Pagina 3 van 5

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 20.07.2022 - 17:18
door Spin!
Hej, länge inte sett!

Dat is Zweeds voor lang niet gezien. Ik ben zo'n internetridder die niet online komt als er niets te klagen valt. Vandaag verbreek ik dus die trend want ik heb niks te klagen en toch ben ik hier. Ik heb een jaar geleden twee aandrijfassen vervangen van de C70 van een 'eigen merk'. Dus niet de 400 euro variant van Volvo, maar eentje van 130 euro. Volgens mijn beredenering zou deze voordeliger zijn als die maar 23.000km zou overleven. Ik ben nu ongeveer 14.000 kilometer verder en nog steeds vrij van trillingen. Nog 9k aan kilometers te gaan voordat ik een lange neus maak richting Göteborg.

Ook heb ik toen alle stabilisatie stangetjes vervangen, de eindjes dan. Vier stuks, twee voor en twee achter. De achterste zijn al los getrild door een wissel van winter naar een matig gebalanceerde zomerset wielen. Alsof je met een zak tentstokken achterin rijdt. Rij je daar lekker te patseren, kap open en dan rij je over een putdeksel. Ik heb Civicjes minder horen rammelen. Dikke afgang.

Nu de centjes weer wat beter binnen komen ook maar gelijk een spoedcursus doorpakken 2.0. Ik heb een (opknap) setje Nebula 18" BBS/Volvo velgen op de kop getikt én 18" Fortuna. De Fortuna's komen er dit weekend al onder. De Nebula's gaan eerst naar de spuiter, als ik er eentje gevonden waarbij je geen hypotheek hoeft af te sluiten. Zojuist ook besteld: alles voor een grote beurt inclusief de pakkingen van het inlaatspruitstuk. Men adviseert die toch te vervangen als deze los is geweest (om bijvoorbeeld de bougies te wisselen). Mogelijk ben ik dan ook weer van het olieverlies af. De C schreeuwt al een paar weken om service.

Ook heb ik geïnformeerd naar nieuwe touwkes bij Volvo. Ik dacht heel even dat ze een compleet dak offreerden. Nee, het waren echt alleen de touwtjes die de hemelbekleding van de cabrio naar binnen en buiten begeleiden. Meine Gute... Ik zal eens gaan onderzoeken of hier aftermarket van is, of dat het gemaakt kan worden. Kan me voorstellen dat er wereldwijd meer mensen zijn die angstvallig naar de gerafelde draadjes kijken als het dak zich naar achteren vouwt. Ze zijn niet wijs voor een paar stringetjes.

Foto: Nebula BBS velg, verwijderen van Plastidip. Toch nog wat te klagen: wat een boutklus.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 22.07.2022 - 20:52
door Spin!
Daad bij woord gevoegd, ik ben er blij mee! Heerlijke velg die Fortuna.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 22.07.2022 - 21:10
door Bover
Mooie verhalen mooi bolide. Tja en Volvo wil beetje verdienen aan onderdelen…..krijg het soms ook niet berekend. Mijn laatste onderdeel een rubber omlijsting dakraam koste 80-

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 22.07.2022 - 22:15
door Walter
Staat ook geweldig zeg

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 06.10.2022 - 08:02
door gold
mooi dat alles op zijn plek valt!

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 08:59
door Spin!
277.500km op de klok en weer een jaartje verder van de vorige APK. We zitten bijna op het omslagpunt waarop een aftermarket aandrijfas voordeliger is dan een OEM. C rijdt nog prima en vol vertrouwen zet ik hem bij chef keurmeester op de stoep. Formaliteitje toch? Het viel mee maar die witte werd wel afgekeurd en wel om een gebroken veer in de linker voorpoot. Wat is dat toch met dit platform, dat had onze vorige C70 ook al op exact hetzelfde plekje.

Daags na de keuring zou ik even een weekje naar Zwitserland gaan om vrienden te helpen bij de afbouw van hun huisje. Aangezien mijn vrouw de XC90 aan haarzelf heeft toegeëigend moest ik dus even in twee dagen tijd die veer fikselaturen. An sich niet zo'n probleem, ik heb gezien hoe dat ging bij de vorige cabrio dus dat kunnen we nu zelf. Wiel eraf, stabi-stangetje eraf, stuurkogel los, fusee los, veerpoot losdraaien, wisselen en in omgekeerde volgorde terug bouwen. Ik had natuurlijk een complete veerpoot gescoord bij mijn vaste onderdelen depot in Uden. Ik ga niet met veerspanners aan de gang, teveel filmpjes op youtube gezien hoe het niet moet. En ik word een krantenartikel.

Wat denk je? Schiet de aandrijfas uit het rubber... En het schroefdraad van de stuurkogel is beschadigd. En dat op zaterdag om 16.00u. Oh ja, had ik al gezegd dat we om 11.30u waren begonnen met een klusje van hooguit een uur of anderhalf? Gewoon thuis op de stoep. Omdat het kan.

Omdat shit een voltooid woord is en shitter niet bestaat de luchttol gehanteerd en in een kwartier vatte de moer om de stuurkogel vast te zetten weer draad en konden we hem vastdraaien. Aandrijfas floepte er redelijk makkelijk weer in uiteindelijk was om 17.00u alles klaar en opgeruimd. Geheel volgens traditie kon ik direct door via de wasmand naar de douche met een goede fles Dasty uit 2020. Prima oogst, geen kurk.

's Avonds proefritje gemaakt en op wat geknoep na (die veer moet zich even zetten onder de auto) alles zoals je verwacht. Frappant is zelfs dat die kleine trilling die er af en toe was ook weg is. Vraag ik me toch af of die veer niet al langer gebroken was en dat ze dit bij de vorige APK over het hoofd hebben gezien, net als ik bij de recente wielwissel toen ik alle ophangdelen heb nagelopen inclusief de vering (omdat ik weet dat die soms stuk gaan). Het gekke is dat het bij mij tot twee keer toe de onderste ring van de veer betrof en dat je die breuk heel lastig ziet. Chef keur zei ook dat hij het per toeval zag.

Oh ja en het geluid dat ik met een zak tentstokken over een klinkerweg aan het rijden ben is ook weg, whoops. Toch die veer. Wel gekeken, maar niet geconstateerd.

De rit naar Zwitserland was heerlijk. Auto was weer even 'thuis'. Helaas geen tijd gehad om bij Liquid op de koffie te gaan, dat bezoekje houden we nog tegoed.

Leuk detail voor de wappies en wokies: Heenweg op NL brandstof 620km uit 52 liter gehaald. Terugweg 820km uit 55 liter. In NL E10 erin gegooid en in Duitsland kon ik niet anders dan E10 bij die pomp. Terugweg hogere snelheden gereden, maar ook is het grootste deel van de rit een soort afdaling. Toch is 200km op 3 liter een bijzonder verschil.

Foto terugweg: net ontsnapt aan de sneeuw (helaas).
Afbeelding

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 09:26
door Bover
Wat een verhaal, maar je hebt het wel weer weten te fixen. Jouw opmerking bij de veerpoten dat je compleete set hebt gekocht doet mij even nadenken.
Ik heb rondom vervangen maar niet de veer die om de voorpoten zit...was mogelijk ook wel verstandig geweest om compleet te maken...Maar goed 150,000 zou dit veer nog niet uit zn doen moeten zijn...

Al m'n verschillende Volvo s V70 hebben wat gekraakt in het vooronder met die veerpoten en dat sinds 2004.....

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 09:54
door Walter
Bij Scuba geweest? Die trilling weg had ik ook na demontage van de aandrijfassen ivm gescheurde hoezen, ik denk doordat je ongemerkt de as in een andere positie terug zet

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 10:58
door Gouwe
Goed verhaal en mooi dat de witte zo goed bevalt!

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 12:31
door WillyWortel2
Wielen doen het goed onder de witte schicht.
Zou toch liever de veer wisselen op de veerpoot omdat je niet weet hoe goed de schokbreker van de donor is.

Respekt voor garage de blauwe hemel. Alles netjes opgelost, dat is het belangrijkste.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 16:59
door Spin!
WillyWortel2 schreef: 23.11.2022 - 12:31 Wielen doen het goed onder de witte schicht.
Zou toch liever de veer wisselen op de veerpoot omdat je niet weet hoe goed de schokbreker van de donor is.

Respekt voor garage de blauwe hemel. Alles netjes opgelost, dat is het belangrijkste.
Toevallig weet ik dat de veerpoot ongeveer een ton minder ervaring had dan de originele. Hij zag er ook wat frisser uit. Maar dank!
Walter schreef: 23.11.2022 - 09:54 Bij Scuba geweest? Die trilling weg had ik ook na demontage van de aandrijfassen ivm gescheurde hoezen, ik denk doordat je ongemerkt de as in een andere positie terug zet
Ja ben inderdaad bij Scuba geweest. Zien en spreken elkaar nog geregeld ondanks de afstand. Die trilling weg is een cadeautje, maar wel eentje waar ik erg blij mee ben.



Mochten er hier nog vaklui zitten die een weekje wintersport willen combineren met een weekje klussen dan graag melden, zoeken nog:
- dakdekkers
- binnenafbouw
- beton/vloeren
- glaszetter
- steigerbouwer
Iets met kost/inwoning en skipas. Ski en snowboard materiaal is daar al aanwezig, maar eigen schoenen zijn wel makkelijk ;-)
Huis ligt aan de piste.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 17:40
door WillyWortel2
Is dat niet riskant, een ploeg bouwvakkers die na werktijd nog even wat wilde toeren uithalen in de sneeuw?
Voor je het weet zitten ze op een gipsvlucht terug naar huis :lol:

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 18:14
door Bover
WillyWortel2 schreef: 23.11.2022 - 17:40 Is dat niet riskant, een ploeg bouwvakkers die na werktijd nog even wat wilde toeren uithalen in de sneeuw?
Voor je het weet zitten ze op een gipsvlucht terug naar huis :lol:
tja en dan ben je werkgever.....zit je met de gederfde inkomsten..

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 20:27
door WillyWortel2
Het zullen toch wel ZZPers zijn?

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 23.11.2022 - 21:51
door Fredhead
Mooi verhaal!

Ik heb destijds bij mijn Seat Ibiza een gebroken veer gehad, maar die stond ook direct een stukje lager aan de betreffende zijde.
Tijdens het rijden merkte ik niets, maar thuis bij het uitstappen en controleren was het wel heel duidelijk welke er stuk was.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 24.11.2022 - 19:40
door Walter
Doe hem de groeten als je hem spreekt aub! Liquid spreek ik heel soms nog

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 21.11.2024 - 20:28
door Spin!
Ik dacht dat het niet zo lang geleden was, maar dus toch langer dan ik dacht. Twee jaar. En still going strong! Vandaag weer weggebracht voor de APK om 8.30 in de ochtend. Kwartier later stond ik buiten zonder opmerkingen en een grote glimlach. Net als vorig jaar overigens.

De aandrijfas geeft ook nog geen problemen dus met deze km-stand (289,000) is de aftermarket OMD aandrijfas duurzamer dan OEM. Nog altijd geen trillingen. Wel "problemen met de accu". Soms dan zet je de auto in de avond thuis op de stoep, slaap je een nachtje en dan mag je de volgende ochtend weer naar je werk en dan is de C zo dood als een pier. Accu in een nacht tijd volledig leeggetrokken. Als je dan een klein stukje rijdt dan kan je hem gerust ook weer een dag of 3-4 laten staan en dan start hij gewoon weer. Ik dacht dat ik de oorzaak had gevonden, voordat je de motor afzet de ventilator op 'uit' zetten. Ik heb gelezen dat de C de kwaal heeft dat er een interieur ventilator mee blijft draaien. Dat is bijna 1,5 jaar goed gegaan tot vorige week. En daarna niet meer voorgekomen, ook niet met de vorst van afgelopen nacht(en). Merkwaardig. Heb er toevallig ook iemand over gesproken op de Volvo Klassieker Beurs, zelfde kwaal. Random leeg, pure willekeur. Euvel niet gevonden...

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 22.11.2024 - 18:32
door steven.vuylsteke
Over die ventilator. mijn v70 2001 vind ik ook vaak op de parking terug met draaiende ventilator. Geen idee hoe het komt. Slaat willekeurig aan en geen idee wnnr het stopt. Ik draai dan altijd weer even contact aan en uit, zonder de motor te starten. Maar de oorzaak heb ik nooit geweten

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 19.12.2024 - 19:03
door Peterlinde
steven.vuylsteke schreef: 22.11.2024 - 18:32 Over die ventilator. mijn v70 2001 vind ik ook vaak op de parking terug met draaiende ventilator. Geen idee hoe het komt. Slaat willekeurig aan en geen idee wnnr het stopt. Ik draai dan altijd weer even contact aan en uit, zonder de motor te starten. Maar de oorzaak heb ik nooit geweten
Heb je het dan over de binnen ventilator of de fan van de koeling?
Spin, ik heb met plezier de prachtige verhalen doorgelezen, alhoewel er heel wat reparaties de revue gepasseerd zijn. De aandrijfassen heb ik bij mijn C30T5 problemen mee gehad, maar net op het moment dat ik hem inruilde, gelukkig.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 19.12.2024 - 21:35
door WillyWortel2
De binnen ventilator van Volvo vindt het soms nodig even te gaan draaien terwijl de auto geparkeerd staat zonder sleutel in het contact. Is een "normaal" verschijnsel. Er is ook een reden voor, die is me helaas ontschoten.
Dit duurt niet zo lang en is niet voldoende om de accu leeg te trekken tenzij de accu zeer matig van kwaliteit is.

Ik wacht op nieuwe verhalen met C70 kwalen. Leest erg prettig.

Lijkt me een mooi vak om mensen te begeleiden op een verstandige manier afscheid van elkaar te nemen.
Mijn advocaat kent voldoende ex echtelieden die na 4 jaar nog ruzie maken over de bloempotten.
De film Four weddings and a funeral is het beste recept tegen de huwelijkse staat.
Tegenwoordig kun je ook zonder huwelijksband in een scheiding belanden.