The Mechanic schreef: ↑06.07.2022 - 16:56
Dealer heeft (waarschijnlijk) VPS, en daarbij moet de monteur zo ongeveer alles doen, afspraken maken, klanten te woord staan, factureren, onderdelen bestellen, klanten nabellen, ....... Owja en tussendoor ook nog autos repareren.
Gezien de hoge werkdruk door de personeelstekorten en corona, kan ik begrijpen dat een monteur wel eens vergeet een klant op de hoogte te houden. Monteur krijgt een auto met een storing en wil zich daar dan het liefst in vastbijten, zijn prioriteit ligt dan daar.
Over een paarjaar zal er wel iemand tot de gedachte komen, weetje we gaan het helemaal anders doen, we laten de monteurs doen waar ze goed in zijn en ontlasten ze met overige taken.
NielsPHEV zoals eerder gemeld in dit topic: bij mijn dealer doen de monteurs wat ze moeten doen: diagnosticeren en daarna het probleem oplossen m.b.v. computer en moersleutel . Ik krijg in dit hele traject nooit de monteur of chef werkplaats aan de lijn. Altijd een "kantoorman" die e.e.a. moet doorspelen, vandaar dat ik ook vaktermen als "pompachtig iets" en zo te horen krijg.
Update: Vanmiddag na een dag of 8 zelf maar weer eens gebeld om te informeren naar mijn XC40.....
Ik hoefde mijn naam nog niet eens te noemen of het klonk al "van de andere kant": "Hij is nog niet klaar!"
Er waren nog 2 wachtenden met problemen aan de beurt voor mijn XC40 en men hoopte hem maandag a.s. klaar te hebben.
Black Beauty staat inmiddels 19 dagen bij de dealer............... Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maar misschien zijn ze bij die dealer wel zwaar onderbemand, om wat voor reden dan ook, en komt men aan het gewone werk niet toe, laat staan een update van "we zijn er nog niet aan begonnen". Want dat eerlijke verhaal vertellen aan de klant betekent heden ten dage vaak nog meer gezeur en gedoe, en daarmee tijdverlies. Mensen willen immers niet wachten maar direct een oplossing.
Ik praat het niet goed maar begrijp het wel: te veel klanten cq. te weinig personeel. In de bouw is dat niet anders.
Het is een fenomeen dat niet alleen bij heel veel autobedrijven bestaat maar in de gehele maatschappij.
Vandaar dat je zelf gewoon actief moet zijn en blijven.
DB200 schreef: ↑22.07.2022 - 16:45
Maar misschien zijn ze bij die dealer wel zwaar onderbemand, om wat voor reden dan ook, en komt men aan het gewone werk niet toe, laat staan een update van "we zijn er nog niet aan begonnen". Want dat eerlijke verhaal vertellen aan de klant betekent heden ten dage vaak nog meer gezeur en gedoe, en daarmee tijdverlies. Mensen willen immers niet wachten maar direct een oplossing.
Ik praat het niet goed maar begrijp het wel: te veel klanten cq. te weinig personeel. In de bouw is dat niet anders.
Hoe vervelend ook voor Harry M, maar dit is helaas de huidige gang van zaken. In bijna alle branches.
Is het normaal? NEE.
Komt het weer goed? Ik vrees dat het heel lang gaat duren.
Moeten we er aan wennen? Nee, zeker niet. Maar voorlopig wel geduld betrachten.
Zolang er nog dealers zijn die het tegenbeeld tonen, hou ik het op een slappe houding en idem excuses.
De klant informeren is het minste wat je kan doen en het kost helemaal 2 minuten.
Zodra we dit soort misstanden met zn allen accepteren zijn we de sigaar.
Kwestie van ‘willen’ en de juiste attitude.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
teebee schreef: ↑22.07.2022 - 22:02 De klant informeren is het minste wat je kan doen, en het kost helemaal 2 minuten.
Daar sluit ik me bij aan. Tegen overmacht van buitenaf, door het ontbreken van bepaalde onderdelen, kun je een dealer niks verwijten. Maar zij kunnen hun klant op z,n minst (met enige regelmaat) op de hoogte houden, over het verloop, hetzij even een belletje, of via een mailtje. In het geval van Harry M, vind ik dit een misser.
teebee schreef: ↑22.07.2022 - 22:02 De klant informeren is het minste wat je kan doen, en het kost helemaal 2 minuten.
Daar sluit ik me bij aan. Tegen overmacht van buitenaf, door het ontbreken van bepaalde onderdelen, kun je een dealer niks verwijten. Maar zij kunnen hun klant op z,n minst (met enige regelmaat) op de hoogte houden, over het verloop, hetzij even een belletje, of via een mailtje. In het geval van Harry M, vind ik dit een misser.
Zo is het Hans.
En vwb het ‘betrachten van geduld’… in dit soort situaties is dat het laatste wat ik zal doen, ik vind dat nl ook een slappe houding. Zodra ik de indruk krijg dat mijn dealer (of om het even welke bedrijf) een loopje met me neemt, zal ik ze daar overduidelijk op wijzen.
Hier genoegen mee nemen geeft hen alleen maar de indruk dat het ‘wel ok is’.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Tja, … wat moet ik hiervan zeggen:
1) heel vervelend allemaal en flink balen dat dit zo lang duurt.
2) kan begrijpen dan dealer niet alles op voorraad heeft maar dan moet m.i. een backup systeem van Volvo aanwezig zijn, die dit soort zaken opvangt. Volvo had dan veel meer vooruit moeten kijken gezien de situatie in de wereld!
3) ben al wat ouder en kan gezien ervaring alleen maar aanbevelen er boven op te zitten anders wordt een loopje met je genomen, mensen met de “ grootste bek” krijgen voorrang.
4) veel succes in deze drama situatie!
Bluesbroeder schreef: ↑24.07.2022 - 20:19
2) kan begrijpen dan dealer niet alles op voorraad heeft maar dan moet m.i. een backup systeem van Volvo aanwezig zijn, die dit soort zaken opvangt. Volvo had dan veel meer vooruit moeten kijken gezien de situatie in de wereld!
Dat puntje 2 is wat je (helaas) maatschappijbreed terugziet en niet alleen bij Volvo. Onderdelen die weleens van belang kunnen zijn, worden niet meer op voorraad gelegd. Onderdelen worden dan maar wanneer nodig besteld daar waar het het goedkoopste is. Levertijden van heb ik jou daar worden gewoon voor lief genomen. (dit speelde ook al pre-corona/Oekraïne).
Dank voor je jullie reacties. Wat ik tot nu toe even kwijt wil is eigenlijk alleen dat 3 weken wachten op een reparatie, hoewel vervelend, niet eens het allerergste is. Maar wat anderen hier ook al aangeven: Heb je een probleem met onderbemanning, komen onderdelen niet tijdig af, whatever..... communiceer met je klanten en neem hiervoor zelf het initiatief. Ik heb zelf al 35 jaar lang een eigen bedrijf, maar hier is altijd het devies geweest (ook voor ons lastige tijden met aanlevering van bepaalde producten, prijsverhogingen etc.) Meld het eerlijk en ZELF aan de klant. Doe dit voor hij/zij belt. Vaak is dan het heetst al uit de lucht omdat je zelf even 1 minuut de tijd neemt om te bellen en uitleg te geven. In mijn ervaring is er dan vaak meer begrip. In mijn geval, een klant zelf maar 1x per week laten bellen en niet veel verder komen dan "we moeten een pompachtig dingetje vervangen" is wat mij betreft de andere kant. Kortom, een reparatie kan in deze tijden wat langer duren, pro actief reageren van uit de dealer is dan wat mij betreft het minste dat deze in zo'n geval kan doen. En weer.... Wordt vervolgd .
NielsPHEV schreef: ↑25.07.2022 - 23:01 Mij zou het niet zoveel uitmaken zolang ze passend vervangend vervoer ter beschikking stellen mogen ze van een jaar over de reparatie doen
Nou ja zeg? Als ze een jaar aan mijn moesten auto sleutelen, zeg ik: Hou hem maar!
Ik wil kunnen rijden, of het dan in mijn eigen auto is of een min of meer dezelfde waar ik alleen maar benzine in hoef te gooien maakt me dan niet uit, scheelt ook maakt je eigen wagen geen kms
NielsPHEV schreef: ↑25.07.2022 - 23:01 Mij zou het niet zoveel uitmaken zolang ze passend vervangend vervoer ter beschikking stellen mogen ze van een jaar over de reparatie doen
Nou ja zeg? Als ze een jaar aan mijn moesten auto sleutelen, zeg ik: Hou hem maar!