Adaptieve cruise control "vergist" zich
Geplaatst: 10.08.2021 - 13:11
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
De mijne is nu 10 maanden oud. Bij de jaarbeurt begin oktober, hoop ik dat ze gelijk de nieuwe software updates invoeren. Maar ik rij zelden grote snelwegen, met in en uitvoegers, dus ik heb nog geen negatieve ervaring met de ACC gehad. Wel zoekt de automaat na het verlaten van een rotonde, ff twijfelend naar de juiste versnelling. Maar bij wat eerder in de uitgaande bocht gas geven, valt dat haperen deels weg.
Exact, een goed bestuurder weet wanneer de systemen aan de limiet zitten en zelf over pakt.
Je beschrijft gewoon een goede chauffeur die anticiperend rijdt. Zo hoort het en ik mag graag geloven dat de meerderheid der forumleden dit ook zo doet. En bumperkleven is met de ACC sowieso niet mogelijkdiesel01 schreef: ↑11.08.2021 - 08:39Exact, een goed bestuurder weet wanneer de systemen aan de limiet zitten en zelf over pakt.
Dat is ook het verschil tussen iemand die zijn/haar auto op een boom prakt of bij groen zonder te controleren op roodrijders oprijdt(ik heb toch groen?)
En iemand die wel op dat bochtig weggetje gas terug neemt, en kruisingen controleert.
Op autobahnen ben ik ook de eerste die gas terug neemt wanneer er iets meer verkeer op de rechterbaan zit terwijl anderen met 200+ door knallen.
Maar er is een verschil tussen een systeem dat aan de limiet van de functionaliteit zit of een systeem dat door een matige software-update ondermaats presteert. Het eerste zal je moeten accepteren maar het tweede moet gewoon opgelost worden. Dat is dus gelukkig ook gebeurd
Het is de bestuurder die ernaar kijkt die het onveilig maakt Bob. Ik laat de foon rustig liggen onderweg. Overigens kan je via Apple Carplay je berichten laten voorlezen, maar daar heb ik geen behoefte aan.Bover schreef: ↑11.08.2021 - 12:19 Het is precies wat Diesel beschrijft uiteindelijk ben je een goed bestuurder als je alle systemen feitelijk vóór bent en tegenwoordig ben je dat vaak al als je het grootste "storing systeem" in je Volvo op 'uit zet' en dat is namelijk de Smartfone>SMS. Hoofd bij het rijden houden.
Ik ben echt ervan overtuigd dat de app berichten en smartfones de meeste onveilige situaties op de weg veroorzaken.
Hans Eilander schreef: ↑07.07.2021 - 12:43 Okee vrienden, ik moet even wachten tot de eerste week van oktober voor de eerste jaarbeurt.(dan ca 13.000 km) Ik ben zeer benieuwd wat de updates dan voor positieve invloed hebben. Het enige wat mij opvalt, is bij het verlaten van een rotonde, dat de bak even twijfelt om de juiste versnelling te kiezen. Verder rij ik altijd in Comfort modus, en ben ik tot dusver dik tevreden over het rijgedrag, en het verbruik van de XC 40. We gaan het zien....![]()
Van de week was mijn P8 even bij de dealer en toen kreeg ik een vrijwel nieuwe T2 mee. Moest wel even wennen aan het veel, lagere vermogen dan ik gewend ben en het feit dat hij geen AWD heeft, waardoor de auto gek genoeg zwaarder en lomper aanvoelt dan de P8 terwijl die laatste toch echt 400 kg zwaarder is. Maar de P8 voelt desondanks veel wendbaarder en alerterHans Eilander schreef: ↑07.07.2021 - 12:43 Okee vrienden, ik moet even wachten tot de eerste week van oktober voor de eerste jaarbeurt.(dan ca 13.000 km) Ik ben zeer benieuwd wat de updates dan voor positieve invloed hebben. Het enige wat mij opvalt, is bij het verlaten van een rotonde, dat de bak even twijfelt om de juiste versnelling te kiezen. Verder rij ik altijd in Comfort modus, en ben ik tot dusver dik tevreden over het rijgedrag, en het verbruik van de XC 40. We gaan het zien....![]()
Zeker bloes??.....
Ach ja, dan maar liever de B4. Die is tenslotte maar € 8000,- duurder.
Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.Bover schreef: ↑11.08.2021 - 21:13 Weinig bestuurders hebben een goede discipline als over appen en bellen gaat zeg onderzoek.
Handsfree bellen in de `auto is net zo gevaarlijk als de smartphone in de hand. Ik denk er misschien wat rechtlijnig over smartphone in auto s .
Er maar één manier is om ongelukken te voorkomen door de smartphone en dat is uitschakelen zodat dat ding geen aandacht meer trekt. . Mooi onderwerp voor Volvo met 'veiligheid" in het vaandel.
De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.
Citaat PArool van www geplukt:
Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.
https://www.rtlnieuws.nl/node/549726
In aanschaf scheelt het meer dan ik dacht, maar je kunt ook kijken naar de restwaarde over een paar jaar en dan is het mijn inschatting dat die voor een T4 of B4 gunstiger is.Hans Eilander schreef: ↑11.08.2021 - 22:43Ach ja, dan maar liever de B4. Die is tenslotte maar € 8000,- duurder.en gaan we, voor de B4 AWD, dan is het extra op een T2 maar €12.500,-
Dus dat is toch appeltje, eitje??
![]()
Dan heb je in ieder geval wél meer pit.
![]()
Jawel, dat is ook wel zo. Door die negatieve rente, en vermogensbelasting heb ik om die reden de XC 40 T2 gekocht. En als we nu tóch praten over € 60K, dan heb ik liever de P8 dan een B4. Maar dat is voor mij te hoog gegrepen. Daarom liever genieten van mijn Volvo, dan elk jaar de belastingdienst een zinloos, doch aanzienlijk bedrag overmaken.mga1600 schreef: ↑12.08.2021 - 13:01 Maar een B4 is in absolute zin inderdaad erg duur - voor datzelfde geldt koop je een P8 waar de optie pakketjes al inzitten en die nog veel pittiger is. Maar je kunt het ook zo zien dat spaargeld op de bank tegenwoordig ook al negatieve rente kost, en daarbovenop wordt je met een fictief rendement bij de belastingdienst gestraft, dus uitgeven en genieten van de aankoop is een optie waar ik voor kies.
100% mee eens!BraboFrits schreef: ↑12.08.2021 - 11:10Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.Bover schreef: ↑11.08.2021 - 21:13 Weinig bestuurders hebben een goede discipline als over appen en bellen gaat zeg onderzoek.
Handsfree bellen in de `auto is net zo gevaarlijk als de smartphone in de hand. Ik denk er misschien wat rechtlijnig over smartphone in auto s .
Er maar één manier is om ongelukken te voorkomen door de smartphone en dat is uitschakelen zodat dat ding geen aandacht meer trekt. . Mooi onderwerp voor Volvo met 'veiligheid" in het vaandel.
De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.
Citaat PArool van www geplukt:
Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.
https://www.rtlnieuws.nl/node/549726
(handsfree) bellen vind ik lastiger. Als je gebeld wordt met een echt dringende reden is dan kan ik me voorstellen dat je opneemt maar dan zo snel mogelijk een plek zoekt om verantwoord te kunnen stoppen of zeggen dat je terug belt.
Zelf gaan bellen pas als je fatsoenlijk geparkeerd staat.
Alle overige prietpraat (95%), niet doen...
Ik bel wel in de auto, dat wil handsfree prima.BraboFrits schreef: ↑12.08.2021 - 11:10Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.Bover schreef: ↑11.08.2021 - 21:13 Weinig bestuurders hebben een goede discipline als over appen en bellen gaat zeg onderzoek.
Handsfree bellen in de `auto is net zo gevaarlijk als de smartphone in de hand. Ik denk er misschien wat rechtlijnig over smartphone in auto s .
Er maar één manier is om ongelukken te voorkomen door de smartphone en dat is uitschakelen zodat dat ding geen aandacht meer trekt. . Mooi onderwerp voor Volvo met 'veiligheid" in het vaandel.
De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.
Citaat PArool van www geplukt:
Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.
https://www.rtlnieuws.nl/node/549726
(handsfree) bellen vind ik lastiger. Als je gebeld wordt met een echt dringende reden is dan kan ik me voorstellen dat je opneemt maar dan zo snel mogelijk een plek zoekt om verantwoord te kunnen stoppen of zeggen dat je terug belt.
Zelf gaan bellen pas als je fatsoenlijk geparkeerd staat.
Alle overige prietpraat (95%), niet doen...