Pagina 3 van 18

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 27.03.2020 - 08:55
door DB200
jvov60 schreef: 13.03.2020 - 19:43 Het voelde en klonk als een VW busje.
Overdrijven is ook een vak.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 27.03.2020 - 19:48
door Arnold
De laadpaal op mijn werk is er klaar voor. Ook de Tesla sticker vervangen door een Volvo logo. Het is een stevige paal, 15m hoog, valt niet zomaar om. :)

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 27.03.2020 - 20:48
door DB200
Elegante oplossing!
Nou nog een overkapping aan diezelfde paal om droog te kunnen instappen :-).

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 28.03.2020 - 20:14
door Bart
Top!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 29.03.2020 - 12:22
door Flying Jeroen
@ Arnold, ik had een foto geplaatst bij een ander sub forum, die over Volvo PHEV.
Zie: viewtopic.php?f=127&t=83607

Inmiddels bijna 8000 km mee gereden.
Gemiddeld brandstofverbruik 6,4 l/100 km. Verbruik inclusief stroom wordt nauwkeurig bijgehouden middels Spritmonitor.
zie: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1072604.html

in dat overzicht zit echter anderhalve (een maal op transport terug na een aanrijding) rit naar Oostenrijk heen en weer bij waar het verbruik zeer nadelig wordt beïnvloed.
Dito voor 230 km met de caravan er achter.
Buiten familie trips en vakanties rijdt mijn vrouw er voornamelijk mee, lokaal verkeer. Vrijwel alles elektrisch.

Voor de pret nog wat foto’s
2C12089A-E102-48D5-B103-10811040D791.png
5839450B-4DAF-462C-B9B3-B76872202EC2.jpeg
E2FCC107-1434-44CF-A433-349D03044BA3.jpeg

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 29.03.2020 - 12:33
door Flying Jeroen
Conclusie: de T8 is een tweeslachtige auto.
Super voordelig kwa verbruik mits juist gebruikt en met een gedisciplineerde rechter voet.
Ondertussen is het gewoon een zweer zware SUV met heel veel power. Ga je dat gebruiken is de auto verre van zuinig. Ik wist het van te voren en het valt mij niet tegen. Een tweeslachtige auto dus.

Een vriend van me heeft een XC90 T8, hij let niet op verbruik en geeft gas waar mogelijk. Wel staat zijn auto elke nacht aan de stekker. Hij verbruikt in NL ongeveer 9,8l/100 km. Zwaarbeladen op wintersport met dakkoffer en fietsen drager is het 13,7 l/100 km. Alles volgens zijn boordcomputer dan.
In mijn ogen is zelfs dat weinig verrassend. Rij eens met een niet hybride X5 of Cayenne met 350+ pk en die zullen nog minder zuinig zijn.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 29.03.2020 - 12:45
door Flying Jeroen
Paul schreef: 27.03.2020 - 08:24 Ja dat kleine bereik heb ik ook met mijn V90 T4 met de kleine tank, maar haal ik hier in Nederland max 400km haal ik naar Oostenrijk gewoon 600km.
Ik heb ook zo’n V90 gehad (V90 T4, Inscription, vrijwel full option, Polestar tuning, 19”)
Op lange afstand ongeveer 8l/100 km, echter bij veel korte ritjes was 10l/100 km al moeilijk.
Zoals ik jouw reactie lees rij je in nl veel korte ritjes (400 km op een 55l tank) en zou je in mijn optiek dus ook veel voordeel halen uit een PHEV.

Wij zijn onze auto’s anders gaan gebruiken. Mijn woon werk verkeer 125 km vice versa (1x/week) doe ik nu in de Mini Cooper waar voorheen mijn vrouw in reed. Verbruik is ongeveer 5,9l/100km me aan de snelheid houdend. Met de nieuwe limiet van 100 km/h overdag wordt dat nog beter denk ik. Bij 105 km/h < 5.0l/100km.
Als gezinsauto hebben we de Xc60 waar hoofdzakelijk mijn vrouw in rijdt, meestal korte ritjes, volledig elektrisch.
Afhankelijk van het vakantiegedrag rijden beide auto’s nu 11.000 km (Mini) en 16.000 km (XC60) per jaar.
Voorheen was dat rond de 7.000 (Mini) en 20.000 (V90). Beide auto’s rijden nu ook nog eens veel zuiniger.
De Mini op korte afstand deed ongeveer 8,3l/100 km. Op alleen korte afstand zitten we met de XC60 rond de 4,0l/100 km. Bij lange afstand gaat dat verbruik rap omhoog.
Soms tanken we 900 km en dan is ie meestal nog lang niet leeg. De huidige tank benzine betreft alleen maar lokaal verkeer. De boordcomputer geeft nu 2,5l/100 km aan na 335 km op deze tank.
Natuurlijk moet je je elektriciteitsverbruik ook meenemen. Ik doe dat dan ook.
Dat is niet zo voordelig als bijv een M3 van Tesla, maar bij elkaar veel voordeliger dan de V90 op benzine.
Elektriciteit is simpelweg heel goedkoop, en elektrisch rijden is gewoon heel prettig.
Daarbij betaal ik nu met de zware XC60 toch €35 minder MRB dan voorheen. Wel is verzekering €15 duurder.
Vol elektrisch is voor mij (nog) geen optie omdat ik in het zomerseizoen met een caravan op vakantie wil.
De grootste kostenpost afschrijving is even afwachten, maar ik zie nu dat de PHEV’s goed hun waarde houden, beter dan diesel of zelfs benzine. Zeker in geval van de XC modellen.
Hoe zich dat houdt als de auto 7 jaar oud is is even afwachten, net als de betrouwbaarheid en onderhoudskosten.
Het blijven natuurlijk dure auto’s maar dat is inherent aan het merk, maar niet anders bij BMW, Audi, of Mercedes om maar wat te noemen.

Resumerend, de PHEV’s van Volvo kunnen heel zuinig ingezet worden, maar tegelijkertijd ook met veel power heel dorstig zijn. Hebben vooral veel zin als je veel korte afstanden rijdt en makkelijk kunt laden.
Laden doen we overigens thuis voor de deur. Parkeren bij ons betekent stekker er in en laadkast activeren.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 07.05.2020 - 06:31
door Arnold
Intussen de Exterieur Styling Kit besteld. Deze wordt volgende week gemonteerd. Omdat ik het geheel op een zwarte auto te opvallend vind laat ik het middendeel zowel voor als achter in Carbonlook wrappen. De uitlaten laat ik in Rvs-look.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 08.05.2020 - 19:30
door RoaldH
Arnold schreef: 07.05.2020 - 06:31 Intussen de Exterieur Styling Kit besteld. Deze wordt volgende week gemonteerd. Omdat ik het geheel op een zwarte auto te opvallend vind laat ik het middendeel zowel voor als achter in Carbonlook wrappen. De uitlaten laat ik in Rvs-look.
ben benieuwd Arnold.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 08.05.2020 - 21:39
door DB200
Flying Jeroen schreef: 29.03.2020 - 12:45 Resumerend, de PHEV’s van Volvo kunnen heel zuinig ingezet worden, maar tegelijkertijd ook met veel power heel dorstig zijn. Hebben vooral veel zin als je veel korte afstanden rijdt en makkelijk kunt laden.
Bedankt voor dit eerlijke advies. In mijn geval blijft het dan gewoon dieselen.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 09.05.2020 - 19:09
door Arnold
Even een wasbeurtje en weer fris in de garage.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 10.05.2020 - 14:34
door DB200
Mooi hoor. Niet alleen een luxe auto, ook een luxe garage met gevlinderde vloer zo te zien.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 10.05.2020 - 16:44
door diesel01
Mooi voor elkaar hoor Arnold!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 10.05.2020 - 20:28
door Arnold
@DB200Inderdaad een gevlinderde vloer, mooi glad en stofvrij.

Dank je voor het compliment, Tom!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 13.05.2020 - 17:06
door Arnold
De Styling Kit is gemonteerd, de RVS delen in het midden zwart laten wrappen. Het relief blijft zichtbaar en zo blijft de elegante uitstraling behouden.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 13.05.2020 - 18:24
door Gouwe
Strak kontje zo!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 14.05.2020 - 09:49
door Bart
Mooi!!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 14.05.2020 - 09:52
door diesel01
Netjes heur!

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 14.05.2020 - 15:30
door lint
Dat staat prima op de XC.

Van V90CC D5 naar XC60 T8

Geplaatst: 16.05.2020 - 10:12
door RoaldH
De dubbele uitlaatpijpen zien er mooi uit.