XC60 - DIY upgrade HP audio -> Bowers & Wilkins
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3723
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ja hoor, erg makkelijk.....
Ik ben al blij als ik de stekker van een strijkijzer zonder kortsluiting in een stopcontact krijg.
Allemaggies, wat een moed, kunde en doorzettingsvermogen heb jij !
Ik ben al blij als ik de stekker van een strijkijzer zonder kortsluiting in een stopcontact krijg.
Allemaggies, wat een moed, kunde en doorzettingsvermogen heb jij !
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
Nie lullen maar poetsen, zeg maar...
Alles wat je potentieel afbreekt zal nooit heel duur zijn.
Als je alles goed pland dan komt dat best goed.
En vooral niet haastig werken
Klein tipje van de sluier van vanavond:
Alles wat je potentieel afbreekt zal nooit heel duur zijn.
Als je alles goed pland dan komt dat best goed.
En vooral niet haastig werken
Klein tipje van de sluier van vanavond:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Extra dempings matten in de deuren?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
Het waren inderdaad dempingsmatten PGV90, Silentcoat om precies te zijn.
Deze zijn ontworpen om de onderdelen van de deuren te verzwaren zodat ze meer 'body' krijgen en niet gaan resoneren.
Mooie uitleg op https://www.hifimotive.nl/?p=167
Het spul is bijvoorbeeld hier te krijgen https://www.car-products.nl/aansluitmat ... results=98.
Met een setje van 10 platen kun je al je deuren handig doen.
All car products is sowieso een hele fijne club om mee te werken, ze geven je heel goed advies en kunnen alles leveren.
In eerste instantie was ik van plan om het hele zwarte binnenwerk te verwijderen en de binnenkant van het plaatstaal volledig te bekleden,
Ware het niet dat de raam motor me met een vreemde klik direct waarschuwde dat dat niet de bedoeling was, en toen dacht ik aan mijn bovenstaande opmerking waar ik aangaf dat het nooit heel veel geld kon kosten als er iets afbrak.
Nou...... een raammotor waar zoveel draadjes aan zitten als die van Volvo is waarschijnlijk niet voor een paar tientjes te krijgen:)
Ik heb daarom het deel waar ik bij kon door gat van de woofer zo ver mogelijk ontvat en voorzien van een laag silentcoat.
Zorg dat het goed ontvet is, en dat je het zo goed mogelijk aandrukt. (het liefst met een walsje)
Het mag gewoon overlappen, ik ben een perfectionist en ik wil dat links en rechts dadelijk exact hetzelfde klinken dus ik werk het gewoon zo secuur mogelijk af.
Het hoeft niet heel netjes, als het er maar strak tegenaan geplakt zit, gewoon in stukken knippen/snijder zodat ze door je gat kunnen
Ditzelfde ook bij het rechter voorportier gedaan
Het zwarte binnenwerk doe ik later, dan moet ik eerst even zeker weten hoe de dragers van mijn achterspeakers worden om te weten hoeveel ruimte ik over heb.
En uiteraard hoeveel silentcoat ik overhoud
----
Ik had gisteren al met een batterijtje gecontroleerd welke aansluiting van de woofer + en - waren (rechts is +)
Nu even het achterportier doorgepiept om zeker te zijn dat mijn conclusie juist was van de dubbele aansluiting.
De uitgaande aders op de woofer gaan dus naar de connector van het deurpaneel voor de orginele tweeter (waar nu ook een midje bij komt)
Solderen en netjes een krimpkousje er omheen.
Helaas was ik eergisteren wat te lomp met het uitelkaar trekken van de aders en is hij nou eigen nét wat te kort om netjes mee te leiden.
----
Zoals eerder gezegd vond ik het onnodig om kabelbomem te bestellen voor een paar connectoren, en heb ik op de center dus een stuk draad met connector gemaakt zodat hij wel nog los kan.
De schoeven en klemmoeren komen volgende week binnen dus ik heb hem er even los ingeld, voor de vorm..... net echt zo, ik vind het echt een stuk nettter met een centerspeaker er in
Deze zijn ontworpen om de onderdelen van de deuren te verzwaren zodat ze meer 'body' krijgen en niet gaan resoneren.
Mooie uitleg op https://www.hifimotive.nl/?p=167
Het spul is bijvoorbeeld hier te krijgen https://www.car-products.nl/aansluitmat ... results=98.
Met een setje van 10 platen kun je al je deuren handig doen.
All car products is sowieso een hele fijne club om mee te werken, ze geven je heel goed advies en kunnen alles leveren.
In eerste instantie was ik van plan om het hele zwarte binnenwerk te verwijderen en de binnenkant van het plaatstaal volledig te bekleden,
Ware het niet dat de raam motor me met een vreemde klik direct waarschuwde dat dat niet de bedoeling was, en toen dacht ik aan mijn bovenstaande opmerking waar ik aangaf dat het nooit heel veel geld kon kosten als er iets afbrak.
Nou...... een raammotor waar zoveel draadjes aan zitten als die van Volvo is waarschijnlijk niet voor een paar tientjes te krijgen:)
Ik heb daarom het deel waar ik bij kon door gat van de woofer zo ver mogelijk ontvat en voorzien van een laag silentcoat.
Zorg dat het goed ontvet is, en dat je het zo goed mogelijk aandrukt. (het liefst met een walsje)
Het mag gewoon overlappen, ik ben een perfectionist en ik wil dat links en rechts dadelijk exact hetzelfde klinken dus ik werk het gewoon zo secuur mogelijk af.
Het hoeft niet heel netjes, als het er maar strak tegenaan geplakt zit, gewoon in stukken knippen/snijder zodat ze door je gat kunnen
Ditzelfde ook bij het rechter voorportier gedaan
Het zwarte binnenwerk doe ik later, dan moet ik eerst even zeker weten hoe de dragers van mijn achterspeakers worden om te weten hoeveel ruimte ik over heb.
En uiteraard hoeveel silentcoat ik overhoud
----
Ik had gisteren al met een batterijtje gecontroleerd welke aansluiting van de woofer + en - waren (rechts is +)
Nu even het achterportier doorgepiept om zeker te zijn dat mijn conclusie juist was van de dubbele aansluiting.
De uitgaande aders op de woofer gaan dus naar de connector van het deurpaneel voor de orginele tweeter (waar nu ook een midje bij komt)
Solderen en netjes een krimpkousje er omheen.
Helaas was ik eergisteren wat te lomp met het uitelkaar trekken van de aders en is hij nou eigen nét wat te kort om netjes mee te leiden.
----
Zoals eerder gezegd vond ik het onnodig om kabelbomem te bestellen voor een paar connectoren, en heb ik op de center dus een stuk draad met connector gemaakt zodat hij wel nog los kan.
De schoeven en klemmoeren komen volgende week binnen dus ik heb hem er even los ingeld, voor de vorm..... net echt zo, ik vind het echt een stuk nettter met een centerspeaker er in
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door StefanH op 22.04.2021 - 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
Omdat ik zo beniuewd was heb ik het paneel van mijn rechter voorportier er even ingehangen.
Man...wat scheelt dat al in geluid.
Het is veel voller en combinatie van de woofers en isolatie geven echt veel meer druk.
Ik ben er nou al enthousiast over en nou werkt er eigenlijk nog niets!
Ik denk dat die sub achterin echt alleen wat aanvulling zal zijn, het meeste laag komt gewoon uit de deuren.
Ik zou nou graag mijn versterker ook omprikken maar ik weet niet of alle speakers dezelfde impendantie hebben dus dat doe ik echt pas als het er de tijd voor is...
Morgen wellicht weer een dag, denk dat linksachter dan aan de beurt is.
Man...wat scheelt dat al in geluid.
Het is veel voller en combinatie van de woofers en isolatie geven echt veel meer druk.
Ik ben er nou al enthousiast over en nou werkt er eigenlijk nog niets!

Ik denk dat die sub achterin echt alleen wat aanvulling zal zijn, het meeste laag komt gewoon uit de deuren.
Ik zou nou graag mijn versterker ook omprikken maar ik weet niet of alle speakers dezelfde impendantie hebben dus dat doe ik echt pas als het er de tijd voor is...
Morgen wellicht weer een dag, denk dat linksachter dan aan de beurt is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door StefanH op 22.04.2021 - 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
De rest van de spullen zijn nu ook besteld en komen waarschijnlijk volgende week binnen.
Ik verwacht dat ik dan alles compleet heb, inclusief raampjes en grille voor de plafondspeakers
Ik verwacht dat ik dan alles compleet heb, inclusief raampjes en grille voor de plafondspeakers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
En nou stop ik weer met spammen....
Nou het project een beetje begint te vorderen wil ik ook eens gaan denken aan het coden van B&W in de volvo.
De versterker wordt automatisch herkend maar om het echt zijnw aarde te geven wil ik ook DSP functies hebeb (zoals concert hall etc)
Is er iemand die mij straks kan helpen met vdash, zonder dat ik daar ook weer in moet gaan duiken en zo'n apparaat moet gaan kopen?
Of zal ik daar een een los topic voor maken in AVN?

Nou het project een beetje begint te vorderen wil ik ook eens gaan denken aan het coden van B&W in de volvo.
De versterker wordt automatisch herkend maar om het echt zijnw aarde te geven wil ik ook DSP functies hebeb (zoals concert hall etc)
Is er iemand die mij straks kan helpen met vdash, zonder dat ik daar ook weer in moet gaan duiken en zo'n apparaat moet gaan kopen?
Of zal ik daar een een los topic voor maken in AVN?
Laatst gewijzigd door StefanH op 22.04.2021 - 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19
Leuk project!! Ik ga dit even volgen 
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Obbe van Obbetuning eens contacten?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
Mee eens, maar ik wilde het eigenlijk zien als een digitale verbetering:)Jelmer de Jong schreef: ↑23.04.2021 - 06:53Ik heb Vdash en een interface, maar ben een beetje huiverig om jouw dure auto digitale schade toe te brengen.![]()
Ik stuur je wel even een PB.
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Zou ook Obbe contacten of Mark die kan ook alles met zijn PC in die auto's.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Deze bedoel je Paul?: http://www.volhelp.nl/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Tjeemig de peemig, wat een project zeg.
Nu ben ik ook niet vies van een projectje maar dit slaat alles, B&W is idd wel vet gaaf qua geluid maar om het zelf even in te bouwen...petje af.
Super hoor!
Nu ben ik ook niet vies van een projectje maar dit slaat alles, B&W is idd wel vet gaaf qua geluid maar om het zelf even in te bouwen...petje af.
Super hoor!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Vida heeft er inderdaad geen zin in omdat je alleen software voorgeschoteld krijgt waar de auto af fabriek mee geleverd is. Handig zodat een monteur geen domme dingen doen.
Wees je er wel van bewust dat de software aanpassing vanuit Vdash weg is zodra je weer eens langs de dealer bent geweest.
- StefanH
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
- Locatie: Eersel
Friday.....the day the real sound begun!
Eind van de middag begonnen aan de echte demping van mijn deuren en mijn nieuwe krachtbron op zijn plaats geschroefd.
Ik heb nu de 2 woofertjes in de achterportieren en de complete 3-weg voor en het klinkt echt al prima.
Ik ben echt erg benieuwd wat dit wordt als de center, mid-hi en roofspeakers erbij komen.
Er zit echt een berg power in!
Eerst mijn portier voorzien van silentcoat
Ik ben vooralsnog een beetje spaarzaam geweest met de coat omdat ik de achterportieren ook nog moet doen.
Deze kappen moeten er toch nog een keer af als ik de nieuwe roosters binnen heb dus dan kan ik het nog aanvullen.
Daarna 15mm sound absorber ertegenaan.
Zorgen dat de woofer goed ingepakt zit en de kap daar helemaal aansluit.
Binnenkant van de kap ook op een paar strategische plaatsen, vooral het rommelbakje is een klankkast.
Hij hoeft niet helemaal ingepakt te worden,
Voorportieren beide klaar en weer vast gezet.
-----
Nadat ik de versterker even tijdelijk aangesloten had en hij het deed op de huidige bekabeling heb ik er toch voor gekozen om deze meteen op z'n plek te schroeven.
Foto is genomen van de voorkant onder de pasagier stoel.
Het is even lastig om hem los te krijgen maar met de dingetjes uit een standaard ratelsetje lukt het wel.
De blaasmond van de heater kun je er gewoon zo uittrekken. Zie hier links de orginele, en rechts de B&W AMP.
Ik heb de foto een beetje scheef genomen zie ik. Maar de rechter is iets groter en ook behoorlijk wat zwaarder.
Mag ook wel voor de dubbele prijs:)
Eind van de middag begonnen aan de echte demping van mijn deuren en mijn nieuwe krachtbron op zijn plaats geschroefd.
Ik heb nu de 2 woofertjes in de achterportieren en de complete 3-weg voor en het klinkt echt al prima.
Ik ben echt erg benieuwd wat dit wordt als de center, mid-hi en roofspeakers erbij komen.
Er zit echt een berg power in!
Eerst mijn portier voorzien van silentcoat
Ik ben vooralsnog een beetje spaarzaam geweest met de coat omdat ik de achterportieren ook nog moet doen.
Deze kappen moeten er toch nog een keer af als ik de nieuwe roosters binnen heb dus dan kan ik het nog aanvullen.
Daarna 15mm sound absorber ertegenaan.
Zorgen dat de woofer goed ingepakt zit en de kap daar helemaal aansluit.
Binnenkant van de kap ook op een paar strategische plaatsen, vooral het rommelbakje is een klankkast.
Hij hoeft niet helemaal ingepakt te worden,
Voorportieren beide klaar en weer vast gezet.
-----
Nadat ik de versterker even tijdelijk aangesloten had en hij het deed op de huidige bekabeling heb ik er toch voor gekozen om deze meteen op z'n plek te schroeven.
Foto is genomen van de voorkant onder de pasagier stoel.
Het is even lastig om hem los te krijgen maar met de dingetjes uit een standaard ratelsetje lukt het wel.
De blaasmond van de heater kun je er gewoon zo uittrekken. Zie hier links de orginele, en rechts de B&W AMP.
Ik heb de foto een beetje scheef genomen zie ik. Maar de rechter is iets groter en ook behoorlijk wat zwaarder.
Mag ook wel voor de dubbele prijs:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Man, wat gaaf dit! Ik heb zelf een originele sub aan het audiosysteem in mijn Passat gehangen waarvan VW zegt dat dat eigenlijk niet kan, maar dit is van een geheel andere klasse! Diep respect!
En die bone tools zijn inderdaad onmisbaar als je trims los moet halen zonder krassen en andere beschadigingen.
En die bone tools zijn inderdaad onmisbaar als je trims los moet halen zonder krassen en andere beschadigingen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."