Pagina 3 van 5
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:07
door DB200
Vwb. TCO. Dat is inderdaad een dingetje.
Ik herinner me een verslag van een Amerikaan die in 2011 een Nissan Leaf kocht. Hij moest na 5 jaar een nieuw accupakket in de Leaf laten plaatsen. Dat kostte hem ca. 5000 U$.
De oorzaak volgens het artikel was zeer waarschijnlijk overbelasting van het accupakket. Hij woonde nl. boven het dal. Elke keer dat hij ergens naar toe moest, moest hij eerst een afdaling nemen. En zo'n geval gaat een EV de accu's opladen. En als de accu's al vol zaten (want bij huis had hij gewoon een laadpaal), dan ging het laden gewoon door bij de afdaling. Met overbelasting van de accu's tot gevolg.
Zou dat trouwens een van de redenen zijn waarom je niet meer dan tot 90% van de accucapaciteit mag opladen?
Het gekke was wel dat deze Amerikaan dit geen enkel probleem vond en nog steeds dolenthousiast van zijn Leaf was. Best bijzonder, omdat als een brandstofmotor na 5 jaar vervangen moet worden, de wereld te klein is. Zie de D4 olieverbruik/gescheurde kop problematiek.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:12
door OGA244
Een S/V60TE accu doet 15k, een V60D6 accu 12k
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:20
door Marcnij
danny3 schreef: ↑04.12.2020 - 13:47
Marcnij schreef: ↑04.12.2020 - 09:11
Voor diegenen die nog 20 jaar met hun huidige Volvo willen doen, controleer de roest bescherming van je auto.
Dat schijn niet meer te zijn wat het ooit was.
Zie ook
viewtopic.php?f=92&t=86338
Jouw BMW zeker niet

....
Dat is een leasebak, dus die lever ik over 4 jaar in.

Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:23
door Marcnij
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 10:32
TCO is gebaseerd op wat? de laatste 4 jaar?
Kijk eens over 8-10 jaar, dan klopt dat getal echt niet meer
Was en publicatie van de ANWB ik meen 4 jaar en. 15.000km/jaar.
Langere termijn is denk ik nog een beetje koffiedik kijken.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:28
door Marcnij
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 09:42
Vraag naar 'n gebruikte ev? Denk je echt? Accus zijn kostbaar en de garantie is beperkt, particulieren zijn daar terecht bang voor..
Ik heb al een paar keer wat video’s gezien (o.a. alweer van de ANWB) waar ze mensen op straat vragen naar de aanschaf van een EV.
Vaak was het antwoord “nieuw te duur, ik wacht op gebruikt aanbod” of van gelijke strekking,
Aan de andere kant is die angst voor de levensduur van accu’s er ook.
Daar zou de Bovag bijvoorbeeld op in kunnen springen om daar specifiek een garantie (verzekering) voor aan te bieden.
Op dit moment rij ik een lease auto en heb niet veel te kiezen, maar als ik weer als particulier zou kopen dan zou een jong gebruikte EV met voldoende actieradius zeker een optie zijn.
Het is jammer dat Volvo de XC40 recharge helemaal bovenin de reeks zet. Een uitvoering met een 150-180pk electro motor en actieradius van rond de 350km zou prijstechnisch waarschijnlijk onder de 50k uitkomen. Dan heb je een prijsverschil van zo’n 10.000 met een T2, wat een reel bedrag is om terug te verdienen (geen MRB, lagere ‘brandstof’ kosten, lagere onderhoudskosten)
Het is natuurlijk alleen de vraag hoelang de MRB vrijstelling van EV’s van kracht blijft.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:30
door OGA244
Dus jij gaat op anwb koffiedik een ev kopen? Hoor het TCO graag na 10 jaar uit eigen ervaring
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:41
door Marcnij
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 14:30
Dus jij gaat op anwb koffiedik een ev kopen? Hoor het TCO graag na 10 jaar uit eigen ervaring
Besparing op MRB en brandstof/electriciteit is gemakkelijk zelf uit te rekenen
Afschrijving blijft altijd koffiedik kijken, toen ik mijn C70 D3 kocht was er ook nog niet zo’n afkeer van diesels, maar daarvan viel de restwaarde na 5 jaar ook vies tegen.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 14:45
door OGA244
EV's zullen goedkoper worden, betaal je nu 60K betaal je met een paar jaar 40K voor dezelfde auto, dat verschil is wel je extra afschrijving
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 15:01
door Marcnij
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 14:45
EV's zullen goedkoper worden, betaal je nu 60K betaal je met een paar jaar 40K voor dezelfde auto, dat verschil is wel je extra afschrijving
Feit is wel dat als je naar lease tarieven kijkt , en die kunnen aardig goed de totale kostprijs inclusief afschrijving calculeren, dan is een P8 AWD goedkoper dan een vergelijkbaar geprijsde B5 Business pro (895 vs 995 ex btw incl brandstof/electra; 4 jaar 15.000km/j; bron: directlease.nl)
En dan heb je met de P8 een veel snellere auto.
Ik heb alleen niet naar de uitrusting gekeken, weet niet met welk uitrustingsniveau de P8 te vergelijken is.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 15:28
door diesel01
Maar wat doet de lease markt?
Ik zie nu nog maar sporadisch opgefokte standjes in EV's, die gasten werken allemaal thuis, slingeren om 8 uur de laptop en koffiezetter aan.
Ik gok dat de grote jongens ook maar niet meer zo naar normaal gaan zoals we in begin 2020 deden, kortom minder handel in de leasemarkt.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 16:06
door Marcnij
Er zijn inderdaad al bedrijven die nu al plannen om medewerkers na covid ook regelmatig thuis te laten werken.
Aan de andere kant hoor ik ook van veel mensen dat ze blij zijn als ze weer naar kantoor mogen.
Het zal in ieder geval nog wel tot medio 2021 duren voordat we weer normaal naar kantoor mogen.
Ik heb op mijn nieuwe leaseauto nog geen 1000km per maand gezet.
En dan heeft mijn vrouw hem nog wel af en toe mee naar haar werk (60km enkele reis).
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 18:48
door Johan s60
Klinkt nogal hypocriet om een verbod te vragen, nu het wellicht goed uitkomt.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 19:49
door V480-S60
Verklaar je nader. Want hypocriet is dit namelijk niet te noemen. Zo "denkt" Samuelsson namelijk al een aantal jaar.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 21:15
door NielsPHEV
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 14:12
Een S/V60TE accu doet 15k, een V60D6 accu 12k
Dat zijn stoere prijzen
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 21:19
door OGA244
'n accu voor 'n tesla is 35k
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 21:48
door diesel01
Tjonge heb je net een auto gekocht en een spaarrekening waar je nog een keer of 9 á 10 ruimte voor een wasmachine hebt krijg je een rekening van 12 tot 15k voor een nieuwe accu....
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 21:55
door OGA244
De TCO van 'n EV is 'n tamelijk listige aanname..
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 04.12.2020 - 23:26
door DB200
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 21:55
De TCO van 'n EV is 'n tamelijk listige aanname..
Inderdaad. Reuze bedankt voor het delen van de prijzen want ik denk dat er maar weinig mensen zijn die daar over nadenken bij aanschaf.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 05.12.2020 - 00:01
door NielsPHEV
OGA244 schreef: ↑04.12.2020 - 21:19
'n accu voor 'n tesla is 35k
Een tesla accu is netto 80 tot 100 kWh
Een t6/8 te van volvo netto een goeie 8 kW dan is die volvo accu per kW meer dan 4 keer zo kostbaar
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
Geplaatst: 05.12.2020 - 06:28
door OGA244
Zou ze dan bij volvo zeker 'n boze brief sturen
In 'n TCO is die accu nog nergens meegenomen terwijl ze niet het eeuwige leven hebben en dus zeker op 'n gebruikte auto 'n serieuze kostenpost kunnen gaan worden