar de filistijnen! Kreeg gelijk een prijs voor het inbouwen van een ander blok, 6750E en als ik de auto zo wilde inruilen zou ik er nog 6000E voor krijgen. Eerst maar eens goed over nadenken lijkt me.
Ik heb uiteraard geïnformeerd naar coulance oid, maar dat zit er volgens dealer (volvo broekhuis) niet in.
Over de auto, deze is altijd netjes onderhouden, tot 180k bij een volvo dealer, daarna bij een volvo specialist (Roelfsema Tynaarlo). In december 2019 heb ik het hele egr-gebeuren laten vervangen (2000E) en afgelopen juni distributieriem etc. (Dit interval was ineens verschoven van 240k naar 180k geloof ik, erg raar helemaal omdat ik er geen bericht van heb gekregen).
Inmiddels staat er zo’n 230.000km op de teller, maar dat lijkt mij toch absoluut geen km-stand waarbij een degelijk volvo-blok zou mogen scheuren/barsten!?
In het afgelopen jaar is het koelingssysteem dus 2x opnieuw gevuld. Nu ik dat hele verhaal over de meest recente terugroepactie lees, ivm achterblijvende lucht, bekruipt me toch het gevoel van een verband. Ik bedoel, als je op google zoekt naar gescheurde d4 volvo-blokken springen de tranen je in de ogen. Kan me niet voorstellen dat een merk als Volvo, dat pretendeert degelijk te zijn, hier niets mee wil doen... Bovendien als er zoveel van deze gevallen zijn, zou je juridisch toch ook redelijk sterk moeten staan? Er is iets niet in orde met dat blok (of de koeling), zoveel is wel duidelijk.

Ondertussen ben ik wat aan het rondstruinen naar een alternatief voor het voorstel van de dealer. Bij Motorenplaza in Hardenberg staat nog een blok met 48000 op de teller voor 1900 euro. Kijken wat het kost om em door hen te laten inbouwen. Mocht iemand nog tips hebben, ik lees het graag.

Tot zover. Wordt vervolgd.

Gr. Jelmar

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 29.11.2020 - 20:08
door V50nuV60
Balen Jelmar, ik denk zelf inderdaad dat het leeghalen koelsysteem, het weer vullen waarbij luchtbellen achterblijven 1 op 1 het probleem is van het gescheurde blok. Ik heb vaker gelezen dat het scheuren van het blok optreedt na een egr koeler vervanging. De terugroepactie zou dit moeten voorkomen..

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 22.02.2021 - 09:16
door Roel75
Helaas moet ik ook aansluiten in dit topic. Mijn auto heeft 153k gelopen en is van juli 2014. D4 motor. Het begon met een melding "koelvloeistofpeil te laag". Enorm veel druk op het reservoir/koelsysteem. Verwarming werd niet meer warm etc. Auto naar garage en daar werden de eerste "verdachten" onderzocht. Ik ben niet supertechnisch maar ze hebben de EGR eraf gehaald en gecheckt en de waterpomp. Helaas bleken deze in orde. Motor opengehaald en inderdaad in cilinder 3 naar cilinder 2 een scheur. Zie foto. Balen dus. In overleg met garage besloten om motor naar revisiebedrijf te sturen om nieuwe cilinder erin te laten zetten. Gelijk wordt dan de motor aangepakt om toekomstig olieverbruik voor te zijn (iets met zuigerveren, cilinderwanden, maar daar schiet mijn technische kennis tekort).

Net als anderen in dit topic is er vanuit producent Volvo niets te verwachten. Auto zit in zijn 7e levensjaar is het argument. Daarnaast kreeg ook ik te horen dat auto niet continue bij volvo in onderhoud is geweest (is een lease-auto geweest en deze is 2x in zijn leven bij een Bosch garage in onderhoud geweest waar conform merkbeleid onderhoud uitgevoerd is, alle andere beurten wel bij Volvo).

Overigens zeer tevreden over de dealer, goede service in termen van meedenken, helder zijn over de opties, mij op de hoogte houden tot en met het voorzien in een werkplek tijdens het analyseren van het probleem.
Scheur.jpg

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 22.02.2021 - 15:28
door BlackcurrantV70
Als advokaat van de duivel snap ik helaas Volvo wel dat er geen coulance gegeven wordt als de auto niet altijd bij een officiele dealer in onderhoud geweest is, zij hebben zo geen enkel zicht over hoe de auto onderhouden is en hoe geschoold de technieker was die het uitgevoerd heeft.

Een bordje “Volvo specialist” kan iedereen aan zijn voorgevel hangen, zonder enige aantoonbaarheid.

Net om deze reden komt er niemand buiten mijn dealer aan onze Volvo’s, het kan misschien wel duurder zijn in onderhoud maar ik heb in de 13 jaar dat ik Volvo rijd (6 types) nog nooit enige discussie gehad over coulance bij onregelmatigheden.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 24.09.2021 - 14:03
door Koenta Kinte
BlackcurrantV70 schreef: 22.02.2021 - 15:28 Als advokaat van de duivel snap ik helaas Volvo wel dat er geen coulance gegeven wordt als de auto niet altijd bij een officiele dealer in onderhoud geweest is, zij hebben zo geen enkel zicht over hoe de auto onderhouden is en hoe geschoold de technieker was die het uitgevoerd heeft.

Een bordje “Volvo specialist” kan iedereen aan zijn voorgevel hangen, zonder enige aantoonbaarheid.

Net om deze reden komt er niemand buiten mijn dealer aan onze Volvo’s, het kan misschien wel duurder zijn in onderhoud maar ik heb in de 13 jaar dat ik Volvo rijd (6 types) nog nooit enige discussie gehad over coulance bij onregelmatigheden.
Helaas ben ik ook het haasje. Ook een scheur in de cilinder. Dit heeft natuurlijk niks te maken met onderhoud. Dit is gewoon een constructie fout. Hoe had dit voorkomen kunnen worden door onderhoud.
Het vrange is dat ik nog bij de dealer ben geweest voor een recall. Koelleiding aanpassing.. Dus Volvo weet dat er iets niet goed zit met de koeling van deze blokken. Wel jammer dat je dan als particulier van zo'n auto weer even een nieuw blok nodig hebt....