Pagina 3 van 4
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 13.12.2020 - 23:23
door MU
Een onderdeel van het veiligheidssysteem van de auto wordt verwijderd in een preventieve terugroepactie en niet vervangen. Dat roept bij velen vragen op, vragen die Volvo had kunnen verwachten als fabrikant van de veiligste auto's die over 's Heeren wegen rondrijden.
De P3 (in ieder geval de V70) hebben gordelspanners aan beide kanten van de gordelbevestiging: 1 in de stoel (die bij de terugroepactie weggehaald wordt) en 1 in de B-stijl. Wat is het effect als je de helft van dit systeem weghaalt, zoals bij deze actie gebeurt? Wellicht heeft Volvo geconcludeerd dat 1 spanner in de B-stijl voldoende is om de inzittende veilig in de stoel te snoeren bij een ongeval. Dat is voortschrijdend inzicht, prima, maar is niet bekend gemaakt.
Ik mis ook andere informatie, bijvoorbeeld hoe groot daadwerkelijk de kans is dat dit optreedt, en of je met een inspectie kunt vaststellen of een unit zwak is. Zo te lezen wordt bij iedereen gewoon verwijderd, in tegenstelling tot eerdere berichten.
Volvo's reputatie zou suggereren dat de auto's even veilig blijven. Mijn vertrouwen is echter niet blind genoeg om dat aan te nemen. Ik wacht dus nog even af...
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 14.12.2020 - 08:21
door Walter
Er wordt iets vervangen, niet verwijderd. Waar komt dat vandaan dan? Zal eens kijken, zit kort bij de bron...
20201214_082221.jpg
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 14.12.2020 - 10:23
door MU
Ja graag! Hoe dichter bij de bron hoe beter
Bron voor de bewering is pagina 7 tm 9 van de werkplaatsinstructie van Volvo die enige posts geleden hier opdook, samen met bevestiging hier door mensen die het hebben laten doen. Vervangen van de gordelspanner door een metalen bevestigingsbeugel en afdoppen van de stekker die de spanner voorheen aanstuurde. Dat noem ik verwijderen.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 15.12.2020 - 08:47
door Walter
Volgens een collega wordt de gordelsluiting met spanner vervangen door een gordelsluiting zonder spanner. Qua veiligheid geen probleem, want de spanner op de gordelsluiting zelf blijft zitten.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 15.12.2020 - 20:03
door Gere
Hallo ik heb een xc70 D4 bwj 2015. In oktober een brief gehad ivm terugroepacties gordel, en een week later aanpassing ontluchtingsslang koelvloeistof.
Met de vermelding dat de onderdelen gordel pas in januari 2021 leverbaar waren .
Gebeld naar dealer voor afspraak bleek dat alle onderdelen voorradig waren , is ondertussen in orde gebracht , half uurtje werk bij de dealer voor de 2 aanpassingen.
Aan de veiligheidsgordel kan ik niets speciaal zien , op het expantievat van het koelsysteen is een dun slangetje toegevoegd.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 15.12.2020 - 20:54
door MU
Walter schreef: ↑15.12.2020 - 08:47
Volgens een collega wordt de gordelsluiting met spanner vervangen door een gordelsluiting zonder spanner. Qua veiligheid geen probleem, want de spanner op de gordelsluiting zelf blijft zitten.
Dank voor het navragen. De conclusie voor wat betreft de veiligheid klinkt geruststellend maar ik snap er nog niks van.
Volvo Cars website:
"...... met betrekking tot de bevestiging van de veiligheidsgordels vooraan,
die aan de buitenzijde van de voorzetels zijn gemonteerd. Onder bepaalde omstandigheden kan de sterkte van de
bevestigingskabel van de veiligheidsgordels vooraan na verloop van tijd afnemen."
Dan zal die bevestigingskabel logischerwijs wel vervangen worden? Die zit aan de gordelspanner vast.
De gordelsluiting zit heel ergens anders, namelijk aan de binnenzijde van de stoelen, niet aan de buitenzijde/deurzijde.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 15.12.2020 - 21:19
door Walter
Dat zal een foutje zijn, betreft de sluiting. Die kabel zit in de unit die verwijderd wordt
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 17.02.2021 - 16:50
door redikim
Hier is de toelichting van Volvo over deze recall.
Ik heb volgende maand een onderhoudsbeurt gepland staan, maar heb expliciet aangegeven dat deze recall op mijn voertuig NIET mag worden uitgevoerd. Ik geef daar geen toestemming voor.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 17.02.2021 - 17:55
door MU
Heel goed dit document, het is dus precies zoals gedacht! De gordelspanner bij de heup wordt verwijderd en niet vervangen.
Dit doet Volvo obv data die laten zien dat de spanner niet nodig is om hetzelfde veiligheidsniveau te halen.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 17.02.2021 - 18:01
door Frits V70
Gere schreef: ↑15.12.2020 - 20:03
Hallo ik heb een xc70 D4 bwj 2015. In oktober een brief gehad ivm terugroepacties gordel, en een week later aanpassing ontluchtingsslang koelvloeistof.
Met de vermelding dat de onderdelen gordel pas in januari 2021 leverbaar waren .
Gebeld naar dealer voor afspraak bleek dat alle onderdelen voorradig waren , is ondertussen in orde gebracht , half uurtje werk bij de dealer voor de 2 aanpassingen.
Aan de veiligheidsgordel kan ik niets speciaal zien , op het expantievat van het koelsysteen is een dun slangetje toegevoegd.
Even een vraag m.b.t. de gekregen brief. Kreeg je deze rechtstreeks van Volvo?
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 18.02.2021 - 07:54
door Walter
redikim schreef: ↑17.02.2021 - 16:50
Hier is de toelichting van Volvo over deze recall.
Ik heb volgende maand een onderhoudsbeurt gepland staan, maar heb expliciet aangegeven dat deze recall op mijn voertuig NIET mag worden uitgevoerd. Ik geef daar geen toestemming voor.
En wat als die kabel dan juist bij jou wel breekt? Wat maakt dat je het niet wil laten doen, het gevoel dat Volvo met jouw veiligheid speelt?
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 18.02.2021 - 08:15
door Cygnus
Vorige week een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Bij brengen stond de recall van de gordel op de werklijst. Bij ophalen toch niet uitgevoerd omdat benodigde onderdelen niet op voorraad zijn. We zien wel wat nog gebeurt
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 18.02.2021 - 23:56
door redikim
Walter schreef: ↑18.02.2021 - 07:54
redikim schreef: ↑17.02.2021 - 16:50
Hier is de toelichting van Volvo over deze recall.
Ik heb volgende maand een onderhoudsbeurt gepland staan, maar heb expliciet aangegeven dat deze recall op mijn voertuig NIET mag worden uitgevoerd. Ik geef daar geen toestemming voor.
En wat als die kabel dan juist bij jou wel breekt? Wat maakt dat je het niet wil laten doen, het gevoel dat Volvo met jouw veiligheid speelt?
inderdaad het gevoel dat er met je veiligheid gespot wordt.
Er wordt anders gemeten, en met andere dummy's.
De auto's van nu zijn ook anders dan 10 jaar geleden.
Je kunt een ei ook op verschillende manieren klaar maken maar dat wil niet zeggen dat het resultaat ook beter is.
Die dingen zijn niet voor niets ontwikkeld en geplaatst, dus blijven ze zitten.
Mij is verteld dat er een zeer kleine mogelijk is dat er iets klapt, maar alleen als je zeer zwaarlijvig bent, denk daarbij aan iemand die eigenlijk amper in de stoel en tussen de gordel past, en aangezien dat in mijn geval niet zo is, laat ik hem zoals hij is...origineel
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 19.02.2021 - 09:54
door Walter
Oke, was even benieuwd. Ik geloof ook dat de kans heel erg klein is. Maar ben er ook van overtuigd dat Volvo echt geen risico neemt. Deze hele campagne kost een vermogen.
Wat bedoel je met 'de auto's zijn nu anders dan 10 jaar geleden?
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 20.02.2021 - 19:05
door redikim
Walter schreef: ↑19.02.2021 - 09:54
Oke, was even benieuwd. Ik geloof ook dat de kans heel erg klein is. Maar ben er ook van overtuigd dat Volvo echt geen risico neemt. Deze hele campagne kost een vermogen.
Wat bedoel je met 'de auto's zijn nu anders dan 10 jaar geleden?
Daarmee doel ik op het volgende.
Die toelichting is heel mooi van Volvo.
Maar de auto's van nu zijn nog moderner, en voor zien van nieuwere constructie's, materialen, en technische middelen, om een impact te verwerken.
Ik zie Volvo niet een auto van 10 jaar pakken, om vervolgens diezelfde testen met de nieuwe dummy en meettechnieken uit te voeren.
Mijn auto is toen toentertijd getest met de vorige dummy volgens de toen geldende normen.
Wie toont mij op schrift aan, dat mijn auto met de nieuwe methode dezelfde scores krijgt.
Met zo'n toelichting is het makkelijk om alle betrokken voertuigen over 1 kan te scheren.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 20.02.2021 - 20:07
door MU
redikim schreef: ↑20.02.2021 - 19:05
Ik zie Volvo niet een auto van 10 jaar pakken, om vervolgens diezelfde testen met de nieuwe dummy en meettechnieken uit te voeren.
Mijn auto is toen toentertijd getest met de vorige dummy volgens de toen geldende normen.
Wie toont mij op schrift aan, dat mijn auto met de nieuwe methode dezelfde scores krijgt.
Juist Volvo test steeds opnieuw, meestal naar aanleiding van vragen die voortkomen uit ongelukken die ze bestuderen. Rondom Gothenburg is al 50 jaar een team actief dat elk ongeluk met een Volvo analyseert, zo nodig herhalen ze dat ongeluk in hun testcentrum om meer te leren. Dus ook met oude modellen in combinatie met nieuwe meetmethoden.
Ik twijfel er niet aan dat er data zijn die deze beslissing kunnen onderbouwen als Volvo dit zo opschrijft. Een gezonde dosis wantrouwen is echter altijd terecht, dat heb ik ook.
Omdat de gegevens en de analyse niet openbaar zijn, zowel van het oorspronkelijke probleem als van de oplossing, zal het neerkomen op vertrouwen. We weten nu in ieder geval al een stuk meer dan eerder.
Dat gezegd hebbende ga ik ook eerst zelf eens kijken hoe de kabels eraan toe zijn in mijn auto

Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 20.02.2021 - 20:19
door OGA244
Zou het standpunt van de rdw er even op naslaan, het deelnemen aan 'n geregistreerde recall is heden ten dage niet meer iets dat op vrijwillige basis geschiedt.
Het niet meedoen kan konsekwenties hebben
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 20.02.2021 - 22:15
door DB200
OGA244 schreef: ↑20.02.2021 - 20:19
Zou het standpunt van de rdw er even op naslaan, het deelnemen aan 'n geregistreerde recall is heden ten dage niet meer iets dat op vrijwillige basis geschiedt.
Het niet meedoen kan konsekwenties hebben
Maar deze week heb ik toch een nieuwe APK gekregen terwijl deze call op mijn wagen openstaat. Zelf had ik als RDW de mogelijkheid geblokkeerd om de auto af te melden omdat in principe de auto niet meer veilig is, maar goed, dat is dus niet gebeurd.
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 21.02.2021 - 08:16
door Rippie V70
DB200 schreef: ↑20.02.2021 - 22:15
OGA244 schreef: ↑20.02.2021 - 20:19
Zou het standpunt van de rdw er even op naslaan, het deelnemen aan 'n geregistreerde recall is heden ten dage niet meer iets dat op vrijwillige basis geschiedt.
Het niet meedoen kan konsekwenties hebben
Maar deze week heb ik toch een nieuwe APK gekregen terwijl deze call op mijn wagen openstaat. Zelf had ik als RDW de mogelijkheid geblokkeerd om de auto af te melden omdat in principe de auto niet meer veilig is, maar goed, dat is dus niet gebeurd.
Ook deze week een probleemloze APK gelukkig. Maar ik heb nooit een brief van Volvo ontvangen. Het is dat ik hier meelees en af en toe op de ovi.RDW site kijk maar anders zou je raar staan te kijken als je auto ineens niet meer APK gekeurd zou kunnen worden. Ik vraag me af hoeveel van de V70 p3 er inmiddels de aanpassing hebben gehad..
Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?
Geplaatst: 21.02.2021 - 10:09
door Walter
OGA244 schreef: ↑20.02.2021 - 20:19
Zou het standpunt van de rdw er even op naslaan, het deelnemen aan 'n geregistreerde recall is heden ten dage niet meer iets dat op vrijwillige basis geschiedt.
Het niet meedoen kan konsekwenties hebben
en wat gaat een verzekering er van vinden?