Accu dood in een XC40 Twin Engine na een week stilstand
Geplaatst: 19.11.2020 - 18:11
Ik zit eerlijk gezegd te denken om dat hij Volvo Nederland te melden.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Dit was ook een probleem met de V60D6 PHEV. Na 3 dagen de 12v accu leeg bij het gebruik van uitgesteld laden en de auto ingeplugd laten.Walter schreef: ↑18.11.2020 - 14:22 Gister heeft er in een intern Volvo bulletin iets gestaan wat volgens met mij dit probleem te maken heeft:
XC40 PHEV VOC app timer probleem
Voor de XC40 Recharge T4 en T5 blijkt de timer voor het laden van de accu via de VOC app een probleem kan veroorzaken met de 12V accu. Daarom wordt deze functie per direct uitgeschakeld op de VOC app. Naar verwachting zal deze functie per modeljaar 2022 weer geïntegreerd worden.
Misschien toch nog eens contact opnemen met de dealer? Details ken ik ook niet.
Ik zeg doen. Je helpt jezelf en andere eigenaren er mee.dennisdoomen schreef: ↑19.11.2020 - 18:11 Ik zit eerlijk gezegd te denken om dat hij Volvo Nederland te melden.
Ik dacht eigenlijk dat alleen de Google auto’s( P8 en Polestar 2) over-the-air systeem updates gaan krijgen en de Sensus Connect auto’s alleen appjes en kaarten kunnen updaten, geen systeem software? Verkeerd gedacht van me?dennisdoomen schreef: ↑25.11.2020 - 15:56 Heb gisteren een mail gestuurd naar Volvo Nederland en vandaag werd ik al gebeld. Deze bevestigde dat het probleem door het uitgesteld laden komt en dat zowel Volvo Assistance als de dealerspecialist onzin verkochten. Hij bevestigde ook dat het uitgesteld opladen absoluut weer terug komt in de app, maar dat er eerst een bug moet worden opgelost in de laadsoftware. Hij gaf ook aan dat dit soort softwareupdates waarschijnlijk niet over-the-air gaat komen en je langs een dealer moet. Schijnt niet heel duidelijk te zijn wat Zweden nou wel en wat niet over de air gaat.
Hoi Dennis, is jouw probleem uiteindelijk opgelost door Volvo? De mijne heeft een paar keer met een dode accu gestaan. En de dealer kan niet aangeven waardoor dat komt.dennisdoomen schreef: ↑16.11.2020 - 15:42 Omdat mijn vrouw en ik geen afspraken hadden die week, en we verder alles met de fiets hebben gedaan, heeft mIjn XC40 Twin Engine (MY2021) de afgelopen 8 dagen op de oprit aan de laadkabel gestaan. Vanmorgen wilde ik even op pad, bleek dat de auto helemaal niets meer deed. De enige manier om de deur open te krijgen was door gebruik te maken van de platte noodsleutel. De ANWB kwam langs, heeft even wat startkabels op de accu in de motorruimte gezet en de boel startte weer. Nou is de auto pas een paar maanden oud, en heb ik hiervoor 4 jaar lang zonder problemen met een hybride Mercedes C-klasse gereden. Die heeft in maart 8 weken voor de deur gestaan en aan de oplever en starte zonder problemen. Dus ik was wel benieuwd wat er nou aan de hand is. Hier de wat tegenstrijdige toelichting van Volvo medewerkers.
• Volgens de mevrouw van Volvo Assistance kwam dat omdat de laadkabel er nog in zat. Volgens haar kost het uitwisselen van gegevens tussen de auto en de lader dermate veel stroom dat de accu daarvan leeg kan raken.
• Volgens iemand van Volvo Niham is dat onzin en komt dat door het alarmsysteem. Hij adviseerde om de auto op vliegvelden of elders waar de auto een week stil staat, af te sluiten met de platte noodsleutel zodat het alarmsysteem niet aan staat.
• Hij zei ook dat de start/stop- en boordaccu's alleen worden opgeladen als de benzinemotor draait. Dus als ik alleen elektrisch rijd (wat prima te doen is met 40km bereik, dat de accu's dan uiteindelijk ook leeg kunnen lopen.
• De Volvo on Call gaf vanmorgen ook een oranje balk bovenaan de app met de opmerking dat de auto in stand-by mode staat.
Al met al een raar verhaal. Iemand die hier een mening over heeft of meer weet?