Pagina 3 van 4

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 19:28
door teebee
En dan is het dus nodig altijd een beperking.

City safety

Geplaatst: 20.09.2020 - 21:30
door NielsPHEV
Ik heb vanaf 2013 Volvo's met city safety, intellisafe en de diverse hulpsystemen en gebruik op eigenlijk alle hulpmiddelen ook de lane keeping aid, die velen uit zetten. Zo heel af en toe is er wel eens een valse "bijna bots waarschuwing" en/of het begin van een remingreep. Altijd is dit te verklaren door veel schaduw/zon of baanwisseling in een bocht oid. Dat dit tot een aanrijding door iemand achter de auto zou kunnen leiden is zeer onwaarschijnlijk aangezien de auto kort inhoudt maar als je gewoon gas blijft geven en sturen de auto nagenoeg meteen de bestuurder weer volgt, het zijn maar korte interrupties .

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 09:02
door danny3
Tot welke Max.snelheid kunnen de verschillende onderdelen ingrijpen ? Automatisch remmen bv . Gebeurt dit ook bij 120 km/uur ?

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 09:08
door Rob M
Ik heb ooit bij 130Km/u een ingreep gehad toen een motorrijder op de rechterbaan opeens naar links zeilde om een auto te ontwijken. Op dat moment grijpt het systeem behoorlijk in, inclusief het aantrekken van de gordel. Dat is dan niet het citu safety systeem waar hier over gesproken wordt, dat werkt tot 50Km/u als ik goed geïnformeerd ben. De eerste serie ergens rond 2012 deden dat tot 35Km/u dacht ik.

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 09:14
door Hans Eilander
danny3 schreef: 21.09.2020 - 09:02 Tot welke Max.snelheid kunnen de verschillende onderdelen ingrijpen ? Automatisch remmen bv . Gebeurt dit ook bij 120 km/uur ?
Wat @Rob M zegt, is ervaring. Je kunt zien bij een test, dat er een systeem in de XC 40 zit, dat óók plots overstekend wild detecteert. (hert of eland) Dus ook bij 120 km/u kan je plots onverwachts vol in de ankers gaan. Of ik denk aan de schaduw van een plotseling laag overvliegend sportvliegtuigje.... Dus .....zet je schrap.

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 09:38
door danny3
Hans Eilander schreef: 21.09.2020 - 09:14
danny3 schreef: 21.09.2020 - 09:02 Tot welke Max.snelheid kunnen de verschillende onderdelen ingrijpen ? Automatisch remmen bv . Gebeurt dit ook bij 120 km/uur ?
Wat @Rob M zegt, is ervaring. Je kunt zien bij een test, dat er een systeem in de XC 40 zit, dat óók plots overstekend wild detecteert. (hert of eland) Dus ook bij 120 km/u kan je plots onverwachts vol in de ankers gaan. Of ik denk aan de schaduw van een plotseling laag overvliegend sportvliegtuigje.... Dus .....zet je schrap.
Schaduw.? .. dan is dit toch een onbetrouwbaar systeem ... of was dit voor te lachen ?

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 10:00
door Hans Eilander
danny3 schreef: 21.09.2020 - 09:38
Hans Eilander schreef: 21.09.2020 - 09:14
danny3 schreef: 21.09.2020 - 09:02 Tot welke Max.snelheid kunnen de verschillende onderdelen ingrijpen ? Automatisch remmen bv . Gebeurt dit ook bij 120 km/uur ?
Wat @Rob M zegt, is ervaring. Je kunt zien bij een test, dat er een systeem in de XC 40 zit, dat óók plots overstekend wild detecteert. (hert of eland) Dus ook bij 120 km/u kan je plots onverwachts vol in de ankers gaan. Of ik denk aan de schaduw van een plotseling laag overvliegend sportvliegtuigje.... Dus .....zet je schrap.
Schaduw.? .. dan is dit toch een onbetrouwbaar systeem ... of was dit voor te lachen ?
Nee, dit is bittere ernst. Dat kan je ook lezen van sommigen in dit topic, die bij schaduw op een zekere plaats,(en een daar geparkeerde auto) steeds een onverwachte ingreep kregen van het systeem. Dus dit systeem lijkt mij niet echt waterdicht. Prima wanneer een kind tussen geparkeerde auto,s, onverwachts de weg opduikt, vlak voor je neus. Maar minder, als dit spontaan op een schaduw gebeurt. Dan zit toch de gordel ff wat strak om je nek, en moet je maar hopen, geen onverwachts bezoek van achterliggers binnen te krijgen. :-O

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 10:15
door danny3
Dan is dit toch onbetrouwbaar bij elke merk van auto en niet alleen bij volvo neem ik aan? En ik zal de gevoeligheid op “laat“instellen denk Ik dan . ...
Je krijgt toch eerst een geluidsmelding vooraleer de auto remt zodat je nog de remming kunt ontwijken door de iets meer gas te geven of kort aan het stuur te draaien als daarmee het ingrijpen geannuleerd wordt .

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 13:13
door V480-S60
Het werkt bij mij op de Volvo en de bedrijfsleasert op één bepaalde locatie idd op schaduw icm een geparkeerde auto.
Nu ik daar over nadenk (naar aanleiding van wat postings hierboven) dat is NIET het city safety want ik rij daar op die doorgaande weg idd harder dan 35 km/h.

En met de "geluidsmelding" is al een "remactie" ingezet door het systeem.

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 13:37
door Hans Eilander
V480-S60 schreef: 21.09.2020 - 13:13 Het werkt bij mij op de Volvo en de bedrijfsleasert op één bepaalde locatie idd op schaduw icm een geparkeerde auto. Nu ik daar over nadenk (naar aanleiding van wat postings hierboven) dat is NIET het city safety want ik rij daar op die doorgaande weg idd harder dan 35 km/h. En met de "geluidsmelding" is al een "remactie" ingezet door het systeem.
Dan is het dus zeker niet het City Safety systeem. Maar mogelijk meer een: Cross Traffic Alert, of iets dergelijks?

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 13:39
door danny3
V480-S60 schreef: 21.09.2020 - 13:13 Het werkt bij mij op de Volvo en de bedrijfsleasert op één bepaalde locatie idd op schaduw icm een geparkeerde auto.
Nu ik daar over nadenk (naar aanleiding van wat postings hierboven) dat is NIET het city safety want ik rij daar op die doorgaande weg idd harder dan 35 km/h.

En met de "geluidsmelding" is al een "remactie" ingezet door het systeem.
Is er dan geen mogelijkheid om de remactie ongedaan te maken ? En is dit remmen om te stoppen of is het een tijdelijk remactie om te zeggen dat men wat voorzichtig moet zijn ??

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 13:46
door V480-S60
Danny, ik heb geen idee. Ik "schrik" me in elk geval altijd weer "de blubber".

City safety

Geplaatst: 21.09.2020 - 13:55
door Hans Eilander
danny3 schreef: 21.09.2020 - 13:39 Is er dan geen mogelijkheid om de remactie ongedaan te maken ? En is dit remmen te stoppen, of is het een tijdelijk remactie, om te zeggen dat men wat voorzichtig moet zijn ??
Het is (denk ik) een ingeprogrammeerd systeem, dat werkt op verschillende sensoren. Het grote punt in deze discussie is namelijk het feit: Dat dit systeem niet uit te schakelen is! Zoals wel Lane Keeping assist, Start-Stop etc

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 10:18
door rna
Danny, ik zal zo even voor je kijken wat mijn instelling is.
Vwb de reacties over het 'onbetrouwbare systeem'; ik denk dat je het niet veel meer kunt verfijnen, in ieder geval niet zoals het menselijk oog. Helaas is de reactiesnelheid van ons te laag en daarom ben ik blij dat het systeem ingrijpt.
Dat ik daarvoor misschien een keer voor niks een rem ingreep krijg vind ik niet zo erg, liever 10x voor niks en 1x mijn leven (of auto!) redden.

Het wordt anders als het systeem dusdanig vaak ingrijpt en mis zit, dat juist daardoor gevaarlijke situaties of aanrijdingen ontstaan. Die voorbeelden heb ik nog niet gelezen, zelf nog geen enkele ervaring met het systeem dat ingrijpt.

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 10:27
door Hans Eilander
rna schreef: 23.09.2020 - 10:18 Het wordt anders als het systeem dusdanig vaak ingrijpt en mis zit, dat juist daardoor gevaarlijke situaties of aanrijdingen ontstaan. Die voorbeelden heb ik nog niet gelezen, zelf nog geen enkele ervaring met het systeem dat ingrijpt.
Een stukje terug, kun je lezen dat: steeds op dezelfde schaduwplek, waar óok een auto geparkeerd staat, bij het passeren, het systeem (telkens weer op die plaats) onnodig ingrijpt. Dan heb je maar 1 achterligger nodig, die ff niet zit op te letten. Bovendien schrik je je rot als die gordels nog ff extra aangetrokken worden! Misschien val je daar op den duur meer van af, dan van een dieet van bv een Sonja Bakker... :lol:

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 11:36
door rna
Omdat het nog niet gebeurd is, ik weet niet of de auto hard remt als je iemand kort achter je hebt zitten. Snap wel dat het erg frustrerend is als hij steeds bij dezelfde plek ingrijpt, gelukkig staat de zon niet altijd op hetzelfde punt!

Heb even bij mijn instellingen gekeken, die staan gewoon op 'normaal'.

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 12:25
door teebee
Hans Eilander schreef: 21.09.2020 - 10:00 ...
dit systeem lijkt mij niet echt waterdicht.
...
Waterdichte systemen zijn er niet. Zoals al eerder aangegeven zijn het ‘slechts’ geprogrammeerde parameters. Complexe interpretaties kan het systeem niet maken itt ons brein.
En niet oplettende achterliggers zonder ABS zitten bij een plotselinge remingreep door de bestuurder ook bij je achterin.
En ik heb nog nooit een foute ingreep gehad, en ik kom zat schaduw en geparkeerde auto’s tegen. De beschreven situatie zal een zeer unieke en bijzondere zijn welke conflicteert met de parameters van het systeem.

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 12:31
door Hans Eilander
teebee schreef: 23.09.2020 - 12:25 Waterdichte systemen zijn er niet. Zoals al eerder aangegeven zijn het ‘slechts’ geprogrammeerde parameters.
En niet oplettende achterliggers zonder ABS zitten bij een plotselinge remingreep door de bestuurder ook bij je achterin.
Gelukkig hebben we wél waterdichte auto,s..... :lol: En voor ongewenste passagiers, die plotseling via de achterklep binnenkomen, hebben we een comfortabele achterbank.... :lol: :lol:

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 16:01
door Harry M.
Hoe een systeem ook reageert, goed of (naar inzicht van de coureur) niet goed, systemen uitzetten of omzeilen zoals hier in een ander topic ook al eens werd geopperd, ben ik geen voorstander van. Ze zitten er natuurlijk niet voor niets (letter en figuurlijk) in.

City safety

Geplaatst: 23.09.2020 - 17:40
door Hans Eilander
Harry M. schreef: 23.09.2020 - 16:01Hoe een systeem ook reageert, goed of niet goed, systemen uitzetten of omzeilen zoals hier in een ander topic ook al eens werd geopperd, ben ik geen voorstander van. Ze zitten er natuurlijk niet voor niets (letter en figuurlijk) in.
Toch vind ik het een must, dat je het zelf kan regelen. Voorbeeld? Die Start-Stop, daar word je helemaal simpel van. Elke keer als je maar even op de rem trapt, en stil staat, slaat de motor af ! Dus na elk start, schakel ik dit systeem direct uit! Nog een voorbeeld: Bij ons heb je veel dijken met witte stippel-lijnen voor de fietsers. Bij tegenliggers moet je dus uiterst rechts rijden. Die Lane keep assist, zit dan constant te corrigeren. Daar word je dus óók helemaal gek van. Dus die kan je gelukkig in deze GLX met 1 druk op de knop constant uitschakelen. Dus ik ben er wél voor, dat je de systemen naar eigen smaak kan activeren, of uitschakelen.