Vraagjes omtrend dit verhaal....
Komt dit veel voor...want het is geen kattepis waar we het over hebben..
Komt dit alleen maar voor bij de sterkere uitvoeringen...of komt dit bij alle uitvoeringen voor...is dit puur km gerelateerd....of komt het ook voor bij weinig km's...
Ik vind het niet echt degelijk klinken als ik eerlijk moet zijn...staat een beetje haaks op het idee wat ik van volvo heb...
Of valt dit allemaal reuze mee.... :?
Oorzaak versleten koppeling + vast vliegwiel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volgens de ANWB man is het zeker niet iets wat veel vaker voorkomt. Ik had al een tijdje problemen met de koppeling, dus wat er nu precies stuk is gegaan is nog niet bekend. Ik denk dat het exemplarisch is geweest, want dat een koppeling ineens zo de geest geeft komt volgens mij niet vaak voor, en zeker niet bij Volvo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 05.02.2006 - 09:52
Ik had 2 weken geleden een kapotte koppeling, mijn koppelingspedaal deed niks meer en de S60 (140Pk, 2001, 190000) kon dus niet meer verder. Er bleek een plas olie onder te liggen, dus de (telefonische) conclusie van de dealer was een lek druklager. Deze moest vervangen worden.
Bij controle bleek ook nog dat een krukaskeerring lekte en daardoor de koppelingsplaten vervuild waren. Geadviseerd werd om deze met drukgroep dan ook maar gelijk te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Al met al een geintje van 1000 Euro (Ja, bij Svala want die konden het diezelfde dag nog maken). Mijn Volvo specialist (niet dealer) verelde me dat hij er dit jaar al een paar had gehad (V70 en S60) met vergelijkbare km-standen. Koppelingsproblemen in het algemeen schijnen dus toch niet zo zeldzaam te zijn...
Bij controle bleek ook nog dat een krukaskeerring lekte en daardoor de koppelingsplaten vervuild waren. Geadviseerd werd om deze met drukgroep dan ook maar gelijk te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Al met al een geintje van 1000 Euro (Ja, bij Svala want die konden het diezelfde dag nog maken). Mijn Volvo specialist (niet dealer) verelde me dat hij er dit jaar al een paar had gehad (V70 en S60) met vergelijkbare km-standen. Koppelingsproblemen in het algemeen schijnen dus toch niet zo zeldzaam te zijn...
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
ALEXV70: Dit zijn de foto's van mijn kapotte vliegwiel en koppelingsplaten. De mijne zijn ook rond de twee ton gesneuveld. Ik denk toch dat het komt omdat die D5 zo lomp veel gewicht kan meesleuren. Sommige mensen hangen er dan ook onzinnig veel gewicht achter. Tja, en dan gaat het wel kapot op een mooie dag.








Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hans,
De foto's zijn alleen maar als thumbnail te bekijken. Heb je ze ook in het groot?
De foto's zijn alleen maar als thumbnail te bekijken. Heb je ze ook in het groot?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Nee, jammer genoeg niet meer. Ik heb ze overgenomen uit mijn vliegwiel ellende topic. Ze zijn uit mijn pc verdwenen samen met de verkoop van de V70.
Kan me herrineren dat de garagehouder kon laten zien waar de slijtage zat, en dat ik dacht....waar dan. Maar goed, bij mij reed het nog soepel maar met bijgeluiden.
Kan me herrineren dat de garagehouder kon laten zien waar de slijtage zat, en dat ik dacht....waar dan. Maar goed, bij mij reed het nog soepel maar met bijgeluiden.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 16:49
- Locatie: Heiloo
Krijg nu de kans mijn theorie van de hangende koppelingscilinder als oorzaak van de versleten kopeling te onderzoeken.
Laatst last gekregen van een krakende koppelingscilinder (zit aan koppelingspedaal). Via forum begrepen dat als smeren niet meer helpt, je deze beter kan vervangen. Heeft trouwens nog maar 120.000 gelopen.
Ben van plan de koppelingscilinder eens open te snijden om te zien of deze vervuild is en sporen van slijtage door vuil vertoond.
Laatst last gekregen van een krakende koppelingscilinder (zit aan koppelingspedaal). Via forum begrepen dat als smeren niet meer helpt, je deze beter kan vervangen. Heeft trouwens nog maar 120.000 gelopen.
Ben van plan de koppelingscilinder eens open te snijden om te zien of deze vervuild is en sporen van slijtage door vuil vertoond.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik heb onlangs mijn koppeling vern. bij 230000 km en gelijk alles meegenomen dwz.
Koppelingsplaat + drukgroep 190 euro
Vliegwiel 672 euro maar ik had deze ook voor 570 kunnen krijgen maar niet zo snel vandaar.
Druklager 88 euro deze kun je het beste bij de dealer halen is goedkoper
En ik ben er een dag mee bezig geweest.
Het druklager was echt op, evenals het vliegwiel de veer van het nieuwe vliegwiel was veel stugger echter zit er een dode slag in van ong. 5 mm gemeten langs de omtrek dit hoort zo
Hij schakeld nu echt goed en het trillen/ klapperen (bij flink optrekken) is ook weg
Koppelingsplaat + drukgroep 190 euro
Vliegwiel 672 euro maar ik had deze ook voor 570 kunnen krijgen maar niet zo snel vandaar.
Druklager 88 euro deze kun je het beste bij de dealer halen is goedkoper
En ik ben er een dag mee bezig geweest.
Het druklager was echt op, evenals het vliegwiel de veer van het nieuwe vliegwiel was veel stugger echter zit er een dode slag in van ong. 5 mm gemeten langs de omtrek dit hoort zo
Hij schakeld nu echt goed en het trillen/ klapperen (bij flink optrekken) is ook weg
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Trouwens die hiervoor genoemde vliegwiel problemen zijn niet alleen voorbehouden aan volvo, andere merken als vw, audi, bmw, toyota en ieder ander merk die 2 massa vliegwielen monteren komen een keer aan de beurt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt als een zwerende vinger.Johan s60 schreef:Trouwens die hiervoor genoemde vliegwiel problemen zijn niet alleen voorbehouden aan volvo, andere merken als vw, audi, bmw, toyota en ieder ander merk die 2 massa vliegwielen monteren komen een keer aan de beurt
Sterker nog, bij mijn Golf was het vliegwiel (nog) eerder overleden dan de koppeling zelf. Laten vervangen bij ca 220.000.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 17:48
Heb bij m'n vorige S60 D5 (getuned +/-190 pk) nogal lichtzinnig omgesprongen met m'n paardjes.Gevolg,,Dual Mass.-vliegwiel en koppel plaat naar de bliksem op 110.000 Reden was bij een te laag toerental in te hoge versnelling gebruik te maken van het gas.Was overigens zeer tevreden over die wagen
Heb nu een S60 2.4 D (getuned by RICA naar 226PK-460Nm) rijd fantastisch,laat hem alleen hoger in de toeren gaan vooralleer te schakelen.
Afwachten
Heb nu een S60 2.4 D (getuned by RICA naar 226PK-460Nm) rijd fantastisch,laat hem alleen hoger in de toeren gaan vooralleer te schakelen.
Afwachten
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 12:25
- Locatie: Mûnein
Vandaag weer verwonderd over het gerattel en geklepper bij vrijloop. zodoende op dit topic uitgekomen,
Auto gaat morgen voor wat garantiezaakjes naar de garage en moet dit dus dan ook maar melden want als ik de verhalen zo lees moet dit nog maar opgelost worden voordat ik het zelf zal moeten betalen.
220K D5. (zonder trekijzer)
Auto gaat morgen voor wat garantiezaakjes naar de garage en moet dit dus dan ook maar melden want als ik de verhalen zo lees moet dit nog maar opgelost worden voordat ik het zelf zal moeten betalen.
220K D5. (zonder trekijzer)
340,360,340,360,340,850,740,850,740,360,325,850,S60, V70NN, S60
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Hmm, even een topic omhoog schoppen...
Mijn auto lijkt hetzelfde te hebben als hier beschreven. Koppeling voelt echter wel vrijwel helemaal okee aan.
Geluid begon vanochtend bij het starten van de motor. Toen ik hem liet lopen in z'n 1 (rustig wegrijden, telefoon aanzetten enzo...) toen begon het... Erg goed te horen met raam open, ook wel met raam dicht.
Het geluid ging direct weg bij het gas geven, ook bij het uitrollen was het weer weg. Het kwam in het begin vooral terug als je hem in de 1 laat uitrollen totdat de motor weer aangrijpt (zonder gas te geven). Dan ging hij weer piepen, totdat ik weer gas gaf...
Soms komt het ook onder het rijden voor (vooral bij weinig gas). Uiteraard was het geluid direct weg toen ik bij een dealer langsging (Broekhuis te Zeist, heel attent trouwens).
Herkennen jullie dit? Het geluid is echt een soort sissend piepgeluid... lijkt in de verte wel wat op een piepende v-snaar, maar het is toch anders en de toon is constanter (het begint en houdt ook rond dezelfde toonhoogte op).
Het geluid komt van rechts achter de motor. Volgens Broekhuis zat daar de versnellingsbak ongeveer. (te) veel gas geven bij laag toerental maak ik me ook wel eens schuldig aan trouwens
De auto rijdt verder perfect, koppeling slipt totaal niet en lijkt redelijk normaal aan te grijpen (wel soms een 'klikje' voordat je hem bijv. in de 3 zet, alsof je 2 3'en hebt: eentje dichterbij en eentje een paar millimeter verder weg.
Hoop dat het niet een al te dure zaak wordt
Mijn auto lijkt hetzelfde te hebben als hier beschreven. Koppeling voelt echter wel vrijwel helemaal okee aan.
Geluid begon vanochtend bij het starten van de motor. Toen ik hem liet lopen in z'n 1 (rustig wegrijden, telefoon aanzetten enzo...) toen begon het... Erg goed te horen met raam open, ook wel met raam dicht.
Het geluid ging direct weg bij het gas geven, ook bij het uitrollen was het weer weg. Het kwam in het begin vooral terug als je hem in de 1 laat uitrollen totdat de motor weer aangrijpt (zonder gas te geven). Dan ging hij weer piepen, totdat ik weer gas gaf...
Soms komt het ook onder het rijden voor (vooral bij weinig gas). Uiteraard was het geluid direct weg toen ik bij een dealer langsging (Broekhuis te Zeist, heel attent trouwens).
Herkennen jullie dit? Het geluid is echt een soort sissend piepgeluid... lijkt in de verte wel wat op een piepende v-snaar, maar het is toch anders en de toon is constanter (het begint en houdt ook rond dezelfde toonhoogte op).
Het geluid komt van rechts achter de motor. Volgens Broekhuis zat daar de versnellingsbak ongeveer. (te) veel gas geven bij laag toerental maak ik me ook wel eens schuldig aan trouwens

De auto rijdt verder perfect, koppeling slipt totaal niet en lijkt redelijk normaal aan te grijpen (wel soms een 'klikje' voordat je hem bijv. in de 3 zet, alsof je 2 3'en hebt: eentje dichterbij en eentje een paar millimeter verder weg.
Hoop dat het niet een al te dure zaak wordt

S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Koppeling met vliegwiel is ongeveer 1900 euri...Ik heb al moeten bloeden.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Ja, maar lijken de symptomen erop dat dat het inderdaad is?Beers! schreef:Koppeling met vliegwiel is ongeveer 1900 euri...Ik heb al moeten bloeden.

Vrijdag de 19e gaat hij naar de dealer...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb met mijn lesauto (VW Golf TDI) PRECIES het zelfde gehad. Geluid als een slippende V-snaar bij het wegrijden, vooral bij vochtig weer en aan het begin van de rit. Koppeling + vliegwiel vervangen en het geluid is NOOIT MEER terug gekomen. Kost inderdaad wel wat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Hm, naja, hopelijk is het wat anders ofzo toch...
Maar een oorzaak kan dus liggen in bijv. in een te hoge versnelling rijden? Want daar maak ik me wel eens schuldig aan...
Maar een oorzaak kan dus liggen in bijv. in een te hoge versnelling rijden? Want daar maak ik me wel eens schuldig aan...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32
Hmm, nieuwe symptomen:
- het gebeurt alleen als de koppeling helemaal op is gekomen (ook in z'n vrij)
- de koppeling voelde, alléén helemaal in het begin, een beetje plakkerig aan... alsof hij een héél klein beetje bleef vasthangen... ook intrappen voelde alsof je een stok in een bak met hele kleine knikkertjes duwt
Gaat dus een duur grapje worden vrees ik...
- het gebeurt alleen als de koppeling helemaal op is gekomen (ook in z'n vrij)
- de koppeling voelde, alléén helemaal in het begin, een beetje plakkerig aan... alsof hij een héél klein beetje bleef vasthangen... ook intrappen voelde alsof je een stok in een bak met hele kleine knikkertjes duwt
Gaat dus een duur grapje worden vrees ik...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
