Pagina 3 van 3

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 03.05.2024 - 22:32
door raspaardje
Zojuist alle posts even doorgenomen waarbij het opvalt dat er klachten met verschillende aandrijflijnen zijn. De klachten zijn dan ook allemaal net even anders.
- de T4/T5, 8-bak: de Auto Hold is de boosdoener, is ook mijn eigen ervaring. Maar de hik/schok is niet heel groot.
- de B3/B4, 8-bak; versnellingsbak is de boosdoener? Als deze bij afremmen in N wordt gezet en S/S en Auto Hold staan uit, is de hij dan te voelen?
- de B3/B4, 7-bak; versnellingsbak is de boosdoener en S/S kan niet uit.

De combi versnellingsbak, regeneratief remmen en het ijverige S/S bij de mild-hybride lijkt iig geen gelukkige.

Bij de eerste is de Auto Hol

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.05.2024 - 19:39
door Osman
raspaardje schreef: 03.05.2024 - 22:32 Zojuist alle posts even doorgenomen waarbij het opvalt dat er klachten met verschillende aandrijflijnen zijn. De klachten zijn dan ook allemaal net even anders.
- de T4/T5, 8-bak: de Auto Hold is de boosdoener, is ook mijn eigen ervaring. Maar de hik/schok is niet heel groot.
- de B3/B4, 8-bak; versnellingsbak is de boosdoener? Als deze bij afremmen in N wordt gezet en S/S en Auto Hold staan uit, is de hij dan te voelen?
- de B3/B4, 7-bak; versnellingsbak is de boosdoener en S/S kan niet uit.

De combi versnellingsbak, regeneratief remmen en het ijverige S/S bij de mild-hybride lijkt iig geen gelukkige.

Bij de eerste is de Auto Hol

Ik heb een B4, Start/Stop + Hillhold uit, maar je voelt het nog steeds. (Als je v-bak in Neutraal zet voel je niets) Soms harder soms wat minder hard. Maar wel heeeeel irritant. Ik ben echt aan het twijfelen om de auto weg te doen hierdoor.. Zoveel mensen hebben er last van maar niemand heeft een oplossing. Paar keer proefrit laten maken door hoofdmonteurs van verschillende Volvo dealers. Ze zeggen dat ze begrijpen wat ik bedoel maar dat het normaal is. Ik hoop dat ze het met software oplossen.. als iemand een oplossing heeft heel graag.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 21.02.2025 - 22:21
door blastaway
herkenbaar dit met mij. T4. Dealer een week gehad en software updates gedaan en opnieuw inleren bak. Geen effect. Zou product eigenschap zijn. Na lang zeuren gaat hij nu voor een revisie van de bak. Ik ben erg beniieuwd wat men vind. Ik zal het hier posten

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 22.02.2025 - 15:08
door wasbeer2006
Ik heb het wel eens maar zeker niet altijd. Een open deur uiteraard, maar hoe harder je remt hoe minder last je ervan hebt.
Mijn auto heeft er alleen last van als de motor aan staat, het is dus echt de versnellingsbak die bij de dct het probleem veroorzaakt.

Kom ik een lange afrit af en hij zet de motor uit dan gaat het heel smooth allemaal.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 22.02.2025 - 16:47
door kistigun
Heb dezelfde ervaring met mijn T6 TE, zowel met Polestar als zonder Polestar(kan deze aan en uit zetten met Orbit) zowel met als zonder Auto Hold. Merk het inderdaad vooral tijdens het afremmen als de bak terug schakeld terwijl je bijna stil staat

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.02.2025 - 12:24
door Snadert
Ik had het in mijn 2024 V60 B4. Je remt, je voelt de bak vrij lomp terugschakelen naar 1, tegelijkertijd gaat de motor uit en grijpt de auto-hold aan. Ik dacht dat het na een van de laatste software update een stuk soepeler ging. Ik heb minder last of in elk geval valt het minder op.

Sowieso is dat geforceerde start-stop iets vreselijk irritants.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 26.02.2025 - 21:24
door Osman
Als je er erg last van hebt, probeer een calibratie.
Dealer kan transmissie calibreren, dan gaan ze er mee rijden en moeten ze een bepaald stappenplan volgen. Dit heeft bij mij 60-70% geholpen. Auto hold maakt het erger en staat uit bij mij. Ik heb het nu kunnen accepteren.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 27.02.2025 - 07:44
door Almerev70
Dat lompe terugschakelen heb ik ook, metname in standje Polestar, andere rijstanden veel minder.
De overige klachten herken ik niet, of ben er inmiddels aan gewend.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 27.02.2025 - 16:33
door marinh
Had ik ook in mijn vorige. Had echt met het terugschakelen te maken. Het leek erop of hij de rem eventjes kort losliet tijdens dat moment.

In mijn huidige auto heb ik daar geen last van. Zal ook komen omdat hij dan overschakelt naar de elektromotor.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 27.02.2025 - 16:47
door raspaardje
Het niet vloeiend tot stilstand met die hik erbij betreft toch echt alleen een producteigenschap van de 7-traps automaat die alleen in de B3 en B4 ligt.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 27.02.2025 - 17:17
door marinh
raspaardje schreef: 27.02.2025 - 16:47 Het niet vloeiend tot stilstand met die hik erbij betreft toch echt alleen een producteigenschap van de 7-traps automaat die alleen in de B3 en B4 ligt.
Dat verklaart. Mijn vorige was een B3 ;)

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 14.04.2025 - 21:00
door Erwin_002
Als toevoeging; gebeurd bij de PE niet. Zelfs van hoge snelheid relatief snel afremmen is amper terugschakelen te horen; zelfs niet het laatste moment tot stilstand.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 16.04.2025 - 12:25
door EVV
Mijn B4 diesel remt ook gewoon vloeiend af tot stilstand, totaal geen hik te voelen. En die wisselt ook van remmen op de generator naar remmen op de schijven voor het laatste beetje snelheid.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 10:15
door reinberto
Hier ook aanwezig bij mijn S60 T4 2020 met 8 traps automaat.

Afhankelijk van hoe je remt, valt het mij op dat als je rustig uitrolt en rustig tot stilstand remt dat het wel meevalt. Je voelt het terugschakelen wel maar niet extreem.
Wat mij opvalt is dat wanneer je bijvoorbeeld redelijk tot het laatste moment wacht met remmen en dan wat steviger remt; lijkt het net alsof ie zich verslikt of te snel door alle versnellingen heen wilt drukken.
Dat voelt nogal schokkerig, als of je een gigantische slag in je wiel hebt.

Maarja; paar keer geklaagd bij de dealer. Onder coulance 2x bak olie verwisseld en gespoeld, opnieuw inleren/adapteren. Maakt vrij weinig verschil en men vreesde er al voor dat het karakter eigenschap is.

Wat ik verder nog merk bij mijn auto is dat het overschakelen van 1 naar 2 nooit soepel gaat. Vooral als je wat steviger weg rijdt dan kan het best een aardige duw geven alsof het een geartronic koppelomvormer is :)

Kan er zelf wel mee leven maar vraag me af hoe goed dit voor de bak is op de lange termijn.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 10:59
door Jers3n
reinberto schreef: 24.04.2025 - 10:15 alsof het een geartronic koppelomvormer is :)
gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 11:52
door reinberto
Jers3n schreef: 24.04.2025 - 10:59
reinberto schreef: 24.04.2025 - 10:15 alsof het een geartronic koppelomvormer is :)
gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…
Volgens mij hebben deze bakken toch dubbele koppeling zoals VAG DSG?

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 12:04
door raspaardje
reinberto schreef: 24.04.2025 - 11:52
Jers3n schreef: 24.04.2025 - 10:59
reinberto schreef: 24.04.2025 - 10:15 alsof het een geartronic koppelomvormer is :)
gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…
Volgens mij hebben deze bakken toch dubbele koppeling zoals VAG DSG?
Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 12:32
door EVV
raspaardje schreef: 24.04.2025 - 12:04
reinberto schreef: 24.04.2025 - 11:52
Jers3n schreef: 24.04.2025 - 10:59 gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…
Volgens mij hebben deze bakken toch dubbele koppeling zoals VAG DSG?
Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.
Maar wel alleen voor de benzine varianten, de B4 diesels hebben nog wel de 8-traps automaat.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 12:35
door reinberto
raspaardje schreef: 24.04.2025 - 12:04
reinberto schreef: 24.04.2025 - 11:52
Jers3n schreef: 24.04.2025 - 10:59 gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…
Volgens mij hebben deze bakken toch dubbele koppeling zoals VAG DSG?
Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.
Weer wat geleerd! Ik was echt in de veronderstelling dat het een DCT was aangezien ik hem behoorlijk snel vind schakelen als je eenmaal rijdt.

Dan vraag ik me wel af hoe dan de zogenoemde "DSG scheten" vandaan komen in de Polestar stand en voll gass :D

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 24.04.2025 - 14:10
door wasbeer2006
De DCT is echt een stuk soepeler nu ik al weken 98 tank ipv 95.
Nu vind ik het met de hele rijbeleving echt een opvallend groot verschil, had ik niet verwacht.

De dct lijkt soms bij afremmen, de mild hybrid motor los te koppelen, met schakelen van de bak naar stilstand heeft het niet te maken.
Die gaat vrijwel altijd naar neutraal bij rustig remmen. Het lijkt een beetje of de bak nogsteeds schakeld en daar ïets voor" nodig heeft wat de remdruk veranderd.

Optrekken is alleen vanuit stilstand iestje meer voelbaar en van 1 naar 2. De rest is echt heel heel heel erg smooth inzittende voelen het vaak niet eens, ook niet als de motor aan of uit gaat, dat hebben ze echt wel goed gedaan.