Pagina 3 van 4
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 14:23
door Jelmer de Jong
Zoals je zelf al oppert, pedaal tegen de bodem trappen.
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 15:49
door Hans Eilander
Jelmer de Jong schreef: ↑19.02.2022 - 14:23 Zoals je zelf al oppert, pedaal tegen de bodem trappen.
Maar als je alles gewoon op een rijtje hebt, doe je dat toch nooit ?

(met uitzondering van.... een noodsituatie)
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 16:22
door Jelmer de Jong
Ik kan wel meer momenten bedenken om het te doen, maar als jij er geen behoefte aan hebt dan heb je waarschijnlijk de juiste auto gekozen.

T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 17:14
door Hans Eilander
Jelmer de Jong schreef: ↑19.02.2022 - 16:22 Ik kan wel meer momenten bedenken om het te doen, maar als jij er geen behoefte aan hebt dan heb je waarschijnlijk de juiste auto gekozen.
Helmaal goed, Jelmer......

T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 18:56
door t5power
Hans Eilander schreef: ↑19.02.2022 - 12:33
Jelmer de Jong schreef: ↑19.02.2022 - 10:38t5power schreef: ↑02.12.2020 - 10:07 Waarom is het zinloos? Omdat de koppelkromme van de T2 dan is ingekakt? Als dat niet zo is, dan heb je toch bij meer toeren (koppel x toeren) meer pks op de wielen waardoor je sneller kunt inhalen?
Inderdaad, koppelkromme zakt in elkaar doordat het softwarematig geknepen wordt. Technisch kan het blok 250NM leveren totaan 6000 toeren, maar ergens vanaf 3500 zakt het in waardoor de uitkomst van koppel x toeren vanaf 4000 toeren vlak is.
Nu kan het aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal met wat @t5power precies bedoeld, met: een T2 met automaat in de toeren jagen. De automaat bepaald namelijk zelf, hoe de toeren oplopen. Tenzij je op handmatig schakelen overgaat, of even "kick down"gebruikt, met het gaspedaal.
Zoals Jelmer al aangaf, als je volgas gaat, dan zal een automaat de toerenbegrenzer opzoeken. Overigens lijkt het erop dat ook een T2 motor met meer toeren meer vermogen maakt:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... riant=5255
Maximale vermogen bij 6000 toeren. Dus in principe zou de auto met hoge toeren de snelste stappen moeten maken.
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 19:36
door Jelmer de Jong
t5power schreef: ↑19.02.2022 - 18:56
Zoals Jelmer al aangaf, als je volgas gaat, dan zal een automaat de toerenbegrenzer opzoeken. Overigens lijkt het erop dat ook een T2 motor met meer toeren meer vermogen maakt:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... riant=5255
Maximale vermogen bij 6000 toeren. Dus in principe zou de auto met hoge toeren de snelste stappen moeten maken.
Wel naar de stippellijn kijken.

T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 19:36
door flevodirk
Over Rica gesproken, mocht je daar heen gaan om de motor van de T2 bij te werken, neem dan aub de Geartronic behandeling ook erbij! Ik heb ook beide gedaan voor mijn T4, maar ben helemaal blij met de automaat sindsdien!!
Die is veel beter bij de les, schakelt sneller op of naar beneden indien nodig, niet meer dat eco/driveE software programma (in het hoogste verzet bij 50 km/u en een brommende motor) maar een heerlijke, logisch schakelende automaat. Ongeveer zoals ik zelf zou schakelen! Roel had me omgepraat om ook de motor tune erbij te doen, maar de aanpassing van de geartronic is echt datgene wat het meeste verschil maakte voor mij. Nog elke dag geniet ik van die keuze.
Van de website:
•Optimized shiftpoints for better acceleration in part throttle
•Optimized gear shift strategy in all available drive modes
•Keep Shift maps in cold and hot mode stock
•Optimized heavy trailer shift map
•Higher Torque Limits per gear
•Faster up and downshifts
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 21:05
door Hans Eilander
t5power schreef: ↑19.02.2022 - 18:56 Zoals Jelmer al aangaf, als je vol gas gaat, dan zal een automaat de toerenbegrenzer opzoeken. Overigens lijkt het erop, dat ook een T2 motor met meer toeren meer vermogen maakt: Maximale vermogen bij 6000 toeren. Dus in principe zou de auto met hoge toeren de snelste stappen moeten maken.
Ik heb net even naar Rica gekeken. Het is voor mij nog redelijk aan te rijden naar Wateringen. En zelfs al zou ik motor en automaat laten tunen, ben je met € 1000,- altijd nog goedkoper uit, dan een zwaardere motor te nemen (T3 of T5) Maar ja, mijn Volvo is nog nooit in de buurt van 6000 t/m geweest hoor. Dan krijg je meer het F16 of Euro-fighter gevoel achter het stuur. En dat bij een max snelheid in Holland van 100 km/u?? Ik moet er nog diep over nadenken.....

(Obbe of Rica)
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 21:08
door Msuidgeest
Wacht maar tot je er een 1500 kg-caravan aanhangt ...
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 21:42
door t5power
Jelmer de Jong schreef: ↑19.02.2022 - 19:36
Wel naar de stippellijn kijken.
Verrek, ja, die is wel wat minder. Dan moet je niet boven de 5000 toeren komen. Wel apart dat het zo inkakt. Mijn vorige turbo geblazen motor was meer gevalletje tafelberg:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... variant=38
Even mijn huidige checken...
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... ariant=235, is minder vlak dan de T5.
Hans, de driveability van auto met turbo motor na tuning is echt stuk beter, ik kan het iedereen aanraden. Mijn huidige Volvo zit aan de max voor de automaat, daarbij heeft de motor geen turbo. Weinig winst te halen.
T2 motor
Geplaatst: 19.02.2022 - 22:39
door Hans Eilander
t5power schreef: ↑19.02.2022 - 21:42 Mijn vorige turbo geblazen motor was meer gevalletje tafelberg: Even mijn huidige checken..., is minder vlak dan de T5. Hans, de driveability van auto met turbo motor na tuning is echt stuk beter, ik kan het iedereen aanraden. Mijn huidige Volvo zit aan de max voor de automaat, daarbij heeft de motor geen turbo. Weinig winst te halen.
Ik heb dus wél een turbo, (geblazen?

) T2, en kan na tuning, van 129 naar 190 pk. Dus wel de moeite. Maar ik twijfel nog. Ik ben met het verbruik, en het vermogen best tevreden. En voor dat geld, heb je een setje nieuwe Michelin banden, voor de volgende, pakweg 50-60.000 km

T2 motor
Geplaatst: 29.10.2022 - 21:47
door Hans Eilander
Vraag aan @OGA244, Als ik een nieuwe Volvo XC40 wil samenstellen via de configuratie, zie ik nergens meer de keuze voor een T2 motor. Het begint gelijk met een B3 á € 50.995,-
Is de T2 uit het programma, en dus niet meer verkrijgbaar? Weet jij dat misschien?
T2 motor
Geplaatst: 29.10.2022 - 22:37
door raspaardje
Check de My2024 prijslijst idd, ook daar ontbreekt de T2.
T2 motor
Geplaatst: 29.10.2022 - 22:50
door Jelmer de Jong
Geheel in lijn met het beleid om geen verbrandingsmotoren meer te verkopen, overal zit een batterij bij.
T2 motor
Geplaatst: 29.10.2022 - 22:59
door Hans Eilander
raspaardje schreef: ↑29.10.2022 - 22:37 Check de My2024 prijslijst idd, ook daar ontbreekt de T2.
Okee, bedankt in ieder geval. ik keek er van op. Ben in ieder geval blij, dat ik er nog eentje heb.

T2 motor
Geplaatst: 30.10.2022 - 06:48
door OGA244
Hans Eilander schreef: ↑29.10.2022 - 21:47
Vraag aan @OGA244, Als ik een nieuwe Volvo XC40 wil samenstellen via de configuratie, zie ik nergens meer de keuze voor een T2 motor. Het begint gelijk met een B3 á € 50.995,-
Is de T2 uit het programma, en dus niet meer verkrijgbaar? Weet jij dat misschien?
is exit idd.
Je hebt momenteel een V60 B3 met std navigatie voor minder geld dan een Xc40 B3
T2 motor
Geplaatst: 30.10.2022 - 08:01
door OGA244
T4 en T5 zijn de volgende die exit gaan
T2 motor
Geplaatst: 30.10.2022 - 18:26
door C30BlackStone
Ik heb echt mazzel gehad met de laatste VEA T6 en 8 traps automaat. Wat een souplesse, rust en comfort. De eerstvolgende zal dan een volledig elektrisch Volvo worden. Of wellicht waterstof? Het zal nog drukker worden In de occasionmarkt van de brandstofauto ……..
T2 motor
Geplaatst: 30.06.2024 - 16:50
door Cris71
Ik zie dat dit een ouder topic is, maar toch wat vraagjes over tuning.
Is er dan een merkbaar verschil tussen Obbe tuning en Rica Tuning?
Wat gebeurd er wanneer de auto voor een beurt bij de dealer staat en een software update krijgt? Gaat de dealer niet "moeilijk" doen omdat er aan de software is gewerkt door een niet dealer? (Na de garantie periode).
T2 motor
Geplaatst: 30.06.2024 - 17:12
door OGA244
Stuk door tuning is stuk en is nooit garantie, de dealer gaat het dus ook nooit wat kosten