Pagina 3 van 4

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 16.02.2021 - 15:29
door V480-S60
FritsieV70 schreef: 16.02.2021 - 15:22 Ik denk dat er maar weinigen zijn die tegen een energietransitie zijn, alleen liggen de meningen hoe dit te realiseren mijlenver uit elkaar.
Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is dat er al meerdere zonneparken worden aangelegd. Wat een landschapsvervuiling! Er zijn nog zoveel daken beschikbaar voor panelen, leg die dan eerst eens vol!

Overigens, wij zijn ook bezig, binnenkort hebben we een flinke partij zonnepanelen liggen...
Zullen we die discussie in het energietransitie topic voeren, want daar hoort dit specieke onderdeel thuis. (Hoewel ik er zijdelings wel naar refereer hier. Excuses)

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 16.02.2021 - 15:47
door BraboFrits
V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 15:29
FritsieV70 schreef: 16.02.2021 - 15:22 Ik denk dat er maar weinigen zijn die tegen een energietransitie zijn, alleen liggen de meningen hoe dit te realiseren mijlenver uit elkaar.
Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is dat er al meerdere zonneparken worden aangelegd. Wat een landschapsvervuiling! Er zijn nog zoveel daken beschikbaar voor panelen, leg die dan eerst eens vol!

Overigens, wij zijn ook bezig, binnenkort hebben we een flinke partij zonnepanelen liggen...
Zullen we die discussie in het energietransitie topic voeren, want daar hoort dit specieke onderdeel thuis. (Hoewel ik er zijdelings wel naar refereer hier. Excuses)
Mee eens, zag dat topic eigenlijk pas zojuist. Goed idee.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 16.02.2021 - 23:45
door pbor
Prachtige voorspiegeling van een wereld vol zgn groene stroom. Blijf mij echter afvragen hoe we die groene stroom opslaan op momenten van weinig vraag en veel aanbod. Waterstof wellicht? Zitten nog wel wat uitdagingen aan. Een IJsselmeertje inrichten als pompaccumulatiecentrale klinkt mooi, maar heeft ook nogal wat voeten in aarde/dijken.
En ff wat hydroelektriciteit uit Noorwegen importeren (want er ligt toch al een kabeltje) om onze tijdelijke tekorten aan te vullen gaat voorbij aan een stijgende vraag naar elektriciteit in Noorwegen zelf, want ook daar zal de olie- en gaskraan op termijn wel dicht gaan.
Ons NLse wagenpark telt nu 8.7 mio auto’s waarvan 0.4 mio hybride en elektrisch. Moeten we dus nog even voor zeg 8.5 mio auto’s extra stroom leveren (én distribueren) bovenop het huidig elektriciteitsverbruik . Daarnaast moet iedereen in Nederland aan de warmtepomp, is ook lekker groen. Kan er ook wel bij. Doen we er nog wat extra molenparken in de Noordzee bij (hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid daarvan?). Dat distribueren is overigens ook nog wel een dingetje, het elektriciteitsnet zal danig uitgebreid moeten worden. Verdubbeld? Verdriedubbeld?
We hebben kortom nogal wat uitdagingen voor de boeg, en je hoort mij niet zeggen dat we daar voor weg moeten lopen. Ik vind echter wel dat, voordat we een bepaalde richting opgaan, er goed nagedacht moet worden over de consequenties. Een volledige voorstelling van zaken incl raming van kosten voor mogelijke combinaties van vraag, aanbod, wel/geen wind en/of zon.
En omdenken heb ik niets op tegen, maar wel graag enigszins onderbouwd.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 00:13
door Rene64
pbor schreef: 16.02.2021 - 23:45 Prachtige voorspiegeling van een wereld vol zgn groene stroom. Blijf mij echter afvragen hoe we die groene stroom opslaan op momenten van weinig vraag en veel aanbod. Waterstof wellicht? Zitten nog wel wat uitdagingen aan. Een IJsselmeertje inrichten als pompaccumulatiecentrale klinkt mooi, maar heeft ook nogal wat voeten in aarde/dijken.
En ff wat hydroelektriciteit uit Noorwegen importeren (want er ligt toch al een kabeltje) om onze tijdelijke tekorten aan te vullen gaat voorbij aan een stijgende vraag naar elektriciteit in Noorwegen zelf, want ook daar zal de olie- en gaskraan op termijn wel dicht gaan.
Ons NLse wagenpark telt nu 8.7 mio auto’s waarvan 0.4 mio hybride en elektrisch. Moeten we dus nog even voor zeg 8.5 mio auto’s extra stroom leveren (én distribueren) bovenop het huidig elektriciteitsverbruik . Daarnaast moet iedereen in Nederland aan de warmtepomp, is ook lekker groen. Kan er ook wel bij. Doen we er nog wat extra molenparken in de Noordzee bij (hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid daarvan?). Dat distribueren is overigens ook nog wel een dingetje, het elektriciteitsnet zal danig uitgebreid moeten worden. Verdubbeld? Verdriedubbeld?
We hebben kortom nogal wat uitdagingen voor de boeg, en je hoort mij niet zeggen dat we daar voor weg moeten lopen. Ik vind echter wel dat, voordat we een bepaalde richting opgaan, er goed nagedacht moet worden over de consequenties. Een volledige voorstelling van zaken incl raming van kosten voor mogelijke combinaties van vraag, aanbod, wel/geen wind en/of zon.
En omdenken heb ik niets op tegen, maar wel graag enigszins onderbouwd.

Helemaal mee eens, en dat zonder glazen bol :-D

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 07:48
door diesel01
+1, helemaal eens
En daarnaast wil men in de komende jaren 1 miljoen huizen erbij hebben.
Dan kun je wel een paar boeren willen uitkopen maar dan ga je het niet redden met je pfas en andere afkortingen.
Veel mensen op een klein stukje van de aarde geeft vervuiling.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 11:39
door V480-S60
https://www.nu.nl/economie/6116924/medi ... uropa.html

Ik bedoel maar, na jaguar, de zoveelste. Het gaat gebeuren.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:00
door teebee
@pbor +10 helemaal mee eens

En voorts: Ford (oa) kan veel roepen, maar als A er niet is heeft B ook geen kans.
Ooit... in de toekomst gaat het vast gebeuren maar voorlopig zal men zn hoofd moeten gaan breken om voldoende (!) groene (!) stroom te gaan genereren en dat op een CO2 neutrale (noem het groene) wijze. Laat ik hip doen: lekker duurzaam dus. Ooit....
en nogmaals, ik zie het niet negatief maar realistisch en dat is hierboven door anderen heel aardig omschreven.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:15
door diesel01
Ik geloof best dat hybride ons kan helpen in verduurzaming.
Zonnecollectoren op het dak, T8 aan de stekker en op stroom heen en terug naar de zaak, voor de vakantie hebben we een gezamenlijk vermogen van 408pk en bij een MY20 kunnen we in Dld ook nog een beetje doorrijden.
Voorlopig knal ik nog even door in de diesel....

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:16
door Ben
Kernenergie heeft de toekomst.
Kolen- en biocentrales niet.
Dus, inzetten op kernenergie en er is tot in de eeuwigheid schone stroom genoeg

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:28
door hsv70
Ik weet niet of ik nu kernenergie onder de noemer groene stroom kan indelen, ik weet ook niet of Ben het sarcastisch bedoelt, maar het zou, gezien de immer stijgende vraag naar energie, wel een oplossing kunnen zijn.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:42
door mga1600
V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 13:52 Ik heb een dagje een EV van het merk van mij leasert mee gehad. Het rijdt echt super.

Echter, daar ga je mee voorbij aan de inhoud van dit interview.
Klopt, maar er is al zo ontzettend veel pro en anti EV gepubliceerd dat je er moe van wordt.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:44
door NielsPHEV
Nucleaire energie is in iedergeval geen co2 geen nox en geen fijnstof jammer dat het initiatief van delta zo'n 10 jaar geleden getorpedeerd is en jammer dat een nieuwe centrale realiseren zeker 10 jaar zou duren. Ik stem voor om er minimaal eentje te bouwen al was het maar om onze kennis en kunde op peil te kunnen houden

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 13:59
door V480-S60
Is inderdaad weer een reëele optie geworden Niels, er wordt in Den Haag weer over gesproken.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 14:04
door V480-S60
hsv70 schreef: 17.02.2021 - 13:28 Ik weet niet of ik nu kernenergie onder de noemer groene stroom kan indelen, ik weet ook niet of Ben het sarcastisch bedoelt, maar het zou, gezien de immer stijgende vraag naar energie, wel een oplossing kunnen zijn.
Is zeker wel serieus bedoeld. En zoals Niels al aangeeft, geen directe uitstoot.
Dan nog wel een oplossing vinden voor het afval en de "veiligheid". Alleen doordat er "partijen" zijn die het woord kernenergie weigeren in de mond te nemen wordt het heel moeilijk om een echte dialoog daarover aan te gaan.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 14:17
door V480-S60
En om weer on Topic te gaan.
De BEV wordt de trend. Alle negativiteit hier ten spijt. De rekensommetjes die pBor maakt kloppen ook niet. Want ook de mobiliteit veranderd waardoor er per saldo zelfs minder auto's komen in de nabije toekomst.

Vind ik dat leuk? Nee op dit moment absoluut niet. Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 15:17
door BraboFrits
V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 14:17 Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.
psies, daarom is voor mij de komende tijd de hybride een prima oplossing. En als ik dan over een aantal jaren weer aan een nieuwe Volvo (what else...) toe ben dan zien we wel weer, de technische ontwikkelingen gaan de laatste jaren best hard.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 15:34
door V480-S60
Hybride is een (tijdelijke) tussenoplossing.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 16:18
door diesel01
V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 14:17 En om weer on Topic te gaan.
De BEV wordt de trend. Alle negativiteit hier ten spijt. De rekensommetjes die pBor maakt kloppen ook niet. Want ook de mobiliteit veranderd waardoor er per saldo zelfs minder auto's komen in de nabije toekomst.

Vind ik dat leuk? Nee op dit moment absoluut niet. Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.
Nee dat kan natuurlijk niet...dat zijn consessies die je dan moet doen hintergarten wordt het dan...
Maar zonder gekheid, ik zie kernenergie met de politiek zoals PvdD, GL en D66 niet gebeuren, je moet de laatste 2 daar echt niet bij hebben.
En stap er als investeerder maar in, de overheid is als partner in dit soort zaken al vaker onbetrouwbaar gebleken.
Het ene moment is het zus en het andere weer zo.

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 16:52
door NielsPHEV
V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 15:34 Hybride is een (tijdelijke) tussenoplossing.
Bijna alles is tijdelijk

Een ice als primaire oplossing denk ik ook. Tot he moment van solid state accu's of toch h2 combi is plug in een prima optie. Rijd er al 7 jaar met plezier mee

Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Geplaatst: 17.02.2021 - 17:00
door V480-S60
Niels, hoe mooi H2 ook klinkt en is, voor automobiliteit is het te "bewerkelijk" en zeker de eerstkomende 10 tot 15 jaar niet "rendabel". (Op allerlei manieren.)

En (ik durf het bijna niet te zeggen gezien mijn "pleidooi" voor de BEV😉) ik vind H2 wel een hele mooie "oplossing".