De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Wow! Mooi spul hoor! Snap dat je er blij van wordt!
En dat verbruik is zeer netjes, scheelt maar heel weinig t.o.v. mijn euro5 handgeschakeld.

Moet wel wennen aan de electrische lendesteun verstelling, weet niet of ik dat een vooruitgang vindt met de rare plaatsing van de knopjes om deze te bedienen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Klopt. De elektrische lendensteunverstelling is even wennen.

Op Hemelvaartsdag heeft mijn vrouw voor het eerst de XC70 bestuurd, ze vond de wagen fijn sturen en merkte op: "De auto is nog maar 3 jaar oud maar de uitstraling van het interieur en het dashboard is klassiek." Daarom heb ik dus voor Volvo gekozen. Moderne functionaliteit in een klassiek jasje.

De buren links en rechts van ons reden al Volvo, dus nu 3 op een rij: 2x XC70 en 1x XC60. De buurman van de XC60 vertelde me dat hij normaal gesproken bij een kilometerstand van rond de 125.000 zijn auto's altijd weer weg doet maar dat deze zo goed bevalt dat hij heeft besloten er mee door te rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef: De buurman van de XC60 vertelde me dat hij normaal gesproken bij een kilometerstand van rond de 125.000 zijn auto's altijd weer weg doet maar dat deze zo goed bevalt dat hij heeft besloten er mee door te rijden.
Lekker dan, dat zijn normaliter het soort mensen waar wij liefhebbers het van moeten hebben... :P
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Had ik al gezegd dat een van de gaafste zaken aan de auto toch wel het schuifdak is? Wat een bak licht komt via dat glas naar binnen, heerlijk gewoon. Als het niet regent en de temperatuur is boven de 15 graden, dan gaat-ie open, meestal op de kiep-stand. Helemaal open is plezierig tot ca. 80 km/h, daarna wordt het lawaai hinderlijk. Dat komt door het gaas van de winddeflector. Bij de 190D is dat anders en kun je rustig tot boven de 100 km/u met het dak open rijden. Maar die gaat met pensioen en dat betekent dat hij weer terug wordt gebracht tot (bijna) nieuwstaat en als oldtimer bij de familie mag blijven. Afgelopen zaterdag heb ik een binnenpaneel van het portier linksachter vervangen voor een nieuwe (oude voorraad) die via ebay uit Griekenland kwam. Het wisselen lijkt eenvoudiger dan het is.


En heb ik een afspraak gemaakt met de spuiter die in september pas tijd heeft om de 190D bij te spuiten. Deze spuiter levert klasse werk voor een redelijke prijs en dat raakt zo langzamerhand bekend. Maar ik heb geen haast want de XC70 doet het uitstekend.

Onlangs gingen we met het gezin weer op weg. Andrea Bocelli via de stereo (wat een goed geluid, en dat zonder Harman Kardon), schuifdak open en heerlijk cruisen door het landschap. Omdat ik wilde weten hoe goed de auto was, heb ik speciaal een route door een natuurgebied met klinkerweg genomen. Wat vangt de XC70 de oneffenheden toch goed op, de wagen zweeft als het ware. Mijn dochter vind dat ook, en terwijl we door het natuurgebied rijden, zegt ze: “Wat rijdt het toch lekker, ik heb nu het gevoel op vakantie te zijn in Duitsland of Frankrijk”. Het gebrom van de 5 cilinder in combinatie met het comfortabele zweven zorgt er voor dat elk gezinslid al een keer tijdens een rit in slaap is gevallen. Deze auto had ik moeten hebben toen de kinderen klein waren en mij ’s nachts met huilbuien uit mijn slaap hielden. Dan was ik s’ nachts een blokje gaan rijden en waren ze in een mum van tijd in slaap gevallen.

Over het 5 cilinder diesel geluid zei mijn vrouw: “De XC40 is toch wel stiller, die T3 motor hoorde je niet”. Ik: “Ja precies, en daarom rijden we deze”.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

DB200 schreef: ...., de roestpuntjes boven het voorraam zijn keurig ingelakt, ....
Oei, ik lees ook dat de voorruit vervangen is door een immitatie. Heb weleens gelezen dat roestpuntjes van binnenuit kunnen ontstaan als een ruit niet goed geplaatst is? Wellicht goed om dit eens te (laten) checken. Normaal verwacht je hier zeker geen roest bij een auto van 3 jaar oud en maar 60 dkm. Als de roestplekjes nu gewoon aangestipt zijn denk ik dat deze razendsnel weer terug zullen zijn. Als je dan vanplan bent om 10 jaar met de auto te rijden zou het jammer zijn als de dakrand veel eerder doorgerot zou zijn.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Roestpunten boven het raam komt helaas wel vaker voor bij de laatste variant XC/V70.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Jelmer de Jong schreef: Roestpunten boven het raam komt helaas wel vaker voor bij de laatste variant XC/V70.
Toch niet bij een auto van 3 jaar oud ;-) Dan moet er denk ik toch echt wat mis zijn en anders terug naar de dealer ermee!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

T.a.v. roestpunten boven het raam, zie bijgaand forumtopic: viewtopic.php?t=79134

Dit heeft niets te maken met plaatsen van het raam maar alles met steenslag (wat ontstaat door een ontwerpfout nl. onderbreking van de luchtstroming). En moderne auto's roesten stukken sneller dan de auto's van voor 2008. Wil je per se roestvrij op de lange termijn, koop dan niet een moderne auto.

Mijn XC70 moet nodig op roest worden aangepakt op het subframe aan de voorzijde. Dat heb ik al op veel meer XC70's gezien. Ga ik na de vakantie doen met RX5 en RX10 van Caprotech.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vanochtend eerst getankt en alles genuld, het gemiddeld verbruik was 1:15,1. Vanwege de verkeersdrukte vervolgens zo een beetje met de verkeerstroom meegezwommen, dus niet boven de 100 km/h. Eenmaal op het werk gaf de boordcomputer 5,6 liter aan (1:17,9). Ik heb dus een eco-dinosauriër :D .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef: Vanochtend eerst getankt en alles genuld, het gemiddeld verbruik was 1:15,1. Vanwege de verkeersdrukte vervolgens zo een beetje met de verkeerstroom meegezwommen, dus niet boven de 100 km/h. Eenmaal op het werk gaf de boordcomputer 5,6 liter aan (1:17,9). Ik heb dus een eco-dinosauriër :D .
Die boordcomputers geloof.ik.niet, hou het altijd zelf bij in Excel, en ik kom niet zuiniger uit dan 1 op 16 /, meestal 1 op15.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik houdt het niet bij en gebruik hem gewoon waar hij voor gemaakt is.
Start/stop gaat uit in de provincie, in de stad zet ik hem soms aan.
Hij heeft een buikje Vpower gehad en daarna heeft hij in Dld even mogen sporten en het verbruik is nu 6.9/100km en dat was 7.9.
Jij doet met de awd niet onder voor een V70 D4 vea...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

diesel01 schreef: Ik houdt het niet bij en gebruik hem gewoon waar hij voor gemaakt is.
Jij doet met de awd niet onder voor een V70 D4 vea...
Dat is het verbruik met mijn huidige V70 D5 MT, ik denk niet dat ik dat ga halen met de XC70, al is die wel twee tientjes in de maand goedkoper in de verzekering... :lol:

Verder hou ik al sinds ik Volvo rij al mijn tankbeurten en m'n onderhoudskosten bij. En dat werkelijke verbruik bepaald hoe ver je komt op een tank, niet de boardcomputer
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het verbruik van de computer is ca. 0,2 - 0,3 liter minder (optimistischer) dan het werkelijke verbruik. Ook ik houd mijn autokosten in een excel bij. Goed om te lezen dat ik niet de enige op het forum ben.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef: Ook ik houd mijn autokosten in een excel bij. Goed om te lezen dat ik niet de enige op het forum ben.
Het is iets wat best past bij de typische zorgzame Volvo rijder denk ik. Misschien is de comming out gewoon nog wat onwennig...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Niet alleen Volvo rijders. Na het paardrijden bij de manege is er een vader die zijn dochter eerst afborstelt voordat ze de auto in mag en .... die rijdt in een C-klasse.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Speaking of a C class, ik heb afgelopen weel mee gereden in een spiksplinternieuwe C klasse break, een zware ontgoocheling als je uit een S90 komt !

De navigatie lijkt wel speelgoed met dikke lijnen voor de wegen en een amateuristisch cursortje dat een auto moet voorstellen....

Volvo is goed bezig !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De navigatie lijkt wel speelgoed
Als ik me niet vergis heb je twee varianten. De standaard variant wordt niet positief beoordeeld. Comand Online is de variant die wel goed is. Kost wel een paar knaken meer.
Zelf ben ik niet gecharmeerd van de I-pad geplakt op het dashboard, iets wat Audi ook heeft. Ik vind dat een interieur ingetogen en functioneel hoort te zijn. Bij Mercedes-Benz heeft men tegenwoordig de interieurs afgestemd op de Chinese consument met veel gadgets en bling-bling.

Wat ik jammer van mijn XC70 vindt, is dat je het navigatiescherm niet geheel kan uitschakelen (op zwart zetten).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef:
De navigatie lijkt wel speelgoed
Als ik me niet vergis heb je twee varianten. De standaard variant wordt niet positief beoordeeld. Comand Online is de variant die wel goed is. Kost wel een paar knaken meer.
Zelf ben ik niet gecharmeerd van de I-pad geplakt op het dashboard, iets wat Audi ook heeft. Ik vind dat een interieur ingetogen en functioneel hoort te zijn. Bij Mercedes-Benz heeft men tegenwoordig de interieurs afgestemd op de Chinese consument met veel gadgets en bling-bling.

Wat ik jammer van mijn XC70 vindt, is dat je het navigatiescherm niet geheel kan uitschakelen (op zwart zetten).
Volgens mij kun je dat wel doen hoor, door de power knop langer ingedrukt te houden. Althans in mijn vorige V70 werkte het wel zo.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan heb je ook geen muziek meer.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@Quota: Vanmiddag heb ik het even geprobeerd en het werkt, ik krijg het beeldscherm op zwart door de uitknop wat langer vast te houden. Bedankt voor de tip.
@Jelmer: muziek heb ik bijna nooit aanstaan, en heel af en toe een podcast van BNR met oordopjes via de Iphone. Ik luister liever naar het gebrom van de 5 cilinder en de vogeltjes buiten (als ik het schuifdak open heb).

Ik heb ondertussen een extra setje sleutels gekocht voor de afneembare trekhaak. Er zat er maar ééntje bij aflevering van de auto, de ander was zoek geraakt. De originele Volvo trekhaak is gewoon een Thule (staat er op) en Thule is Brink. Bij Brink navraag gedaan of het sleuteltje nog te verkrijgen was. Nadat ik het slotnummer (cijfer - letter - cijfer - cijfer) had doorgegeven, kreeg ik van Brink het onderdeelnummer retour. Op dit nummer bestelling geplaatst bij Brezan en een dag later kon ik de set sleutels ophalen. Even gecontroleerd en het past. Totale kosten: 7,25 euro incl. BTW.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”