Sensus navigatie en (RTTI) verkeersinfo

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
PGV90
6th Gear member

Hebben jullie ook het wereldbolletje 🌐 links bovenin het scherm?
Goede internetverbinding.

Net terug van vakantie in Italië, helaas veel files, maar Sensus gaf steeds wel erg nauuwkeurig met oranje of rode lijnen aan of er vertraging aan kwam.
Dit kwam vaak exact overeen met wat Google maps ( op telefoon bijrijder) gaf.
Dus ik deel jullie mindere ervaringen niet.

Oh ja, de afrit nummers worden bij mij ook goed weergegeven, tussen de tellers, op hoofdscherm en ook headup display.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
jalex_h
6th Gear member

Helemaal herkenbaar.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Herkenbaar, ik rij bijna altijd met Sensus navigatie en rijd door heel Nederland en op vakantie naar Italië - Frankrijk etc. en gaat w.b.t. files - verkeersdrukte goed. Alleen bij wegafsluitingen gaat het niet goed. Daar slaat Sensus totaal de plank mis en worden voor 80-90% gemist.
Zou graag zien dat dit wordt verbeterd.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
AlbVolvo
2nd Gear member

Bluesbroeder schreef: 26.07.2023 - 09:27 Herkenbaar, ik rij bijna altijd met Sensus navigatie en rijd door heel Nederland en op vakantie naar Italië - Frankrijk etc. en gaat w.b.t. files - verkeersdrukte goed. Alleen bij wegafsluitingen gaat het niet goed. Daar slaat Sensus totaal de plank mis en worden voor 80-90% gemist.
Hier dezelfde ervaringen en dezelfde wens.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 242
Ab S
4th Gear member

AlbVolvo schreef: 26.07.2023 - 13:22
Bluesbroeder schreef: 26.07.2023 - 09:27 Herkenbaar, ik rij bijna altijd met Sensus navigatie en rijd door heel Nederland en op vakantie naar Italië - Frankrijk etc. en gaat w.b.t. files - verkeersdrukte goed. Alleen bij wegafsluitingen gaat het niet goed. Daar slaat Sensus totaal de plank mis en worden voor 80-90% gemist.
Hier dezelfde ervaringen en dezelfde wens.
Sluit ik mij bij aan (precies zelfde ervaring)..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
FLITS34
3rd Gear member

Helaas heb ik totaal andere ervaringen met de Sensus navigatie.
Het gaat goed zolang er geen files of wegafsluitingen zijn. Ik rij ongeveer 90.000 kilometer per jaar en de Sensus geeft daarbij zelden en dan ook nog meestal te laat de gewenste info.
Vandaag bijvoorbeeld geen melding van de afsluiting van de Haringvlietbrug, de file op de A1, de A29 etc.
Ik heb alle instellingen absoluut goed staan, een stabiele internetverbinding en de laatste kaartupdates. Helaas krijg ik alleen groene lijntjes en maar zelden de oranje of rode “file lijnen”! Google maps en Flitsmeister geven feilloos en altijd wel de juiste info.
Geruime tijd heb ik beide systemen gelijktijdig gebruikt om een goed en gefundeerd oordeel te kunnen geven.
Jammer dat het Sensus systeem dus blijkbaar niet in staat is om de juiste info te geven.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Hans Eilander
7th Gear member

In mijn beroepsleven, was er nauwelijks navigatie op de trucks. Daarom luisterde ik met regelmaat, via de radio, naar de actuele verkeersinfo. Dat ging prima, en kon je vroegtijdig een alternatieve route kiezen. Toch kan er dan altijd nog iets onverwachts gebeuren, waardoor je alsnog vast komt te staan. Daar helpen ook geen 3 modernere systemen aan. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Bluesbroeder
3rd Gear member

FLITS34 schreef: 01.08.2023 - 01:12 Ik heb alle instellingen absoluut goed staan, een stabiele internetverbinding en de laatste kaartupdates. Helaas krijg ik alleen groene lijntjes en maar zelden de oranje of rode “file lijnen”! Google maps en Flitsmeister geven feilloos en altijd wel de juiste info.
Vreemd ik zie dagelijks verschillende kleuren lijnen langs de wegen (groen-oranje-rood -zwart) die bijna altijd overeenkomen met een vergelijking, met Google Maps. Bij veel vertraging wordt ook een andere route voorgesteld. Flitsmeister heb ik nog niet vergeleken.
Voor mij werkt dat goed alleen zoals gezegd als er een wegafsluiting is, wordt deze bijna niet doorgegeven, waardoor je vaak voor verrassingen te staan....
Als je zoveel rijdt ben je vaak lang onderweg en zou je denken dat het systeem voldoende tijd heeft om alle info tot zich te nemen.
Ik maak wel gebruik van de ingebouwde simkaart, weet niet of dag verschil maakt met een hotspot met telefoon?
FLITS34
3rd Gear member

Natuurlijk kun je gewoon naar de “nostalgische” verkeersinformatie luisteren. Het gaat mij om het feit dat het Sensus systeem niet naar behoren funcrioneert.
Als ik al 20 minuten vast sta in een file en de Sensus navigatie geeft met een “groen lijntje” aan dat er niets aan de hand is klopt er iets niet met het systeem.
Als ik dan zelf besluit om een andere alternatieve route te nemen, blijft het systeem je maar terugsturen naar de route waar de file staat. Bloed irritant en een reden om het systeem uit te schakelen.
Je mag van zo’n duur systeem verwachten dat het naar behoren functioneert. Als andere systemen wel perfecte info geven moet Sensus dat ook kunnen.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Ab S
4th Gear member

Bluesbroeder schreef: 01.08.2023 - 11:40
FLITS34 schreef: 01.08.2023 - 01:12 Ik heb alle instellingen absoluut goed staan, een stabiele internetverbinding en de laatste kaartupdates. Helaas krijg ik alleen groene lijntjes en maar zelden de oranje of rode “file lijnen”! Google maps en Flitsmeister geven feilloos en altijd wel de juiste info.
Vreemd ik zie dagelijks verschillende kleuren lijnen langs de wegen (groen-oranje-rood -zwart) die bijna altijd overeenkomen met een vergelijking, met Google Maps. Bij veel vertraging wordt ook een andere route voorgesteld. Flitsmeister heb ik nog niet vergeleken.
Voor mij werkt dat goed alleen zoals gezegd als er een wegafsluiting is, wordt deze bijna niet doorgegeven, waardoor je vaak voor verrassingen te staan....
Als je zoveel rijdt ben je vaak lang onderweg en zou je denken dat het systeem voldoende tijd heeft om alle info tot zich te nemen.
Ik maak wel gebruik van de ingebouwde simkaart, weet niet of dag verschil maakt met een hotspot met telefoon?
..en ik maak gebruik van de hotspot van de telefoon (Android) en werkt bij mij precies zoals Bluesbroeder beschrijft.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
PGV90
6th Gear member

Blijft vreemd en vervelend voor je @FLITS34,

Beetje lastig zo op afstand om te helpen of er een defect is aan jouw systeem of ergens toch een instelling over het hoofd gezien.
Zoals je leest zijn de meesten wel tevreden en/of werkt het naar behoren.

Kan je bevestigen dat je het wereldbolletje 🌐 links boven op scherm ziet?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
AlbVolvo
2nd Gear member

FLITS34 schreef: 01.08.2023 - 01:12 Helaas heb ik totaal andere ervaringen met de Sensus navigatie.
Het gaat goed zolang er geen files of wegafsluitingen zijn. Ik rij ongeveer 90.000 kilometer per jaar en de Sensus geeft daarbij zelden en dan ook nog meestal te laat de gewenste info.
Vandaag bijvoorbeeld geen melding van de afsluiting van de Haringvlietbrug, de file op de A1, de A29 etc.
Ik heb alle instellingen absoluut goed staan, een stabiele internetverbinding en de laatste kaartupdates. Helaas krijg ik alleen groene lijntjes en maar zelden de oranje of rode “file lijnen”! Google maps en Flitsmeister geven feilloos en altijd wel de juiste info.
Geruime tijd heb ik beide systemen gelijktijdig gebruikt om een goed en gefundeerd oordeel te kunnen geven.
Jammer dat het Sensus systeem dus blijkbaar niet in staat is om de juiste info te geven.
Wij rijden regelmatig het traject Delft->Steenbergen, dus over de A29. We hebben nog nooit meegemaakt dat de geplande afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de brug over het Hellegatsplein aangegeven waren op de kaart (Sensus 2016, RTTI aangevinkt). Vandaag bv. ook niet. Is al een jaar bekend.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 242
nederbelg1
1st Gear member

hallo
inhakend op dit topic;
ik begrijp om live verkeersinfo (met kleurcodering) werkend te hebben in Sensus, je een (data) SIM kaart moet hebben in de kofferbak aansluiting.
er werd ook gesproken over alternatief via de telefoon? zonder aparte simkaart voor de auto.?
(ps er moet toch een soort simkaart standaard inziten voor de Volvo app...?)

In mijn vorige V60 zat nog de oude Sensus met fysieke knoppen. Een Bluetooth verbinding met de smartphone, en sensus verkeers info werkte (redelijk) goed.
In mijn huidige XC40 is mijn telefoon wel met een kabel in de witte usb connector geplugd, android auto werkt, apps als WAZE of google maps werken goed (ik wil geen hernieuwde discussie over wel of niet flitsers opstarten). Maar geen verkeersinfo in SENSUS, geen kleurcoderingen....
Het alternatief, de kleine android schermpjes en geen navigatie aanwijzing op het bestuurdersdisplay bevalt mij dan minder.
Om sensus data te laten halen vanuit de telefoon, moet ik dan iets meer instellen? het gemelde (aanvinken in sesnus etc) heb ik uiteraard al vanaf het begin gedaan.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Als je mobiel koppelt mat de kabel kan je connectie maken, zoals je aangeeft, met Carplay of Android auto. Maar om RTTI te ontvangen heb je internet connectie nodig wat je op twee manieren kan doen:
1) sim kaart in de auto
2) je Mobiel inschakelen als hotspot
Bij beide moet je bij navigatie - verkeer RTTI aanvinken (inschakelen)
Daarnaast je internet connectie bij volgens mij communicatie maken. 1) voor simkaart de connectie hiervoor kiezen 2) voor hotspot de hotspot kiezen.
Als je dat goed hebt staan moet het lukken. Ik sta nu niet bij mn wagen, dus weet niet geheel de instellingen, maar volgens mij kan je dat hiermee wel uitzoeken. Indien nodig geef ik details met foto's, laat maar weten.
Als je internet goed hebt staan zie je links boven ook een wereldbolletje! Succes.
bluefreefun
2nd Gear member

Dank zij dit draadje verkeersinfo werkend gekregen. Via de hotspot op mijn telefoon, auto ziet dit gewoon als wifi. Dan beslist ook RTTI aanvinken in navigatie menu anders gebeurt er niets. Afgelopen week naar Spanje gereden en perfecte verkeersinfo.
Via de wifi over bluetooth krijg ik geen verkeersinfo.
De afslagnummers krijg ik helaas niet te zien, niet tussen de klokken en ook niet op het hoofdscherm.
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
nederbelg1
1st Gear member

Bluesbroeder schreef: 02.08.2023 - 15:21 Als je mobiel koppelt mat de kabel kan je connectie maken, zoals je aangeeft, met Carplay of Android auto. Maar om RTTI te ontvangen heb je internet connectie nodig wat je op twee manieren kan doen:
1) sim kaart in de auto
2) je Mobiel inschakelen als hotspot
....
bedankt, dat werkt. Net op de rit naar huis geprobeer, idd snelwegdrukte, maar wat plotselinge wegafsluitingen binnendoor waren niet aangegeven (no surprise).
maar wel een gedoe dat je dan voor elke rit je telefoon hotspot moet aanzetten... OK soms voor lange vakantieritten, maar voor woon-werk verkeer?
dat was vroeger veel makkelijker, via bluetooth, automatische koppeling.
mees
6th Gear member
Contacteer:

bluefreefun schreef: 02.08.2023 - 15:36 Dank zij dit draadje verkeersinfo werkend gekregen. Via de hotspot op mijn telefoon, auto ziet dit gewoon als wifi. Dan beslist ook RTTI aanvinken in navigatie menu anders gebeurt er niets. Afgelopen week naar Spanje gereden en perfecte verkeersinfo.
Via de wifi over bluetooth krijg ik geen verkeersinfo.
De afslagnummers krijg ik helaas niet te zien, niet tussen de klokken en ook niet op het hoofdscherm.
Hoe is het mogelijk.
Ik heb precies hetzelfde model, jaargang, uitvoering etc.
Zonder extra sim, hotspot of hulp-slimmefoon.....
En alles werkt perfect en snel.
Inclusief afslagen nummers etc.......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
AirBoxeRT
2nd Gear member

Bij mij werkt het. Naar aanleiding van dit draadje eens geprobeerd werkend te krijgen. Via internet via Bluetooth verbinding werkt het niet. Ik moest echt een hotspot maken op mijn telefoon en de Sensus verbinding laten maken met de hotspot. De sensus geeft dan aan dat internetverbinding via Bluetooth verbroken wordt.
Daarna inderdaad RTTi inschakelen en alles werkt en redelijk snel ook. Bijgaand een plaatje.
Wel jammer dat er een hotspot nodig is, vreet accu en gebruik ik eigenlijk nooit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
FLITS34
3rd Gear member

PGV90 schreef: 01.08.2023 - 14:01 Blijft vreemd en vervelend voor je @FLITS34,

Beetje lastig zo op afstand om te helpen of er een defect is aan jouw systeem of ergens toch een instelling over het hoofd gezien.
Zoals je leest zijn de meesten wel tevreden en/of werkt het naar behoren.

Kan je bevestigen dat je het wereldbolletje 🌐 links boven op scherm ziet?

Ik zie idd wel een wereldbolletje……
FLITS34
3rd Gear member

…….en gebruik tegelijkertijd bluetooth voor Apple car play. Is dat misschien het probleem?
Plaats reactie

Terug naar “XC40”