Oorzaak versleten koppeling + vast vliegwiel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Vraagjes omtrend dit verhaal....

Komt dit veel voor...want het is geen kattepis waar we het over hebben..
Komt dit alleen maar voor bij de sterkere uitvoeringen...of komt dit bij alle uitvoeringen voor...is dit puur km gerelateerd....of komt het ook voor bij weinig km's...

Ik vind het niet echt degelijk klinken als ik eerlijk moet zijn...staat een beetje haaks op het idee wat ik van volvo heb...

Of valt dit allemaal reuze mee.... :?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens de ANWB man is het zeker niet iets wat veel vaker voorkomt. Ik had al een tijdje problemen met de koppeling, dus wat er nu precies stuk is gegaan is nog niet bekend. Ik denk dat het exemplarisch is geweest, want dat een koppeling ineens zo de geest geeft komt volgens mij niet vaak voor, en zeker niet bij Volvo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Wingman
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 05.02.2006 - 09:52

Ik had 2 weken geleden een kapotte koppeling, mijn koppelingspedaal deed niks meer en de S60 (140Pk, 2001, 190000) kon dus niet meer verder. Er bleek een plas olie onder te liggen, dus de (telefonische) conclusie van de dealer was een lek druklager. Deze moest vervangen worden.

Bij controle bleek ook nog dat een krukaskeerring lekte en daardoor de koppelingsplaten vervuild waren. Geadviseerd werd om deze met drukgroep dan ook maar gelijk te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Al met al een geintje van 1000 Euro (Ja, bij Svala want die konden het diezelfde dag nog maken). Mijn Volvo specialist (niet dealer) verelde me dat hij er dit jaar al een paar had gehad (V70 en S60) met vergelijkbare km-standen. Koppelingsproblemen in het algemeen schijnen dus toch niet zo zeldzaam te zijn...
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

ALEXV70: Dit zijn de foto's van mijn kapotte vliegwiel en koppelingsplaten. De mijne zijn ook rond de twee ton gesneuveld. Ik denk toch dat het komt omdat die D5 zo lomp veel gewicht kan meesleuren. Sommige mensen hangen er dan ook onzinnig veel gewicht achter. Tja, en dan gaat het wel kapot op een mooie dag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hans,

De foto's zijn alleen maar als thumbnail te bekijken. Heb je ze ook in het groot?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Nee, jammer genoeg niet meer. Ik heb ze overgenomen uit mijn vliegwiel ellende topic. Ze zijn uit mijn pc verdwenen samen met de verkoop van de V70.
Kan me herrineren dat de garagehouder kon laten zien waar de slijtage zat, en dat ik dacht....waar dan. Maar goed, bij mij reed het nog soepel maar met bijgeluiden.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
roedco
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.10.2006 - 16:49
Locatie: Heiloo

Krijg nu de kans mijn theorie van de hangende koppelingscilinder als oorzaak van de versleten kopeling te onderzoeken.
Laatst last gekregen van een krakende koppelingscilinder (zit aan koppelingspedaal). Via forum begrepen dat als smeren niet meer helpt, je deze beter kan vervangen. Heeft trouwens nog maar 120.000 gelopen.
Ben van plan de koppelingscilinder eens open te snijden om te zien of deze vervuild is en sporen van slijtage door vuil vertoond.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb onlangs mijn koppeling vern. bij 230000 km en gelijk alles meegenomen dwz.

Koppelingsplaat + drukgroep 190 euro
Vliegwiel 672 euro maar ik had deze ook voor 570 kunnen krijgen maar niet zo snel vandaar.
Druklager 88 euro deze kun je het beste bij de dealer halen is goedkoper

En ik ben er een dag mee bezig geweest.

Het druklager was echt op, evenals het vliegwiel de veer van het nieuwe vliegwiel was veel stugger echter zit er een dode slag in van ong. 5 mm gemeten langs de omtrek dit hoort zo

Hij schakeld nu echt goed en het trillen/ klapperen (bij flink optrekken) is ook weg
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Trouwens die hiervoor genoemde vliegwiel problemen zijn niet alleen voorbehouden aan volvo, andere merken als vw, audi, bmw, toyota en ieder ander merk die 2 massa vliegwielen monteren komen een keer aan de beurt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Johan s60 schreef:Trouwens die hiervoor genoemde vliegwiel problemen zijn niet alleen voorbehouden aan volvo, andere merken als vw, audi, bmw, toyota en ieder ander merk die 2 massa vliegwielen monteren komen een keer aan de beurt
Klopt als een zwerende vinger.

Sterker nog, bij mijn Golf was het vliegwiel (nog) eerder overleden dan de koppeling zelf. Laten vervangen bij ca 220.000.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

En dan vraag je je af waarom merken ze toch monteren?!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Voor comfort of om monteurs bezig te houden
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
VOLVO 226
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.09.2007 - 17:48

Heb bij m'n vorige S60 D5 (getuned +/-190 pk) nogal lichtzinnig omgesprongen met m'n paardjes.Gevolg,,Dual Mass.-vliegwiel en koppel plaat naar de bliksem op 110.000 Reden was bij een te laag toerental in te hoge versnelling gebruik te maken van het gas.Was overigens zeer tevreden over die wagen
Heb nu een S60 2.4 D (getuned by RICA naar 226PK-460Nm) rijd fantastisch,laat hem alleen hoger in de toeren gaan vooralleer te schakelen.
Afwachten
Italia
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 13.02.2006 - 12:25
Locatie: Mûnein

Vandaag weer verwonderd over het gerattel en geklepper bij vrijloop. zodoende op dit topic uitgekomen,

Auto gaat morgen voor wat garantiezaakjes naar de garage en moet dit dus dan ook maar melden want als ik de verhalen zo lees moet dit nog maar opgelost worden voordat ik het zelf zal moeten betalen.

220K D5. (zonder trekijzer)
340,360,340,360,340,850,740,850,740,360,325,850,S60, V70NN, S60
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Hmm, even een topic omhoog schoppen...

Mijn auto lijkt hetzelfde te hebben als hier beschreven. Koppeling voelt echter wel vrijwel helemaal okee aan.

Geluid begon vanochtend bij het starten van de motor. Toen ik hem liet lopen in z'n 1 (rustig wegrijden, telefoon aanzetten enzo...) toen begon het... Erg goed te horen met raam open, ook wel met raam dicht.

Het geluid ging direct weg bij het gas geven, ook bij het uitrollen was het weer weg. Het kwam in het begin vooral terug als je hem in de 1 laat uitrollen totdat de motor weer aangrijpt (zonder gas te geven). Dan ging hij weer piepen, totdat ik weer gas gaf...

Soms komt het ook onder het rijden voor (vooral bij weinig gas). Uiteraard was het geluid direct weg toen ik bij een dealer langsging (Broekhuis te Zeist, heel attent trouwens).

Herkennen jullie dit? Het geluid is echt een soort sissend piepgeluid... lijkt in de verte wel wat op een piepende v-snaar, maar het is toch anders en de toon is constanter (het begint en houdt ook rond dezelfde toonhoogte op).

Het geluid komt van rechts achter de motor. Volgens Broekhuis zat daar de versnellingsbak ongeveer. (te) veel gas geven bij laag toerental maak ik me ook wel eens schuldig aan trouwens :/

De auto rijdt verder perfect, koppeling slipt totaal niet en lijkt redelijk normaal aan te grijpen (wel soms een 'klikje' voordat je hem bijv. in de 3 zet, alsof je 2 3'en hebt: eentje dichterbij en eentje een paar millimeter verder weg.

Hoop dat het niet een al te dure zaak wordt :/
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Koppeling met vliegwiel is ongeveer 1900 euri...Ik heb al moeten bloeden.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Beers! schreef:Koppeling met vliegwiel is ongeveer 1900 euri...Ik heb al moeten bloeden.
Ja, maar lijken de symptomen erop dat dat het inderdaad is? :/

Vrijdag de 19e gaat hij naar de dealer...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb met mijn lesauto (VW Golf TDI) PRECIES het zelfde gehad. Geluid als een slippende V-snaar bij het wegrijden, vooral bij vochtig weer en aan het begin van de rit. Koppeling + vliegwiel vervangen en het geluid is NOOIT MEER terug gekomen. Kost inderdaad wel wat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Hm, naja, hopelijk is het wat anders ofzo toch...

Maar een oorzaak kan dus liggen in bijv. in een te hoge versnelling rijden? Want daar maak ik me wel eens schuldig aan...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Hmm, nieuwe symptomen:
- het gebeurt alleen als de koppeling helemaal op is gekomen (ook in z'n vrij)
- de koppeling voelde, alléén helemaal in het begin, een beetje plakkerig aan... alsof hij een héél klein beetje bleef vasthangen... ook intrappen voelde alsof je een stok in een bak met hele kleine knikkertjes duwt

Gaat dus een duur grapje worden vrees ik...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”