mooie theorie.nordicman schreef:edraket,
Ik weet niet over welke auto je praat, maar normaal zal Lpi een +/-2 a 4 % lager aantal pks hebben in vegelijking met benzine, dit is zelfs uit te rekenen aan de hand van de energie ( BTU) die 1 liter LPG of 1 liter benzine oplevert, het Octaan getal is wel van belang voor de klopvastheid, LPI / LPG zal minder snel "pingelen" door een Ron van +/- 104
LPG Mix in zomers-spec uit 30 % C3 (Propaan) en 70 % C4 (Butaan)
LPG Mix in winter - spec is 70 % C3 en 30 % C 4
Het komt hier op neer, dat de zomerspec meer Pks zal leveren dan de winterspec.
bij mijn auto liet de praktijk bij iedere meting zien dat er op LPi meer vermogen was. (net zoals bij Ed zijn V70R)
hier kun je zien dat het verschil 10 pk winst is tegenover benzine.
en het komt zeker niet op de zomer/winter specs aan.
wél draait het om afstelling.
als je het toch over zomer/winter specs wil hebben, zal de winter lpg meer vermogen aantonen, dit door de nóg koudere inlaatlucht.