Pagina 3 van 6
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 28.03.2022 - 21:43
door NielsPHEV
Edgecrusher schreef: ↑28.03.2022 - 07:48
Het zal ook erg afhangen van hoe de auto is gekocht geleverd en onderhouden.
Onderhoud kan ik volgen, maar hoe gekocht of geleverd niet, mag het dan eerder kapot gaan?
Aangezien de garantietermijn verlopen spreken we over coulance, wanneer het bijvoorbeeld een importwagen zou betreffen of verkoop buiten het reguliere dealer kanaal zou ik me kunnen voorstellen dat men minder coulant is. Vaak spreekt men over consumentenbescherming weet dat die niet van toepassing is op zakelijke transacties
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 28.03.2022 - 23:06
door eta76
Privé gezien is 30% van het bedrag nog steeds geen leuke boodschap..
Misschien is de 70% coulance nog wel netjes, maar is die 7000.- niet extreem? Als je bij een specialist (niet een dealer) een prijs opvraagt, zou je dan ook daar op uit komen?
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 28.03.2022 - 23:17
door erichendri
Dealer onderhoud kan zeker een voordeel zijn bij coulance.
Dealer kan coulance aanvragen, en jou zeker tegemoet komen bij montage, trouwe klanten willen ze graag houden.
Bij mazda het volgende mee gemaakt.
Dealer kon weinig betekenen voor klant, comprexlader (diesel) na 5 jaar en 200000 km stuk.
Altijd trouw op tijd alle onderhoud laten uitvoeren.
Stuurt een nette brief naar de importeur met wat termen over consumentenrechten en dat hij al 10 jaar trouwe mazda klant is en wil blijven mits…… , en een defectonderdeel wat een autoleven mee zou moeten gaan volgens mazda.
Puntje bij paaltje uiteindelijk onderdeel vergoed gekregen.
Hij moest wel het monteren betalen.
Die kosten nam de dealer voor rekening want trouwe klanten moet je koesteren.
Overigens had ik ergens (hier?) gelezen dat een aantal ook al met hun 2de erad rondrijden.
Maar had volvo niet pas iets geschreven over : na montage nieuw onderdeel krijg je levenslange garantie erop.
Eric
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 13:22
door EVO500
erichendri schreef: ↑28.03.2022 - 23:17
Maar had volvo niet pas iets geschreven over : na montage nieuw onderdeel krijg je levenslange garantie erop.
Is mij door verkoper wel verteld toen ik vorig jaar auto kocht.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 15:38
door Edgecrusher
Een nieuwe auto bestaat toch uit allemaal nieuwe onderdelen?

Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 19:45
door Jelmer de Jong
erichendri schreef: ↑28.03.2022 - 23:17
Maar had volvo niet pas iets geschreven over : na montage nieuw onderdeel krijg je levenslange garantie erop.
Eric
Niet op slijtagedelen. Dus eigenlijk alleen de binnenspiegel...

Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 20:15
door -KJ-
En "levenslang" zolang jij de auto in bezit hebt. De garantie gaat niet over op de volgende eigenaar. Iets met kleine lettertjes en zo.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 20:52
door AlexV70
NielsPHEV schreef: ↑28.03.2022 - 21:43
Edgecrusher schreef: ↑28.03.2022 - 07:48
Het zal ook erg afhangen van hoe de auto is gekocht geleverd en onderhouden.
Onderhoud kan ik volgen, maar hoe gekocht of geleverd niet, mag het dan eerder kapot gaan?
Aangezien de garantietermijn verlopen spreken we over coulance, wanneer het bijvoorbeeld een importwagen zou betreffen of verkoop buiten het reguliere dealer kanaal zou ik me kunnen voorstellen dat men minder coulant is. Vaak spreekt men over consumentenbescherming weet dat die niet van toepassing is op zakelijke transacties
Voor de duidelijkheid

Privé bezit, gekocht in 2020 bij een Volvo-dealer en aldaar in onderhoud geweest.
En dat laatste is best wel (heel) bijzonder, ik deed namelijk altijd alles zelf. Ook veel op dit forum over geschreven, bijvoorbeeld kleppen stellen, cilinderkop de- en monteren enz.
Nu niets gedaan, mede gezien de problemen die ik had gelezen over de hybride XC90 en V60. Ik vraag mij wel af of het weer een Volvo wordt. Zeker geen hybride of vol elektrisch want daar loop je op leeg…. Of ze moeten de garantie gaan aanpassen.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 21:31
door Edgecrusher
NielsPHEV schreef: ↑28.03.2022 - 21:43
Aangezien de garantietermijn verlopen spreken we over coulance
Je zou het zo kunnen noemen, maar non-conformiteit is nog wel iets anders dan coulance.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 29.03.2022 - 21:56
door AlexV70
Edgecrusher schreef: ↑29.03.2022 - 21:31
NielsPHEV schreef: ↑28.03.2022 - 21:43
Aangezien de garantietermijn verlopen spreken we over coulance
Je zou het zo kunnen noemen, maar non-conformiteit is nog wel iets anders dan coulance.
Inderdaad

Non-conformiteit houdt in dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben.
Ach, van een auto met een nieuwprijs van +/- € 80.000,- mag je wel wat verwachten. Volvo is sinds enige jaren in Chinese handen, maar ik mag toch hopen dat de onderdelen niet bij AliExpress zijn/worden ingekocht.

Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 08:00
door NielsPHEV
Als je de auto privé gekocht hebt dan kan je inderdaad een beroep doen op consumenten bescherming en non conformiteit maar met die 70% coulance biedt volvo een oplossing die heel netjes binnen die kaders valt. De enige manier om je eigen kosten omlaag te krijgen is "aantonen" dat die 7 k € te hoog is en dat is een lastige discussie. Ik zou gewoon nog een keer om tafel met de verkopende dealer en daarna snel pinnen
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 14:55
door AlexV70
NielsPHEV schreef: ↑30.03.2022 - 08:00
Als je de auto privé gekocht hebt dan kan je inderdaad een beroep doen op consumenten bescherming en non conformiteit maar met die 70% coulance biedt volvo een oplossing die heel netjes binnen die kaders valt. De enige manier om je eigen kosten omlaag te krijgen is "aantonen" dat die 7 k € te hoog is en dat is een lastige discussie. Ik zou gewoon nog een keer om tafel met de verkopende dealer en daarna snel pinnen
Welke kaders? Die van mij of die van Volvo? Heb je een lijstje met kaders? Of is dit persoonlijke mening?
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je enige betrokkenheid hebt bij Volvo, ook gezien je eerdere opmerkingen.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 15:14
door AlexV70
NielsPHEV schreef: ↑30.03.2022 - 08:00 Ik zou gewoon nog een keer om tafel met de verkopende dealer en daarna snel pinnen
Het gaat niet om het pinnen. Ik sta er namelijk vrij principieel in, Volvo behoort bij de vijf grootste Europese premium merken en vind daarom dat Volvo betere kwaliteit moeten leveren, of dit volledig moet vergoeden.
Mijn Volvo-dealer heeft zich bovenmatig voor mij ingezet, ondanks dat ze tot nu toe mijn aanspreekpunt zijn, vind ik (persoonlijk) niet dat ze verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor wat Volvo NL hen heeft geleverd.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 15:43
door NielsPHEV
AlexV70 schreef: ↑30.03.2022 - 14:55
NielsPHEV schreef: ↑30.03.2022 - 08:00
Als je de auto privé gekocht hebt dan kan je inderdaad een beroep doen op consumenten bescherming en non conformiteit maar met die 70% coulance biedt volvo een oplossing die heel netjes binnen die kaders valt. De enige manier om je eigen kosten omlaag te krijgen is "aantonen" dat die 7 k € te hoog is en dat is een lastige discussie. Ik zou gewoon nog een keer om tafel met de verkopende dealer en daarna snel pinnen
Welke kaders? Die van mij of die van Volvo? Heb je een lijstje met kaders? Of is dit persoonlijke mening?
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je enige betrokkenheid hebt bij Volvo, ook gezien je eerdere opmerkingen.
Ik heb geen enkele betrokkenheid bij eender welke auto importeur dealer of garage (dus ook zeker niet Volv) ben werkzaam in proces industrie en bouw grote industriële installaties
Het kader waar ik naar verwijs is de manier waarop de consumentenbescherming wordt toegepast en dan wordt er weldegelijk rekening gehouden met de redelijk te verwachten levensduur en geconstateerde levensduur en op basis daarvan zal een rechter als je het zo ver laat komen bepalen tot wel bedrag je jouw leverancier (de volvo dealers dus) kan aanspreken op bijdragen in de kosten. De auto heeft 100 k km's gelopen als ik het me goed herinner en is 4 jaar oud wanneer je 30% moet bijdragen dan zegt de partij die je dit voorstel heeft gedaan dus feitelijk dat men uit is gegaan van een redelijk te verwachten levensduur van 330.000 km en een jaar of twaalf. Dat is redelijk lang voor een auto. Daar mag je uiteraard een andere mening over hebben dan vraag je het een rechter en misschien krijg je een paar procent meer maar ik verwacht het niet.
Wanneer je blijft verwijzen naar een auto van 80 kEuro en daar meent te moeten afleiden dat deze niet stuk zou mogen gaan maak je naar mijn mening een niet correct vergelijk. 1: de auto is verkocht voor een veel lager bedrag een substantieel deel van die 80 zijn belastingen 2: het zou suggereren dat een auto van 40 k€ wel korter zou mogen meegaan.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 17:12
door Walter
NielsPHEV schreef: ↑19.03.2022 - 18:11
Nel schreef: ↑18.03.2022 - 07:41
@AlexV70 : Fake news!
Waarom? Ik ben ook een bezitter van een zogezegde maandagmorgen Volvo T8 product. Mijn XC60 T8 is van 2018 en ik had gehoopt dat alle kinderziektes er uit gingen zijn. Niet dus ….
Stoelverwarming stuk
OBC oplaadunit stuk
ERAD stuk
Groetjes Nel (44 000 km)
Beste Nel mijn advies, probeer met ietsie meer nuance te communiceren in de richting van je dealer dan heb je wellicht een kans, je zat er hier naar mijn mening toch nogal naast en trok een tamelijk bizarre en eigenlijk stuitende vergelijking, als je echt slim bent pas je de post aan en vraag je de moderatoren vriendelijk de plekken waar je geciteerd bent te verwijderen. Ben kennende zal hij dat doen en zal hij een kleine donatie aan hoogvliegers voor zijn diensten kunnen waarderen. Zelf heb ik je citaat al gemodereerd in mijn post. No charge !
Ik heb alles al aangepast, de zeer ongepaste vergelijking is verwijderd
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 17:15
door Walter
Aanvullend: bij een dergelijke coulance betaalt de dealer ook een deel mee.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 20:04
door AlexV70
NielsPHEV schreef: ↑30.03.2022 - 15:43De auto heeft 100 k km's gelopen als ik het me goed herinner en is 4 jaar oud wanneer je 30% moet bijdragen dan zegt de partij die je dit voorstel heeft gedaan dus feitelijk dat men uit is gegaan van een redelijk te verwachten levensduur van 330.000 km en een jaar of twaalf. Dat is redelijk lang voor een auto.
Je had al eerder deze berekening gemaakt en ook toe kon ik hem niet doorgronden. Ik denk dat je een berekening maakt met de getallen 100 k, 4 en 30%. Kan je mij uitleggen hoe je dit berekend hebt?
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 21:17
door eta76
Zoals ik het lees:
100k: in je openingspost staat dat de auto nog geen ton gereden heeft. Er lijkt een aanname gedaan dat je daar niet ver vanaf zit.
4:. Je auto is 4 jaar oud.
30: je krijgt 70% coulance, dus 30% zelf betalen.
Waarom komt Volvo op 30% zelf betalen?
ze vinden dat jouw auto na 4jaar en 100.000km op 30% van zijn economische leven zit.
Wat aangeeft dat Volvo vind dat de auto in 13jaar waarschijnlijk 330.000 heeft gereden en helemaal is af te schrijven. Na deze tijd is de auto nog niet op, maar de boek waarde is praktisch nul.
Ik zou je eerst ook focussen op die prijsopgave, een daarna op het percentage.
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 21:39
door AlexV70
Die 100.000 km zijn de volledige km’s, maar de elektrische motor (ERAD) heeft nog geen 29.000 km gedraaid. Begrijp ik nu dat met deze rekenmethode de ERAD bij +/- 90.000 km is afgeschreven? Of maak ik ergens een denk fout?
Elektromotor defect XC60 T8
Geplaatst: 30.03.2022 - 22:46
door Summum
Jouw denkfout zit er in dat je verwacht dat een reparatie aan een tweedehands aangeschafte auto van 4 jaar oud en 100k km ervaring voor 100% vergoed wordt.
Dat de elektromotor slechts 20.000 km gedraaid heeft is denk ik niet aan te tonen. Bovendien doet die juist bij optrekken altijd mee. Dat zijn de zwaarste belastingsmomenten. Het lijkt me ook niet zo relevant. Als jouw redenering wordt gevolgd kan iemand (waarschijnlijk BMW-rijder) die na een ton aan kilometers een defecte richtingaanwijzer heeft ook betogen dat dit onacceptabel is gezien het feit dat hij nooit richting aangeeft?
Non-conformiteit wordt bepaald door wat jij als koper van een (tweedehands) auto mag verwachten. En die kun je uitsluitend inroepen tegen jouw verkoper, oftewel de dealer. Een importeur of fabrikant heeft daar niets mee te maken. Als die toch enige vorm van coulance verlenen is dat mooi meegenomen voor de dealer. En doet de dealer ook een duit in het zakje, dan komt het kortingspercentage hoger uit.
Naar mijn bescheiden mening is een coulanceregeling van 70% echt niet verkeerd. Bij een rechter zul je niet hoger uitkomen verwacht ik.