Paul schreef: ↑27.03.2020 - 08:24
Ja dat kleine bereik heb ik ook met mijn V90 T4 met de kleine tank, maar haal ik hier in Nederland max 400km haal ik naar Oostenrijk gewoon 600km.
Ik heb ook zo’n V90 gehad (V90 T4, Inscription, vrijwel full option, Polestar tuning, 19”)
Op lange afstand ongeveer 8l/100 km, echter bij veel korte ritjes was 10l/100 km al moeilijk.
Zoals ik jouw reactie lees rij je in nl veel korte ritjes (400 km op een 55l tank) en zou je in mijn optiek dus ook veel voordeel halen uit een PHEV.
Wij zijn onze auto’s anders gaan gebruiken. Mijn woon werk verkeer 125 km vice versa (1x/week) doe ik nu in de Mini Cooper waar voorheen mijn vrouw in reed. Verbruik is ongeveer 5,9l/100km me aan de snelheid houdend. Met de nieuwe limiet van 100 km/h overdag wordt dat nog beter denk ik. Bij 105 km/h < 5.0l/100km.
Als gezinsauto hebben we de Xc60 waar hoofdzakelijk mijn vrouw in rijdt, meestal korte ritjes, volledig elektrisch.
Afhankelijk van het vakantiegedrag rijden beide auto’s nu 11.000 km (Mini) en 16.000 km (XC60) per jaar.
Voorheen was dat rond de 7.000 (Mini) en 20.000 (V90). Beide auto’s rijden nu ook nog eens veel zuiniger.
De Mini op korte afstand deed ongeveer 8,3l/100 km. Op alleen korte afstand zitten we met de XC60 rond de 4,0l/100 km. Bij lange afstand gaat dat verbruik rap omhoog.
Soms tanken we 900 km en dan is ie meestal nog lang niet leeg. De huidige tank benzine betreft alleen maar lokaal verkeer. De boordcomputer geeft nu 2,5l/100 km aan na 335 km op deze tank.
Natuurlijk moet je je elektriciteitsverbruik ook meenemen. Ik doe dat dan ook.
Dat is niet zo voordelig als bijv een M3 van Tesla, maar bij elkaar veel voordeliger dan de V90 op benzine.
Elektriciteit is simpelweg heel goedkoop, en elektrisch rijden is gewoon heel prettig.
Daarbij betaal ik nu met de zware XC60 toch €35 minder MRB dan voorheen. Wel is verzekering €15 duurder.
Vol elektrisch is voor mij (nog) geen optie omdat ik in het zomerseizoen met een caravan op vakantie wil.
De grootste kostenpost afschrijving is even afwachten, maar ik zie nu dat de PHEV’s goed hun waarde houden, beter dan diesel of zelfs benzine. Zeker in geval van de XC modellen.
Hoe zich dat houdt als de auto 7 jaar oud is is even afwachten, net als de betrouwbaarheid en onderhoudskosten.
Het blijven natuurlijk dure auto’s maar dat is inherent aan het merk, maar niet anders bij BMW, Audi, of Mercedes om maar wat te noemen.
Resumerend, de PHEV’s van Volvo kunnen heel zuinig ingezet worden, maar tegelijkertijd ook met veel power heel dorstig zijn. Hebben vooral veel zin als je veel korte afstanden rijdt en makkelijk kunt laden.
Laden doen we overigens thuis voor de deur. Parkeren bij ons betekent stekker er in en laadkast activeren.