Pagina 3 van 9

Geplaatst: 01.11.2006 - 20:15
door NOS
V480-V40 schreef:
NOS schreef:Ik leer alvast wat natuurkunde'...
Heb jij dat dan nog niet?
jawel, maar het is nog niet echt moelijk met termische energie en dergelijke.

onoftoppic:
de V50 heeft 5 sterren euroncap dus zal die veiliger zijn dan een v70 met 4 sterren toch?

Geplaatst: 01.11.2006 - 20:18
door Maurice Pierik
Battlecruiser S80 schreef:Aha, "het niet op elkaar uitgelijnd zijn".

Zo zag ik laatst een hele serie filmpjes van proefnemingen van botsende treinen. Perfect op elkaar uitgelijnd.
Diepe zucht.... 'uitgelijnd' in de zin van 'compatibel'.
Misschien dat je ooit iets hebt meegekregen over de discussie van de veiligheid (en aggressieviteit van een SUV) van de XC90. Volvo heeft terecht bij de introductie van de XC90 laten zien dat deze auto met zijn extra onderbumper netjes tegen een bumper van een kleinere auto zou botsen, zodat beide kreukelzones optimaal functioneren.
Een 'ouderwetse' SUV is gebouwd op een hooggeplaatst laddderchassis. Zo'n auto raakt een andere auto op een onhandige plek en heeft nauwelijks een kreukelzone (en pikant detail: het zijn uiterst onveilige auto's voor hun inzittenden!)

Geplaatst: 01.11.2006 - 23:00
door +++t blijft behelpen+++
of zoals ik wel eens gezien heb een vrachtauto met paneermeel.
de chauffer helemaal geplet bij een frontale botsing..

maar geplet van achteren door de massa van het paneermeel..

Geplaatst: 02.11.2006 - 00:06
door Gast
Maurice Pierik schreef: Heeft overigens niet zo zeer met de massa te maken, als de chauffeur van de vrachtwagen op dezelfde hoogte had gezeten als de personenwagenchauffeur was ie geheid hardstikke dood geweest.
Hier gaat dus de theorie mank.
Ik beloof je dat de vrachtwagenchauffeur het overleeft.
Hij duwt die personenauto voor zich uit of de personenauto schiet onder de vrachtauto (op klimmen). Oja dit is praktijk.

Maurice Pierik schreef:Maar goed, voor diegene die denken dat ze beter af zijn bij een crash met meer massa moeten maar met een hele berg zware bagage gaan rondrijden. Dat helpt kennelijk bij een eventueel ongeval. Het is onzin, maar als je je er gelukkiger bij voelt...
Ik houd me aan mijn eigen wet.
De wet van Alex: Voorkomen is beter dan genezen. :P

Geplaatst: 02.11.2006 - 14:36
door MDA
Gmid schreef:Toen ze nog veel S70 t-5 gebruikten, ging Rica er altijd even mee aan de slag om het vermogen nog wat op te schroeven.
*Lekker weer on-topic :) *

Is dat met de V70's ook gebeurd?

*en weer lekker off-topic, maar wel leuk*

Vrachtwagen vs lullig beveiligingspaaltje...



Let vooral op waar de cabine belandt, en wat de lading doet... :)

Geplaatst: 02.11.2006 - 17:44
door Battlecruiser
MDA schreef:
Haha, ik bedoelde helemaal niet die natuurwet van Newton, maar de kinetische-botsenergie-crapwetten van de huidige ingenieurs.
De kinetische-botsenergie-wetten zijn van Newton...
Nee hoor, die Newton ontdekte natuurwetten.
Die kinetische-botsproef-zooiwetten is een bedenksel van tijdelijk slimme ingenieurs die over tien jaar ingehaald worden door de tand des tijds...

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:21
door Maurice Pierik
Battlecruiser S80 schreef:
MDA schreef:
Haha, ik bedoelde helemaal niet die natuurwet van Newton, maar de kinetische-botsenergie-crapwetten van de huidige ingenieurs.
De kinetische-botsenergie-wetten zijn van Newton...
Nee hoor, die Newton ontdekte natuurwetten.
Die kinetische-botsproef-zooiwetten is een bedenksel van tijdelijk slimme ingenieurs die over tien jaar ingehaald worden door de tand des tijds...
maar natuurlijk

ga jij maar lekker genieten van joe door crap-ingenieurs bedachte autootje.

vooral dat verzonnen verhaal over kinetische energie: allemaal één complot

grapjurk

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:25
door menjo
Geloven jullie nog in de wetten van Newton?

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:31
door Battlecruiser
Jij?

De toepassing van die wetten, daar hebben de mensen nogal eens problemen mee...

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:33
door MDA
menjo schreef:Geloven jullie nog in de wetten van Newton?
Ik wel! Zolang mijn V40je niet een snelheid bereikt die in de buurt ligt van de lichtsnelheid werken Newtons wetten prima...

Maar goed, ik zie dat jij een T4 hebt (hulde!), dus jij zal wel wat harder gaan. :D

Kom, en nou weer on-topic, genoeg klassieke mechanica!

p.s. vergeet niet te stemmen op volvo bij de autoweek verkiezing (zie ander topic)!

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:39
door menjo
Battlecruiser S80 schreef:Jij?
Ik doe sowieso niet aan geloven, ik weet iets of ik weet het niet ;)

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:47
door Battlecruiser
Houwe zooo!


Maarre, nooit iets er tussenin (dat heet twijfel, geloof ik)?

Geplaatst: 02.11.2006 - 18:48
door menjo
Jawel, maar dan zoek ik het uit.

Geplaatst: 02.11.2006 - 19:02
door Gast
MDA schreef:

*en weer lekker off-topic, maar wel leuk*

Vrachtwagen vs lullig beveiligingspaaltje...



Let vooral op waar de cabine belandt, en wat de lading doet... :)
Laat dat lullig maar weg. :P
Allemachtig wat staat dat "paaltje" vast.
Tjonge, behoorlijk gericht op de praktijk. :wink:
Vertel mij eens waar je dat tegen komt op onze wegen. :roll:
Viaducten (beschemd met vangrail) en bomen zijn hoger, daar gaat echt geen cabine OVER heen.

Zo kan ik ook wel proeven laten zien.
Maar deze is wel heel subjectief. Hoe ros ik een vrachtauto in elkaar! :cry:

Geplaatst: 02.11.2006 - 19:32
door MDA
AlexV70 schreef:
MDA schreef:

*en weer lekker off-topic, maar wel leuk*

Vrachtwagen vs lullig beveiligingspaaltje...



Let vooral op waar de cabine belandt, en wat de lading doet... :)
Laat dat lullig maar weg. :P
Allemachtig wat staat dat "paaltje" vast.
Tjonge, behoorlijk gericht op de praktijk. :wink:
Vertel mij eens waar je dat tegen komt op onze wegen. :roll:
Viaducten (beschemd met vangrail) en bomen zijn hoger, daar gaat echt geen cabine OVER heen.

Zo kan ik ook wel proeven laten zien.
Maar deze is wel heel subjectief. Hoe ros ik een vrachtauto in elkaar! :cry:
Dat "lullig" staat er expres natuurlijk... :wink:

Het paaltje is beveiligingsmateriaal voor "beveiligde gebouwen" en toegangswegen. Hoe dat kreng exact in elkaar zit kan ik niet zeggen, maar het zal vast een gelaagd metaal / beton constructie zijn...
En nee, dit kom je nergens tegen op de nederlandse wegen, behalve misschien voor het amerikaanse consulaat, de kernreactor in Petten o.i.d.
Maar wel een leuk filmpje... En het is wel mooi voorbeeld van hoe niet alle botsingen zo gebeuren als je "intuitief" zou denken. :D

Als je het rustig nogmaals bekijkt zie je trouwens wel mooi hoe de lading naar voren schuift en de hele cabine lostrekt en 5 meter verderop neerlegt... (nadelig effect van massa)

voor de liefhebbers hier nog een met een "lullig" muurtje en een grotere vrachtwagen (zonder lading)


Geplaatst: 02.11.2006 - 20:18
door Gast
Nog zo'n fijne subjectieve. :P
Die massa geeft een hoop stof.................... Tot nadenken. :lol:

Geplaatst: 02.11.2006 - 21:58
door Hans
Ook leuk om even bij stil te staan;
Wat denk je wat een klap doet met het binnenste van je lichaam? Ik heb ze gezien hoor, de losgerukte aorta's, gescheurde levers en milten. Darmen die van ophangbanden afscheuren.....
Maar goed, al die airbags om je heen kunnen een hoop leed voorkomen.

Geplaatst: 03.11.2006 - 18:38
door Battlecruiser
Dan had je vroeger moeten komen: werd je op een slagveld toch mooi binnenstebuitengekeerd door een gek met een hellebaard die het voorzien had op je lever, maar uitschoot en mooi alletwee je nieren door je 12-vingerige darm heenpriemde om via je lendenen die organen naar buiten te rijten...

Zo bezien, valt het tegenwoordig wel mee...

Geplaatst: 03.11.2006 - 18:58
door Live
Battlecruiser S80 schreef:Dan had je vroeger moeten komen: werd je op een slagveld toch mooi binnenstebuitengekeerd door een gek met een hellebaard die het voorzien had op je lever, maar uitschoot en mooi alletwee je nieren door je 12-vingerige darm heenpriemde om via je lendenen die organen naar buiten te rijten...

Zo bezien, valt het tegenwoordig wel mee...


toelichting?:S

Geplaatst: 03.11.2006 - 21:58
door Bover
hans anesthesie schreef:Ook leuk om even bij stil te staan;
Wat denk je wat een klap doet met het binnenste van je lichaam? Ik heb ze gezien hoor, de losgerukte aorta's, gescheurde levers en milten. Darmen die van ophangbanden afscheuren.....
Maar goed, al die airbags om je heen kunnen een hoop leed voorkomen.
JAAAAAAA hANS, Ik dacht nog in volvo zit ik goed. :shock:
Nu je het erover hebt....

Waar blijft de ingebouwde airbag in je lijft om de holtes te verstevigen tijden een klap. ( of de kinitische enrgie op te vangen :D )