Wij zijn niet in het bezit van een rollenbank.
We gaan bij het maken van de masterfile 1 of 2x met een specifieke motor op de rollenbank om de max waarden op te zoeken en daarna de file te optimaliseren (lineaire opbouw is tenslotte rij genot)
Daarnaast hebben wij zelf een road dyno en Gtech, Waarmee wij zelf ook masterfiles maken, echter deze apparaten kosten veel tijd.
http://www.edjewrx.nl/g-tech-vs-rollenbank.html
http://www.dynomet.dk/
Een rollenbank heb je echt nodig als je een auto hebt waar de hardware veranderd is, (andere turbo, andere injectoren etc.) dit zodat je de file daar exact op kan afstellen.
De betreffende auto is dan meteen een soort test auto, omdat dit de eerste is met de specifieke maximum waarden voor die auto geschreven.
Bij eenzelfde hardware configuratie weet je na de eerste rollenbank file wat je verwachten wat betreft bv de maximum waarden die de standaard turbo, injectoren etc kunnen leveren.
Binnen deze marges kan men het karakteristiek van de motor naar wens aanpassen.
Dit werkt natuurlijk alleen als de auto in goede technische staat is.
Met een van mijn collega's heb ik de deal dat als men een rollenbank uitdraai wil hebben dat dat voor 75,- euro per run kan indien ze via mij komen.
Men hoort dan wel een voor en na te doen voor een goed beeld van de aanpassing.